Mailserver til MacOSX
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 18:08

I gårsdagens MetroXeprss læste jeg lige, at nu bliver den vanvittige
idé om, at man kan bekæmpe terror ved at ISP'erne logger og gemmer
alt e-mail trafik i et helt år, udmøntet i en lovgivning.

Jeg vil bare ikke leve i et Big Brother samfund, derfor har jeg fået
den tanke, at jeg enten kan få mig en pop3 konto i udlandet, eller
så kan jeg køre min egen mailserver, og dermed få fuld kontrol over
hvad der logges og gemmes.

Og så er det jeg vil høre, om der findes en fornuftigt e-mail
server, helst en som kan trives sammen med en Apache web-server, da
jeg nok ikke vil ofre 1200 kr. pr. år til strøm til en selvstændig
maskine...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 22-10-04 18:45

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 19:34

Ole Guldberg Jensen wrote:

> men, hvorfor ikke bare kryptere det email du ikke vil have logget, ISP
> kan ja stadigt logge din trafik. Om du har egen mailserver eller
> mailserver et andet sted - al din trafik skal gennem din ISP.

Jeg har ikke noget at skjule, men selv jeg havde, så kan jeg altså
ikke se, at det rager myndighedderne hvem og hvad jeg e-mailer.

De folk der begår terrorisme, er ikke så dumme, at de mailer med
hinanden i klar tekst, og de gør det slet ikke fra deres egne
maskiner, og hvor meget glæde har politiet af, at kunne gå et år
tilbage i en terrorists e-mail korespondance, det er ren historie,
som ikke forhindrer nogle fremtidige terrorangreb.

Paradokset er, at offentlige computere på biblioteker, skoler,
undervisningsinstitutioner o.s.v. ikke skal logges, og det vil jo
typisk være sådanne annonyme maskiner, som terrorister vil bruge.

Det er og bliver en BigBrother registrering af alle borgere, som
bliver gennemført med terrorbekæmpelse som undskyldning.

Jeg har undersøgt det, og iflg. et par ISP-ansatte som jeg kender,
så vil det ikke kunne lade sig gøre, at de logger og gemmer en
back-up af al den trafik der går igennem dem.

ISP'erne kan sætte nogle større harddiske på deres mailservere, og
så sætte serverne til at gemme alle ud- og indgående mails i 12 mdr.

PS: Er postfix og sendmail både SMTP og POP3 servere...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 22-10-04 20:05

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 23-10-04 12:03

In article <417959d3$0$77017$14726298@news.sunsite.dk>,
Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> Niels Riis Ebbesen wrote:
> <snip>
> |

> så, burde en gmail konto (eller en anden webmail konto (helst over
> ssl)), få dig til at føle dig sikker.

Af en eller anden grund har jeg svært ved at se hvorfor en konto hos
Google skulle være bedre end en hos TDC (eller en anden ISP), set ud fra
et BB-paranoiaperspektiv. Derimod er en egen server en god ide, fordi
mails så ikke mellemlagres (i hvert fald kun minimalt) mellem afsender
og modtager: de kan altså kun opfanges ved at filtrere al trafik på din
forbindelse. Hvorvidt ens BB-paranoia er stærk nok til at tro at det
foregår er en anden sag, men så er det under alle omstændigheder ikke
længere kun mail vi taler om.

Jeg har haft min egen server ca siden jeg fik ADSL i 2000. Primært fordi
jeg var ude for at min mailkonto på TDC var løbet over, med mailtab og
en masse besvær som resultat.

Men vil man have egen server hos TDC, skal man vist have
erhvervsløsningen, da den almindelige ADSL vist indebærer at man _skal_
bruge TDCs SMTP-server som MX med højere prioritet end ens egen, dvs al
post går gennem TDC alligevel. Svineri, hvis man spørger mig. Officielt
er det vist bare for at undgå åbne relays.

Gad vide om der er et marked for vedligeholdelsesfri, men åbne (dvs
verificerbart sikre) hjemmeservere som pakkeløsning: Maskine, domæne, og
en standardopsætning som mail/webserver opbygget på Linux eller *BSD.
Evt kombineret med familieorienteret intranet/kalendersystem? En slags
"decentraliseret" .Mac? Og med en specialdesignet grænseflade mod andre
tilsvarende systemer?

-Lasse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-04 13:31

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Svineri, hvis man spørger mig. Officielt
> er det vist bare for at undgå åbne relays.

Og den grund er i og for rimmelig go' nok, for humlen er, at TDC's
kunder kun har en halvfast IP-adresse, hvis du køber ADSL hos
Tiscali eller Cyber City, så får du fast IP-adresse og alle porte
åbne, men så hænger du også selv på den, hvis din IP-adresse havner
i div. RBL'er...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-10-04 13:57

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Og den grund er i og for rimmelig go' nok, for humlen er, at TDC's
> kunder kun har en halvfast IP-adresse, hvis du køber ADSL hos Tiscali

Ønsker du en fast IP-adresse, så kan du sagtens få det. I det produkt
jeg bruger, er det endda billigere end ekstra DHCP-adresser.

Det har nu generet mig i lang tid at deres DHCP-adresser ikke er i
samme segment, så man får meget få fordele af det hvis man har et
hjemmenet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-10-04 14:15

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> [...]
> Evt kombineret med familieorienteret intranet/kalendersystem? En slags
> "decentraliseret" .Mac? Og med en specialdesignet grænseflade mod andre
Meget interessant idé!