klip er forsvundet
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-10-04 13:18

Hej

Hvis jeg markerer en fil i "finder" og derefter åbner menuen rediger kan
jeg ikke længere vælge "klip". Jeg kan kun vælge "kopier".
Og det er ikke fordi mappen er skrivebeskyttet. Jeg kan uden problemer
trække filen et andet sted hen.

Nogen forslag til hvad der er gået galt?

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-10-04 13:25

In article <thomas_bendsen-1F8E0A.14181524102004@nntp04.dk.telia.net>,
Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> trække filen et andet sted hen.
>
> Nogen forslag til hvad der er gået galt?

Jeg glemte at skrive at der er tale om Mac OS X 10.3.5

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-10-04 14:06

> [...]

> trække filen et andet sted hen.
>
> Nogen forslag til hvad der er gået galt?

Du kan ikke "klippe en fil". Når du "kopierer en fil", er det kun dens
navn du kopierer.
"Klip" er jo normalt til indhold af tekst og billedfiler.
v.h
Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-10-04 14:33

In article <1gm61u4.1xjps1muk4so0N%xmartinmarius@petersen.mail.dk>,
xmartinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> [...]
> navn du kopierer.
> "Klip" er jo normalt til indhold af tekst og billedfiler.

ØHH?

Hvis jeg markerer navnet (sådan at jeg kan rette i det) er det
selvfølgelig kun navnet jeg får kopieret. Men hvis jeg markerer filen
får jeg kopieret hele filen. Det samme må gælde med klip.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-10-04 20:44

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Men hvis jeg markerer filen
> får jeg kopieret hele filen.

Nej, kun navnet. Men hvis du trykker æble-D efter at have markeret
filen, bliver den Dubleret/kopieret.

Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-10-04 21:28

In article <1gm6kcn.silspx1pkjpaaN%xmartinmarius@petersen.mail.dk>,
xmartinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Nej, kun navnet. Men hvis du trykker æble-D efter at have markeret
> filen, bliver den Dubleret/kopieret.
>
> Martin

Du taler om at lave en kopi af filen i den mappe hvor den ligger (med et
nyt navn) (tror jeg). Jeg taler om at kopiere filen til en ny mappe.

Dette kan gøres ved at markere filen, trykke æble-c, markere den nye
mappe og trykke æble-v. Herved kopieres FILEN, og den får det samme navn
som originalen. Mit problem er at jeg gerne vil kunne flytte filen på
tilsvarende vis (altså ved at trykke æble-x i stedet for æble-c).
Hvis dette ikke kan lade sig gøre er det et af sjældne tilfælde hvor
Windows er bedre en Mac OS X.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-10-04 22:05

> [...]

> tilsvarende vis (altså ved at trykke æble-x i stedet for æble-c).
> Hvis dette ikke kan lade sig gøre er det et af sjældne tilfælde hvor

Ok, der lærte jeg noget. Din procedure med æble-c og æble-v virker. Dog
er det ikke nok at markere den pågældende mappe; den skal åbnes, og man
skal klikke i den.
Det ser ikke ud til at man kan bruge æble-x til det du vil.
(Men det er da også nemmere bare at trække den med musen ...)

v.h
Martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-10-04 14:51

In dk.edb.mac, Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Hvis jeg markerer en fil i "finder" og derefter ?bner menuen rediger kan
> jeg ikke l?ngere v?lge "klip". Jeg kan kun v?lge "kopier".
> Og det er ikke fordi mappen er skrivebeskyttet. Jeg kan uden problemer
> tr?kke filen et andet sted hen.

Du kan ikke klippe en fil, det har man skraldespanden til.

For at opnå det du ønsker kan du æble+c og så paste den et nyt sted,
æble+v eller, du kan trække i filen til sin destination, og holde æble
nede mens du slipper den. Så flytter den, istedet for at kopiere.

Hvorfor Apple har valgt ikke at bruge klip til den slags filhandlinger
skal jeg ikke kunne sige, men der er sikkert en god grund.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Virtual memory: Something none of us has enough of.

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-10-04 15:20

In article <8ios42-fn2.ln1@zaphod.verture.net>,
voss@null.dk (Jonas Voss) wrote:

> [...]
> æble+v eller, du kan trække i filen til sin destination, og holde æble
> nede mens du slipper den. Så flytter den, istedet for at kopiere.

Hvis jeg bare trækker og slipper så flytter jeg filen (med mindre den er
skrivebeskyttet eller jeg trækker til et flytbart medie). Hvis jeg vil
kopiere filen skal jeg holde alt nede.

Derudover har du sikkert ret i at man aldrig har kunnet bruge æble-x.
Jeg har så bare først bemærket det nu.

--
MVH
Thomas Bendsen