Linux programmer og OS X
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-04 20:18

Hej

Meget kort spørgsmål... Kan man installere bestemte Linux (Darwin?)
programmer på OS X 10.3.5, der har X11 installeret. - I givet fald -
hvilke udover OpenOffice?

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Michael Banzon

Dato : 12-10-04 21:07

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]

> Meget kort spørgsmål... Kan man installere bestemte Linux (Darwin?)
> programmer på OS X 10.3.5, der har X11 installeret. - I givet fald -

Meget kort svar:

Programmerne skal være kompileret til PPC-arkitekturen...

Det vil i praksis sige at de skal ha' fat i kilden til dem, og så
kompilere dem (oftest selv). Nogle vil da virke, men jeg tror at
de fleste vil fejle...

Det er min erfaring at BSD-source kompilerer med større succes-rate

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-04 22:58

Hej Michael

Michael Banzon wrote:

> Meget kort svar:
>
> Programmerne skal være kompileret til PPC-arkitekturen...

Hm, også hvis det er beregnet for Darwin. - Fx. iflg. OpenOffice's site,
kan jeg vælge mellem Darwin versionen og OO PPC, hvis jeg har
X11.installeret.

> [...]
> de fleste vil fejle...
>
> Det er min erfaring at BSD-source kompilerer med større succes-rate

Hm, jeg vil helst helt undgå at skulle re-kompilere noget som helst. -
Det, jeg gerne ville, var, at jeg kunne bruge Corel WordPerfect Suite på
OS X. Jeg har nemlig set nogle køre med den på Darwin. Men hvis der skal
re-kompileres, så springer jeg let og elegant over, - her er min
erfaring stort set lig nul...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-04 08:39

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, også hvis det er beregnet for Darwin. - Fx. iflg. OpenOffice's site,
> kan jeg vælge mellem Darwin versionen og OO PPC, hvis jeg har
> X11.installeret.

Tror du har misforstået noget. Mon ikke der blot er tale om enten
darwin x86 eller darwin ppc pakker?
Eller identike pakker til to forskellige pakkesystemer?

Husk at Mac OS X /er/ darwin PPC. Derudover firndes der osse Darwin
X86 og de er selvfølgelig ikke indbyrdes binær kompatible.

Darwin X86 er iøvrigt ej heller binær kompatibel med Linux X86. - og
endnu findes der ikke et komatibilitets lag mellem darwin og linux som
det kendes fra eks FreBSD.

> Hm, jeg vil helst helt undgå at skulle re-kompilere noget som helst. -
> Det, jeg gerne ville, var, at jeg kunne bruge Corel WordPerfect Suite på
> OS X. Jeg har nemlig set nogle køre med den på Darwin.

Næppe, WordPerfect findes ikke til Darwin, hverken til X86 eller PPC. Hvor
skulle du have "set" det?

> Men hvis der skal re-kompileres, så springer jeg let og elegant
> over, - her er min erfaring stort set lig nul...

kompilrering er ej heller mulig uden kildekode og den har Corel ikke
gjort fri.

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 13-10-04 10:26

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Husk at Mac OS X /er/ darwin PPC. Derudover firndes der osse Darwin
> X86 og de er selvfølgelig ikke indbyrdes binær kompatible.

ja, faktisk kan man bygge "fat" binaries med mach-o, så en binær kan
eksekveres både på i386 og ppc.

se man ld - eller google ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-04 02:45

Hej Ole

OK, så er spørgsmålet. Kan min WordPerfect Suite 8 LinuxPPC rekompileres
til brug på Mac OS X? - Jeg _HAR_ nemlig WPfct Linux liggende på en CD.
Svjh. fylder hele sættet ca. 590mb, og jeg mener også, det meste eller
hele kildekoden er med.

Hvis man kan, - hvilken kompiler skal jeg så vælge?

Og i øvrigt, så er det noget sludder MRK skriver om, at man ikke kan
bruge WPS på x86 Linux. Den kan køre på både RedHat og Mandrake til x86!
Og det kender jeg adskillige, der bruger.

mvh. Erik Richard

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 14-10-04 06:56

> [...]
> til brug på Mac OS X? - Jeg _HAR_ nemlig WPfct Linux liggende på en CD.
> Svjh. fylder hele sættet ca. 590mb, og jeg mener også, det meste eller

jeg tror ikke du kan kompilere det uden at lave rettelser i koden..
derudover er der problemet med at wordperfect til linux bruger gamle
libraries, wine kompapilitets lag (om winehq.org; se evt.
darwine.opendarwin.org for en macosx pendant), etc. - men, i princippet
burde man kunne få det til at virke... men skal bare have tiden og
lysten - men, det er kompliceret :)

> Og i øvrigt, så er det noget sludder MRK skriver om, at man ikke kan
> bruge WPS på x86 Linux. Den kan køre på både RedHat og Mandrake til x86!
> Og det kender jeg adskillige, der bruger.

jeg har også brugt wp på i386 linux tilbage i tidernes morgen ... mon
ikke MRK mener at man ikke kan køre linux PPC binære på en linux i386
boks - hvilket er korrekt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-04 19:31

Hej Ole

Ole Guldberg Jensen wrote:

> [...]
> darwine.opendarwin.org for en macosx pendant), etc. - men, i princippet
> burde man kunne få det til at virke... men skal bare have tiden og

Jo tak.! tiden og lysten mangler ikke, men jeg har glemt lidt for
meget af min programmeringslærdom. Det er trods alt en hel del år siden,
jeg beskæftigede mig med den slags. Og desuden var det primært Pacal og
Fortran / Fortran360, jeg brugte, og de er jo ligesom 'yt' nu..

