Vægtafgift - Hvor, og hvor meget.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-10-04 15:45

Jeg er lidt på udkig efter hvor man kan se vægtafgiften for biler.

Jeg skal snart bruge en bil til transport frem og tilbage til arbejde, og
leder derfor efter en lille dieselbil, men hvordan ser det ud med priserne
på vægtafgift for eksempelvis en VW Polo diesel på hvide plader, contra
samme bil på gule plader?

Er der noget at spare, og i givet fald, hvor meget? Er der ikke noget med,
at en diesel er noget dyrere i vægtafgift end en benzin?

MVH

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-04 16:25

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4175286b$0$77010$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Er der noget at spare, og i givet fald, hvor meget? Er der ikke noget med,
> at en diesel er noget dyrere i vægtafgift end en benzin?

En af faktorene er alderen på bilen, det afgør om den kører på "vægtafgift"
eller "grøn afgift".
En ældre dieselbil vil typisk være dyrere end en nyere, jeg tror det skiller
omkring 1997.
Min egen TDI er registreret i 1996, og er dermed på "vægtafgift", det kan
dog ofte lade sige gøre at veje dem ned ved syn.
Således er min bil kommet en tak ned i vægtafgift. Men er alligevel næsten
1000 kr. dyrere pr. år end tilsvarende bil fra 1997. :(

Gule plader er svjv. halv pris når vi taler biler på "vægtafgift"

www.hvorlangtpaaliteren.dk her kan de se "grøn" ejerafgift for biler fra
1997 og frem.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-10-04 18:18

> [...]
> "vægtafgift"
> eller "grøn afgift".
> En ældre dieselbil vil typisk være dyrere end en nyere, jeg tror det

Ja, jeg glemte nok at orientere om, at det nok ikke vil være aktuelt med en
på grøn afgift. Jeg mener ikke der er nogen økonomi i at købe en så dyr bil
for at køre frem og tilbage til arbejde (her kan man så diskutere økonomi
frem og tilbage, men jeg har valgt at sige max 15.000 for bilen). Jeg havde
regnet med en bil fra noget før 1997, og det vil jo nok i mit tilfælde sige
omkring 10-15 år før, så derfor spurgte jeg kun til vægtafgift. Det kunne du
selvfølgelig ikke vide, og dit svar er da også modtaget med tak.

> [...]
> 1000 kr. dyrere pr. år end tilsvarende bil fra 1997. :(
>

> Gule plader er svjv. halv pris når vi taler biler på "vægtafgift"

Det er også det jeg mente, men jeg fik at vide at der ikke var den store
forskel pr. år når man snakker en VW Polo på hvide/gule plader, hviket jeg
ikke lige kunne forstå. Okay, det er jo ikke nogen tung bil, men alligevel.

Jesper

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 19-10-04 21:05

> [...]
> forskel pr. år når man snakker en VW Polo på hvide/gule plader, hviket jeg
> ikke lige kunne forstå. Okay, det er jo ikke nogen tung bil, men

mht. takster på vægtafgift kan du se dem på www.bilpriser.dk -> tips &
råd -> vægtafgift

Både hvide og gule plader.
Mvh