Erfaringer med IP-telefoni
Fra : Michael Petersen

Dato : 22-10-04 13:04

Er der nogen af jer troværdige mac-mennesker der har erfaringer med
IP-telefoni? Jeg tænker primært på lydkvaliteten. Har oprettet mig på
telefin.dk (20 kr. om måneden var overkommeligt), men kvaliteten er lidt
susende/støjende - muligvis fordi jeg bruger det via computeren og ikke
har en IP-telefon eller adapter til min alm. telefon. Jeg har dog
overvejet at opgradere min trådløse router Linksys (wrt54g) til deres
nye der kommer i løbet af nogle måneder - den har 2 telefonporte og
QoS).

Nå, lad høre hvis nogen har erfaringer. (TDC barsler jo i øvrigt i følge
rygterne med en IP-løsning til deres bredbåndskunder)

Mvh, Michael Petersen

Fra : Lone Koefoed

Dato : 22-10-04 15:07

In article <1gm29fv.44heu9eyccruN%micFJERN@reflector.dk>,
micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) wrote:

> Er der nogen af jer troværdige mac-mennesker der har erfaringer med
> IP-telefoni? Jeg tænker primært på lydkvaliteten.

Jeg bruger Musimi (https://musimi.dk/index.php/html/main/forside.html)
med en almindelig telefon sluttet til en IP-adapter på en Linksys router
sluttet til Stofanet.
Det fungerer fint, men det suser lidt. Er ikke færdig med at
eksperimentere med indstillingerne - har på fornemmelsen at det er en
videnskab at få det til at være rigtig godt.
Man kan dog sagtens samtale i lang tid i den - man vender sig til suset.
Det forlyder at det nogle gange hakker en anelse hos modtageren. Jeg har
en idé om at det kan være fordi min Stofanet har lavere up- end
downloadloadhastighed.

Men det er altså billigt.
Om det så var et troværdigt udsagn må du selv afgøre ;)

--
Lone

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-10-04 18:52

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> downloadloadhastighed.
>
> Men det er altså billigt.
> Om det så var et troværdigt udsagn må du selv afgøre ;)

Joh jeg tror dig skam og det lyder jo nogenlunde - mon ikke man kan
forvente at kvaliteten bliver bedre og bedre efterhånden som der kommer
flere udbydere. Det skal jo også være på niveau med fastnet - jeg kan i
hvert fald ikke forestille mig at vi alle sammen sidder og taler i
susende telefoner om 2-3 år.