> jeg har også brugt wp på i386 linux tilbage i tidernes morgen ... mon
> ikke MRK mener at man ikke kan køre linux PPC binære på en linux i386
> boks - hvilket er korrekt.

Det er rigtig, men jeg og andre har nu læst det, som om, han mente, at
man slet ikke kunne køre med WPfct på x86 baserede Linux versioner.

Men nok om det... Véd du, hvilke officepakker, der findes til Darwin/X11
udover OpenOffice. Jeg mener at have læst et et andet på Suns site, at
StarOffice var på vej med en version, der skulle kunne køre på X11, men
det er så rodet et site, at det ikke rigtig er til at få hoved eller
hale på. Jeg bruger StarOffice på Windows 98 i seneste ver (svjh. 5.2),
og det kører forrygende godt.

Er der i det hele taget andre officepakker, der vil kunne køre på X11? -
Jeg har godt nok fået en MSOffice X 10.1 (10.1.6) som en gave, men jeg
vil helst ikke bruge den mere end højst nødvendig. Og så længe
NeoOfficeJ ikke er fuldt udbygget og OO kræver X11, tja, så har jeg jo
kun valget mellem at bruge OO og/eller MSOX...

mvh. Erik rihcard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-10-04 21:04

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det er rigtig, men jeg og andre har nu læst det, som om, han mente, at
> man slet ikke kunne køre med WPfct på x86 baserede Linux versioner.

wp8 kan findes paa diverse ftp-steder til Linux x86. Jeg har brugt
det engang, og det kan med diverse lirkerier bringes til at koere paa
en moderne x86 Linux.

Det er et binaert program og kan ikke umiddelbart eksekveres paa en
Mac.

> Er der i det hele taget andre officepakker, der vil kunne køre på
> X11?

Kig paa Abiword. Herudover er der en officepakke til KDE, som efter
sigende skulle vaere ok.

Den bedste Microsoft Office-kompatabilitet har OOo.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 02:02

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> wp8 kan findes paa diverse ftp-steder til Linux x86. Jeg har brugt
> det engang, og det kan med diverse lirkerier bringes til at koere paa
> en moderne x86 Linux.

Jeg har den på CD, men jeg kan ikke huske, om det er ver. 8 eller 9.

> Det er et binaert program og kan ikke umiddelbart eksekveres paa en
> Mac.

Tja, så hjælper en rekompilering jo heller ikke..

> Kig paa Abiword. Herudover er der en officepakke til KDE, som efter
> sigende skulle vaere ok.

Jeg har både AbiWord, OpenOffice 1.1.2, men der er lidt problemer med
skriftstyringen på OO, - jeg håber, det løses med næste version.

Den til KDE er det den, der også kaldes kOffice? Og kan jeg bare
installere den? - Såvidt jeg så på deres hjemmeside forleden, er der
noget med ca. 10-12 filpakker, man skal downloade...

> Den bedste Microsoft Office-kompatabilitet har OOo.

Ja, bortset fra skrifthåndteringen...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-10-04 09:32

> Tja, så hjælper en rekompilering jo heller ikke..

Genoversættelse er mulig hvis du har kildeteksten, og så - jo - ville
det hjælpe. Du har med 99% sandsynlighed ikke kildeteksten.

> Den til KDE er det den, der også kaldes kOffice? Og kan jeg bare
> installere den? - Såvidt jeg så på deres hjemmeside forleden, er der
> noget med ca. 10-12 filpakker, man skal downloade...

Lad hellere være - jeg tror det er for svært for dig.

Hvis du gerne vil være Office-kompatibel, så kør Office.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 17-10-04 16:15

> [...]
>

> Lad hellere være - jeg tror det er for svært for dig.
>
> Hvis du gerne vil være Office-kompatibel, så kør Office.

Og hvis du vil være rigtig MS Office-kompatibel, så kør OpenOffice. Jeg
har adskillige gange været udsat for ikke at kunne åbne
office-dokumenter med Office men som OpenOffice sagtens kunne klare.

--Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 16:46

Hej Martin

Martin Agersted Jarl wrote:
> Og hvis du vil være rigtig MS Office-kompatibel, så kør OpenOffice.

Bare rolig, den skal nok komme på igen. Jeg har den liggende - klar til
installering. Det eneste, jeg ikke er så glad for i OO, er
skrifthåndteringen, - den er lidt bøvlet at få til at virke med alle
installerede skrifter i X, men det kan da lade sig gøre...

> Jeg har adskillige gange været udsat for ikke at kunne åbne
> office-dokumenter med Office men som OpenOffice sagtens kunne klare.

Det har jeg også prøvet med MSO2001 og især Office XP filer og RTF filer
lavet i MSO XP, så det undrer mig ikke spor...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 16:19

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Genoversættelse er mulig hvis du har kildeteksten, og så - jo - ville
> det hjælpe. Du har med 99% sandsynlighed ikke kildeteksten.

Det tror jeg nu nok, jeg har. Der er godt 590mb på den CD, jeg har med
WPfct 8/9 Linux på, (kan ikke huske, om det r 8 eller 9). - Men jeg har
stort set ingen erfaring hvad angår Linux og Linux re-/kompilering, så
jeg tør ikke begynde at eksperimentere med det og risikere at trække
hele X med ned, når den nu kører så godt igen.

> Lad hellere være - jeg tror det er for svært for dig.

Hm, ja, - det så lidt besværlig ud, - man skal huske at installere nr. 2
før nr. 1, eller var det nr. 4 før nr. 7... Så jeg tror, jeg venter
med KO, indtil de har en samlet pakke...

> Hvis du gerne vil være Office-kompatibel, så kør Office.

Njae.... det bliver jeg så nok nødt til - indtil videre, men så nøjes
jeg med MSOX 10.1.6 (der er lige kommet en update til 10.1.6 og
forresten også en 9.05 til MSO2001).

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-10-04 17:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det tror jeg nu nok, jeg har. Der er godt 590mb på den CD, jeg har

ClipArt.

Har du kildeteksten, er det ganske interessant. Det er der nemlig
ikke andre der har.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-04 17:50

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Har du kildeteksten, er det ganske interessant. Det er der nemlig
> ikke andre der har.

Pjat - selvfølgelig er der det ;-P

Det er der altid nogen der har... Det er min (bitre) erfaring at det
er uhyggeligt svært at kompilere noget som helst uden den nemlig ;-D

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-10-04 18:05

On Sun, 17 Oct 2004 18:50:28 +0200, Michael Banzon wrote:

> Det er der altid nogen der har... Det er min (bitre) erfaring at det
> er uhyggeligt svært at kompilere noget som helst uden den nemlig ;-D

Du har jo humor.
--
MVH
osv...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-10-04 19:03

Michael Banzon <michael@banzon.dk> writes:

> Pjat - selvfølgelig er der det ;-P

"Andre" skal naturligvis forståes som dem der ikke er ansat af det
firma der ejer kildeteksten.

Var du ikke godt klar over dét?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-04 20:19

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Var du ikke godt klar over dét?

Jo - klart ;-P

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 22:34

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> "Andre" skal naturligvis forståes som dem der ikke er ansat af det
> firma der ejer kildeteksten.

For det første aner du jo ikke noget om, om jeg har været tilknyttet
Corel og ad den vej fået CD'en. Jeg skrev vist nok opr., at jeg havde
fået den som 'gave'. Det sker jo trods alt, at der er firmaer, der er så
flinke, når man hjælper dem i et bestemt projekt, at man får et eller
andet som gave fra dem. Som oftest er det det program, man samarbejder
om, og altid inkl. div. ting og sager - som fx. også reg.nr., hvor det
er nødvendig.

> Var du ikke godt klar over dét?

Og for det andet er der så mange steder på nettet, hvor man kan 'finde'
div. kildekoder. uden at man behøver at lede særligt længe.

Og endelig for det tredie, så véd du jo ikke, om jeg evt. er medlem af
"The Corel Community"...

Jeg synes, det er lidt trættende, at du bliver ved med at sige/skrive,
at jeg under ingen omstændigheder har adgang til Corel WordPerfect Suite
Linux's kildekode. Jeg har heller aldrig sagt, at jeg har dem. Jeg har
derimod sagt, at der er +590mb på den WPfct Suite 8/9 Linux, som jeg
har, og at det ikke er hverken fonts eller clipart! Og så har jeg
ligeledes sagt, at jeg ikke kan sige, hvorfra, jeg har fået den, før jeg
har fundet den frem igen, - men at det er en original Corel CD, er der
ingen tvivl om!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-04 00:03

> [...]

> så har jeg ligeledes sagt, at jeg ikke kan sige, hvorfra, jeg har fået
> den, før jeg har fundet den frem igen, - men at det er en original

Jeg tilbyder hermed, at jeg vil undskylde uforbeholdent højt helligt
og offentligt i dette forum for udtalelsen om at du ikke har adgang
til kildeteksten til Cores WordPerfect Suite Linux, under forudsætning
af nedenstående 3 punkter er opfyldt:

1) Der skal være tilstrækkelig kildetekst på CD'en til at kunne bygge
en fungerende WordPerfect til et vilkårligt operativsystem fra
bunden - dvs ingen forudbyggede biblioteker der skal linkes ind.
Trediepartsprodukter er undtaget (JPEG-biblioteker og den slags).

2) Jeg vil selv kontrollere at det forholder sig sådan. Gerne under
kontrollerede forhold og med NDA og hele svineriet, men _selv_.

3) Punkt 2 skal være sket inden 1/1 2005 - det skulle give dig
tilstrækkelig tid til at finde CD'en.

Nå, tager du imod?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-10-04 00:52

Hej Thorbjørn

> [...]
> og offentligt i dette forum for udtalelsen om at du ikke har adgang
> til kildeteksten til Cores WordPerfect Suite Linux, under forudsætning

Som sagt, så kan jeg ikke sige noget, før jeg har fået den fundet frem.
Og så synes jeg, det er rimelig logisk, at der må være noget kildekode,
når CD'en fylder så meget. - Selve WPSuite fylder jo ikke mere end ca.
150mb.

> [...]
>
> 2) Jeg vil selv kontrollere at det forholder sig sådan. Gerne under
> kontrollerede forhold og med NDA og hele svineriet, men _selv_.

Svjh. sendte jeg kun Corel nogle forslag til, hvordan de kunne forbedre
knappernes kontraster og farve, så også svagtseende kunne bruge den, så
der kan ikke blive tale om noget NDA, da jeg _ikke_ er tilknyttet Corel.
De tilbød mig det godt nok, men jeg turde ikke dengang påtage mig mere
end det, jeg i forvejen havde gang i.

> 3) Punkt 2 skal være sket inden 1/1 2005 - det skulle give dig
> tilstrækkelig tid til at finde CD'en.

- Så må jeg hellere komme igang med eftersøgningen.. Da jeg fra og
med d. 31. d.m. ikke véd, hvornår eller hvormeget jeg vil komme til at
deltage i gruppen, fordi jeg skal indlægges og opereres i min venstre
skulder. Desværre kan de først se, hvor meget, der skal laves, når
først, de får skåret op og kommer ind med kikkerten. Er det så galt, som
overlægen antydede, så er det min. 6 ugers pause med stort set alt
bagefter. - Det er noget l.... mildt sagt..:( - Og så er jeg delvis
venstrehåndet, - det gør det ikke bedre...

> Nå, tager du imod?

Selvfølgelig, jeg har jo intet hverken at vinde eller tabe ved det...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> Selvfølgelig, jeg har jo intet hverken at vinde eller tabe ved det...

Så er der snart kun 3 uger til deadline. (såfremt Erik skulle have glemt
hvad han har lovet)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-12-04 23:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Selvfølgelig, jeg har jo intet hverken at vinde eller tabe ved det...

Hej Erik.

Hvornår skal vi aftale at jeg kommer forbi og kigger på det du har
fundet frem?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 25-12-04 23:46

Hej Thorbjørn

Øh, - er der noget, jeg har gjemt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:55

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Thorbjørn
>
> Øh, - er der noget, jeg har gjemt?

ja, du lovet thorbjørn at hitte din kildekode til Corels Wordperfect
siut for linux frem til ham.

<http://groups.google.com/groups?q=g:thl1176723644d&dq=&hl=da&lr=&selm=y
u2is99eymt.fsf%40luhmann.netc.dk>

<http://groups.google.com/groups?q=g:thl1176723644d&dq=&hl=da&lr=&selm=4
17305a9%240%2422688%24ba624c82%40nntp04.dk.telia.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-01-05 02:29

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hej Thorbjørn
>
> Øh, - er der noget, jeg har gjemt?

Nå det blev ikke til noget.

Beklageligt - jeg havde ellers forberedt sæk og aske.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 03-01-05 03:36

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nå det blev ikke til noget.

Hvad med lige at skrive, hvad jeg har glemt?

Som du måske véd, så er der jo sket meget her de sidste par måneder, så
det er vel ikke helt utilgiveligt, hvis jeg har glemt et eller andet i
al det, der jo er sket i forb. med Kirstens død og tingene bagefter...

> Beklageligt - jeg havde ellers forberedt sæk og aske.

Jeg er ikke ude på bevidst at glemme noget, eller for den sags skyld
heller ikke til at få dig klædt i sæk og aske, selv om vi iflg. den
katolske kirkekalender snart går ind i faste- og bodsperioden...

??????
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 03-01-05 09:08

In article <41d8af96$0$22675$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,

> Hvad med lige at skrive, hvad jeg har glemt?

Det tager ca. 30 sekunder at kigge i references i headers og finde det
relevante indlæg: <yu2is99eymt.fsf@luhmann.netc.dk>

Fra : Erik Richard

Dato : 04-01-05 01:00

Hej Christian

- Og gør jeg det, får jeg blot en tom side ??
mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 04-01-05 09:06

In article <41d9dc64$0$23067$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,

> - Og gr jeg det, fr jeg blot en tom side ??
> mvh. Erik Richard

Hvis du kigger i references eller hvis du klikker på ovenstående Message
ID? Din newsklient opfatter muligvis ID'et som en mailadresse. Et
direkte link er news:yu2is99eymt.fsf@luhmann.netc.dk - men som sagt så
er det enkelt at kigge i headers - jeg ved dog ikke hvordan man gør i
dit program, men det er sandsynligvis under View. Det er i hvert fald
langt hurtigere end at spørge om referencen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:17

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Christian
>
> - Og gør jeg det, får jeg blot en tom side ??

Hvis nu din droppede at lege med dit killfilter kunne du jo vælge at
læse mit indlæg, hvor jeg har postet et url som selv du kan finde ud af
at betjene.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-01-05 12:07

> Hvad med lige at skrive, hvad jeg har glemt?

