Kryptering
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 30-10-04 12:42

Hejsa

Jeg overvejer som tidligere nævnt at skifte min wintendo ud med en PB. Så
jeg er i gang med at finde alternativer til de programmer jeg i dag
benytter.

En af de få tilbageværende er min diskkryptering.

Lige nu bruger jeg Bestcrypt fra jetico.com, som jeg synes er genialt til
mit behov. Kort er mit behov:

- Stærk nok kryptering til jeg ikke behøver at være bange for, at den som
evt. stjæler min PB også får adgang til mine data. En ting er at miste sin
PB - det klarer forsikringen. En anden ting er, at en anden læser ens post
og dokumenter.
- Jeg vil have én fil på et par gb, der kan mountes som et drev. Dermed er
det let at tage en backup af filen og let at bruge, da det jo blot er endnu
et drev.

I dag gemmer jeg alle mine dokumenter samt pst filen fra outlook på
"drevet", og så brænder jeg en kopi af filen regelmæssigt.

Hvilket program kan jeg gøre det samme med på mac?

Vil jeg kunne bruge bestcrypt til at mounte mit drev via VPC, og så bruge
det i OS X? (ikke ideelt, men er det muligt?)

/JD

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 30-10-04 13:02
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 30-10-04 13:21

Fungerer det på samme måde?

Altså ALT samlet i én fil, som jeg bare kan kopiere til en anden maskine, og
åbne uden videre besvær?

Kan jeg bare åbne filen som et drev?

Eller fungerer det mere som den kryptering XP har, som er noget rod efter
min mening/mit behov?

Det kan jeg ikke lige gennemskue fra linket.

/JD

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 16:28

"Jimmy Damsg?rd" <noname@sletnospam.dk> wrote:
> Fungerer det p? samme m?de?

som hvad? jeg kender ikke ddet produkt du anvender pt.

> Alts? ALT samlet i ?n fil, som jeg bare kan kopiere til en anden maskine, og
> ?bne uden videre besv?r?

> Kan jeg bare ?bne filen som et drev?

Filen (disk imaget af hele din homemappe) mountes og dekrypteres når du
logge på maskien. Hvis du ikke vil bruge filevalt kan du nøjes med
at genrere et krypteret image som du mounter efter behov og gemmer
dine filer på.

> Eller fungerer det mere som den kryptering XP har, som er noget rod efter
> min mening/mit behov?

kender ikke XP's kryptering.

> Det kan jeg ikke lige gennemskue fra linket.

failevalt er fuldstændig transperant, idet hele din homemappe (den
mappe du gemmer alle filer, indstillinger og derfor osse mails i)
flyttes til et krypteret disk image som mountes når du logger på
maskinen. Det er bomsikkert og meget elegant.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-10-04 21:07

"Morten Reippuert Knudsen" skrev 30.10.2004 17:28:

> [...]
> flyttes til et krypteret disk image som mountes når du logger på
> maskinen. Det er bomsikkert og meget elegant.

Nu blev jeg jo nysgerrig og skulle prøve det... Min computer fortæller mig,
at der ikke er plads nok på disken til at starte det op. Skal FileVault lave
en kopi af hele hjemmemappen først, som den så går i gang med at kryptere?
Nogen der har erfaringer med at starte FileVault på en maskine, der ikke er
nyinstalleret?

Giver FileVault nogen problemer, hvis jeg på et tidspunkt vil skifte maskine
og flytte hele min disk med fx CarbonCopyCloner?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-04 00:35

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@remove_this_mail.dk> wrote:

> [...]
> Nogen der har erfaringer med at starte FileVault på en maskine, der ikke er

ja det bør kun være et problem hvis din homemappes størrelse
overstiger din ledige diskplads.

> Giver FileVault nogen problemer, hvis jeg på et tidspunkt vil skifte maskine
> og flytte hele min disk med fx CarbonCopyCloner?

nej. men det giver problemer hvis du glemmer dit password eller
smidder din system keychain væk.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 02-11-04 09:41

> smidder din system keychain væk.

hov hvad er det nu for noget? Der er altså en ekstra fil man skal huske at
tage backup af?

/JD

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-04 15:34

"Jimmy Damsg?rd" <noname@sletnospam.dk> wrote:

> hov hvad er det nu for noget? Der er alts? en ekstra fil man skal huske at
> tage backup af?

kun hvis man glemmer det password man har angivet i filevalut.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 30-10-04 13:23

....og kan jeg sætte de fleste e-mail klienter op til at gemme datafilerne på
det krypterede drev?

/JD

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 16:24

"Jimmy Damsg?rd" <noname@sletnospam.dk> wrote:

> ...og kan jeg s?tte de fleste e-mail klienter op til at gemme datafilerne p?
> det krypterede drev?

Hele din homemappe (herunder osse dine mails) befinder sig på det
krypterede drev. Der er pt. ingen kendt måde at bryde krypteringen på.
Apple, NSA, CIA og FBI har dog formegenlig nøgler. Filevaulæt fungerer
rigtig godt og jeg har ikke observeret nogen performance nedgang på en
gammel 300MHz G3 med en sløv 2,5" disk.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-10-04 16:18

"Jimmy Damsgård" <noname@SLETnospam.dk> writes:

> [...]
> det let at tage en backup af filen og let at bruge, da det jo blot er endnu

Med Mac OS X følger et utility der hedder "Disk Utility". Det kan
bruges til rigtigt mange ting, bla. at lave disk images, der
naturligvis kan gemmes med kryptering. Mac OS X gør det muligt at
mounte disk images, så du kan bruge dem dynamisk, ligesom du måske
kender det fra PGPDisk.

Skulle du få lyst, kan du altid brænde diskimaget til en cd eller DVD,
inde fra Disk Utility, enten som en krypteret fil, eller simpelthen
som filsystem, så du kan bruge cd'en direkte bagefter.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH