Vectra vs. 406
Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 10-10-04 01:24

I et indlæg den 17/8 spørger Jan W Nielsen:

>Har du i grunden prøvet at køre de to biler så du kan se, hvilken der er
>hurtigst..?
>
>Eller har du en fornemmelse..?
>
>--
>/Jan W Nielsen

Undskyld det tog "lidt" tid inden jeg så dit spørgsmål Jan...

Nej jeg har ikke kørt "dør træk" de to biler imellem, men jeg har da en helt
klar fornemmelse

Vectra'en er klart hurtigere end Peugeot'en, og det er jo ikke så underligt:

Vectra 1125kg / 115HK = 9,78 kg/HK
406 1400kg / 136HK = 10,29 kg/HK

Jeg havde 406'eren i Frankrig i sommers og jeg må sige at, selv om den
klarede det fint, var det faktisk mere behageligt da jeg kørte til Italien
sidste sommer i Vectra'en.
Dels skulle der ikke arbejdes så meget med gearene i Vectra'en, og dels
virkede den bedre affjederet. Det sidste kan nok i højgrad tilskrives de
noget nedslidte støddæmpere

Selvfølgelig var klimaanlæget i 406'eren rart, men jeg må nok sige at selv
om Vectra'en snart runder de 200kkm så er jeg faktisk stadig gladest for
den.
Der har været en del problemer med 406'eren i den, trodsalt, ret korte tid
jeg har haft den (det er vel tre måneder nu):

-Først gik den ud i tomgang, da jeg så kørte den til mekanikeren, for at
udlæse fejlkoder, opdagede han at plus polen var lavet af noget tyndt blik
og sad løst, den blev skiftet men computeren meldte ingen fejl (den gjorde
det flere gange i træk, men kun på en enkelt tur).

-Så sprang gearvælger kablet midt i en overhaling, med det resultat at jeg
kun kunne køre i 2'ndet.

-Og nu er den begyndt at skrive "break fluid level low" hver gang man
trækker håndbremsen (ja der er massere af væske på).

I alt den tid er det eneste der er gjort ved Vectra'en, at hælde lidt olie
på, og skifte en pære (der er skiftet tre på 406'eren nu).

Måske den næste bil skal være en Vectra C?

/Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-04 10:07

> Undskyld det tog "lidt" tid inden jeg så dit spørgsmål Jan...

Det gør da ikke noget - men fedt at du svarede.

> [...]
helt
> klar fornemmelse

> Vectra'en er klart hurtigere end Peugeot'en, og det er jo ikke så

Jeg har selv en Vectra 2.0i fra 1990 - også den med officielt 115 hk. Den
vejer dog jvf. registreringsattesten kun 1025 kg, så her er forskellen endnu
tydeligere.

I øvrigt kan jeg sige, at jeg brugte min Vectra i arbejdsmæssig sammenhæng
engang - og her fik jeg dens effekt målt 4 gange - herunder 2 gange ved
Teknologisk Instituts Motorteknisk Afdeling i Århus.

På trods af knap dens dengang knap 300.000 km havde den ved alle målinger
mellem 120 og 125 hk - og kombineret med dens kun 1025 kg, betyder det
relativt kvikke accelerationer.

> Jeg havde 406'eren i Frankrig i sommers og jeg må sige at, selv om den
> klarede det fint, var det faktisk mere behageligt da jeg kørte til Italien
> sidste sommer i Vectra'en.

Ok - det må jeg nok sige. Jeg holder selv meget af Vectra´ens ekstremt høje
gearing i 5. gear (42,5 km/t i 5. gear), men jeg synes nu nok alligevel, at
406´eren er meget mere komfortabel. Forskellen er størst i byerne - men
alliwl.

> Dels skulle der ikke arbejdes så meget med gearene i Vectra'en, og dels
> virkede den bedre affjedret. Det sidste kan nok i højgrad tilskrives de
> noget nedslidte støddæmpere

He-he..

> [...]
> Der har været en del problemer med 406'eren i den, trodsalt, ret korte tid
> jeg har haft den (det er vel tre måneder nu):

Det var en skam..

> I alt den tid er det eneste der er gjort ved Vectra'en, at hælde lidt olie
> på, og skifte en pære (der er skiftet tre på 406'eren nu).

Ja, Vectra´en er mekanisk meget solid - men desværre ruster de jo af h......
til.

Jeg har fået min ordnet, så den står meget fin den høje alder taget i
betragtning.

http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=16

> Måske den næste bil skal være en Vectra C?

Klart - det er en hamrende god bil - Vectra B ville jeg springe let og
elegant hen over. Vectra C er igen en bil, som Opel med rette kan være stolt
af - også med hensyn til rust-styrke.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 12-10-04 09:21

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv en Vectra 2.0i fra 1990 - også den med officielt 115 hk. Den

Ved det

> vejer dog jvf. registreringsattesten kun 1025 kg, så her er forskellen
endnu
> tydeligere.

Ja alt det sikkerhedsmæsige fnidder der er kommet i siden vejer jo nok også
lidt (2xairbag, selestrammere, 4xnakkestøtter ol).

> På trods af knap dens dengang knap 300.000 km havde den ved alle målinger
> mellem 120 og 125 hk - og kombineret med dens kun 1025 kg, betyder det
> relativt kvikke accelerationer.

Ja så er regnestykket jo ligepludselig 1025kg / 120HK = 8,5kg/HK
og så er vi jo et godt stykke under de magiske 10kg/HK!

> Ja, Vectra´en er mekanisk meget solid - men desværre ruster de jo af
h......
> til.

Ingen tvivl om det. Den er grænsende til det uopslidelige

> Jeg har fået min ordnet, så den står meget fin den høje alder taget i
> betragtning.
>
> http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=16

Ved det. Desværre ser min ikke så pæn ud, der er en del ridser og flere
steder springer rusten ud i fuld flor.

> Klart - det er en hamrende god bil - Vectra B ville jeg springe let og
> elegant hen over. Vectra C er igen en bil, som Opel med rette kan være
stolt
> af - også med hensyn til rust-styrke.

Se det har jeg nemlig også på fornemmelsen. Har hørt en del dårligt om
Vectra B, men et eller andet siger mig at C'eren er god (det er jo stadig
lidt svært at sige endnu)

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 17:39

> stolt

> Se det har jeg nemlig også på fornemmelsen. Har hørt en del dårligt om
> Vectra B, men et eller andet siger mig at C'eren er god (det er jo stadig
> lidt svært at sige endnu)

C´eren er rigtig god - både som motorvejs-ekspress - og generelt. Læs evt
seneste nummer af FDM, der tester Avensis, Accord, Peugeot 407 etc - Vectra
C er den bedste højhastigheds-motorvejsbil af dem alle.

Samtidig tyder alt på, at den er ekstremt ruststærk - så det tyder godt.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Snedker

Dato : 13-10-04 12:38

On Tue, 12 Oct 2004 18:39:06 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Samtidig tyder alt på, at den er ekstremt ruststærk - så det tyder godt.

Det var der vist også behov for...

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : KASO

Dato : 13-10-04 23:31

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> [...]
Vectra
> C er den bedste højhastigheds-motorvejsbil af dem alle.

Hmm - den vandt da vist ikke just testen - eller også har du et specialnr.,
der kun sendes til Opelfans?

> Samtidig tyder alt på, at den er ekstremt ruststærk - så det tyder godt.

Det må tiden vist vise (se blot MBs og Fords problemer for tiden)....

(OK - Vectra B m.fl. var da "ekstremt ruststærke" - de rustede ekstremt
stærkt )

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 08:45

> Vectra

> Hmm - den vandt da vist ikke just testen - eller også har du et
specialnr.,
> der kun sendes til Opelfans?

Nej, selvom nogle af testkørerne havde den som "nummer 1", vandt den ikke
den samlede test - blandt andet på grund af prisen. Jeg har ikke bladet her,
hvor jeg sidder nu, men som jeg husker det, var alle enige om, at det var
den bedste motorvejsbil - i høj hastighed.

Som jeg husker det, var Vectra C den ene ud af kun to biler i testen, der
var klippe stabil helt op til tophastighed.

> (OK - Vectra B m.fl. var da "ekstremt ruststærke" - de rustede ekstremt
> stærkt )

Jepper ..

Godt nok var Vectra B2 (den faceliftede fra 1999 og frem) ikke slem - da den
var galvaniseret overalt på nær tagpladen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten Snedker

Dato : 13-10-04 12:37

On Tue, 12 Oct 2004 10:20:50 +0200, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@fjern.image.dk> wrote:

>Se det har jeg nemlig også på fornemmelsen. Har hørt en del dårligt om
>Vectra B, men et eller andet siger mig at C'eren er god (det er jo stadig
>lidt svært at sige endnu)

Så'n en B'er har jeg. El-delen sutter røv!

Den fjernbetjente centrallås virker ikke.

Centrallåsen vil nu ikke længe låse/åbne de bageste døre (for 2 uger
siden var det kun den ene).

Lygte-pærer skiftes kvartalsvis.

Motorlampen (den med lynet igennem) er også begyndt at lyse under hård
acceleration.

Radio/ur-display er efterhånden også svært læseligt, da de små
lysprikker (ved ik' hva' de hedder) falder ud.

Så jeg bliver sandsynligvis aldrig Opel-ejer igen...ligesom jeg heller
ikke bliver Fiat-ejer igen.

Til gengæld har jeg intet bøvl med min gamle spand af en Passat '89,
der bare drøner derud - nu med 280.000 km på måsen. Den har kostet mig
under 15.000 i reserve- og sliddele siden jeg købte den for 4 år
siden.

"Moralen er tydelig, men styg og modbydelig...", som shub'erne sang.
Skal man ha' en skod-kedelig bil (for min Bravo var sgu flot,fræk og
absolut velkørende - men mandagsbil, skod-forhander og endnu mere
grinagtig importør fordrer ikke), eller skal man ha' noget der bare
du'r?

Jeg overvejer faktisk at købe Toyota næste gang...der må jo være en
grund til de er tilfredse..ejerne. Selvom bilen er lidt små-kedelig.

/Snedker
---

Fra : Niels Skaaning

Dato : 13-10-04 15:45

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" <morten"udelad"@<udelad> skrev i en
meddelelse news:t74qm09a2qnmvu6rcr13j0n91msoc4c0c8@4ax.com...

> [...]
> der bare drøner derud - nu med 280.000 km på måsen. Den har kostet mig
> under 15.000 i reserve- og sliddele siden jeg købte den for 4 år

Så er det jo også noget med simple lysdioder som indkatorer osv. af kedelige
løsninger, men er det det man vel så skal man da ha' det.

NS