Nye dæk 225/45/17
Fra : Claus Andersen

Dato : 16-10-04 11:32

Hej

Jeg skal anskaffe nye sommerdæk til mine alufælge.

Størrelse 225/45/17

Hvor finder jeg de billigste dæk i denne størrelse?

Jeg er mest lun på Michelin eller Continental. Den helt præcise type på
dækket har jeg ikke tænkt nærmere over. Nogen forslag?

Er der nogen dæk, som I fraråder mig at købe?

På forhånd tak

Claus

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 11:59

> [...]
> dækket har jeg ikke tænkt nærmere over. Nogen forslag?
>
> Er der nogen dæk, som I fraråder mig at købe?

Vil du anskaffe dig nye sommerdæk nu og sætte dem i garagen i et halvt år?

Du bør overveje om størrelsen er for udseendets skyld eller om du reelt har
behov for "ultra high performance". I den dækstørrelse kan man få dæk der
kører som "almindelige" dæk fsva holdbarhed, støj osv. Man kan også få
"ultra high performance dæk" der ikke kører nær så langt, men som netop er
mere eller mindre umulige at hive af vejen.
Jeg har selv kørt med 215/45/17 og valgte et dæk med god holdbarhed, lavt
støjniveau og lav rullemodstand, da det mest var for udseendets skyld. Har
også prøvet F1 og den slags dæk og de holder ikke nær så længe.
Men overvej hvad dækket skal kunne og så kan du få nogle dæknavne...

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Nu også med Garmin navigation til super priser.

Fra : Claus Andersen

Dato : 16-10-04 14:15

> Vil du anskaffe dig nye sommerdæk nu og sætte dem i garagen i et halvt år?

Ja det synes jeg ikke skulle være noget problem. Hvis der skulle være nogle
gode "vinter" tilbud på sommerdæk, vil jeg da klart slå til.

Mine nye dæk er for udseenets skyld og bør ikke være "ultra high
performance" (hvad det så end den store forskel er).
Jeg er ikke nogen formel 1 kører og holder mig for det meste til
færdselsreglerne.

Om størrelsen på dækket skal være 215 eller 225 er jeg nu blevet noget i
tvivl om. Jeg har noget svært ved at se forskellen for mig. Umiddelbart
synes 215 lidt klein på en 17" fælg eller er det en forkert opfattelse?

Jeg vil gerne have dæk som larmer meget lidt og holder godt.

Jeg har særdeles gode erfaringer med Michelin og Continental m.h.p.
holdbarhed og larm, og vil gerne betale lidt ekstra for denne gode.

Jeg er også interesseret i evt. nethandel på dæk.
Hvordan kan man ved nethandel sikre sig at det ikke er "gamle" dæk? Man har
jo ikke mulighed for at se produktionsdatoen på dækket.

Hilsen

Claus

Fra : Mogens

Dato : 16-10-04 14:38

"Claus Andersen" <no@reply.com> skrev i en meddelelse

år?

> Ja det synes jeg ikke skulle være noget problem.

Ikke enig...

> Hvis der skulle være nogle gode "vinter" tilbud på sommerdæk, vil jeg da
klart slå til.

www.reifendirekt.com - har også en dansk søster www.daekonline.dk
Jeg køber og kører med Continental på min
"high performance car" - og dét er jeg godt tilfreds med!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-04 16:07

Mogens telepaterede følgende til sin PC:
> www.reifendirekt.com - har også en dansk søster www.daekonline.dk
> Jeg køber og kører med Continental på min
> "high performance car" - og dét er jeg godt tilfreds med!

Selvom www.daekonline.dk er billige, er de ikke altid billigst.
Jeg kender fx et sted, hvor man kan købe Continental Sport Contact 2 til
1.179 kr.
Førnævnte har "kun" Continental Sport Contact til 1.309,20 kr...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Claus Andersen

Dato : 17-10-04 16:48

>Morten skrev:
>Jeg kender fx et sted, hvor man kan købe Continental Sport Contact 2 til
>1.179 kr.<

Ok Vil du dele med os andre om hvor??

Synes ikke jeg kan finde dem på http://www.cf-offroad.dk eller hvad?

Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-04 16:59

Claus Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> Synes ikke jeg kan finde dem på http://www.cf-offroad.dk eller hvad?

De burde ligge her:
http://www.cf-offroad.dk:4567/index.php/?sel=1&rim=17&width=225&profile=45&rimi=-1&height=-1&widthi=-1

Men dækket er åbenbart kommet til siden sidste opdatering...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Claus Andersen

Dato : 17-10-04 17:12

> De burde ligge her:

http://www.cf-offroad.dk:4567/index.php/?sel=1&rim=17&width=225&profile=45&rimi=-1&height=-1&widthi=-1

Takker men jeg må være blind...

Kan kun finde Michelin sport 2 til 1271,- og ikke Continental Sport Contact
2 som du snakker om.
Jeg går ud fra at der er langt mellem disse to typer dæk eller hva??

Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-04 17:24

Claus Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> Takker men jeg må være blind...

Niks. Jeg skrev, at de burde være der...

De gør det ikke, da jeg ikke lige har fået opdateret siden et par dage...

Men der er 117 stk. på lager hos min leverandør.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Claus Andersen

Dato : 17-10-04 17:30

Ahhaaa på den måde. Nu forstår jeg lige pludselig alt.
Kikker på din cf-ofroad.dk, når denne er blevet opdateret. Hvem ved, du er
måske den billigste.

Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-04 18:38

Claus Andersen telepaterede følgende til sin PC:

> Ahhaaa på den måde. Nu forstår jeg lige pludselig alt.
> Kikker på din cf-ofroad.dk, når denne er blevet opdateret. Hvem ved,
> du er måske den billigste.

Det er jeg i hvert fald tit...

Der går nok lige en dag eller to før den er opdateret helt igen, da det er
lettere tidskrævende.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 14:51

> [...]
> har
> jo ikke mulighed for at se produktionsdatoen på dækket.

Udfra dine ønsker ville jeg vælge Continental ContiSportContact 2 (som
egentlig også er ret komfortabelt sammenlignet med andre sportsdæk som
f.eks. Michelin Pilot Sport, Goodyear Eagle F1) eller Bridgestone Turanza
ER300...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 14:56

> Ja det synes jeg ikke skulle være noget problem. Hvis der skulle være
> nogle
> gode "vinter" tilbud på sommerdæk, vil jeg da klart slå til.

Tja, hvis det er for at få et godt tilbud kan jeg godt forstå det, men jeg
gider personligt ikke smide 5k i nogle dæk som jeg først får glæde af til
foråret. Men fair nok.

> Mine nye dæk er for udseenets skyld og bør ikke være "ultra high
> performance" (hvad det så end den store forskel er).
> Jeg er ikke nogen formel 1 kører og holder mig for det meste til
> færdselsreglerne.

Samme her. Man er jo lidt forfængelig...

Jeg har kørt med F1 og Falken og de er begge "sportsdæk". De holder ikke
forfærdeligt længe og efter et stykke tid larmer det. Her til sommer købte
jeg så Nokian NRVi i 215/45/17 i stedet og det var et super dæk. De ville
kunne holde ca. 50.000 km bedømt ud fra sliddet og de larmede ikke. Desuden
var rullemodstanden ikke større end jeg har oplevet med 15" hjul og 195-dæk.
Sådanne ting har meget at sige når man kører 50.000km årligt. Et andet godt
bud på et semi-sportsligt dæk er Continental. Deres dæk (Sport Contact (2))
holder også mange kilometer og er med lavt støjniveau. Michelin holder også
længe, men er IMO for dyre og falder generelt igennem i diverse tests.
Goodyear F1 og Bridgestone PP 03 er gode dæk, men holder næppe lige så længe
som Continental og nævnte Nokian.

> Om størrelsen på dækket skal være 215 eller 225 er jeg nu blevet noget i
> tvivl om. Jeg har noget svært ved at se forskellen for mig. Umiddelbart
> synes 215 lidt klein på en 17" fælg eller er det en forkert opfattelse?

Det afhænger af din fælg. Hvis den er 8" bred er 225 noget nær det
smalleste, hvis du kommer indenfor en halv meters afstand af kantsten. Rent
udseende-mæssigt er der ikke stor forskel på 215 og 225. En Octavia RS kører
på 205/50/17 og det ser sq ganske godt ud.

> [...]
> holdbarhed og larm, og vil gerne betale lidt ekstra for denne gode.
>
> Jeg er også interesseret i evt. nethandel på dæk.

Så er det nok Reifendirect du skal have fat i, men husk at du så også skal
betale for at få dem sat på. Det kan godt koste 400-500kr. Tror ofte en
dansk dækmand vil kunne komme tæt på samme pris for et komplet sæt og så er
det lidt lettere hvis der er problemer.

> Hvordan kan man ved nethandel sikre sig at det ikke er "gamle" dæk? Man
> har
> jo ikke mulighed for at se produktionsdatoen på dækket.

Tja. Der er vist noget med at Reifendirect giver en garanti for dækkets
maksimale alder.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Per O.

Dato : 17-10-04 13:36

Claus Andersen wrote:
> Hej
>
> Jeg skal anskaffe nye sommerdæk til mine alufælge.
>
> Størrelse 225/45/17

Bare af nysgerrighed .. hvilken bil skal de på ? Det er jo nogle ordentlige
tromler !

Per O.

Fra : Claus Andersen

Dato : 17-10-04 15:15

>Per skrev:
>Bare af nysgerrighed .. hvilken bil skal de på ? Det er jo nogle ordentlige
> tromler !<

Jeg har købt den nye Skoda Octavia. Som ekstra udstyr fået et par 7X17" alu
fælge.
Jeg synes også de er lidt store, men det er nu dem skoda anbefaler.

Har yderligere set dem i virkeligheden på en Skoda Octavia. Det ser ret godt
ud, uden at være vammelt og for dominerende.

Hilsen

Claus

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-10-04 16:36

> [...]
> godt
> ud, uden at være vammelt og for dominerende.

Det er fine fælge til Octaviaen, men 225-dæk er rigeligt brede. Tænk på, at
en Octavia RS kører med 205/50/17 på 7x17 fælge og den dækstørrelse kunne du
også snildt vælge.

Fra : Claus Andersen

Dato : 17-10-04 17:07

>Thomas skrev:
>Tænk på, at en Octavia RS kører med 205/50/17 på 7x17 fælge og den
dækstørrelse kunne du
>også snildt vælge.<

Ja du har nok ret.
205/50 vil det under ingen omstændigheder blive. Disse har jeg haft på min
Ford mondeo (205/55 og 205/50) godt nok kun 16" meeeeeen.

Minimale størrelse jeg synes passer til fælgen (uden at have set 215) er
215/45(50)/17, men helst 225/45/17.
Prisforskellen er minimal, så det er ikke så slemt (hvorfor nøjes med 215
når man kan få 225) ha ha ha

Jeg mangler dog stadigvæk nogle links til billige dæk.
www.daekonline.dk er ikke billige nok. Der må være noget i det store udland,
hvori jeg kan "investere".
Jeg ved avancen på dæk er enorm og der må derfor være nogen som vil med på
markedet...

Jeg dækket skal være Michelin eller Continental. Typen kan stadigvæk
diskuteres men jeres forslag om f.eks. Continental Sport Contact (2) er
absolut fristende.

Hilsen

Claus