Nu havde jeg været så omhyggelig med at svare i tråden, så du bare
kunne gå tilbage, og Morten havde endda svaret på dit spørgsmål, så
jeg ikke behøvede.

> [...]
> heller ikke til at få dig klædt i sæk og aske, selv om vi iflg. den
> katolske kirkekalender snart går ind i faste- og bodsperioden...

Hvis jeg nu siger WordPerfect og kildetekst?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 04-01-05 01:22

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nu havde jeg været så omhyggelig med at svare i tråden, så du bare
> kunne gå tilbage, og Morten havde endda svaret på dit spørgsmål, så
> jeg ikke behøvede.

Jeg troede elelrs du og andre havde forstået, at han er blacklisted her,
og at jeg ikke ser hans indlæg undtagen i nogle anden og tredie
quotnings poster...

> Hvis jeg nu siger WordPerfect og kildetekst?

OK, så er der noget, der dukker op! - og jeg går da ud fra, du mener
'kildekode' og ikke 'kildetekst'.? - Men jeg skal se, hvad jeg kan
finde i morgen eller på onsdag, hvor jeg alligevel skal til Brabrand...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:17

> Jeg troede elelrs du og andre havde forstået, at han er blacklisted her,
> og at jeg ikke ser hans indlæg undtagen i nogle anden og tredie
> quotnings poster...

synd for dig at sandheden er så ilde hørt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-05 23:25

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg troede elelrs du og andre havde forstået, at han er blacklisted
> her, og at jeg ikke ser hans indlæg undtagen i nogle anden og tredie
> quotnings poster...

Og?

> OK, så er der noget, der dukker op! - og jeg går da ud fra, du mener
> 'kildekode' og ikke 'kildetekst'.? - Men jeg skal se, hvad jeg kan
> finde i morgen eller på onsdag, hvor jeg alligevel skal til Brabrand...

Det lyder spændende.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 10-01-05 02:05

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Og?

- At jeg ikke læser hans postings, - kun hvis de dukker op i 3. eller 4.
quotning...

> Det lyder spændende.

Jeg har en stak CD'er liggende her, som jeg skal igennem nu. Men lige om
jeg når det de næste par dage, tør jeg ikke love, da jeg har lidt
rigeligt at se til de næste dage mht. lejligheden her, boopgørelse, evt.
flytning og under alle omstændigheder skal der jo flyttes en del herfra.
Så hvis du vil, må du gerne kontakte mig pr. tlf. - 40826109 - og evt.
selv komme forbi og se på stakken...

Det er lidt hårdt at skulle bryde et hjem helt op.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-05 09:51

> - At jeg ikke læser hans postings, - kun hvis de dukker op i 3. eller
> 4. quotning...

Jamen, jeg skal se om jeg kan huske hvem der befinder sig i din
killfile fremover.

> Jeg har en stak CD'er liggende her, som jeg skal igennem nu. Men lige

Lyder godt. Du siger bare til.

> Det er lidt hårdt at skulle bryde et hjem helt op.

Det er ikke verdens sjoveste tjans.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 10-01-05 10:41

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jamen, jeg skal se om jeg kan huske hvem der befinder sig i din
> killfile fremover.

Udover div. spammere, så er der faktisk kun to her fra gruppen, når jeg
bruger OS 9, og det kan de kun takke sig selv for. Det er Morten
Reippuert og Preben Bødker, - og det vil blive de samme, der ryger i
filtret under X, når jeg får tid.

> Lyder godt. Du siger bare til.

skal jeg nok...

> Det er ikke verdens sjoveste tjans.

Det fandt jeg også lige ud af. Jeg har lovet at lave nogle CD'er til et
foreningsblad med div. royaltyfree clipart og andre billeder. - Jeg
troede egentlig ikke, jeg havde så mange, men der er små 200 CD'er, som
jeg skal igennem for at finde de specifikke emner, de skal bruge... PYH...!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:06

> [...]

> bruger OS 9, og det kan de kun takke sig selv for. Det er Morten
> Reippuert og Preben Bødker, - og det vil blive de samme, der ryger i

Sig endelig til hvis du skal have hjælp til at sætte filteret op, jeg er
sikker på at såvel Preben som jeg er villige til at gøre det imod
betaling.

du snakker uden om...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

> - At jeg ikke læser hans postings, - kun hvis de dukker op i 3. eller 4.
> quotning...

Det kan ikke være Thorbjørns problem, erkend dog at du ved du er på tynd
grund og ikke har kunnet holde hvad du har lovet. Det pinlige er at
selvsamme tråd er afledt, af at du har forsøgt at tilægge undertegnede
et udsagn der ikke var belæg for, og efterfølgende forsøgte at slippe
godt fra det ved at påstå du har kildekoden til WP. Først at den skulle
være fri og dernæst at du skulle have den under DNA, og sidst at denne
umidelbart skulle kunne kompileres til at køre på OSX - det hele viser
sig formegenligt at være løgn fra ende til anden.

