starte et program med parametre
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 21-10-04 17:59

Hej

For en sjælden gangs skyld har jeg en simpel opgave som jeg ville kunne
løse i windows, men ikke på min mac. Jeg bruger programmet eclipse til
at programmere i java, og har brug for at fortælle det at det skal
tildele en masse hukommelse når det afvikler mine programmer. Hvis jeg
skulle gøre dette i windows ville jeg lave en genvej som udførte
følgende:

eclipse.exe -vmargs -Xmx200M

Hvordan laver jeg en tilsvarende genvej i Mac OS X. Jeg kan umiddelbart
kun finde ud af at lave en genvej som starter programmet uden nogen
parametre.

Jeg håber at jeg har udtrykt mig forståeligt.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-04 19:11

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> parametre.
>
> Jeg håber at jeg har udtrykt mig forståeligt.

OS X, 10.x. x bruger den hukommelse, som dit program har brug for,
hverken mere eller mindre.

du kan ikke tildele et program mere hukommelse end det har brug for i OS
X, 10. x.x.

Til gengæld bruger systemet al den hukommelse, du har, når du bruger
Eclipse, så Mac OS X, 10.x.x er så snedigt indrettet, at dit aktive
program drager fordel af din installerede hukommelse og selvom du har
andre programmer åbne, bruger de ikke RAM, det er kun det aktive
program, der bruger det hele - smart, ikke

Så du har ingen simpel opgave - du har bare fred og ro)

M.

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 21-10-04 19:38

In article
<1gm0vmy.sjxhcwd600ckN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> [...]
> program, der bruger det hele - smart, ikke
>
> Så du har ingen simpel opgave - du har bare fred og ro)

Ikke desto mindre får jeg en "OutOfMemeryError" når jeg starter min
applikation. Dette får jeg uanset om jeg starter applikationen via
Eclipse hvor jeg udvikler den, eller direkte fra terminalen med
kommandoen
java JIB
(JIB er navnet på min applikation)

Hvis jeg derimod starter min applikation med kommandoen
java -Xmx200M JIB
kører det fint. Parameteren fortæller javafortolkeren at der skal
afsættes 200 MB til applikationen. (Problemet ligger måske i at det er
JRE og ikke Mac OS X der bestemmer hvor meget RAM der er til rådighed)

Dette vil jeg selvfølgelig gerne kunne gøre fra Eclipse, og jeg har
fundet frem til at det kan gøres hvis Eclipse startes med parameteren
_vmargs -Xmx200M

Derfor mit oprindelige spørgsmål.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-04 20:06

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Derfor mit oprindelige spørgsmål.

Hmm....ja, så kommer jeg til at give fortabt - så må hajerne på banen
M.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-10-04 23:59

Thomas Bendsen wrote:
> [...]
>
> Dette vil jeg selvfølgelig gerne kunne gøre fra Eclipse, og jeg har
> fundet frem til at det kan gøres hvis Eclipse startes med parameteren

Her er måske en løsning.

1) Find dit Eclipse-ikon (det du dobbeltklikker for at starte).
2) Så ctrl+klikker du på ikonet og der viser sig en menu.
3) Her vælger du "Vis indholdet af pakke".
4) Så åbner et nyt vindue hvor du ser en mappe "Contents".
5) Inde i den finder du en fil kaldet Info.plist.
6) Den fil åbner du ved igen at ctrl+klikke og vælger "Property List
Editor".
7) Du ser nu ">Root" som du exploder.
8) Du ser nu en liste hvor der optræder punktet ">Eclipse".
9) Explode også denne og så ser du en masse felter hvor du kan angive
forskellige parameter, der i blandt "-Xmx150M".

Jeg ved ikke om der er "kortere" måder at gøre det på. Muligvis ved at
linke et symbolsk link til et script du sels skriver som starter Eclipse
op med din parameter.

--Martin

--Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 22-10-04 07:32

In article <cl9f0b$1ksa$1@news.cybercity.dk>,
Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> 9) Explode også denne og så ser du en masse felter hvor du kan angive
> forskellige parameter, der i blandt "-Xmx150M".

Hej Martin

Det virker som et rigtigt godt forslag, men det virker desværre ikke.
Hvorfor det ikke gør det har jeg absolut ikke noget bud på. Som du selv
skriver står den som default til 150M og det burde være rigeligt til at
jeg aldrig ser fejlen.

