Hestetrailere.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-04 16:15

For nogle dage siden, under et af mine obligatoriske stop p.gr.a.
køre- hviletidsreglerne, gik jeg lige en lille tur rundt på p-pladsen
og kiggede efter interessante "modeller".

Da blev jeg opmærksom på en enkeltakslet hestetrailer der var
parkeret. I det ene dæk manglede der så meget luft at det var
påfaldende, og i det andet var der også for lidt.

Oppe i traileren stod der en hest og steppede lidt rundt.

Det får mig til at stille et antal spørgsmål til "panelet":

Hvorfor kan man overhovedet få lov til at transportere levende dyr i
en trailer med kun én aksel? (det er jo næsten sikkert at sådan en
fætter vælter ved en punktering).

Hvorfor skal man ikke erhverve et eller andet certifikat for at måtte
køre med ovenstående? (man skal have knallertbevis, farligt gods bevis
osv., så hvorfor ikke noget kursus til dem der kører levende dyr?)

Det undrer mig en del, at nogle heste transporteres rundt i køretøjer
der ligner dyre turistbusser, mens andre befordres rundt i trailere
a'la ovenstående. Hestene skal ofte til de samme stævner.

Til sidst vil jeg bemærke, at det er mit indtryk, at det ofte er
ganske unge piger, der gerne arbejder i døgndrift, bare de får lov til
at klappe en hest, der får overladt disse transportopgaver. Hvor
sikkert er det?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 17-10-04 16:40

> [...]
> ganske unge piger, der gerne arbejder i døgndrift, bare de får lov til
> at klappe en hest, der får overladt disse transportopgaver. Hvo

Øhhhh alder og køn på føreren afgør vel ikke hvor sikkert det er?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-04 17:42

On Sun, 17 Oct 2004 17:39:42 +0200, "Martin / Fårevejle"
<Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote:

>Øhhhh alder og køn på føreren afgør vel ikke hvor sikkert det er?

>--

At nævne kønnet var mere en konstatering af fakta. Jeg beklager
fadæsen.

Ligeledes beklager jeg, at jeg skulle have indset, at den erfaring som
den unge alder hindrer at pigerne i at have, klart opvejes af det
faktum at de netop er unge, og derfor er mere udholdende.

Jeg skal nok tænke mig mere om, før jeg skriver et indlæg igen.

Der er ingen grund til at tro, at det ikke kan lade sig gøre at være
"staldkarl" om dagen, og chauffør om natten.

Undskyld.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BBC

Dato : 17-10-04 18:44

Det var dog en ualmindelig hånlig tone!

Selvfølgelig er der ingen små-tøser der har den samme erfaring som I, gamle
garvede gutter - men ikke desto mindre har jeg personligt kørt flere ture/km med
hestetrailer (ud af mine ca. 50.000 km om året) i en temmelig ung alder, end langt
de fleste familiefædre der hver andet år begiver sig ud på motorvejen med 3 sofaer
oven på hinanden bundet fast med kinesertråd!!!

At nogle trailere er i for dårlig stand, svarer vel til hvad min bror - der har
kørt ind- og udland i ALT der kan slæbes og trækkes - fortæller mig om lastbiler
der er decideret livsfarlige, herunder også vognmænd han nægter at arbejde for
pga. sikkerheden.

Konklusionen må vel være, at der er erfaring i hver km kørt, - at man ikke skal
skue hunden på hårene - og at det er et godt tip til alle uanset køn, alder og
status i dine øjne, at tænke på sikkerhed; din egen og andres!!!

Mvh
BBC

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.66.179.194)

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 19:33

"BBC" <bzybeedk@yahoo.com> wrote in message
> [...]
alder og
> status i dine øjne, at tænke på sikkerhed; din egen og andres!!!

hertil kan jeg kun komme ´med to kommentarer:
Den som kun tar spøg for spøg
og alvor kun alvorligt
han og hun har faktisk fattet
begge dele dårligt.
(citat Kumbel)

og personer uden humoristisk sans eller forståelse for ironi er slevskrevet
til højeste invalidepension
--
Møller

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-04 20:12

On Sun, 17 Oct 2004 20:32:48 +0200, "Møller" <eam_host_g2n_dot_dk>
wrote:

> [...]
>(citat Kumbel)
>
>og personer uden humoristisk sans eller forståelse for ironi er slevskrevet

Jeg kan ikke være mere enig.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 19:47

"BBC" <bzybeedk@yahoo.com> wrote in message
> Det var dog en ualmindelig hånlig tone!

Ups
Var der en der følte sig gået for nær.
Eller kan man ikke læse mellem linierne, det er også en svær øvelse
--
Møller

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-04 20:13

On Sun, 17 Oct 2004 20:46:41 +0200, "Møller" <eam_host_g2n_dot_dk>
wrote:

> [...]
>
>Ups
>Var der en der følte sig gået for nær.
>Eller kan man ikke læse mellem linierne, det er også en svær øvelse

Jeg er stadig fuldstændig enig med dig.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-04 20:10

On Sun, 17 Oct 2004 19:43:47 +0200, "BBC" <bzybeedk@yahoo.com> wrote:

>Det var dog en ualmindelig hånlig tone!

>--

Det kan du jo mene.

Jeg mener til gengæld ikke, at Martin forholder sig til nogen af mine
spørgsmål, og det har udløst lidt ironi fra min side, ikke hån.

KLIP

> [...]
>der er decideret livsfarlige, herunder også vognmænd han nægter at arbejde for

Det løser jo ingen problemer, kun at henvise til forhold der er værre
end de af mig beskrevne.

Min idé er, at hvis en hestetrailer altid er to-akslet, er der en
meget større chance for at den ikke vælter ved en punktering.

> [...]

>skue hunden på hårene - og at det er et godt tip til alle uanset køn, alder og
>status i dine øjne, at tænke på sikkerhed; din egen og andres!!!

Jeg render ikke rundt og inspicerer pelsværket på diverse gø-dyr.

Jeg forholder mig til det jeg ser med egne øjne, og stiller uddybende
spørgsmål ud fra det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-10-04 17:28

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

> [...]
>ganske unge piger, der gerne arbejder i døgndrift, bare de får lov til
>at klappe en hest, der får overladt disse transportopgaver. Hvor

Sikkert ikke mere sikkert en en ung knægt, der kører en tung lastvogn
med flydende læs, vælter med den og mejer en minibus med en række
pensionister ned ........

Eller en chauffør på en betonblander, der kører for hurtigt, og vælter
sin bil ned over en uskyldig modkørende.....

Når det bøvs så er klemt ud mellem sidebenene, tror jeg såmænd de kære
unge tøser, er sig temmeligt bevidst om hvilken slags last de kører
med, og qua det, er temmeligt opmærksomme på deres kørsel

Dem har jeg nemlig tilgode, at se køre med hovedet under armen.

(Jeg forstår nu alligevel din bekymring)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-04 20:22

On Sun, 17 Oct 2004 18:27:56 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Sikkert ikke mere sikkert en en ung knægt, der kører en tung lastvogn
>med flydende læs, vælter med den og mejer en minibus med en række
>pensionister ned ........

>--

Det unge menneske var på daværende tidspunkt lærling. Jeg synes det er
prisværdigt, at unge mennesker vælger den vej, i stedet for bare at
komme anstigende hos en vognmand , iført stort kørekort, og derefter
få udleveret nøglerne til et vogntog, med besked på at køre det til
Langtbortistan i en ruf.

Om de gældende regler for lærlinge i branchen var opfyldt, ved jeg
ikke, da jeg ikke rigtigt har haft behov for at sætte mig ind i dem.

>--

>Eller en chauffør på en betonblander, der kører for hurtigt, og vælter
>sin bil ned over en uskyldig modkørende.....

>--

Shit happens i alle brancher. Det har bare større konsekvenser for
nogen, end for andre. Det er beklageligt.

> [...]

>med, og qua det, er temmeligt opmærksomme på deres kørsel
>
>Dem har jeg nemlig tilgode, at se køre med hovedet under armen.

Ja, der har du ret. Det eneste jeg "har på dem" er, at de ganske ofte
sidder og hænger hen over et bord på færgerne, i et forsøg på at få
lidt søvn. Det er ikke betryggende.

>--

>(Jeg forstår nu alligevel din bekymring)

>--

Det er jeg glad for.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-10-04 10:51

> Ja, der har du ret. Det eneste jeg "har på dem" er, at de ganske ofte
> sidder og hænger hen over et bord på færgerne, i et forsøg på at få
> lidt søvn. Det er ikke betryggende.

Det synes jeg på den anden side er fornuftigt.
De sover når de får en chance, fremfor at de prøver at 'køre-igennem'.
Jeg synes faktisk det viser, at de kender en af deres begrænsninger.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : alexbo

Dato : 17-10-04 17:31

"Folmer Rasmussen" skrev

> Hvorfor kan man overhovedet få lov til at transportere levende dyr i
> en trailer med kun én aksel? (det er jo næsten sikkert at sådan en
> fætter vælter ved en punktering).
Omvendt synes jeg at en 1 akslet hænger har bedre køreegenskaber end en 2
akslet.
I sving er det jo umuligt at få 2 faste aksler til at køre i cirkel med
samme centrum.

> Hvorfor skal man ikke erhverve et eller andet certifikat for at måtte
> køre med ovenstående?
Det ville nok være en god ide.

> Det undrer mig en del, at nogle heste transporteres rundt i køretøjer
> der ligner dyre turistbusser, mens andre befordres rundt i trailere
> a'la ovenstående.
Nogle hesteejere har bedre råd end andre.

> [...]
> ganske unge piger, der gerne arbejder i døgndrift, bare de får lov til
> at klappe en hest, der får overladt disse transportopgaver. Hvor
Unge piger laver meget få skader, i modsætning til mænd tror de ikke de er
verdensmestre.

mvh
Alex Christensne

Fra : phk

Dato : 17-10-04 18:51

> [...]
> akslet.
> I sving er det jo umuligt at få 2 faste aksler til at køre i cirkel med

Jeg kunne nu sagtens forestille mig at en 2-akslet trailer er mere
retningsstabil end en en-akslet. Især når hesten bevæger sig.

Hvad mener du med sidste sætning ovenfor?

> Unge piger laver meget få skader, i modsætning til mænd tror de ikke de er
> verdensmestre.

Unge mænd er nok mere opmærksom på den belastning et dæk er udsat for på en
tunglastet trailer. Jeg vil tro de kører ind omkring en servicestation før
pigerne - og de ved hvordan de skal bruge det high-tech apparat på
servicestationen som pumper luft i.

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 17-10-04 19:00

"phk" > skrev

> Hvad mener du med sidste sætning ovenfor?

Jeg mener at 2 faste aksler ikke kan køre i spor i et sving, den ene eller
dem begge bliver nødt til at kure sidelæns.
Det er meget tydeligt når man ser en 3 akslet trailer køre om hjørner,
dækkene kurer sidelæns.
Prøv at lægge mærke til hvordan dækkene på en almindelig lastbil med 2
bagaksler opfører sig i et højresving.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 18-10-04 11:55

> [...]
> dækkene kurer sidelæns.
> Prøv at lægge mærke til hvordan dækkene på en almindelig lastbil med 2

Tænkte nok det var det du mente - men jeg ved stadig ikke hvor du vil hen
med det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 19:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]

> akslet.
> I sving er det jo umuligt at få 2 faste aksler til at køre i cirkel med

Kan jeg ikke få en uddybende forklaring, jeg har lagt mærke til, at det er
din subjektive opfattelse, men det gør den vel ikke automatisk til en
sandhed.

Evt. en teoretisk udregning, for der er jo ingen "faste" aksler, men alle 4
hjul der da frit "frie", at de så sidder over for hinanden skulle vist ikke
gøre så meget, de er endvidere separat affjedrede, op på hestetrailere
oftest forsynet med støddæmpere.
Det er en standardkonstruktion leveret af en tysk producent på langt de
fleste trailere.

Så det med fast aksel er vist med til at give et forkert indtryk af
mekanismen og teorien bag )

At den skulle have bedre køreegenskaber er jo en påstand, men sikkerhed med
fire hjul i stedt for 2 er uomtvistelig.
--
Møller

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-04 19:50

Møller wrote:

> [...]
>
> At den skulle have bedre køreegenskaber er jo en påstand, men
> sikkerhed med fire hjul i stedt for 2 er uomtvistelig.

Jeg tror at det alexbo mener er at når man f.eks. drejer skarpt med en 2
akslet trailer, af den type hvor begge aksler sidder inde midt på, så bliver
de 2 af hjulene slæbt hen over kørebanen.
Det er dog (IMHO) uden betydning for sikkerheden, bortset fra at dækkene
bliver meget hurtigt slidt.
Og hvis der skal være bare en lille smule læs på, så er det jo et "must" med
2 aksler.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 20:12

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> bliver meget hurtigt slidt.
> Og hvis der skal være bare en lille smule læs på, så er det jo et "must"

Ja vi er enige m.h.t. 4 hjul på en trailer, der skal køre med pæn last og
højt tyngdepunkt ): f.eks. hestetrailer.
og så er det nu sjældent, at man skal dreje så skarpt med en trailer, at det
har nogen praktisk betydning
Et ESAB-spær er nu hårdere ved hjulene
--
Møller

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-04 20:20

Møller wrote:

> [...]
> last og højt tyngdepunkt ): f.eks. hestetrailer.
> og så er det nu sjældent, at man skal dreje så skarpt med en trailer,

Nope, jeg gør det ret ofte, og man kan faktisk se gummiet fra dækkene ligge
på vejen bagefter.
Der findes jo steder hvor det ikke er muligt at vende på andre måder.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : alexbo

Dato : 17-10-04 20:43

"Møller" skrev

> og så er det nu sjældent, at man skal dreje så skarpt med en trailer, at
det
> har nogen praktisk betydning
> Et ESAB-spær er nu hårdere ved hjulene

Nu har jeg aldrig set en trailer med spær, så det skal jeg ikke kunne sige,
men selve det at man har 2 faste aksler betyder at den helst kun vil køre
ligeud, selv i et blødt sving vil traileren stritte imod retningsændringen.

Når jeg skriver faste aksler så er det aksler hvor hjulene ikke kan dreje,
om de er uafhængigt affjedret har ikke noget med det at gøre.

Et godt eksempel er en barnevogn med faste hjul, man kan faktisk ikke dreje
med den, når man vil dreje, trykker man håndtaget ned så det forreste
hjulpar slipper jorden, så er den lige til at snurre rundt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 21:36

> "Møller" skrev

> det

KLIP>
> [...]
> med den, når man vil dreje, trykker man håndtaget ned så det forreste
> hjulpar slipper jorden, så er den lige til at snurre rundt.

Jeg gir' dig ret heri. Men det bestyrker kun min holdning til 4 hjul, har du
set en barnevogn med 2 hjul? og den velter jo meget let selv med massive
ringe

Så er det da godt man har en bíl med medstyrende bagaksel
Og så foretrækker jeg en banevogn frem for en barnevogn
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 21:37

> [...]

> med den, når man vil dreje, trykker man håndtaget ned så det forreste
> hjulpar slipper jorden, så er den lige til at snurre rundt.

Jeg gir' dig ret heri.
Men hvor mange har en barnevogn efter en bil med 70 km/t
Det bestyrker kun min holdning til 4 hjul, har du set en barnevogn med 2
hjul? og den vælter jo meget let selv med massive
ringe

Så er det da godt man har en bil med medstyrende bagaksel

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-04 20:27

On Sun, 17 Oct 2004 20:50:25 +0200, "Per Beer Hansen"
> [...]

>bliver meget hurtigt slidt.
>Og hvis der skal være bare en lille smule læs på, så er det jo et "must" med

Jeg har ikke focuseret på dækslid, men på at hvis man punkterer på ét
hjul, vil der være 3 hjul tilbage til at forhindre at arrangementet
vælter.

Det siger sig selv, at hvis det er en "to-hestes" trailer, må den
næsten også være to-akslet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-04 07:58

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Folmer Rasmussen" skrev

> Omvendt synes jeg at en 1 akslet hænger har bedre køreegenskaber end en 2
> akslet.

Det tror jeg så du er den eneste der synes.
Al min erfaring med trailerkørsel, så er en hel del gående fra små leje
trailere over boogie-ladtrailere til hestetrailere med heste i gør at jeg
til en hver tid vil vælge boogie.

> I sving er det jo umuligt at få 2 faste aksler til at køre i cirkel med
> samme centrum.

Så skarpt drejer man vel sjældent så det betyder noget, men hjulene kan vist
krænge så nogle modeller.

> Det ville nok være en god ide.

Det skal man vist også når man skal transportere andres heste.

Det er rigtigt.

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Fra : alexbo

Dato : 18-10-04 08:48

"Christian B. Andresen" skrev

> Det tror jeg så du er den eneste der synes.
Det har jeg faktisk ikke rigtig tænkt over,
hvis jeg skulle vente med at fortælle hvad jeg synes til jeg ved hvad andre
synes, fik jeg jo aldrig skrevet noget af værdi.

> Al min erfaring med trailerkørsel, så er en hel del gående fra små leje
> trailere over boogie-ladtrailere til hestetrailere med heste i gør at jeg
> til en hver tid vil vælge boogie.
Det er da helt fint,
jeg synes der er fordele og ulemper ved begge typer, og jeg har forsøgt at
gøre rede for, hvad jeg synes er forskellen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-04 08:52

> [...]
andre
> synes, fik jeg jo aldrig skrevet noget af værdi.

Det er rigtigt, det var heller ikke for at forhindre debat.

> Det er da helt fint,
> jeg synes der er fordele og ulemper ved begge typer, og jeg har forsøgt at
> gøre rede for, hvad jeg synes er forskellen.

Og et fair og godt indlæg, og hvis vi alle var enige ville alle indlæggene
jo bare være rygklappende.

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Fra : alexbo

Dato : 18-10-04 09:18

"Christian B. Andresen" skrev

> og hvis vi alle var enige ville alle indlæggene jo bare være rygklappende,

Jeg er bange for at jeg må erklære mig enig, selv om det ikke bærer debatten
videre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 18-10-04 11:25

> Så skarpt drejer man vel sjældent så det betyder noget, men hjulene kan
vist
> krænge så nogle modeller.

Jeg har da engang set en 4-hjulet trailer, hvor fælgen blev vredet i stykker
ved et almindeligt sving pga. betydelig overlast :).

NS

Fra : Mikael L

Dato : 17-10-04 21:43

> Hvorfor kan man overhovedet få lov til at transportere levende dyr i
> en trailer med kun én aksel? (det er jo næsten sikkert at sådan en
> fætter vælter ved en punktering).

Du skriver levede dyr. Skal det også gælde hvis du smider din hund om bag i
traileren eller sætter fugleburet med en undulat ind bag i?
Jeg ved godt der er en kraftig tendens til det her i landet, men hvorfor
skal man lave love om alt, kan man ikke lade det være lidt op til folk at
tænke selv.

> Hvorfor skal man ikke erhverve et eller andet certifikat for at måtte
> køre med ovenstående? (man skal have knallertbevis, farligt gods bevis
> osv., så hvorfor ikke noget kursus til dem der kører levende dyr?)

Endnu et fantastisk forslag som kan give lidt penge i staskassen fordi der
skal lidt gebyr på hist og her.
Skal det gælde alle levende dyr? Vandrende pinde? Hva hvis man har smidt sin
hund ind bag i bilen, skal man så også have et bevis på at man må køre med
det? Hvis man har bevis på at man må fragte andre mennesker er det vel godt
nok. Dyrerne behøver vel ikke være bedre stillet en resten af famillien?

> Det undrer mig en del, at nogle heste transporteres rundt i køretøjer
> der ligner dyre turistbusser, mens andre befordres rundt i trailere
> a'la ovenstående. Hestene skal ofte til de samme stævner.

Det er nok de færreste skolepiger der har råd til en specielindrettet
lastbil.
Tag et smut forbi en racerbane når sæsonen starter igen, så vil du se der
også er stor forskel på hvordan Team Essex ankommer og han der ligger bagest
i feltet i saxo-cup.

> [...]
> ganske unge piger, der gerne arbejder i døgndrift, bare de får lov til
> at klappe en hest, der får overladt disse transportopgaver. Hvor

Det er vel lige så sikkert som en lastbil chauffør der sidder og laver alt
muligt andet end kigge på vejen når han har 30 tons efter sig.
Jeg ved godt at det ikke er alt der kommer fem i pressen, men det er sgu
længe siden at jeg har hørt om en fyldt hestetrailer der har langt sig på
side på vejen.

Mikael

Fra : phk

Dato : 18-10-04 12:02

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Tag et smut forbi en racerbane når sæsonen starter igen, så vil du se der
> også er stor forskel på hvordan Team Essex ankommer og han der ligger
bagest
> i feltet i saxo-cup.

Forhåbentlig kører Team Essex bedre på landevejene end på racerbanerne.

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikael L

Dato : 18-10-04 18:25

> bagest
>
> Forhåbentlig kører Team Essex bedre på landevejene end på racerbanerne.

Jeg fik lidt respekt tilbage for John Nielsen da jeg så han kørte i en Rød
BMW Z8. Den ser fandme godt ud

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-04 07:49

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvorfor kan man overhovedet få lov til at transportere levende dyr i
> en trailer med kun én aksel? (det er jo næsten sikkert at sådan en

Jeg har aldrig set en et-akslet hestetrailer, og vil give dig ret i det
uforsvarlige i det.

> Hvorfor skal man ikke erhverve et eller andet certifikat for at måtte
> køre med ovenstående? (man skal have knallertbevis, farligt gods bevis
> osv., så hvorfor ikke noget kursus til dem der kører levende dyr?)

Det skal man vist kun hvis man kører med andres heste.

> [...]
> ganske unge piger, der gerne arbejder i døgndrift, bare de får lov til
> at klappe en hest, der får overladt disse transportopgaver. Hvor

Det er så ikke mit indtryk efter nu snart 10 år med heste, det er sjældent
at se piger / kvinder køre med hestetrailere synes jeg.

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Fra : Leonard

Dato : 18-10-04 10:53

> [...]

>Hvorfor kan man overhovedet få lov til at transportere levende dyr i
>en trailer med kun én aksel? (det er jo næsten sikkert at sådan en

Ja, det kan jo undre, men som reglerne er i dag er det kun totalvægten
og hvad akslen og dækkene kan bære der afgør om der skal være 1 eller
flere aksler.

Det er min erfaring at en boogietrailer er meget mere behagelig at
køre, da den er meget mindre følsom for ujævnheder, sidevind osv, og
at den kører videre ved en punktering (hvilket jeg kun har prøvet en
gang).

>Hvorfor skal man ikke erhverve et eller andet certifikat for at måtte
>køre med ovenstående?

I de fleste tilfælde med hestetrailere skal der et B/E-kørekort til,
men der kan sagtens findes eksempler på at det ikke er nødvendigt og
med en 1-akslet er vægten måske lav nok til at det ikke er nødvendigt.

Jeg tror påat det ville hjælpe hvis det blev obligatorisk i
køreundervisning, at man skulle have ½-1 time med trailer og at
reglerne for om der skal trailerkort til eller ej blev simplificeret
så et B/E blev et krav med alle trailere over 750 kg uanset hvilken
bil der spændes for.

--
Leonard

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-10-04 11:11

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> reglerne for om der skal trailerkort til eller ej blev simplificeret
> så et B/E blev et krav med alle trailere over 750 kg uanset hvilken

Hellere et par timer mere med trailer og så droppe B/E-cirkuset
- så er det også lettere for almindelige mennesker at vide hvad de må
køre med efter kareten.

Det der virkelig pisser mig af mht. trailerreglerne er at det *ikke* er
afgørende hvad du kører med, men hvad der står i papirerne.
Jeg uddyber gerne hvis det skulle ønskes.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Leonard

Dato : 18-10-04 11:50

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

>Hellere et par timer mere med trailer og så droppe B/E-cirkuset

Ja, det kunne være ligeså godt.

>- så er det også lettere for almindelige mennesker at vide hvad de må
>køre med efter kareten.

Er vel let nok ,hvis alt der står T: 750 kg eller mere på kræver kort
til det.

>Det der virkelig pisser mig af mht. trailerreglerne er at det *ikke* er
>afgørende hvad du kører med, men hvad der står i papirerne

Helt enig

--
Leonard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-10-04 14:29

On Mon, 18 Oct 2004 12:49:47 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Ja, det kunne være ligeså godt.

>Er vel let nok ,hvis alt der står T: 750 kg eller mere på kræver kort
>til det.

Så "nemt" er det desværre ikke. Der er en "stak" hvis forbehold der også
lige skal tages med i beregningen før at man kan sige om man skal have
B/E eller Ej.
Flemming Jacobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-10-04 14:38

Thunderbird [7100] wrote:

> Så "nemt" er det desværre ikke. Der er en "stak" hvis forbehold der
> også lige skal tages med i beregningen før at man kan sige om man
> skal have B/E eller Ej.

IMHO skulle det være obligatorisk, at når man tager personvognskort så skal
man automatisk have undervisning til hænger også, så er den skid slået en
gang for alle.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Leonard

Dato : 18-10-04 15:39

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Så "nemt" er det desværre ikke. Der er en "stak" hvis forbehold der også
>lige skal tages med i beregningen før at man kan sige om man skal have
>B/E eller Ej.

Nej, i dag er det ikke så nemt, men hvis det var lavet som en simpel
regel, der bare var at hvis traileren er tungere end 750kg tilladt
totalvægt, så skal der et B/E til, så ville alle kunne forstå det.

Og vi ville være fri for at en trailer efter en bil kræver kortet,
mens samme trailer efter en anden bil, magen til, men med andre tal i
papirerne ikke kræver B/E.

--
Leonard

Fra : phk

Dato : 18-10-04 12:04

> [...]

> reglerne for om der skal trailerkort til eller ej blev simplificeret
> så et B/E blev et krav med alle trailere over 750 kg uanset hvilken

½-1 time er ikke nok til at lære at køre med trailer. Se rundt på
campingpladserne - 90% af alle campister skubber deres campingvogn rundt i
stedet for at bakke.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 18-10-04 15:43

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>½-1 time er ikke nok til at lære at køre med trailer. Se rundt på
>campingpladserne - 90% af alle campister skubber deres campingvogn rundt i
>stedet for at bakke.

De fleste campingvogne er med en højere tilladt totalvægt end 750 kg
og ville med mit forslag kræve et B/E. Og der er der timer nok til at
lære at bakke og det er et krav til køreprøven at man kan bakke rundt
om et hjørne.

Hvis disse campister brugte en ½ time på at øve sig i at bakke kunne
de fleste lære det og ville i løbet af enkelt sæson opbygge rutine nok
til at kunne det alene, men de lærer det aldrig når de ikke prøver.

--
Leonard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-10-04 14:32

On Mon, 18 Oct 2004 11:53:00 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>reglerne for om der skal trailerkort til eller ej blev simplificeret
>så et B/E blev et krav med alle trailere over 750 kg uanset hvilken

Kunne nu godt have klaret at have haft kørt eet par time med trailer da
jeg tog kørekort. For her da jeg sidst prøvede at kører med en fandt jeg
da meget hurtigt ud af mine begrænsninger på dette punkt.
Flemming Jacobsen