> [...]
> flytning og under alle omstændigheder skal der jo flyttes en del herfra.
> Så hvis du vil, må du gerne kontakte mig pr. tlf. - 40826109 - og evt.

bla, bla, bla...

> Det er lidt hårdt at skulle bryde et hjem helt op.

og én fra din syge moster.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 21-01-05 01:26

On 2005-01-20 22:04:59 +0100, nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert
Knudsen) said:

> [...]
> umidelbart skulle kunne kompileres til at køre på OSX - det hele viser
> sig formegenligt at være løgn fra ende til anden.

Vil det sige at din post ryger uden om Erik Richard's filter, hvis jeg
svarer på den? Det er jo ikke så smart, hvis det er tilfældet!

mvh Jesper

Fra : Erik Richard

Dato : 21-01-05 01:57

Hej Jesper

Jesper Møller-Fink wrote:

> Vil det sige at din post ryger uden om Erik Richard's filter,
> hvis jeg svarer på den?

Det vil det, som jeg har sat den op, filtreres der kun i første led. Men
det kunne jo tyde på, at jeg skulle sætte en total spærre på ham

> Det er jo ikke så smart, hvis det er tilfældet!

Nej, det kan jeg tydeligt se med MRKs tåbelige udtalelser. - Jeg synes
egentlig, han burde skamme sig lidt, men det er han åbenbart ikke istand
til. Man kan godt se, at han ikke aner, hvad det vil sige at miste det
menneske, man har holdt mest af igennem mange år, og at den smerte og
savn, der er bagefter, ikke kan siges med ord. - Det skal man mærke på
egen krop. Jeg er ikke så ondskabsfuld, at jeg ønsker, at han må prøve
det, men med de tåbelige udtalelser, er det godt nok lige før!

Men han skal være velkommen til at kontakte Advokat Hanne Barkholt
(officiel bobestyrer) på 86123422 og spørge, om det ikke er rigtigt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

> Det vil det, som jeg har sat den op, filtreres der kun i første led. Men
> det kunne jo tyde på, at jeg skulle sætte en total spærre på ham

Det vil sgi da værre ærgerligt for dig, i og med jeg skriver i de fleste
tråde her i gruppen, kan det hurtigt betyde at du stort set _ingen_
indlæg kommer til at se. Ej heller dem du gerne vil læse ensige svare
på.

Du har ikke overvejet om Jepser driller dig ved rent faktisk at citere
hele mit indlæg? (undskyld Jesper)

> [...]
> menneske, man har holdt mest af igennem mange år, og at den smerte og
> savn, der er bagefter, ikke kan siges med ord. - Det skal man mærke på

Det aner du vist ikke noget om.

> Jeg er ikke så ondskabsfuld, at jeg ønsker, at han må prøve
> det, men med de tåbelige udtalelser, er det godt nok lige før!

Hvor er forskellen? Iøvrigt tror jeg ikke du har forstået "mine tåbelige
udtalelser"

> Men han skal være velkommen til at kontakte Advokat Hanne Barkholt
> (officiel bobestyrer) på 86123422 og spørge, om det ikke er rigtigt.

Det har jeg intet behov, jeg kan bare ikke acceptere, at du bruger /det/
som grund til at du ikke har holde hvad du har lovet. Du har haft 3 mdr.
til at finde din doukummentation. efterfølgende har du brugt en masse
krudt på at blande dig i andre diskussioner her i gruppen. Tid som du
kunne have brugt på at holde dit løfte til Thorbjørn.

Eat it... du _LØJ_ om den kildekode, og det har du vidst fra starten af.
(håber jeg da, ellers står det sløjere mht. din virklighedsopfattelse
end jeg og andre her i gruppen ellers antager)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

Jesper Møller-Fink <jmfink_nospam@mac.com> wrote:

> Vil det sige at din post ryger uden om Erik Richard's filter, hvis jeg
> svarer på den? Det er jo ikke så smart, hvis det er tilfældet!

din drillepind

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-05 22:47

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hej Erik.
>
> Hvornår skal vi aftale at jeg kommer forbi og kigger på det du har
> fundet frem?

Erik er åbenbart blevet tavs.

Fra : Michael Banzon

Dato : 18-10-04 08:36

> [...]
> bunden - dvs ingen forudbyggede biblioteker der skal linkes ind.
> Trediepartsprodukter er undtaget (JPEG-biblioteker og den slags).

Hmm... Er der nogen specifik grund til at det er et krav fra din side at
kilden skal kunne bygges på et vilkårligt operativsystem?? Og hvad med
linkning?? Hvad er der nu galt med det??

Og sidste spørgsmål: Har WordPerfect overhovedet nogensinde været
'fungerende'??? ;-P

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-04 08:40

> [...]

> kilden skal kunne bygges på et vilkårligt operativsystem?? Og hvad med
> linkning?? Hvad er der nu galt med det??

Læs det nu igen. Der står "til" og ikke "på".

> Og sidste spørgsmål: Har WordPerfect overhovedet nogensinde været
> 'fungerende'??? ;-P

Ja.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Banzon

Dato : 18-10-04 17:22

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Læs det nu igen. Der står "til" og ikke "på".

Potatoe/Tomatoe ;-P

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 20:13

Hej Thorbjørn

> ClipArt.

Nej, hverken Corel ClipArt eller fonts!

> Har du kildeteksten, er det ganske interessant. Det er der nemlig
> ikke andre der har.

Hvad andre har / ikke har, det er egentlig mig ligegyldigt. Jeg har fået
CD'en direkte fra USA. Hvorfra kan jeg ikke sige, før jeg ser CD'en igen!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-10-04 21:07

> [...]

> Hvad andre har / ikke har, det er egentlig mig ligegyldigt. Jeg har
> fået CD'en direkte fra USA. Hvorfra kan jeg ikke sige, før jeg ser

Dvs det er en rent teoretisk diskussion, det her? Det var da
ærgeligt.

Mens du leder, kan du jo tænke over det lille udestående du har.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-04 23:42

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvad andre har / ikke har, det er egentlig mig ligegyldigt. Jeg har fået
> CD'en direkte fra USA. Hvorfra kan jeg ikke sige, før jeg ser CD'en igen!

hvad med rent faktsisk at tjekke om du har klidekoden? inden du fører den slags
postulater af!

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 17-10-04 07:33

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kig paa Abiword. Herudover er der en officepakke til KDE, som efter
> sigende skulle vaere ok.

jeg har lige opdateret darwinport'en af abiword2aqua til version 2.1.90
den ser fin ud og godt på vej mod stable (version 2.2). Men jeg vil
alligevel anbefale NeoOffice/J istedet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 15:59

Hej Ole

Jeg brugr allerede både AbiWord og NeoOfficeJ og er faktisk godt
tilfreds med dem.

Kender du og har du prøvet KOffice? - Jeg har set flere gode anmeldelser
og også flere i vores Nisus gruppe bruger den som alternativ til MSO,
men de siger også, den godt kan virke lidt ustabil i 'Save As' endnu...

...Ellers må jeg jo 'nøjes' med MSOX 10.1.6 indtil videre som alternativ
til de andre..

mvh. Erik Rihcard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-04 23:40

Erik Richard Sørensen <KMLDenmark@netscape.net> wrote:

> Det er rigtig, men jeg og andre har nu læst det, som om, han mente, at
> man slet ikke kunne køre med WPfct på x86 baserede Linux versioner.

Hvem er "andre"? Såvidt jeg kan se er dækker det kun dig.

- Og jeg vil ærlig talt gerne bede mig fri for den slags citat
fuskeri! Kort sagt vil en uforbeholden undskyldning for at kalde hvad
jeg skriver i denne sammehæng for "sludder" være på sin plads.

Læs enten hele mit indlæg og forhold dig til det, eller lad
helt være. Du har selv valgt at beskytte din forfængelighed med et
killfilter - som jeg ikke kan tage alvorligt, såfremt du samtidig
forholder dig til hvad jeg skriver i form af andres løsrevne citater.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-04 08:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> og jeg mener også, det meste eller hele kildekoden er med.

det tvivler jeg oprigtigt på. kildekoden til Wordperfect er ikke fri.

> [...]

> bruge WPS på x86 Linux. Den kan køre på både RedHat og Mandrake til x86!
> Og det kender jeg adskillige, der bruger.

Det er lige det med at kunde skille skidet fra kanelet igen... Jeg har
ikke skrevet at WpordPerfect ikke kan køre på linux x86.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-04 23:41

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> ja, faktisk kan man bygge "fat" binaries med mach-o, så en binær kan
> eksekveres både på i386 og ppc.

fat binaries er da kun .app pakker (såvidt jeg ved) dvs en mappe der
indeholder en eksekeverbar fil pr. platform.
Jeg mener slet ikke at en ren darwin kan bruge .app pakker - eller
tager jeg fejl?

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 14-10-04 08:44

> [...]
> indeholder en eksekeverbar fil pr. platform.
> Jeg mener slet ikke at en ren darwin kan bruge .app pakker - eller

ja, du tager fejl, på begge punkter.. :)

http://developer.apple.com/documentation/DeveloperTools/Conceptual/MachORuntime/Glossary/chapter_6_section_1.html

og man ld

find selv mere ..

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 12-10-04 22:04

> [...]
>
> Meget kort spørgsmål... Kan man installere bestemte Linux (Darwin?)
> programmer på OS X 10.3.5, der har X11 installeret. - I givet fald -

Du kan tjekke darwinports og fink. Du må lige selv søge på nettet efter
dem. Men under alle omstændigheder er det min erfaring at de fleste
GNU-programmer også kan fås til Mac OSX og at de kører glimrende. Enten
direkte portet til Mac OSX eller ved at køre dem under X11. Der er
selvfølgelig også mange som ikke kræver en grafisk brugergrænseflade
såsom den fabelagtige browser Lynx.

Hvis du selv skal ligge og rode med at oversætte kildekoden, så har
Michael nok ret. BSD-programmer er måske lettere fordi Mac OSX bygger på
BSD-grenen af Unix.

--Martin

Fra : Michael Banzon

Dato : 12-10-04 22:14

Martin Agersted Jarl wrote:
> Hvis du selv skal ligge og rode med at oversætte kildekoden, så har
> Michael nok ret. BSD-programmer er måske lettere fordi Mac OSX bygger på
> BSD-grenen af Unix.

Nu har jeg kun lige prøvet fink meget kort, men henter og kompilerer den
ikke bare kilden??

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 12-10-04 22:32

Michael Banzon wrote:

> Nu har jeg kun lige prøvet fink meget kort, men henter og kompilerer den
> ikke bare kilden??

Jo, men er fink-pakkerne ikke tilpassede til Mac OSX? Sådan har jeg
forstået det.

--Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-04 22:44

Michael Banzon <michael@banzon.dk> writes:

> Nu har jeg kun lige prøvet fink meget kort, men henter og kompilerer den
> ikke bare kilden??

Henter, patcher og oversætter det patchede. En stor del af bøvlet er
trin 2.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-04 08:28

> Henter, patcher og oversætter det patchede. En stor del af bøvlet er
> trin 2.

Envidere kan fink hente færdig kompilerede pakker (med apt-get), så
man slipper for at kompilere selv. På ældre hardware er det rart, idet
developer tools fylder op imod 1GB på disken og iøvrigt tager en krig
hvis dere r tale om større pakker.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-04 23:38

Hej Martin

Martin Agersted Jarl wrote:

> Du kan tjekke darwinports og fink. Du må lige selv søge på nettet efter
> dem.

OK, det prøver jeg...

> Men under alle omstændigheder er det min erfaring at de fleste
> GNU-programmer også kan fås til Mac OSX og at de kører glimrende.

Ja, jeg har allerede fundet et par godt ting - bl.a. Gimp Graphics, - et
aldeles fremragende stykke værktøj!

> Enten direkte portet til Mac OSX eller ved at køre dem under
> X11. Der er selvfølgelig også mange som ikke kræver en grafisk
> brugergrænseflade såsom den fabelagtige browser Lynx.

Her er folk jo forskellige... Jeg foretrækker godt nok en eller anden
form for GUI. Jeg har prøvet et par rene tekstbrowsere til klassisk Mac
OS fx- Wammabe. det br'd keg ,og olle s¨,eget p,-

> Hvis du selv skal ligge og rode med at oversætte kildekoden, så har
> Michael nok ret. BSD-programmer er måske lettere fordi Mac OSX bygger på
> BSD-grenen af Unix.

- Og som sagt, så er jeg endnu så lidt fortrolig med re-kompilering, at
jeg ikke tør begynde på sådan noget...

Jeg ville blot gerne, jeg kunne have brugt Corel WordPerfect Suite via
X11. Jeg har hørt om flere, der har kørt den på Darwin, men så har de
måske selv re-kompileret den...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-04 08:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg ville blot gerne, jeg kunne have brugt Corel WordPerfect Suite via
> X11. Jeg har hørt om flere, der har kørt den på Darwin

hmm, den anden dag havde du /set/ den køre på darwin. Kan du bestemme
dig?

> men så har de måske selv re-kompileret den...

næppe, selvom du stod med kildekoden i hånden, vil du formegenlig ikke
kunne porte den til darwin (ej heller darwinX86), idet den såvidt jeg
ved bruger et kompatibilitetslag mellem linux og windows (ala wine).

den efterhånden 8 år gamle java port (kun alpha) tvivler jeg osse på at
du har set/hørt køre på darwin.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-04 22:43

> [...]

> Meget kort spørgsmål... Kan man installere bestemte Linux (Darwin?)
> programmer på OS X 10.3.5, der har X11 installeret. - I givet fald -

Se hvilke programmer "Fink" tilbyder. Det vil ikke være en god ide at
du selv går igang med at oversætte og installere - brug færdigpakkede
ting.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-04 08:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Meget kort spørgsmål... Kan man installere bestemte Linux (Darwin?)
> programmer på OS X 10.3.5, der har X11 installeret.

Linux programmer er ikke det samme som Darwin programmer.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-10-04 10:38

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> writes:

> ja, faktisk kan man bygge "fat" binaries med mach-o, så en binær kan
> eksekveres både på i386 og ppc.

Jeg er frisk på et væddemål: De filer du kan hente fra openoffice.org
er /IKKE/ fat binaries...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 13-10-04 20:28

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Jeg er frisk på et væddemål: De filer du kan hente fra openoffice.org
> er /IKKE/ fat binaries...

Har jeg påstået det ? Jeg fremhævede bare, at man kunne bygge binaries
der kan køre på flere arkitekture med mach-o.

Desuden tror jeg ikke at de pakker du kan hente på openoffice.org køre
på darwin (pure) - jeg har dog ikke prøvet på min opendarwin boks, så
det er bare en tanke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-04 23:43

> [...]

> der kan køre på flere arkitekture med mach-o.

> Desuden tror jeg ikke at de pakker du kan hente på openoffice.org køre

Det mener jeg nu nok de kan idet de benytter X11, cups og andet som er
inkluderet i darwin. Om de kan installeres på en ren darwin er jeg dog
ikke så sikker på (eller er installeren java basseret?) Det er længe,
længe siden jeg sidst har installeret OO på en mac.