Fejl på bil efter værkstedsbesøg (Kia Pica~
Fra : Samsara

Dato : 18-10-04 23:16

Hej'sa

Den 23. august 2004 fik jeg leveret min nye Kia Picanto, glad
var jeg. Desværre kunne den ikke leveres med aircon, men jeg
ville blive indkaldt, når de fik det hjem.

Jeg blev endelig indkaldt og i dag kunne jeg så hente min bil.
På vej hjem opdager jeg, at mit bliklys ikke længere slår fra,
efter det har været brugt, min bagrudevisker fungerer ikke
ordentligt og kontakten til fjernlyset fungerer heller ikke !!

Det skal lige siges, at jeg er 100% sikker på, at ovennævnte
problemer ikke var der, da jeg afleverede bilen til værkstedet.

Nu ringer jeg selvfølgeig til dem i morgen (har ikke haft mulig-
hed for det i dag), men mon jeg kan risikere, at de ikke vil ved-
kende sig deres skyld i problemerne ? Mekanikeren fortalte mig,
at de havde haft splittet hele bilen ad, for at sætte aircon'en i og
jeg forstiller mig, at der er nogle ledninger, som ikke er samlet
ordentligt.

En anden ting er, at jeg for et stykke tid siden opdagede, at min
ene bagdør ikke var lige så blank som resten af bilen og i regnvejr
kom der en hel "firkant" på døren, som så helt anderledes ud
end reste af bilen. Jeg aftalte med forhandleren, at de kunne kikke
på det, når jeg alligevel skulle have installeret min aircon.

I dag har jeg så konstateret, at hele døren er blevet lakeret, men
nu er der tydelig farveforskel !

Hvordan står jeg stillet ? Kan jeg kræve at få hele bilen om-
lakeret eller hvad pokker gør man i en sådan situation ?

I betragtning af, at det er en helt ny bil, skal jeg vel ikke bare
acceptere forskellen, vel ?

Håber I kan hjælpe mig.

Venligst
Samsara

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-04 23:37

"Samsara" <Invalid@NOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej'sa

Hej...

> [...]
> efter det har været brugt, min bagrudevisker fungerer ikke
> ordentligt og kontakten til fjernlyset fungerer heller ikke !!

Av...

> Det skal lige siges, at jeg er 100% sikker på, at ovennævnte
> problemer ikke var der, da jeg afleverede bilen til værkstedet.

Uanset, er bilen så ny at der garanti på bilen. D.v.s. at du aldrig kan
komme til at hænge på hverken dele eller arbejdsløn.

> [...]
> kom der en hel "firkant" på døren, som så helt anderledes ud
>
> I dag har jeg så konstateret, at hele døren er blevet lakeret, men

Av, av, av....

> Hvordan står jeg stillet ? Kan jeg kræve at få hele bilen om-
> lakeret eller hvad pokker gør man i en sådan situation ?

Jeg ville under alle omstændigheder blive véd med at kræve omlakering,
indtil at det ikke var synligt at døren var efterlakeret. Ville det kræve at
de enten omlakerede hele bilen eller omlkaerede døren 10 gange, nah ja, så
er det dres problem, ikke dit. Du har købt en sprit ny bil, hvorfor du har
krav på at den leveres uden efterlakerede døre!!

> I betragtning af, at det er en helt ny bil, skal jeg vel ikke bare
> acceptere forskellen, vel ?

Overhovedet ikke!!

> Håber I kan hjælpe mig.

Vi prøver.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-04 08:14

> Du har købt en sprit ny bil, hvorfor du har
> krav på at den leveres uden efterlakerede døre!!

Helt enig...!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-10-04 09:05

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Helt enig...!
>
> --
> / Jan W Nielsen

Det er jo ikke alle biler der når uskadt frem fra producenten, men jeg ville
heller ikke bryde mig op at ha' (eller måske opdage) at min nye bil havde
været skadet under transporten. Der er åbenbart ikke nogen afgiftsreduktion
for en ny skadet bil eller en rodekasse med dem hos forhandleren, så de må
jo ende hos ejere som ellers er glade for og stolte af deres nye bil. I
tidernes morgen var jeg i erhvervspraktik hos en autolakerer som fortalte at
han ofte fik sådan en bil ind hvor der skulle males et eller andet, min
nysgerrighed blev vagt da der kom en 80 km gammel Audi 100 ind (den helt
firkantede i Kermitgrøn). En forhenværende kollega opdage at hans røde Opel
Kadett E havde fået malet højre bagskærm, ikke at man kunne se det men han
skulle (af en eller anden grund) have det sorte gitter af lige bag sideruden
og kunne så se kanten fra den nye lak.

Men jeg er enig med Jan og de øvrige, brok dig over det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-04 18:48

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Helt enig...!

Det er der MASSER af biler der har fået efterlakeret et eller andet før de
havner i butikken.
Men uanset hvad så vil man altid kunne se en nyanceforskel ved metallakker
(pånær sort). Spørgsmålet er bare hvor synligt det er. På min mondeo har
maleren ramt sådan ca. 99.9% men i kraftig sollys og man ser fra den forkert
vinkel så KAN man godt se at alupulveret ikke ligger som i det originale.

Ved at glo rigtig godt på billederne fra min tur i den 5. mdr. gamle Porsche
911 kan jeg også se at den har fået omlakeret den ene sidedør

Hvis først man direkte KIGGER efter det så kan man godt se det på de biler
der er pletvis omlakeret.

--
Tom

Fra : Torben E

Dato : 20-10-04 18:53

> Hvis først man direkte KIGGER efter det så kan man godt se det på de biler
> der er pletvis omlakeret.

Jeg har engang fået malet noget på min gamle Fiat, den var
azurblåmetallic, det kunne man overhoved ikke se, og jeg var
meget opmærksom på forskelle. Det var først da jeg vaskede
bilen jeg kunne se hvor den var malet til, og det pga. vandet
perlede anderledes på overfladen, så det kan lade sig gøre.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-04 19:03

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilen jeg kunne se hvor den var malet til, og det pga. vandet
> perlede anderledes på overfladen, så det kan lade sig gøre.

Jeg kunne heller ikke på min mondeo før jeg så den en dag jeg vaskede bil i
kraftig solskin.

Jeg synes nu ikke det er svært at se forskel, især ved biler der har fået
eftermonteret skørter så passer farven sjældent 100,00%

--
Tom

Fra : Torben E

Dato : 20-10-04 19:05

> [...]
>
> Jeg synes nu ikke det er svært at se forskel, især ved biler der har fået
> eftermonteret skørter så passer farven sjældent 100,00%

Jeg kørte i den 4 år efter, så tro mig der var ikke forskel

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-04 19:17

> Jeg kørte i den 4 år efter, så tro mig der var ikke forskel

min farfar kunne heller ikke se forskel på rød og gul (ægte farveblind)

--
Tom

Fra : Torben E

Dato : 20-10-04 19:19

> min farfar kunne heller ikke se forskel på rød og gul (ægte farveblind)

Haha, nu var jeg jo ikke så gammel på daværende tidspunkt

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 00:15

> Haha, nu var jeg jo ikke så gammel på daværende tidspunkt

Nej, men dine øjne kunne ikke se.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-10-04 21:23

Henrik B. wrote:

> [...]
> kræve at de enten omlakerede hele bilen eller omlkaerede døren 10
> gange, nah ja, så er det dres problem, ikke dit.

Helt enig.

> Du har købt en sprit
> ny bil, hvorfor du har krav på at den leveres uden efterlakerede
> døre!!

Jeg tvivler på at man ligefrem har krav på det, så skulle importørerne smide
mange biler ud
Men man kan måske aftale det inden leveringen, at hvis bilen får en
transport skade, så kan man annullere handelen.
Og hvis ellers at malerarbejdet bliver udført ordentligt, så er bilen jo
ikke ringere af den grund.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens

Dato : 20-10-04 21:35

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig.

