ADVARSEL! Virex 7.5.1
Fra : Erik Richard

Dato : 30-10-04 22:02

*ADVARSEL*

Hvis nogen af jer får tilbudt Virex 7.5.1 enten direkte eller gennem
.Mac, så lad for alt i verden være med at downloade og installere
programmet.

Den eneste forskel på den 'nye' 7.5.1 og katastrofeprogrammet 7.5.0 er,
at de har _FJERNET_ hele den del, der scanner inbox - ikke bare i
Mail.app Inbox, - men i _samtlige_ mailprogrammers inbox!! - Ellers er
programpakken identisk med 7.5.0 med nøjagtig de samme fejl og mangler!

mvh. KMLDenmark
Erik Richard Sørensen
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-04 10:54

In article <41840165$0$22683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Mail.app Inbox, - men i samtlige mailprogrammers inbox!! - Ellers
> er programpakken identisk med 7.5.0 med nøjagtig de samme fejl og

Jamen, er det ikke også det eneste problem, der er? I øvrigt er der
ingen problemer med Virex 7.5, så længe man ikke piller, men bare bruger
standardindstillingerne. Problemerne opstår, når folk sætter alle mulige
ekstra scanninger og overvågninger til i baggrunden. Og de er slet ikke
nødvendige, da Virex 7.5 rent faktisk overvåger i baggrunden alligevel.
På det punkt er indstillingerne faktisk lidt uklare. Til gengæld kan jeg
ikke se, at Virex 7.2 på nogen måde overvåger i baggrunden. Den scanner
downloade filer og drev, man åbner.
Jeg har brugt Virex 7.5 lige siden, det kom frem, og det er det
bedste anti-virus-program, jeg har haft. Virex 7.5 finder jævnligt en
virus eller orm, der kommer med en e-mail. Virex 7.2 finder aldrig
noget. Det må simpelthen være, fordi 7.2 overser dem. Det kan ikke være
tilfældigt, at jeg ikke lige har modtaget noget i den periode. Jeg har
brugt Virex fra længe før .Mac kom frem, så jeg kender programmet ganske
godt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 31-10-04 19:25

> Jeg har brugt Virex 7.5 lige siden, det kom frem, og det er det
> bedste anti-virus-program, jeg har haft. Virex 7.5 finder jævnligt en
> virus eller orm, der kommer med en e-mail.

Jeg troede ikke virus var et problem på mac?

/JD

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-10-04 19:48

Jimmy Damsgård <noname@SLETnospam.dk> wrote:

> Jeg troede ikke virus var et problem på mac?

Henrik er læge.

--
...rotinom siht edisni deppart m'I !!esaelp em pleH

Fra : Jens

Dato : 31-10-04 20:41

> Jeg troede ikke virus var et problem på mac?

Det er ikke altid afsenderen er klar over at modtageren er en Mac

De kendte vira virker ikke på Mac - men Mac kan virke som en "rask
smittebærer" (hvis man ikke filtrerer det man modtager/sender ud).

Vi er nogle, der ikke bruger vores (foreløbige) immunitet til at blæse
på resten af verde
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-04 22:26

In article <41852e07$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,

> Jeg troede ikke virus var et problem på mac?

Det er heller ikke noget problem. Det er Windows-virus, og de virker
ikke på en Mac. Men derfor modtager man dem jo alligevel, når de bliver
sendt med spam-e-mail, og det er jo meget sjovt at se, hvor mange man
får.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 31-10-04 09:57

> [...]

> Mail.app Inbox, - men i _samtlige_ mailprogrammers inbox!! - Ellers er
> programpakken identisk med 7.5.0 med nøjagtig de samme fejl og mangler!

Men var det ikke præcis mailbox scanningen som var problemet? Virex
7.5.1 er iøvrigt kun ude i et beta program som realease candidate.

<http://www.networkassociates.com/us/downloads/beta/virex/Virex751RC.htm

Der er vist ingen grund til den advarsel, Erik!
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Erik Richard

Dato : 31-10-04 18:28

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Men var det ikke præcis mailbox scanningen som var problemet? Virex
> 7.5.1 er iøvrigt kun ude i et beta program som realease candidate.
>
> <http://www.networkassociates.com/us/downloads/beta/virex/Virex751RC.htm

Det er præcis samme version som 7.5.0 bortset fra, de har fjernet al
kode til scanning af mail.app inbox. Men samtidig har de jo også fjernet
muligheden for alle andre mailklienter.

> Der er vist ingen grund til den advarsel, Erik!

Jo, i allerhøjeste grad. Alle andre fejl, som der er i 7.5.0 er stadig i
7.5.1. Der er ikke så meget som rettet et eneste komma!

Folk er rasende over den måde, vi bliver behandlet på af NAI. Samtidig
har NAI/Virex Team nægtet at deltage i diskussionen på betalisten,
hvilket yderligere indikerer, at der er noget rivende galt. Et stort
firma i USA har allerede købt den nye ver., som har vist sig at være
netop 7.5.1 og ikke 7.5.0, som de havde bestilt. Dvs., at NAI allerede
har sendt den ud som 'retail box'!

Så bliv på Virex 7.2.x til X, 6.1 til klassisk Mac OS eller skift til
NAV X 9.x til både X og klassisk. Det er mit råd. Eller hvis I vil have
et program, der er lidt billigere, så køb istedet VirusBarrier. Den er
fuldt så pålidelig.

mvh. Erk Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-04 19:27

In article <41852090$0$23063$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
> [...]

> kode til scanning af mail.app inbox. Men samtidig har de jo også
> fjernet muligheden for alle andre mailklienter.

Har I læst McAfees forklaring på <http://virexhelp.com>? Det ene problem
er, at Virex 7.5 ikke altid vil lade sig installere, hvis man har en
gammel Virex. Det andet er uhensigtsmæssig sletning af hele postkasser
med e-mail. Det sker kun i programmer, der samler alle e-mail til én
stor fil. Det forklares her:

"...the Mailbox issue only occurs when the Scan email configuration
option is turned on (it is off by default) and the email client being
used treats all emails as a single concatenated file versus treating
each email as an individual file. Apple mail and Entourage both have
concatenated email files. The Scan email box feature is not critical to
your overall protection as Virex 7.5 will scan any attachments in the
emails as soon as they are launched and are written to disk. This
feature was included in the product so that customers not using a client
that concatenates the email inbox (into a single file) will have the
option to turn it on, scan their inbox and be able to delete infected
emails."

Man skal altså bare lade være med at sætte "Scan e-mail" til. Og det er
den mulighed, der er fjernet. Nogle har rapporteret, at Virex 7.5
stjæler meget processorkraft, men det sker også kun, når man sætter den
til at scanne e-mail og alt muligt i baggrunden. Andre problemer har jeg
altså ikke hørt om. Har du hørt om andre problemer? Jeg synes nogle
gange, rygter om problemer bliver overdrevet. Er der et problem, myldrer
det straks frem med en masse mere eller mindre underbyggede rygter om
andre problemer. Pludselig er det et katastrofalt dårligt program. Jeg
har ingen problemer haft med Virex 7.5 på to computere. Der bliver endda
fundet virus og orme i tilhæftninger til e-mail. Det skete aldrig med
tidligere versioner.

> [...]
> firma i USA har allerede købt den nye ver., som har vist sig at være
> netop 7.5.1 og ikke 7.5.0, som de havde bestilt. Dvs., at NAI allerede

Det forstår jeg ikke. McAfee skriver da:

"Lastly, McAfee remains committed to providing a solid anti-virus
product for the Apple Mac environment and that the problems reported
above are limited in scope and reach. These issues are not likely to be
encountered by users if they follow the directions in the updated read
me file posted on McAfee¹s Virex download site."

