Boot problemer
Fra : Frederik Sunne

Dato : 09-10-04 21:29

Hej!

Jeg har et kæmpe problem. Jeg har fået til opgave at fikse en gammel iMac
266 Mhz G3.
Den kørte fint med OS X 10.2.8, men havde også OS 9.0.4. Ejeren, en ældre
mand, havde købt en bog, hvor man kunne læse og lære at man kunne ændre
startup disken. Derfor ændrede han den til OS 9. Derefter ville han i OS 9
ændrer den tilbage til OS X startdisken, men ikonet til OS X er ikke at
finde. Under startdisk kan man faktisk kun se "harddisk" (navnet på
harddisken) og "netværksdisk". Ingen af de to knapper kan klikkes på. Jeg
har også prøvet at vente 10 minutter, men OS X fremkommer på ingen måde. Jeg
har prøvet at trykke på option ved start og cmd-x under start, men de to
kommandoer bliver vist ikke genkendt af BIOS'en - som jeg heller ikke kan
flashe ved brug af firmware updaten på OS 10.2 installationsdisken. Mange
vil sige at den bare skal køre under OS 9 - men nu er den konfigureret under
OS X og kører fint.
HJÆLP!

Frederik Sunne

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 09-10-04 21:54

Frederik Sunne <frederik@nejtak.dk> wrote:

> [...]
> vil sige at den bare skal køre under OS 9 - men nu er den konfigureret under

Er der ikke en trekant ud for "harddisk" i kontrolpanelet Startdisk?
Det lyder nemlig som om, der kun er en enhed (partition), som indeholder
begge systemer. Hvis disse begge er valide, skal de fremkomme, når man
klikker på trekanten og "folder disken ud"
vh Jens

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-10-04 22:56

> [...]

> vil sige at den bare skal køre under OS 9 - men nu er den konfigureret under

Så vidt jeg husker var det først fra 9.1, at man kunne se flere systemer
på samme partition, så du må nok opdatere 9.0.4'eren til 9.1 eller
snarere 9.2

mvh.
Kaj.

P.S. Jeg kastede lige et blik på Apples support-sider, og her er et
problem der ligner:
<http://discussions.info.apple.com/webx?14@165.WTEpaRPdy6g.2@.689bb17f>

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Frederik Sunne

Dato : 10-10-04 00:17

Hej Kaj,

Det lyder rimeligt, hvordan får jeg opgraderet den?
Jeg har fundet en bin fil, skal den brændes på cd?

Venlig hilsen,

Frederik

Fra : Frederik Sunne

Dato : 10-10-04 01:02

Jeg har nu hentet nogle .bin filer på Apples side og jeg har
brændt dem som binære filer på cd'er og prøvet at åbne dem
uden held. Den siger at den ikke ved hvordan den skal behandle
filen. Jeg har hentet filerne på en PC og brændt dem.
Jeg er efterhånden ved at give op så hjælp er meget værdsat.

Venlig hilsen,

Frederik

Fra : Frederik Sunne

Dato : 10-10-04 10:17

Jeg prøvede hele aftenen at opgraderer, da jeg fandt på Apples side at 9.0.4
var for gammel til at fatte to partitioner på samme disk. Sagen er at alle
mac os 9 applikationer var fjernet for at spare plads til X'eren og jeg
kunne derfor ikke installere en update - dvs. en af de -bin filer jeg fandt
på Apples side. Efter at havde ledt alle vegne og brugt flere timer på det
besluttede jeg mig for at geninstallere X'eren og håbe på at den ikke
overskrev usr dir'et. Men jeg ledte også lige 10.2 install cd'en igennem og
så en applikation der hedder startup disk! Den startede jeg og den kunne
godt se X'eren partitionen og jeg kunne atter boote op i X. Dvs. Apple har
taget højde for det, men de vil åbenbart bare ikke meddele det på deres side
og jeg fandt ingen steder på nettet
hvor andre havde oplevet det samme. Sært....men rart at det lykkedes ;)

Frederik