langsommere iBook
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-10-04 20:07

Hmm

Hvad sker: "Pludselig" er min iBog blevet langsom til at søge, når jeg i
et Findervindues øverste højre hjørne skriver en søgeterm.

Har rep. disktilladelser + kørt alle cron-scripts + opdateret
locate-databasen

hvad mere kan jeg gøre?

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Christian Bech

Dato : 15-10-04 21:36

In article <1glpukq.1jdp81p1tehx6oN%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> [...]
> et Findervindues øverste højre hjørne skriver en søgeterm.
>
> Har rep. disktilladelser + kørt alle cron-scripts + opdateret

Defragmentere

Fra : Michael Holm

Dato : 15-10-04 22:25

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Defragmentere

genstarte..
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-10-04 22:47

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> genstarte..

-- tak - men det var nok at logge ud og ind igen (Gad ikke
genstarte)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-04 01:39

Hej Christian

Det ligner unægtelig det problem, jeg havde.. - Så jeg ville også
foreslå en defragmentering, _MEN_ kun med Norton SystemWorks X 3.0, men
køre lige en DiskWarrior 3.0/3.02 først...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 16-10-04 21:44

In article <41706db3$0$13728$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,

> Hej Christian
>
> Det ligner unægtelig det problem, jeg havde.. - Så jeg ville også
> foreslå en defragmentering, MEN kun med Norton SystemWorks X 3.0, men
> køre lige en DiskWarrior 3.0/3.02 først...

Jeg må indrømme at jeg synes det er lidt overkill, når nu en genstart
løser problemet

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 02:18

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Jeg må indrømme at jeg synes det er lidt overkill,

Jeg vil give dig ret i, at det er overkill, hvis du skal hen og købe
programmerne, men hvis du _har_ både DW 3 og NSWKS X 3, så er det jo
bare at køre løs.

> når nu en genstart løser problemet

Og selvom du siger, at en genstart 'løser' problemet, så har du jo også
givet udtryk for, at det kommer igen. Så et eller andet er der galt et
eller andet sted.

Er disken alm. HFS+ formatteret? - så _kan_ det være en fejl i directory
-> Extend B-tre -> B-Tree nodes -> B-tree Leaves nr. xxxx. Det klarer DW
som en mis, og samtidig bliver din Directory File optimeret. Hvad det
angår er der ingen forskel på klassisk OS og OS X.

Grunden til, at du bør bruge DW 3, er, at i visse situationer kan DW 2.1
finde på at ændre ved bestemte navne, hvis der er installeret mere end
engelsk og dansk localizations kit - fx. semitiske som hebraisk og
arabisk, samt også spansk. Altså sprog, der bruger ligaturer og mange
accenter. Denne fejl er rettet i ver. 3 til både X og klassisk OS.

Du kan også med en Norton Utilities 6.03 bruge SpeedDisk derfra, men så
må du kun bruge funktionen til at defragmentere filer, - altså ingen
optimering. Vælg iBook'en i SD vinduet og brug COM+L, så defragmenterer
du kun fragmenterede filer og ikke spor andet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 17-10-04 09:31

In article <4171c849$0$22682$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,

> Hej Christian

> Jeg vil give dig ret i, at det er overkill, hvis du skal hen og købe
> programmerne, men hvis du har både DW 3 og NSWKS X 3, så er det jo
> bare at køre løs.

Jeg har sandsynligvis adgang til dem, men overkill-bemærkningen gik nu
også mere på, at Martin fik løst problemet med en genstart.

> Og selvom du siger, at en genstart 'løser' problemet, så har du jo også
> givet udtryk for, at det kommer igen. Så et eller andet er der galt et
> eller andet sted.

Så genstarter jeg igen. Det kan jeg godt leve med en gang om måneden.
Problemet er, at OS X bla. opbygger cachefiler, som skal slettes,
hvilket sker ved genstart.

> [...]
> optimering. Vælg iBook'en i SD vinduet og brug COM+L, så defragmenterer
> du kun fragmenterede filer og ikke spor andet.

Tak for opskriften, men jeg har ikke den store grund til at prøve.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-04 09:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det ligner unægtelig det problem, jeg havde.. - Så jeg ville også
> foreslå en defragmentering, _MEN_ kun med Norton SystemWorks X 3.0, men
> køre lige en DiskWarrior 3.0/3.02 først...

sidstnævnte er fuldt ud tiltrækkeligt (og har større betydning for
hastigehden under OSX)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-04 09:16

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hvad sker: "Pludselig" er min iBog blevet langsom til at søge, når jeg i
> et Findervindues øverste højre hjørne skriver en søgeterm.

> hvad mere kan jeg gøre?

hvor fuld er din disk?

df -h

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-10-04 09:20

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> hvor fuld er din disk?

halffuld: Tilgængelig 30,18 - brugt 25,58

--men som sagt tror jeg problemet er væk efter loggen ud + ind

tak for hjælp

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie