Zip diske og OS X
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-10-04 15:35

Hejsa

Det her er lidt mystisk... Kan det virkelig passe, at man _ikke_ kan
bruge PC (FAT32) formatterede zip 100/250mb diske på Mac OS X +10.3?

Jeg har fået et spørgsmål desangående. Når han åbner disken viser filen
(ca. 3mb tekstfil) kun omkring 20% af opr. str.. Resten er lagret i en
fil, der kaldes "-/RESOURCE.FRK/filename". Dette gør naturligvis filen
ulæselig, da det opr. programs resourcefork ikke er embedded i selve filen.

Filen er opr. kopieret fra en PPC Mac med OS 9.2.2 og et orig. Iomega
Zip 100 drev. Modtageren kører OS X 10.3.5 på en G4 med indb. zip 100 drev.

Jeg har endnu ikke selv oplevet noget lign. på X. Er der andre, der har
sådanne erfaringer / problemer+ For mig lyder det som om, Iomegaware X
ikke er installeret på OS X. Uden Iomegaware X kan det måske være et
problem, selvom zip drevs genkendes som eksterne harddiske.

Noget af det første, jeg gjorde var nemlig at inst. Iomegaware X, så jeg
kan end ikke sige, om der er problemer uden dette software. - Bortset
fra min gl. X installation, hvor jeg uden problemer kørte med Mac
formatterede zip diske.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-10-04 18:40

> [...]
>
> Filen er opr. kopieret fra en PPC Mac med OS 9.2.2 og et orig. Iomega
> Zip 100 drev. Modtageren kører OS X 10.3.5 på en G4 med indb. zip 100 drev.

Uden at vide ret meget om det, så synes jeg ikke det lyder som et
problem med driveren til Zip-drevet. Det lyder snarere som om der er
sket en fejl, da arkivet blev gemt på disketten. (Et tekstarkiv på 3 MB
er i øvrigt ret stort! Er det en hel bog?)

Hvilket program et det gemt fra?
Hvilket præcist format er det gemt i?
Kan arkivet åbnes under OS 9?
Hvis ja, med hvilket program?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-04 23:17

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> Uden at vide ret meget om det, så synes jeg ikke det lyder som et
> problem med driveren til Zip-drevet. Det lyder snarere som om der er
> sket en fejl, da arkivet blev gemt på disketten.

Det er også min umiddelbare forklaring

> (Et tekstarkiv på 3 MB er i øvrigt ret stort! Er det en hel bog?)

Ja, og en bog til undervisning i sprog, så den indeholder også
ikke-latinske skrifttyper som Farsi, AB Arial + et par stks. mere.

> Hvilket program et det gemt fra?

Det er skrevet i Nisus Writer 6.51 på en G4 med OS 9.2.2US. Filen er
opr. gemt i NisusWriter format (Type: text, Creator: nisi)

> Hvilket præcist format er det gemt i?

På HD og zip disken er det gemt i Nisus Writer format samt RTF -
formentlig med MercuryRTF xtnd File format, som er inkluderet i Nisus
Writer 6.x. Man bruger normalt MercuryRTF, når der er tale om
multilingual tekster.

> Kan arkivet åbnes under OS 9?
> Hvis ja, med hvilket program?

Ja, Begge filer kan stadig åbnes i Nisus Writer fra 3.31 til 6.51, og
alt vises korrekt, når zip disken sættes i Mac'en med OS 9.2.2US og har
stadig samme Type/Creator.

Så det er ikke en fejl i Nisus Writer 6,51.

På OS X 10.3.5 bruges der både Nisus Writer Expres 2.01 og Word X
10.1.5, Mariner Write 3.63 samt AppleWorks 6.2.9US. Ingen af de tre
programmer kan åbne filen fra den PC formatterede zip disk.

Såvidt jeg har forstået det, så er zip disken formatteret på en WinXP
maskine. Kan det evt. være her, fejlen ligger?

Jeg har selv prøvet med både PC formatterede floppydiske og zip diske på
OS X 10.3.4 (eksterne USB drev), og dér var der ingen problemer med at
læse indholdet, men de var også std. FAT32 formatterede - nye diske
præformatterede fra fabrikkens side.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-10-04 16:33

> [...]
> formentlig med MercuryRTF xtnd File format, som er inkluderet i Nisus
> Writer 6.x. Man bruger normalt MercuryRTF, når der er tale om

OK. Så står jeg af, for jeg kender ingen af de 2 formater. Et
RTF-dokument burde vel ikke have nogen resurse-gren overhovedet.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-04 03:02

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> OK. Så står jeg af, for jeg kender ingen af de 2 formater. Et
> RTF-dokument burde vel ikke have nogen resurse-gren overhovedet.

Eet har den heller ikke. MercuryRTF XTND oversætteren er udelukkende
lavet, for bedre at kunne inkludere non-latinske sprog i en RTF fil

Det er lykkedes mig at 'løse' problemet her i eftermiddags efter et par
timers eksperimentering frem og tilbage. Resultatet er, at man ikke kan
bruge PC formatterede diske, hvis man vil beholde både data og
resourcegrenen intakt i samme fil, men også, at det reelt ingen
betydning har for læsning af selve teksten i et dokument. I nogle
tilfælde forsvinder formattering og styles dog fuldstændig.

Jeg indsætter lige mine eksperimenter og svarene herpå her nedenunder.
De er godt nok på engelsk, men det håber jeg ikke gør noget.

mvh. Erik Rihcard

Zip Disks & OS X

According the last thread about using zip disks and OS X, I've been
experimenting now with a lot of combinations, and here's the result,
which is somewhat different than what I answered at first hand (my
answer to Kino).

Using a Mac formatted zip 100/250mb disk

There are no problems using a Mac formatted zip disk at all. Copying a
file - or more files - to a Mac formatted disk will copy the whole file
in one piece, and it will open either in a 'Prefered Application' or in
the app that has made the document.

Using PC formatted zip 100/250mb disks

Now things begin to be 'funny'....

Copying files onto a PC (FAT32) formatted zip disk will keep both the
resources and datafork together, - as long as you are using a Mac OS
7,5.x - 9.2.2 system. - You can open the files in the classic system
without any problems, and of course the documents will be opened in the
creating app.

Now, switching to Mac OS 10.3.5 (latest update), inserting the PC
formatted zip disk. Open the disk and you'll see the documents as well
as more folders.One folder is called "RESOURCE.FRK", another folder -
"TheVolumeSettingsFolder" is only containg the Finder data, and at last
htere of course is a ".Trash" folder too. Two more documents are
containing all the dataresources for the formatting of the zip disk in
FAT32 and the desktop files, which indicates that it is formatted on a Mac.

Opening a MSWord 2001.doc document on the zip disk will automatically
open AbiWord !! and not MSWord X 10.1, which also is installed. The file
is shown 100% correct!. Quitting AbiWord... Open the same file with
first opening MSWD X will again open the doc in AbiWord - and not in the
already opened MSWD X. Only by dragging the document onto the Word icon
in the dock will open it in Word X. The content is as it shall be, -
correct fonts, correct styles and other formatting - just like in AbiWord!.

Opening a Nisus file NisusWriter.rtf will again automatically open it in
AbiWord _OR_ in TextEdit !! If AbiWord is already open, this will happen
in AbiWord, but if AbiWord is quitted, the NisusWriter.rtf will open in
TextEdit. - The strange thing is that it does NOT open into NWE!!
Dragging the NisusWriter.rtf document onto the NWE icon will open NWE in
an empty document - no content from the NisusWriter.rtf file.

Also dragging the Word2001.doc file onto the Mariner Write X icon will
open the file completely correct with all formattings kept! Exactly the
same happens, if you drag a NisusWriter.rtf file onto the Mariner icon,
- everything is kept as the original file.

Copying the text files (without the "RESOURCE.FRK" folder into the
'Documents' on the OS X main window.

Opening the Word 2001.doc file will again open it in AbiWord - BUT as
"READ ONLY" file!

Opening a NisusWriter.rtf file with double click automatically opens the
file in TextEdit, - AND it is both readable and editable!

Dragging the Word 2001.doc file onto the Word X icon opens the file
correctly in Word X - botha readable and editable. No styles or
formatting are missing.

Dragging a NisusWriter.rtf file onto the NWE icon opens the file
correctly, - BUT fonts are changed to Times New Roman 14p, the orig.
font is Arial MT 14p. Most formattings are gone such as bold and italic,
but text alignment is kept.

Dragging the Word 2001.doc file onto the NWE icon opens the file
completely correct, any style, any formatting, any font is keps as the
original file... !?!

Zipping files with DropZip on the OS 9.2.2

There are no problems zipping the same files with DropZip on the classic
OS 9.2.2 and again unzip them and open them within their original
formats and apps on OS 9.2.2

Using zipped files on OS X

Here again thing are getting rather irritating. I've of course used the
same files, so I can be sure that they are quite identical.

Unzipping the files on the PC formatted zip disk will create a normal
document. The folder "RESOURCE.FRK" is complete empty!

Using all the same methods as above will do exactly the same things,
except that the file NisusWriter.doc is opened in AbiWord (like above)
but with fonts changed to Helvetica. The file Word 2001.rtf is also like
above opened into TextEdit, but here fonts now have changed to Times New
Roman.

Moving the zipped files into the documents folder on OS X main window.

The results are exactly the same. The only things I'd noticed as
different is that fonts are kept as in original documents. The one
exception is the pure Nisus Writer 6.5 file. I can't be opened with NWE
just by double click, but dragging the file onto the NWE icon opens the
file very smoothly and everythings.... No everythings aren't correct.
Styles are mostly gone, formatting like bold and italic are gone too,
Font is changed from Arial 14p to Helvetica 14p, - but it is readable
and editable.

Conclusions?
- Well, Mostly a doubleclick will open files in Read-only in AbiWord, if
this program is installed.
- Word files will not open in Word X
- Nisus Writer files without suffix will not open directly in NWE
- Nisus Writer files with suffix lik .doc. and .rtf will automatically
open in AbiWord (if installed)
- Else they will open in textEdit

- Missin resourceforks don't seem to have any big influence on the text
itself but might change fonts and some styles and formatting get lost,
but text is readable

- It seems as if the need for zip disks to be Mac formatted is a 'MUST'
to keep everything correct.
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-04 16:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> in the dock will open it in Word X. The content is as it shall be, -
> correct fonts, correct styles and other formatting - just like in AbiWord!.

Erik, hvis du laver en Info på filen og vælger at den skal åbne i
Word, så vil det blive husket. Du kan evt. også klikke på "Ret
alle..." og så vil alle dokumenter af den type automatisk åbne i Word,
også selvom de kommer på PC-diske.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-04 17:48

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Erik, hvis du laver en Info på filen og vælger at den skal åbne i
> Word, så vil det blive husket.

Det er jeg udmærket klar over, men det er ikke det, der er pointen i testen.

> Du kan evt. også klikke på "Ret alle..." og så vil alle dokumenter
> af den type automatisk åbne i Word, også selvom de kommer på PC-diske.

Det er for det første ligegyldigt, hvilken formattering, zip disken har.
Det har ingen betydning for, hvilke programmer, der åbner hvilke filer.

Hvis man læser, hvad der står på AbiWords site, så vil man også kunne
læse, at programmet primært er designet til at kunne åbne og konvertere
Word og WordPerfect filer. Dvs., at AbiWord 'overruler' andre TB
programmer, når det er installeret.

Pointen med hele testen er netop at vise, at med en Mac formatteret zip
disk, så er der ingen problemer, mens problemet opstår kun på PC (FAT32)
formatterede diske.

Desuden også at vise, at selv med 'værtsprogrammet' installeret på OS X,
er det ikke nødvendigvis det program, der åbner filen. Mange af
NisusWriter og Nisus Writer Express brugerne bruger også andre TB
programmer, - især hvis der skal grafer o.l. ind i NW/NWE dokumenter, så
er der mange, der bnruger AppleWorks, da det program er bedre til det
end NW/NWE. Det samme gælder grafiske elementer som billeder o.l..

Og - så er min pointe også at sige, at hvis man lader filerne forblive
på disken, mens man åbner dem i et valgt program, så er der ingen
problemer, da alle resourcegrene ligger i en fælles mappe på zip disken.

