Hvilken bil til 1. gangs køber?
Fra : Kristian Sørensen

Dato : 14-10-04 17:47

Hejsa!

Er der nogen her der har et godt råd (mærke, årgang, km-antal, pris),
hvis man overvejer at anskaffe en brugt bil. Kravene er, at den skal være:

- driftssikker (skal starte om morgenen)
- være rimelig at køre langt på motorvej i
- rellativ økonomisk i drift

Jeg har ikke selv viden eller faciliteter til at udføre reparationer :)

Jeg har hørt, at Opel er et godt valg, hvis man kigger efter en lidt
ældre bil, pga. billige reservedele... (men der kommer jo self.
mekaniker-løn oven i).
Selv har jeg kigget lidt på Citroen Xara Picasso, hvor man for rimelig
pris kan få en næsten ny på gule plade.

Er der nogen der har gode/dårlige erfarringer med Picasso'en?

Det dårlige ved en næsten ny Picasso, er kasko-forsikringen ... på
forsikringsluppen.dk ser det ud til det vil koste ca 26.000 om året -
hvad går der galt dér?! Er det mig der har lavet en tastefejl, eller er
forsikringer bare giga dyre? Hvis dét er realiteten kan det næsten ikke
betale sig at bruge ret mange penge på en bil - så hellere købe en ældre
én, og undgå kasko?... :-/

Mvh.
Kristian Sørensen.

Fra : Jimmy

Dato : 14-10-04 17:59

"Kristian Sørensen" <ks@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er forsikringer bare giga dyre? Hvis dét er realiteten kan det næsten
> ikke betale sig at bruge ret mange penge på en bil - så hellere købe

Hvad må den koste?

/J.

Fra : Kristian Sørensen

Dato : 14-10-04 18:19

Jimmy wrote:
> "Kristian Sørensen" <ks@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad må den koste?
Jaeh.... ikke over 100, og 40 er bedre end 60. Men hvis man får vilder
meget mere for at give 100 frem for 60 vil jeg overveje det kraftigt :)

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 14-10-04 18:33

"Kristian Sørensen" <ks@cs.auc.dk> wrote in message
> Jimmy wrote:
SNIP

Jeg har selv købt en VW Vento 1.8 fra 1993 som havde kørt ca 200.000 km. Jeg
kom af med 40.000,-

Indtil videre har den kørt upåklageligt.

Jeg har før haft en Mazda 323 på samme alder, men den holdte ikke ligeså
godt.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : Kristian Sørensen

Dato : 14-10-04 19:03

Anders B. Hyltoft wrote:
> [...]
> kom af med 40.000,-
>
> Indtil videre har den kørt upåklageligt.
Hvordan er den i omkostninger til reservedele? og hvor mange km kan man
forvente der er tilbage i den? 200.000 km lyder af meget?

Mvh. Kristian.

Fra : Christian Østergaard

Dato : 14-10-04 20:30

> Hvordan er den i omkostninger til reservedele? og hvor mange km kan man
> forvente der er tilbage i den? 200.000 km lyder af meget?
>
> Mvh. Kristian.

Hvis du vil købe en bil i det prisleje skal du ikke gå så meget op i
reservedelspriser og heller ikke km.. Mit råd er: få fat på en der er
velholdt, godt rustbeskyttet (både fra fabrikken og helst også supplerende
rustbeskyttelse) og er driftsikker. Personligt ville jeg også holde mig væk
fra de franske mærker, da de typisk er ret dårligt placeret i div.
fejlstatistikker (¨TÜV). Jeg vil anbefale fx.: Toyota Carina E fra 1992 og
frem (meget driftsikker, billig, rimelig rustbeskyttet fra fabrikken) eller
Mazda 626 (meget driftsikker,holdbar, meget bil for pengene, lidt dårlig
rustbeskyttet fra fabrikken) eller en bil fra WV-gruppen (Seat, Audi, Skoda
og WV) som hvis de er lidt nyere næsten alle er driftsikre og meget godt
rustbeskyttet fra fabrikken.

Mvh
Christian Ø

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-10-04 09:55

Christian Østergaard wrote:
> [...]
> rustbeskyttelse) og er driftsikker. Personligt ville jeg også holde mig væk
> fra de franske mærker, da de typisk er ret dårligt placeret i div.

Det er så en løgn, der ikke bliver sand af at blive gentaget.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-10-04 22:11

> [...]
> forsikringer bare giga dyre? Hvis dét er realiteten kan det næsten ikke
> betale sig at bruge ret mange penge på en bil - så hellere købe en ældre

Prøv at se tråden "Begynderbil" fra den 13/10, det er vel lidt den samme
sang.

Med venlig hilsen Kim