Jep

> Jeg tvivler på at man ligefrem har krav på det

Har man næppe

> [...]

Jep

> Og hvis ellers at malerarbejdet bliver udført ordentligt, så er bilen jo

Aaahhh, det vil jeg nu ikke sige.
Jeg ville mene, at bilen reelt har tabt i værdi
på grund af reparationen. Endvidere er jeg sta-
dig så gammeldags, at jeg den opfattelse, at fa-
brikslak er bedre end en efterlakering...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-10-04 21:46

Mogens wrote:

> [...]
> på grund af reparationen. Endvidere er jeg sta-
> dig så gammeldags, at jeg den opfattelse, at fa-
> brikslak er bedre end en efterlakering...

Det afhænger jo i høj grad af hvem og hvordan arbejdet udføres.
Der findes så mange "farveblinde" malere på markedet i dag, og deres dårlige
kvalitet ødelægger det meget for alle de dygtige også, da folk har det med
at skære alle over én kam.
Men til sidst kan man jo så sige, at det er folks egen skyld at der bliver
lavet så meget l*rt på værkstederne, fordi der er jo ikke nogen der vil
betale for ordentligt håndværk mere

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jeff

Dato : 18-10-04 23:52

Det du skal gøre er at kontakte værkstedet, pr.telefon, personligt, ta' evt.
billeder af fejl og mangler (hvis muligt), hvis de nægter alt, så send dem
brev, og vis det ikke hjælper, så skriv til Kia importør ->
http://www.kiamotors.dk/fetch.php?siteid=12

Det hjælper mange gange at man skriver til Bossen, i stedet for
rengøringspersonalet, så kommer der andre boller på suppen.

Held og lykke

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-10-04 14:04

"Jeff" <dkNOSPAM@HERE.auc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det hjælper mange gange at man skriver til Bossen, i stedet for
> rengøringspersonalet, så kommer der andre boller på suppen.

Men man skal også passe på ikke at pisse rengøringspersonalet af ->start
nedefra og hvis de ikke vil hjælpe / stiller sig på bagben. Tag så det næste
led i fødekæden.

Hvis en kunde gik direkte til min chef istedet for til mig direkte ville jeg
nok også blive lidt ulden..

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-04 22:05

Dennis Pedersen skrev:

> Hvis en kunde gik direkte til min chef istedet for til mig direkte ville
> jeg nok også blive lidt ulden..

Helt og aldeles enig. Hvis det var mig og kunden ikke gav mig en chance
så kan den kunde være sikker på jeg pisser på ham/hende næste gang :-/

Alle kan lave fejl men man skal have lov til at forsøge at rette dem.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Olesen

Dato : 19-10-04 15:41

> [...]

> at de havde haft splittet hele bilen ad, for at sætte aircon'en i og
> jeg forstiller mig, at der er nogle ledninger, som ikke er samlet

Det burde blive lavet uden bøvl overhovedet,
og de skulle stå med røde ører istedet, -værkstdet

> I dag har jeg så konstateret, at hele døren er blevet lakeret, men
> nu er der tydelig farveforskel !

Hvis den er så tydelig, så hold på din ret, så må
de få en tilsvarende NY dør hjem i den originale farve.
Hverken mere eller mindre !

> I betragtning af, at det er en helt ny bil, skal jeg vel ikke bare
> acceptere forskellen, vel ?

Absolut NEJ !
Du blir' ikke tilfreds med bilen, og vil se
døren hver gang du skal ud at trille.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-04 17:05

> Hvis den er så tydelig, så hold på din ret, så må
> de få en tilsvarende NY dør hjem i den originale farve.
> Hverken mere eller mindre !

Jeg tror nu ikke der findes nogle biler hvor man kan bestille dele som er
org. lakeret! Bestiller man en dør til en Picanto, vil jeg gå ud fra at man
får en "rå" dør som er klar til at blive sendt til maleren, så det hjælper
jo ikke rigtig på problemet!