Det, jeg så bare finder en smule pinligt, er, at NisusWriter 6,51, som
jeg selv var medudvikler på, ikke kan gemme i et format, der automatisk
kan åbnes af Nisus Writer Express, - uden at man skal vælge
standardprogram, - som jeg også har været med til at udvikle, - NWE dog
kun på GUI siden...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-04 18:24

> Det er jeg udmærket klar over, men det er ikke det, der er pointen i testen.

OK, jeg vidste ikke om du kendte den funktion.

> [...]
> læse, at programmet primært er designet til at kunne åbne og konvertere
> Word og WordPerfect filer. Dvs., at AbiWord 'overruler' andre TB

Når du installerer AbiWord kan det godt være at den overtager
Word-dokumenter, men hvis du efterfølgende ændrer ejerskabet på
filerne som beskrevet, så vil filerne åbnes i Word igen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-04 19:25

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Når du installerer AbiWord kan det godt være at den overtager
> Word-dokumenter,

Den overtager / overruler ikke bare Word filer, men også alle filer, der
kan åbnes direkte i Word 95 - 2003 windows og Word 6.0 - 2001 til Mac.

Jeg havde eller forsvoret, at jeg ville have MSOffice X på min OS X, men
af forskellige omstændigheder, er jeg desværre blevet 'tvunget' til det,
så jeg har fået en upgrade fra min Office 98 til Office X 10.1.5, -
indtil nu fungerer det rimeligt. Det positive i det, er, at Word X har
kopieret indstillingsfilerne fra min Office 2001 upgrade fra MSO 98 med
over, så jeg behøvede ikke at ændre meget ved indstillingerne, - kun det
direkte X-relaterede.

> men hvis du efterfølgende ændrer ejerskabet på
> filerne som beskrevet, så vil filerne åbnes i Word igen.

Ja, eller hvilket program, nu filerne er oprettet i. Jeg bruger også
MarinerWrite, da det har en del funktioner til bi-lingual brug, som
NisusWriter Express endnu ikke har, men som kommer i næste ver. af NWE

Så gjorde jeg lige en opdagelse, som jeg egentlig ikke havde ventet. Jeg
prøvede at åbne min AWKS 6.2.8 Classic, og jeg ventede, at den ville
starte Classic Mode op, men nej! programmet åbnede fint direkte i X og
ver. er 6.2.9. På den første OS X, jeg havde på den lille disk,
kopierede jeg AWKS mappen over til X-disken-> programmer, men jeg har nu
ladet den ligge i Applications (Mac OS 9). Det eneste, jeg skulle gøre i
AWKS, var at opsætte nye indstillinger.

- Og så må jeg desværre indrømme, at jeg bliver mere og mere tilfreds
med OS X, - bortset fra, at jeg mangler en meget stor del af mine store
programmer til X, og der er nok ikke nogen, der vil give mig 50.000kr.
til at købe dem for..

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-04 19:48

On Sun, 10 Oct 2004 20:25:23 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> med OS X, - bortset fra, at jeg mangler en meget stor del af mine store
> programmer til X, og der er nok ikke nogen, der vil give mig 50.000kr.

Kan du ikke bare opfordre folk til at tale dårligt om din virksomhed så
du får flere kunder?

--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-04 22:55

> Den overtager / overruler ikke bare Word filer, men også alle filer, der
> kan åbnes direkte i Word 95 - 2003 windows og Word 6.0 - 2001 til Mac.

Ihvertfald dem den kan åbne. Man kan så være uenig i, om den burde
gøre det, men de har selvfølgelig tænkt, at hvis man installerer
programmet vil man nok også bruge det.

> [...]
> kopieret indstillingsfilerne fra min Office 2001 upgrade fra MSO 98 med
> over, så jeg behøvede ikke at ændre meget ved indstillingerne, - kun det

Men nu er Office jo ude i en 2004 version. Er det ikke lidt uheldigt
at opdatere til en gammel version?

> [...]
> kopierede jeg AWKS mappen over til X-disken-> programmer, men jeg har nu
> ladet den ligge i Applications (Mac OS 9). Det eneste, jeg skulle gøre i

Ja, hvis den har været opdateret til nyeste version er det samme
program som kører i både Mac OS 9 og Mac OS X, da jo er carboniseret.

> [...]
> med OS X, - bortset fra, at jeg mangler en meget stor del af mine store
> programmer til X, og der er nok ikke nogen, der vil give mig 50.000kr.

Du skal da ikke sige desværre. Mac OS X er fremtiden (og i lang tid
har det også været nutiden) og hvis du hadede det, ville du jo være i
noget af et dilemma i forhold til, hvad du skulle bruge af OS fremover.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-04 01:10

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Ihvertfald dem den kan åbne. Man kan så være uenig i, om den burde
> gøre det, men de har selvfølgelig tænkt, at hvis man installerer
> programmet vil man nok også bruge det.

Jeg har faktisk installeret AbiWord netop for at kunne åbne Word og
WordPerfect filer, da jeg jo ikke havde regnet med at skulle have MSOX
på maskinen.

Det, jeg synes, er mest irriterende, er, at AbiWord for det meste åbner
i 'Read Only', så man ikke engang kan kopiere teksten over i et nyt
dokument. - Jeg må se at finde ud af, om der et eller andet sted i
indstillingerne er en mulighed for at åbne alt i både 'Write & Read'.

> Men nu er Office jo ude i en 2004 version. Er det ikke lidt uheldigt
> at opdatere til en gammel version?

Nå, så gammel er MSOX 10.1.5 da heller ikke. Desuden mener jeg ikke, man
kan 'springe' mere end én version over, hvis man vil opgradere til en
opg. pris. Det er ihvertfald det mest almindelige - både hos Adobe og
Macromedia, Canvas og Corel, og jeg tror ikke M$ er mere large, hvad det
angår, - de puger jo bare penge til sig...

> Ja, hvis den har været opdateret til nyeste version er det samme
> program som kører i både Mac OS 9 og Mac OS X, da jo er carboniseret.

Ja, det er 6.2.8 Classic og 6.2.9 X, så det er nyeste version. - Jeg
havde ellers fået at vide, at man skulle geninstallere ver. 6.04 på X,
hvis man ville opgradere/opdatere til nyeste version, men det er altså
ikke nødvendig.

> Du skal da ikke sige desværre. Mac OS X er fremtiden (og i lang tid
> har det også været nutiden) og hvis du hadede det, ville du jo være i
> noget af et dilemma i forhold til, hvad du skulle bruge af OS fremover.

Det er jo lige netop det, der er mit dilemma.. - Hvad skal jeg
bruge, når jeg vil bruge Freehand? - så er jeg tvungen til at bruge
klassisk OS, - classic mode er for langsom, - og hvad, når jeg vil bruge
min Softwindows? - ja så har jeg muligheden for enten classic mode eller
klassisk OS. - At jeg så har opdaget, at Softwindows 98 v.5.09 kører
hurtigere i OS X classic mode end i OS 9.2.2 , - Det undrer mig!

Så lige nu sidder jeg mellem to stole - med en arm på hver for ikke at
falde ned, selvom jeg næsten ikke kan bruge den ene arm - i
bogstaveligste forstand..

- Nå, men det er en helt anden sag, som forhåbentlig bliver løst snart,
da jeg skal indlægges nu herd. 31.10 og opereres i den venstre skulder.
Så når I til den tid ikke hører fra mig i nogle dage - ellr uger, så er
det derfor...

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-10-04 12:51

> [...]
> Macromedia, Canvas og Corel, og jeg tror ikke M$ er mere large, hvad det
> angår, - de puger jo bare penge til sig...

De siger selv:
Licensed users of Office v. X, Office 2001, Office 98 or any of the
individual applications in these product suites, including promotional
bundles, are eligible to purchase the Office 2004 Standard Edition or
Professional Edition Version Upgrade.

kilde:
<http://www.microsoft.com/mac/products/office2004/howtobuy/howtobuy.aspx
?pid=howtobuy>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-10-04 16:57

slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> OK. Så står jeg af, for jeg kender ingen af de 2 formater. Et
> RTF-dokument burde vel ikke have nogen resurse-gren overhovedet.

Det er korrekt. RTF er jo et Microsoft-udviklet format, så mon ikke
det er designet med tanke på de begrænsninger som DOS/Windows satte
for en del år siden?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH