MacJournal 2.6 - også på dansk
Fra : Mogens Thyregod

Dato : 28-10-04 22:51

MacJournal er et program til at oprette, redigere og håndtere en
personlig journal. Det kan bruges til dagbog, logbog, næsten hvad som
helst. Da det er skrevet med Cocoa i Mac OS X, understøtter det alle de
smarte OS X-ting du forventer. Ting som værktøjslinjer, stavekontrol,
skrift og farvepaneler, lokaliseringer og skuffer er alle sammen
udnyttet til at give dig en brugbar og konsistent brugerflade, som du
kender den i Mac OS X.

Version 2.6 er klar til download fra enten:

<http://homepage.mac.com/dschimpf/>

eller

<http://www.mothsoft.dk/mj.html>

Nyheder i 2.6

* Forbedret eksport:

* eksporter ethvert sæt af notater eller journaler
* eksporter journaler med et arkiv pr. notat
* eksporter notat til Word-dokumenter kun Panther)
* HTML eksport understøtter nu flere skriftsnit og farver
* afkrydsningsfelter kan eksporteres til ethvert format

* Også forbedret import:

* Importer eller træk mapper med arkiver for at oprette notater med
disse arkiver

* Ny Tjeneste til at tilføje markeret tekst i ethvert program til
ethvert notat i MacJournal

* LiveJournal forbedringer:

* iTunes-knap til at vise den aktuelt afspillede sang i iTunes
* Bestemt hvem der kan se notatet, mens du uploader det

* Forbedring af ydelse og stabiliet, især med store datamængder
* Forbedring af brugerflade

* Væsentligt forbedrede genvejsmenuer til begge skuffer
* Mail-agtige "Tilføj" og "Handling" knapper
* Brug Kombinet visning i Journalskuffen (tidligere kun set i
Notatskuffen)
* Masser af mindre forbedringer for at øge brugeroplevelsen

* Flere workflow-valg

* Indstilling til automatisk lukning af journaler, som du ikke arbejder
* Hold alt-tatsen nede for at springe de fleste advarsler over på
gang-til-gang basis
* Kopier et skriftsnit i en tekst og vælg derefter nogle notater i en
skuffe og brug Indsæt skrift for at indsætte dette skriftsnit i de
valgte notater
* Selvåbnende notater: Træk tekst til et emne, og emnet åbnes således
teksten kan anbringes deri

* Forbedret søgeords-ark
* Forbedret Fortryd-funktionalitet
* Forbedrede muligheder for at vælge standardtekst og -emne for notater
(inklusive skrift og farve)
* Du kan vælge et baggrundsbillede (eller vælge tilfældigt i en mappe)
* Forbedret Taco.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 29-10-04 16:19

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Version 2.6 er klar til download fra enten:

Ak ja.

Det var det første program jeg hentede efter at jeg fik min Powerbook
for et halvt år siden. Jeg har dog aldrig brugt det, og jeg har endda en
seddel lige her, lige under min mus, hvor der står at jeg skal have gang
i det.

Men nu er der så kommet en ny version, så den må jeg vel hellere få
hevet hjem, og så tage mig sammen til at få set på hvad det egentlig kan
- for det lyder præcis som noget jeg savner.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-10-04 07:39

Ole Jensen <newsplus@oleswebsite.dk> wrote:

> [...]
> hevet hjem, og så tage mig sammen til at få set på hvad det egentlig kan
> - for det lyder præcis som noget jeg savner.

Jeg har det på samme måde. Jeg tror bstemt, at jeg ville kunne få stor
nytte af MacJournal. Jeg ved bare ikke præcis hvordan. Er det ikke et
sted, hvor man kan se nogle praktiske eksempler på anvendelse? Evt.
nogle templates? Og nogle eksempler på, hvordan det kan spille sammen
med andre programmer, f.eks. mail og iCal?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt