Aluminiumstastatur
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-04 21:35

Hejsa,

Jeg faldt lige over et aluminiumstastaur hos Zitech, da jeg var en tur
i Fields. Det kostede 270 kr. og da jeg har været på udkig efter et
nyt tastatur, tænkte jeg at jeg lige ville snuppe et med hjem. Her er
mine kommentarer...

Det er produceret af et firma der hedder Zippy og hedder WK-720.

<http://www.zippy.com/K_Product_detail.asp?pk_rfnbr=159&pk_code=WK-720&pk_name=Fancy%20Slim%20Aluminum%20Keyboard%20&pck_name=Aluminum%20Keyboard&lv_rfnbr=2>

Det har samme tastatur-type som på en laptop-computer og er altså
meget fladt og har en kort vandring, men med en tydelig markering af,
hvornår man har klikket. Da jeg oprindeligt lærte tifingersystemet
(eller tæt på) på en PowerBook 145B har jeg altid foretrukket
tastaturet på en bærbar, fremfor et alm. tastatur i fuld størrelse.
Derfor måtte jeg bare prøvet dette, selvom jeg godt kunne forudse
problemer med tasternes placering.

Finishen er ok, med aluminiumsoverflade og -taster, men bunden er sort
plast i alm. kvalitet. Tastaturet er meget let, men står rimeligt godt
fast. Det kan hældes lidt med de indbyggede fødder, men ikke meget.
Det passer dog godt til mig og jeg skriver allerede hurtigere på det,
end på Apple's Pro tastatur, som fulgte med min G4'er. Selvom det er
aluminium føles finishen ikke helt på Apple-nivuea, for der er en lidt
"rungende" lyd når en tast klikker. Lyden er altså ikke helt så
eksklusiv som man kunne ønske sig, men følingen er langt bedre end den
flade fornemmelse som jeg har med Apple's tastatur.

Som forventet var placeringen af Kommando- og Alt-tasterne byttet om,
men jeg fandt heldigvis et gratis modul, kaldet uControl
<http://gnufoo.org/ucontrol/ucontrol.html>, til Systemindstillinger,
som kan bytte rundt på funktions-tasterne, så nu er tasterne hvor de
bør være. Desværre er tasterne til henholdsvis $+§ og <+> byttet
rundt, hvilket jeg også husker var et problem med Logitechs
tastaturer, hvis ikke man installerede deres drivere til Mac. Zippy
har også valgt at placere <+> knappen (som faktisk giver $+§ ved
siden af mellemrumstasten, hvor man forvente at finde Kommando-tasten,
og til sidst er tasten med @ placeret <i>over</i> Return, så der altså
et par ting, som man skal vænne sig til. Da tastaturet er gjort meget
kompakt er piletasterne og dem der ligger over dem, placeret lige til
højre for selve alfabet-tasterne, men det er vist nemt at vænne sig til.

Det var lige min hurtige anmeldelse af Zippy WK-720, men da jeg kun
har brugt det i enkelt timer, må vi få at se om jeg vil fortsætte med
at bruge det. Jeg mangler meget knapperne til at justere lyden, som
jeg nu er nødsaget til at gøre med musen, så der må jeg finde en
softwareløsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 31-10-04 09:01

Hej Rene

Fin info - tak. Det er nu meget de ikke har et par ægte Mac-typer
i deres ellers meget store udvalg.

Kell

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-04 09:28

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Fin info - tak. Det er nu meget de ikke har et par ægte Mac-typer
> i deres ellers meget store udvalg.

Problemet er nok, at de så skal have mange flere typer pga. de mange
sprogvarianter. Men det ville da være rart med flere tastaturer at
vælge imellem.