Det lyder da som om, McAfee satser meget på Mac
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 31-10-04 20:17

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> that concatenates the email inbox (into a single file) will have the
> option to turn it on, scan their inbox and be able to delete infected

Tja, det er den måde, de forsøger at snakke udenom på... Jeg er ked af
at sige, at det er en værre gang sludder! Vi har fået en hel anden
forklaring i selve testgruppen. Og så langt vil jeg ikke gå ud over min
NDA, så jeg vil forklare det, men blot advare kraftigt mod at bruge
7.5.1. Den _er_ identisk med 7.5.0! bortset fra, at de har fjernet
scanning af inbox.

> Man skal altså bare lade være med at sætte "Scan e-mail" til. Og det er
> den mulighed, der er fjernet.

Det er ikke korrekt! Det er hele kodegruppen, der er fjernet fra
programmet, - altså ikke bare muligheden for at kunne vælge det til
eller fra.

> Nogle har rapporteret, at Virex 7.5
> stjæler meget processorkraft, men det sker også kun, når man sætter den
> til at scanne e-mail og alt muligt i baggrunden.

så meget processorkraft sluger den nu heller ikke. Beregninger har vist,
at det kun drejer sig om ca. 7-9% på stationære maskiner og ca. 10-12%
på bærbare.

I modsætning hertil har jeg overhovedet ikke bemærket, at nyeste NAV med
fuld baggrundsscanning berører processorerne overhovedet.

> Andre problemer har jeg
> altså ikke hørt om. Har du hørt om andre problemer? Jeg synes nogle
> gange, rygter om problemer bliver overdrevet.

Ja, PowerBooks crasher, hvis man sætter Virex 7.5.1/7.5.0 til at lave en
"full certified background scanning overnight" med 'sleep' slået fra og
screensaver slået til. Samtidig laver den 2 errorlogs på samme
scanning.. Root bliver ikke scannet, hvis man ikke logger ind som root.
Shared elements bliver ikke scannet, shared disks bliver ikke scannet,
selvom network scanning er slået til, removable items (zip og jaz
medier) crasher Virex programmet.

Forced quit kan ikke afslutte Virex 7.5.1/7.5.0, kun tvungen genstart
kan 'vække' en PB igen.

For ca. en time siden fik jeg desuden flere mail fra Thunderbird
brugere, at selvom 'mail scanning' er fjernet, bliver inbox i
Thunderbird slettet.

> Er der et problem, myldrer
> det straks frem med en masse mere eller mindre underbyggede rygter om
> andre problemer. Pludselig er det et katastrofalt dårligt program.

Det er rigtig. Men nu har jeg fået mere end 1200 mails i den sidste godt
en uge, og som du nok véd, har jeg af personlige grunde først de sidste
par dage fået tid til at gøre noget rigtigt ved dem, men der er
rapporteret minimum 200 forskellige fejl i Virex 7.5.1. - Netop fordi
det er nøjagtig samme pakke som 7.5.0 bortset fra fjernelsen af 'mail
scanning' kodegruppen.

> Jeg har ingen problemer haft med Virex 7.5 på to computere. Der bliver
> endda fundet virus og orme i tilhæftninger til e-mail. Det skete aldrig
> med tidligere versioner.

Det undrer mig virkelig. Du er den eneste, jeg endnu har hørt om, der
har været tilfreds med Virex 7.5. Jeg véd bl.a. nu, at der er flere
firmaer, der overvejer sagsanlæg mod NAI pga. mistede data og ødelagte
systemer.

> [...]
> me file posted on McAfee¹s Virex download site."
>
> Det lyder da som om, McAfee satser meget på Mac

Så kan jeg kun sige, at det virkelig undrer mig, at de sender en 'beta
1' version ud som 'retail box'! - Det er noget af det mest usmagelige,
jeg nogensinde har været ude for! - andnu værre end da M$ udsendte
Windows 95r1...

I de tilfælde, hvor jeg selv har været og stadig er med i
programudvikling har vi haft minimum _8_ alpha versioner, 6-8 beta
versioner, 5-6 release candidates samt 5 final candidates, før den
første final release er kommet ud til offentligheden.

Når det gælder Virex, så har der været _3_ alpha versioner for både ver.
6.2 til classic OS og til OS X, 2 beta til classic og 1 til OS X, og det
var endda den beta 1, der blev udsendt som final release - 'retail box'
til butikkerne. - Så meget for deres 'Mac friendlyness!'..! - Der er
efterhånden meget få, der tror dem over en dørtærskel....

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-04 22:24

In article <41853a1a$0$23099$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> så meget processorkraft sluger den nu heller ikke. Beregninger har
> vist, at det kun drejer sig om ca. 7-9% på stationære maskiner og ca.
> 10-12% på bærbare.

Jeg læste bare i debatforum hos Apple om .Mac, at nogle havde bemærket,
at deres computere blev sløve i optrækket med Virex 7.5. Det viste sig
så, at nogle processer fra Virex med baggrundsscanning etc. slugte en
masse processorkraft. Men det var kun, hvis man havde aktiveret en masse
baggrundsovervågning og -scanning.
Ellers ser det ud til, at du er lidt bedre orienteret end mig.
Jeg har mest fulgt med hos Apple i ovennævnte debatforum. Sådan set er
jeg også gået tilbage til Virex 7.2. Der knækkede et hængsel på låget
til min computer, så nu sidder jeg med den gamle computer, der kun har
Virex 7.2.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-10-04 22:07

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 31/10/04 21:16 wrote:

> så meget processorkraft sluger den nu heller ikke. Beregninger har vist,
> at det kun drejer sig om ca. 7-9% på stationære maskiner og ca. 10-12%
> på bærbare.

Hvofor er der forskel på hvor meget den bruger på bærbare og stationære? Og
hvordan hænger det sammen at den bruger 7-9% på en 500 Mhz maskine og det
samme på en Dual 2.5 Ghz?

--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 01-11-04 00:10

Hej Peter

Jeg - og de andre på listen - aner det simpelthen ikke! - Vi får _INTET_
feedback fra Virex teamet overhovedet!

Mit eget hm.... kvalificerede gæt er, at der er forskel på den
strømforbruget i processoren, der bruges i en stationær og en bærbar.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard

Dato : 01-11-04 18:06

Hej

Jeg har lige fået nedenstående melding, - og nu er det ikke fordi, det
er fra en af dine kolleger, Henrik, men jeg synes, meldingen passer
bedst ind her. Så der må virkelig advares - selv mod ver. 7.5.1, og det
på trods af, hvad NAI/Virex ellers har sagt...

-----Begin Original Message-----

-----End Original Message-----

Hvis ovenstående er rigtigt, hvad jeg ikke har grund til at betvivle -
også udfra andre lignende meldinger i går og i dag, så er der virkelig
grund til at passe *_MEGET_* på med Virex 7.5.x !! Og det viser jo så,
at selvom scanning af maildelen skulle være fjernet, så kan den
alligevel gå ind og gøre noget ihvertfald i visse programmer.

Og så en lille sjov historie i denne forbindelse. - Jeg kender faktisk
William O. Shaffer personligt og har flere gange været sammen med ham i
forskellige sammengænge for år tilbage, - og det selvom jeg ikke er
læge, så har jeg fulgt nogle forelæsninger indenfor psykriatrisk
sjælesorg, som han har holdt i forbindelse med nogle teologiske
forelæsningsrækker, jeg fulgte. - Jeg har diplom i psykriatrisk
sjælesorg... William er en meget sympatisk person.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-10-04 19:41

"Jimmy Damsgård" <noname@SLETnospam.dk> writes:

> Jeg troede ikke virus var et problem på mac?

Se tråden "sjov mac-fjendsk video"...

http://groups.google.com/groups?q=sjov+mac-fjendsk+video

--
Thomas Bjorn Andersen