Skærmkort og skarphed
Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-04 15:10

Jeg har to skærmkort
1) ATI,mach64_3DUPro; model: ATI,GT-C (Beige G3 standard)
2) Voodoo3

På 1. havde jeg min gamle 17" Multisync skærm som nu er helt kaput.

Nu har jeg sat min nye Samsung 959NF fra Voodoo3 tilbage på mit
defaultkort (1) da jeg pt. benytter MacOS X. (Inkompatibelt med Voodoo3)

Samsungenskærmen fremstår nu meget mere uskarp.

Er det støj fra nabokort? ATI-ting. Eller skal jeg igang med en
nøjeregnede kalibrering?

Flemming Rubini

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-11-04 16:53

flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk (Flemming Rubini) writes:

> Samsungenskærmen fremstår nu meget mere uskarp.

Prøv at sætte opdateringsfrekvensen lidt ned. Jeg har set noget i den
stil når skærmen er presset - den kan simpelthen ikke følge med.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-04 17:14

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Prøv at sætte opdateringsfrekvensen lidt ned. Jeg har set noget i den
> stil når skærmen er presset - den kan simpelthen ikke følge med.

Måske marginalt pænere med 832*624 ved 75 Hz, fremfor 1024*768 ved 85
Hz. Fra 60 Hz og op ved 1024*768 oplevede jeg ikke den store forskel.
Skærmen virker klart ude af focus, som om det var tid til nye briller,
selv efter et forsøg med at justere skarpheden.

Jeg gætter selv på at det er grafikkortet der simpelthen ikke er godt
nok eller at det er støj. Skærmen er i øvrigt fremragende på Voodoo3.

Flemming Rubini

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-11-04 21:48

Flemming Rubini <flemming@rubinifjernes_remove.dk> wrote:

> [...]
>
> Samsungenskærmen fremstår nu meget mere uskarp.
>
> Er det støj fra nabokort? ATI-ting. Eller skal jeg igang med en

Jeg oplevede det samme dengang jeg købte et Voodoo3 kort til min
PowerCenter Pro (suk... det var tider . Billedet var væsentligt
skarpere end på det indbygget grafikkort, som også var et ATI
et-eller-andet.

Voodoo'ens RAMDAC kører ved et meget højere klokfrekvens og skaber
derfor et skarpere billede.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-04 22:10

> [...]

> Samsungenskærmen fremstår nu meget mere uskarp.

> Er det støj fra nabokort? ATI-ting. Eller skal jeg igang med en

uskarpheden på det indbyggede ATI kort skyldes at dets RAM-DAC er
væsentlig langsommere end RAM-DAC'en på voodoo kortet. Ved lave
opløsninger og opdateringsfrekvenser vil forskellen være mindre udtalt
end ved høje opløsninger og opdateringsfrekevnser.

RAM_DAC'en er den dism der konverterer det digitale signal til et
analogt signal som skærmen kan omsætte til billeder.

Moderne TFT skærme med DVI, ADC osv kører rent digitalt, hvorfor en
RAM-DAC's kvalitet ikke har betydning.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-11-04 01:19

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Moderne TFT skærme med DVI, ADC osv kører rent digitalt, hvorfor en
> RAM-DAC's kvalitet ikke har betydning.

Jeg har læst din gennemgang før af dette. Spændende.

Er det så sådan, at givet man kan slippe for RAM_DACen, så vil en
kvalitetsforbedring være resultatet?

Og vil så selv den billigste DVI skærm være bedre end traditionelle
løsninger?

Tak for jeres svar, hvor er det dog en rar fornemmelse at få sådan nogle
gode svar.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-11-04 23:07

Flemming Rubini <flemming@rubinifjernes_remove.dk> wrote:

> Er det så sådan, at givet man kan slippe for RAM_DACen, så vil en
> kvalitetsforbedring være resultatet?

ja forudsat der er tale om elles identiske grafikkort og skærme.

> Og vil så selv den billigste DVI skærm være bedre end traditionelle
> løsninger?

ikke nødvendigvis.