iPod som hd?
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 16-10-04 14:00

Hey

Jeg er meget tæt på at formøble opsparingen på en iPod og en PB. Men faldt
lige over en ting:

Kan jeg slet ikke tilgå iPod'en fra en win maskine? En smart feature var
netop muligheden for at bruge den som lager til diverse andre filer for
enten at dele disse med kammerater eller måske hive dokumenter mellem hjem
og arbejde. Men det er jo helt ubrugeligt, hvis jeg ikke kan tilgå disken
fra en win maskine. Jeg kender faktisk ikke andre, der har mac, og får næppe
min arbejdsgiver til at udskifte min arbejdspc med en mac.

Har jeg misforstået noget eller er der en mulig løsning?

/JD

Fra : Michael Holm

Dato : 16-10-04 17:04

Jimmy Damsgård <noname@SLETnospam.dk> wrote:

> [...]
> min arbejdsgiver til at udskifte min arbejdspc med en mac.
>
> Har jeg misforstået noget eller er der en mulig løsning?

hej,
læs her hvordan:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61131

(using ipod as hard disk)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 16-10-04 18:55

> læs her hvordan:
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61131

Det er altså ikke umuligt? Findes der noget 3. parts sofware, som kan løse
problemet?

/JD

Fra : Michael Holm

Dato : 16-10-04 19:45

> Det er altså ikke umuligt? Findes der noget 3. parts sofware, som kan løse
> problemet?
>
> /JD

forstår ikke helt hvad du spørger om.. det er muligt, download iTunes og
følg vejledningen så skulle din iPod kunne virke som hard disk...
(hvis jeg altså har læst teksten i linket rigtigt)

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-10-04 20:17

In article <1glrnvu.2owdq61mej1k0N%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> forstår ikke helt hvad du spørger om.. det er muligt, download iTunes og
> følg vejledningen så skulle din iPod kunne virke som hard disk...
> (hvis jeg altså har læst teksten i linket rigtigt)

Der er bare det problem i dette tilfælde, at den skal fungere både med
en Windows-pc og en Mac. Harddisken på en iPod bliver normalt formateret
forskelligt til de to systemer. Hvis iPod skal fungere som musikmaskine
med iTunes på en Mac, skal den nok være formateret i HFS+. Til en pc er
den normalt formateret i FAT32. Så vidt jeg ved, findes der værktøj til
Windows, så man kan læse en HFS+-disk på en Windowscomputer.
Alternativet er jo at formatere den i FAT32, så pc'en kan se disken. Men
så tvivler jeg godt nok på, at man kan bruge den med iTunes på en Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 16-10-04 23:38

> Der er bare det problem i dette tilfælde, at den skal fungere både med
> en Windows-pc og en Mac.

Tænkte nok jeg havde overset en detalje - tak :)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-10-04 20:56

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> Alternativet er jo at formatere den i FAT32, så pc'en kan se disken. Men
> så tvivler jeg godt nok på, at man kan bruge den med iTunes på en Mac.

Jeg har formateret min med FAT (selvom den er købt som en Mac udgave
med HFS). Det eneste problem er den automatiske opdatering af
firmwaren, som vist ikke virker under Mac OS med en FAT32. Herudover
virker iTunes og alt andet uden problemer.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-10-04 23:11

In article <86ekjy1lq8.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> firmwaren, som vist ikke virker under Mac OS med en FAT32. Herudover
> virker iTunes og alt andet uden problemer.

Det er jo bare dejligt. Jeg var i tvivl, om det ville fungere. Det er
vel den letteste måde, hvis man samtidig vil bruge en iPod som harddisk
på både en pc og en Mac. Jeg frygtede nemlig, at iTunes ville forvente,
at iPod var formateret i HFS+.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-10-04 23:51

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> Tænkte nok jeg havde overset en detalje - tak :)

Hvis den bare skal bruges som almindelig harddisk, er det nok at sætte
den til pc'en, så dukker den op som en ganske almindelig harddisk.
Den webside som Michael henviser til, beskriver hvorledes man kan hive
mp3 filerne ud af maskinen (de ligger på en "hemmelig" måde i
filsystemet).

Husk dog på, at HFS+ er noget bras under Windows. Jeg omformaterede
min iPod for at få den til at virke under Linux og Windows.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 30-10-04 13:31

> Husk dog på, at HFS+ er noget bras under Windows. Jeg omformaterede
> min iPod for at få den til at virke under Linux og Windows.

Hmm nu kommer jeg i tvivl.

Hvis jeg vil

1. Bruge iPod som MP3 afspiller sammen med en mac
2. Bruge samme iPod som harddisk sammen med windows

Skal jeg så formattere den som FAT eller HFS+ ?

Hvad er konsekvenserne af at vælge det ene frem for det andet format?

Bare lige skåret ud i pap, så selv jeg fatter det:)

/JD

Fra : Terje Rydland

Dato : 30-10-04 14:39

> [...]
> 2. Bruge samme iPod som harddisk sammen med windows
>
> Skal jeg så formattere den som FAT eller HFS+ ?

FAT

> Hvad er konsekvenserne af at vælge det ene frem for det andet format?

FAT har problemer med noen tegn i filnavn som kan forekomme i filer på
en Mac. Filer med filnavn som inneholder disse tegnene vil f.eks.
avbryte en kopiering, slik at hvis du kopierer over 500 filer og navnet
til fil nr. 10 inneholder et av de tegnene som er ulovlig i FAT vil bare
de 9 første filene kopieres og så vil kopieringen avbrytes.
Har opplevd det noen ganger på en USB thimbdrive.

Dessuten vil vel FAT være noe langsommere enn HFS+?

Vet ikke om FAT vil få problemer med ressursgaffelen på gamle filer (til
OS9)?

Terje

Fra : Michael Holm

Dato : 30-10-04 15:53

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> FAT har problemer med noen tegn i filnavn som kan forekomme i filer på
> en Mac.
hvad er det for nogen tegn ?

Fra : Terje Rydland

Dato : 30-10-04 16:17

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> hvad er det for nogen tegn ?

Vet ikke hvilke tegn det er snakk om. Har bare observert problemet, ikke
analysert det.
Siden jeg bare bruker Mac har jeg formatert min USB-thumb til HFS+.

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 16:32

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Vet ikke om FAT vil få problemer med ressursgaffelen på gamle filer (til
> OS9)?

det vil det.

envidere vil man ikke kunne boote sin mac fra et OS på ipoden, hvis
den er FAT formateret.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-10-04 23:54

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Den webside som Michael henviser til, beskriver hvorledes man kan hive
> mp3 filerne ud af maskinen (de ligger på en "hemmelig" måde i
> filsystemet).

Næsten, i hvert fald

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93651 beskriver hvordan
man tvinger en iPod i "disk-mode".

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-10-04 16:25

"Jimmy Damsgård" <noname@SLETnospam.dk> writes:

> [...]
> 2. Bruge samme iPod som harddisk sammen med windows
>
> Skal jeg så formattere den som FAT eller HFS+ ?

FAT. Se min tidligere kommentar

> Hvad er konsekvenserne af at vælge det ene frem for det andet format?

Hvis du vælger FAT tror jeg ikke rigtigt at der er nogle konsekvenser
(udover det bøvl jeg har med den automatiske opdatering af firmware).
Jeg synes jeg så et eller andet sted, at de nye iPods faktisk bliver
leveret med FAT, også til Mac.

Hvis du vælger HFS+ skal du købe et tredjepartsprodukt til din Windows
maskine, og kvaliteten af dem jeg har prøvet har ikke imponeret.
Yderligere tror jeg, at iTunes under Windows laver nogle
forudsætninger, der gør at HFS+ ikke er ønskværdigt.

Da iTunes/iPod gemmer mp3-filerne i en særlig mappestruktur med
særlige filnavne, vil du ikke opleve problemer med filnavnene. Mac OS
X er fin nok til at styre resource grene på FAT det meste af tiden, så
hvis du bare vil bruge din iPod til at flytte et par filer frem og
tilbage, så tror jeg ikke at du vil opleve problemer.

Konklusionen er altså at jeg vil anbefale dig FAT, da du ikke
umiddelbart vil tabe nogen funktionalitet, hvorimod HFS+ vil give dig
grå hår under Windows.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Peter Ursin

Dato : 31-10-04 02:03

> [...]

> Yderligere tror jeg, at iTunes under Windows laver nogle
> forudsætninger, der gør at HFS+ ikke er ønskværdigt.

jeg kan anbefale dig at anskaffe MacDrive 2000.
Jeg har det installeret på min Windows XP maskine og der er ingen
problemer overhovedet med at læse en HFS+ ipod eller en HFS+ formatteret
firewire harddisk. Selv iTunes virker med iPod'en

Programmet kører som en slags plug-in til windows. Hvis man ikke vidste
at programmet var installeret, ville man aldrig opdage det.

mvh
Peter Ursin