> Jeg ved ikke om der er "kortere" måder at gøre det på. Muligvis ved at
> linke et symbolsk link til et script du sels skriver som starter Eclipse
> op med din parameter.

Tænker du på et applescript eller et shellscript.

I første tilfælde er jeg ikke god nok til applescript til at vide
hvordan jeg gør det, i andet tilfælde kunne jeg nok lave scriptet, hvis
jeg i det hele taget kunne finde ud af at starte et program fra
terminalen; men det kan jeg tilsyneladende ikke.

Muligheden med shellscript benytter jeg blandt når jeg skal lave en
genvej til mit færdige program. Her har jeg jo samme problem med at det
kun vil køre hvis det startes med
java -jar -Xmx200M JIB.jar
(hvis jeg blot klikker på min jar-fil bliver den jo startet med
java -jar JIB.jar)

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-10-04 09:08

Thomas Bendsen wrote:

> [...]
> Hvorfor det ikke gør det har jeg absolut ikke noget bud på. Som du selv
> skriver står den som default til 150M og det burde være rigeligt til at

Hvad sker der hvis du også ændrer minimumsindstillingen lige ovenover?
Hos mig står den til 30M.

> [...]
> kun vil køre hvis det startes med
> java -jar -Xmx200M JIB.jar
> (hvis jeg blot klikker på min jar-fil bliver den jo startet med

Ja, jeg tænkte på et shell-script. Apple-script er ikke lige mig. Men
jeg undrer mig dog over at det i det hele taget er nødvendigt at forcere
mere hukommelsesallokering. Har du et memory-leek et eller andet sted i
din javakode?

Du har sikkert prøvet at oversætte direkte med javac. Men hvad sker der
hvis du oversætter med XCode?

--Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 22-10-04 14:44

In article <claf4n$2dno$1@news.cybercity.dk>,

> Hvad sker der hvis du også ændrer minimumsindstillingen lige ovenover?
> Hos mig står den til 30M.

Det ændrer tilsyneladende ikke på noget.

> [...]
> jeg undrer mig dog over at det i det hele taget er nødvendigt at forcere
> mere hukommelsesallokering. Har du et memory-leek et eller andet sted i

Det er meget muligt at der er noget galt med min kode. Men jeg tror det
ikke.

Programmet udfrer en ConvolveOp med en 5x5 pixels kernel på et 7
megapixels billede (med det formål at "blurre" billedet).
Uden dog at have forstand på den slags synes jeg det lyder meget
rimeligt at det kan sluge en del hukommelse.

> Du har sikkert prøvet at oversætte direkte med javac. Men hvad sker der
> hvis du oversætter med XCode?

Kan du meget hurtigt forklare mig hvordan jeg bruger XCode til at
oversætte med?

Jeg har tidligere kigget lidt på det, men da jeg er glad for at bruge
eclipse (som jeg går ud fra bruger javac) fik jeg aldrig brugt tid nok
til at finde ud af noget.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-10-04 15:21

Thomas Bendsen wrote:

> [...]
> Uden dog at have forstand på den slags synes jeg det lyder meget
> rimeligt at det kan sluge en del hukommelse.

Ja, det burde bruge meget hukommelse, men jeg har nu aldrig selv oplevet
hukommelsesproblemer med java-programmer. JVM plejer at være rigtig god
til hukommelsesstyring og burde allokere 100% dynamisk.

> [...]
>
> Jeg har tidligere kigget lidt på det, men da jeg er glad for at bruge
> eclipse (som jeg går ud fra bruger javac) fik jeg aldrig brugt tid nok

Tja, jeg foretrækker selv også eclipse. Men har kodet en smule i Xcode.
Jeg tror du skal oprette din kode i et projekt.

--Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 22-10-04 18:38

In article <clb500$eof$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> hukommelsesproblemer med java-programmer. JVM plejer at være rigtig god
> til hukommelsesstyring og burde allokere 100% dynamisk.

Hej Martin

Jeg har smidt ca. 15 liniers kode i edb.programmering.java under
overskriften "Store billeder og OutOfMemoryError".

