Hvordan adskiller jeg en K14 turbo ?
Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 18:23

Hej

Jeg er igang med at adskille en K14 turbo.

Jeg kan ikke lige se hvordan jeg får de 2 hjul
af akslen. Jeg vil nødig bruge hårde metoder
såsom hammer, nedstryger, vinkelsliber etc.

Fra : Mikael Andresen

Dato : 16-10-04 18:26

så vidt jeg ved kan man ikke bare lige hie skovlhjulene af akslen...

Mvh. Mikael

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 18:35

"Mikael Andresen" <mikaelandresenFJERN@FJERNcool.dk> skrev i en meddelelse
> så vidt jeg ved kan man ikke bare lige hie skovlhjulene af akslen...
>
> Mvh. Mikael

Nej det kan man ikke. De ser ud til at sidde med en møtrik.
Jeg satte en topnøgle på hver, og det løsnede selvfølgelig
den der sidder på kompressorsiden. Det gjorde dog ikke hjulet
løst. Møtrikken i udstødningssiden vil ikke rigtig af, og det er
den jeg helst vil have af.
Hvordan gør jeg ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 21:10

> [...]
> den der sidder på kompressorsiden. Det gjorde dog ikke hjulet
> løst. Møtrikken i udstødningssiden vil ikke rigtig af, og det er

Jeg vil da mene du bare skal have en af møtrikkerne af så kan du banke
akslen ud af huset

--
Tom

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 21:53

> "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil da mene du bare skal have en af møtrikkerne af så kan du banke
> [...]

Jeg har banket en del på den ende hvor jeg har møtrikken af.
Akslen er ret tynd her ca. 4mm så jeg vil helst ikke banke for meget.

Har du prøvet at adskille en K14 ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 21:57

> Jeg har banket en del på den ende hvor jeg har møtrikken af.
> Akslen er ret tynd her ca. 4mm så jeg vil helst ikke banke for meget.
>
> Har du prøvet at adskille en K14 ?

Nej

--
Tom

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 22:27

> Nej
>
> --
> Tom

Nu har jeg, jeg gav den simpelthen nogle dask med en hammer
og så kom den ud af støbejernshuset. Hvis jeg lige havde vidst
det jeg ved nu, kunne jeg godt have skilt det ad på en ikke destruktiv
måde, men nu er det forsent. Aksen + hjul er ødelagt.
Men formålet var, ud over at lære hvordan den er indrettet,
at få støbejernshuset til føre udstødning igennem,
hvis det ender med at jeg tager turbo af bilen.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-10-04 10:46

> [...]

> at få støbejernshuset til føre udstødning igennem,
> hvis det ender med at jeg tager turbo af bilen.

Samme erfaring har min ven også gjort sig nu, så også den turbo er død
nu.*suk*

End of story

Mvh.

Fra : PCTN

Dato : 24-10-04 17:29

> "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev

> Samme erfaring har min ven også gjort sig nu, så også den turbo er død
> [...]
OK, men du/I kunne jo bare have spurgt her,
men nu ved han vel også hvordan man åbner den uden at ødelægge den!
Den sidder jo egentlig ikke fast i støbejerns-delen som
jeg først troede. Det er faktisk bare at løsne de 6 små bolte,
så er den adskildt i 2 dele.
Jeg troer nu godt at han kan få turboen renoveret selv
om han har ødelagt den lidt ved afmonteringen.
Mon ikke en K14 turbo er på vej ud ?
Fordi så bør der vel blive overskud af dem
når bilerne hvori de blev født bliber skrottet.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-10-04 00:34

"PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev

> OK, men du/I kunne jo bare have spurgt her,
> men nu ved han vel også hvordan man åbner den uden at ødelægge den!

Måske .-/

> [...]
> så er den adskildt i 2 dele.
> Jeg troer nu godt at han kan få turboen renoveret selv
> om han har ødelagt den lidt ved afmonteringen.

Nope, for han kender prisen.

> Mon ikke en K14 turbo er på vej ud ?

Jo, den lå i spanden med gammelt jern

> Fordi så bør der vel blive overskud af dem
> når bilerne hvori de blev født bliber skrottet.

Rolig nu, den sidder i en bil fra 89

Mvh. Uffe
Rekord 84

Fra : PCTN

Dato : 25-10-04 01:07

> "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev

> Måske .-/

> Nope, for han kender prisen.

Det kan vist gøres for ca. 3000kr for en ombytnings,
men jeg kan næsten ikke tro at de renoverer dem de får ind på den måde.
Jeg ved godt at 3000 kr kan være mange penge i forhold til prisen på bilen.
Men en sådan sammenligning "virker" ikke rigtig efter min mening, bilen var
jo gratis.
Jeg har givet 5000 for min transporter, og så fik jeg en ekstra med til
reservedele. (det var dog lidt en ballade at få den skilt ad!).
Jeg blænder foreløbig min turbo af, og ser hvordan det går, jeg kan jo altid
købe
en hvis jeg beslutter at renovere bilen.

> Jo, den lå i spanden med gammelt jern
Gem den, der sikkert nogen der kan bruge den.

> Rolig nu, den sidder i en bil fra 89
Ja det er godt at der er gamle biler hvor man ikke er i lommen på
autoriserede værksteder/forhandlere.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-10-04 05:37

> [...]

bilen.
> Men en sådan sammenligning "virker" ikke rigtig efter min mening, bilen

Jo men tro mig, der ER også forskel på hvordan min ven og jeg ville have
handlet.

> Jeg har givet 5000 for min transporter, og så fik jeg en ekstra med til
> reservedele. (det var dog lidt en ballade at få den skilt ad!).

Ja han gav 4500kr. og fik også 2´motore med.

Subscribe.

Mvh.

Fra : PCTN

Dato : 28-10-04 22:16

> "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev

Jeg har idag afmonteret turboen, og bragt indsugningsslange og udstødning
iorden.

Nu var det godt nok ved at være mørkt da jeg var klar til at starte motoren
første gang uden turbo, men det var mit indtryk at den røg for meget
når den fik gas. Det kan vel tolkes som at dieselpumpen står til at give for
meget diesel ?

Mon det er til at justere selv ?
Der må vel være en skrue på dieselpumpen ?