Du er meget velkommen til at fortælle mig hvis jeg gør noget dumt.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 23-10-04 10:08

Thomas Bendsen wrote:

> Hej Martin
>
> Jeg har smidt ca. 15 liniers kode i edb.programmering.java under
> overskriften "Store billeder og OutOfMemoryError".
>
> Du er meget velkommen til at fortælle mig hvis jeg gør noget dumt.

Jeg kan desværre ikke se du gør noget dumt. Du henter et billede,
kopierer det ind i en ny klasse. Og det burde jo virke. Jeg frygtede at
din implementation af blurringen indebar rekursive kald for hver pixel
hvilket vil med et billede af den størrelse, begynde at fylde en hel del.

Jeg får samme fejl med et billede på 10 mpixel (24mbyte).

--Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 23-10-04 12:41

In article <cld719$2ama$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> hvilket vil med et billede af den størrelse, begynde at fylde en hel del.
>
> Jeg får samme fejl med et billede på 10 mpixel (24mbyte).

Det ville have overrasket mig hvis du var nået frem til en anden
konklusion. Nu skrev jeg vist ikke noget om selve blurringen i koden,
men den er lige ud af landevejen, idet den blot er baseret på en
ConvolveOp, så egentlig er det jo folkene hos Sun som har lavet det
væsentlige arbejde.

Men under alle omstændigheder skal du have tak for hjælpen.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-10-04 09:17

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> writes:

> [...]
>
> Dette vil jeg selvfølgelig gerne kunne gøre fra Eclipse, og jeg har
> fundet frem til at det kan gøres hvis Eclipse startes med parameteren

Har du nogen ide om hvorfor du har brug for så meget hukommelse?

Hvis du kan afvikle dit program når du skruer ned for Eclipse's
hukommelsesforbrug, så er du formentlig ramlet ind i at du har for
lidt RAM til på fornuftig vis at bruge Eclipse på din maskine, og at
Eclipse får det der er til rådighed.. 200 Mb er meget lidt til
Eclipse, men hvis det kører for dig er det jo fint :)

Under Windows er der et faneblad i opsætningen for dit program i
Eclipse hvor du kan angive kommandoparametre, herunder
systemparametre, og her kan du skrive din ønskede itlføjelse.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 22-10-04 14:35

In article <yu24qkn6ubp.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> Eclipse får det der er til rådighed.. 200 Mb er meget lidt til
> Eclipse, men hvis det kører for dig er det jo fint :)

De 200 Mb er ikke til Eclipse, men den hukommelse som Eclipse tildeler
den JVM som den starter op for at afvikle mit program (sådan har jeg i
hvert fald forstået det). Og der er 200 MB mere end standarden. I øvrigt
har jeg maksimal mængde ram i min iBook G4.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-10-04 14:40

> [...]

> hvert fald forstået det). Og der er 200 MB mere end standarden. I øvrigt
> har jeg maksimal mængde ram i min iBook G4.

Hvis det angives når du starter Eclipse, er det til Eclipse selv.

Du skal angive det på et faneblad for at dit eget program får
særbehandling.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-10-04 15:22

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvis det angives når du starter Eclipse, er det til Eclipse selv.
>
> Du skal angive det på et faneblad for at dit eget program får
> særbehandling.

Hvilket faneblad taler du om?

--Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 22-10-04 15:11

In article <thomas_bendsen-2A44EF.15343422102004@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> hvert fald forstået det). Og der er 200 MB mere end standarden. I øvrigt
> har jeg maksimal mængde ram i min iBook G4.

Hej Thorbjørn

Undskyld at det gik lidt for hurtigt med at læse din første besked. Kan
du uddybe hvor du finder den opsætning inde i Eclipse. Jeg har selv,
uden held, lidt efter det.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-10-04 16:27

> [...]

> Undskyld at det gik lidt for hurtigt med at læse din første besked. Kan
> du uddybe hvor du finder den opsætning inde i Eclipse. Jeg har selv,

Run -> Debug ...

Fanebladet "arguments" har et "VM arguments"-tekstfelt.

Dette er ud fra XP-versionen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 22-10-04 18:34

In article <yu2acue93js.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Run -> Debug ...
>
> Fanebladet "arguments" har et "VM arguments"-tekstfelt.
>
> Dette er ud fra XP-versionen.

Hej Thorbjørn

Tusind tak for det. Det virker.

--