SMTP server
Fra : JH

Dato : 25-10-04 14:34

Findes der en SMTP server jeg kan sende fra, uanset hvilket netværk
jeg er logget på? Jeg rejser en del rundt, og TDC tillader eksempelvis
ikke at jeg sender på deres SMTP server fra Kastrup Lufthavn.

Det nemmeste ville være en global server.

Alternativt kunne vi måske installere en SMTP server på kontoret, men
hvad kræves for at det kan køre?

Fra : J.K.Arning

Dato : 25-10-04 15:44

On Mon, 25 Oct 2004 15:34:05 +0200, JH in newsgroup
dk.edb.internet.software.mail+news wrote:

> [...]
>
> Det nemmeste ville være en global server.
>
> Alternativt kunne vi måske installere en SMTP server på kontoret, men

Du nævnet "kontoret" .. der er altså tale om en virksomhed ?
Har i eget mail domæne ? (f.eks. www.firmanavn.dk => mail.firmanavn.dk)
i såfald burde du kunne sende igennem denne server og det fra alle
opkoblinger. Hvis du sidder på en TDC ADSL linje kræver det at denne har
fast IP hvilket kan fås for et mindre månedligt beløb.

--
Regards
J.K.Arning :: 25-10-2004 16:40:26

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-10-04 10:03

J.K.Arning wrote:

> [...]
> opkoblinger. Hvis du sidder på en TDC ADSL linje kræver det at denne har
> fast IP hvilket kan fås for et mindre månedligt beløb.

Der er vel ikke noget i vejen for at køre en SMTP på fx en dyndns.dk
adresse. Hvis man har fast IP-adresse men ikke eget domæne kan man taste
IP-adressen ind i mailklienten.

Dvs, det kræver hverken eget domæne eller fast IP-adresse.

--
Niels

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-10-04 10:32

On Tue, 26 Oct 2004 11:03:06 +0200, Niels Elgaard Larsen in newsgroup
dk.edb.internet.software.mail+news wrote:

> Der er vel ikke noget i vejen for at køre en SMTP på fx en dyndns.dk
> adresse.

Absolut ikke.

> Hvis man har fast IP-adresse men ikke eget domæne kan man taste
> IP-adressen ind i mailklienten.

Absolut intet problem.

> Dvs, det kræver hverken eget domæne eller fast IP-adresse.

Læs hvad jeg skriver .. hvis du sidder på en TDC adsl kommer du ikke i
kontakt med andre SMTP servere end TDC`s egen medmindre du har fast IP
(eller kører op imod en anden port end 25).

Årsagen til at jeg nævner hele baladen med domæne er at der er en stor
chance for at vedkommendes firma har eget domæne og dermed sikkert også
benytter mail adresser knyttet til dette domæne.

--
Regards
J.K.Arning :: 26-10-2004 11:27:32

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-10-04 15:46

J.K.Arning wrote:

> Læs hvad jeg skriver .. hvis du sidder på en TDC adsl kommer du ikke i
> kontakt med andre SMTP servere end TDC`s egen medmindre du har fast IP

Det er ikke korrekt. Jeg sidder med en fast IP og min SMTP-server kan
du ikke komme i kontakt med.

Jesper G. Poulsen

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-10-04 15:58

On 26 Oct 2004 14:45:38 GMT, Jesper G. Poulsen in newsgroup
dk.edb.internet.software.mail+news wrote:

> Det er ikke korrekt. Jeg sidder med en fast IP og min SMTP-server kan
> du ikke komme i kontakt med.

Vi tager den forfra ..

A har (som mange virksomheder og private) et webhotel med mail ude i
byen og vil nu sende en mail gennem mail.Asdomæne.dk .. det får han bare
ikke lov til fordi han har dynamisk IP og sidder på en TDC adsl linje.
Løsningen på dette er at han får en fast IP hos TDC.

Jeg har aldrig talt om at han skulle hoste sin egen SMTP server ..
_aldrig_ .. jeg talte om at _hvis_ han eller hans virksomhed havde bla
bla bla

--
Regards
J.K.Arning :: 26-10-2004 16:54:24

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-10-04 19:19

J.K.Arning wrote:

> Vi tager den forfra ..

Hvad skal det hjælpe?

> linje. Løsningen på dette er at han får en fast IP hos TDC.

Det hjælper ikke noget. Læs hans indlæg igen...

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 25-10-04 17:45

JH wrote:

> Alternativt kunne vi måske installere en SMTP server på kontoret, men
> hvad kræves for at det kan køre?

www.mailenable.com til Windows

Rimelig god (bruger den selv) og gratis mailserver til dit forbrug. Husk
dog at slå til at der kræves password for at bruge serveren som udgående
postserver, da den ellers vil være et åbent relay, som helt sikkert vil
blive udnyttet af en spammer på et tidspunkt!

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 25-10-04 22:48

On Mon, 25 Oct 2004 15:34:05 +0200, JH wrote:

> Findes der en SMTP server jeg kan sende fra, uanset hvilket netværk
> jeg er logget på? Jeg rejser en del rundt, og TDC tillader eksempelvis
> ikke at jeg sender på deres SMTP server fra Kastrup Lufthavn.

Du kan installere en lokal SMTP agent på din laptop (eller hvad du nu
rejser rundt med). Så afleveres din post direkte til modtageren(s
mailserver), og du behøver ikke et mail relay.

Jeg bruger Argosoft mail server til Windows XP (www.argosoft.com), og det
virker glimrende. Installer den (tager et par min.), og sæt din "mail
server" til 127.0.0.1 i outlook/thunderbird/whatever.

/Lars

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-10-04 22:57

On Mon, 25 Oct 2004 23:47:54 +0200, "Lars P. Fischer" <no-spam@suk.dk>
wrote:

> [...]
>virker glimrende. Installer den (tager et par min.), og sæt din "mail
>server" til 127.0.0.1 i outlook/thunderbird/whatever.

Problemet er bare at det ikke er alle forbindelser der tillader at
brugere kører en SMTP service.
Flemming Jacobsen

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 26-10-04 13:10

On Mon, 25 Oct 2004 23:56:42 +0200, Thunderbird [7100] wrote:

> Problemet er bare at det ikke er alle forbindelser der tillader at
> brugere kører en SMTP service.

Tjoh - der findes netværk der ikke tillader *udgående* SMTP fra brugeren
egen maskiner; på disse netværk er det et krav at man bruger den lokale
SMTP server til at sende post. Men hvis det forholder sig sådan er det jo
et problem uanset om man bruger en SMTP server på sin lokale maskine eller
en SMTP server hjemme på kontoret.

Jeg færdes rigtig mange stedet, og jeg oplever kun meget sjældent
problemet. Mit setup (med lokal SMTP server) virker fint på kontoret,
hjemme, i lufthavne, på hoteller, og ganske mange stedet hvor jeg er gæst.
Ind i mellem er jeg gæst i en virksomhed hvor man har en meget restriktive
politik. Denslags steder kan man sikkert ikke lave sin egen udgående SMTP
trafik - men ofte kommer man ikke så langt fordi man heller ikke kan komme
i kontakt med en IMAP server uden for firmaet, etc. I den slags tilfælde
er der ikke andet at gøre end at falde tilbage på webmail. Men altså: i
praksis har jeg sjældent problemer.

Måske tænker du på, at der er ISPer der ikke tillader *indgående* SMTP til
deres kunders maskiner[1]. Det er korrekt, men det har jeg heller ikke
brug for. SMTP-serveren på min laptop bruges kun fra min laptop; jeg
bruger den kun til at *sende* post med. Jeg *læser* post på normal vis
(fra en IMAP server i firmaet / hos en ISP).

/Lars

[1] for at undgå problemer med kunder der har åbne mail-relays.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-10-04 10:30

Lars P. Fischer wrote:
> [...]

> et problem uanset om man bruger en SMTP server på sin lokale maskine eller

Det er jo rigtigt.
Men jeg bruger ikke en lokal SMTP server mere fordi der efterhånden er
for mange SMTP-servere der afviser mails der kommer fra ADSL-adresser
eller har har en From-adresse der ikke passer med den lokale SMTP-serves
domæne.
Jeg bruger så min egen SMTP-server. Den har godtnok også en
ADSL-adresse, men den kan sende mine mails videre gennem Tiscalis
SMTP-server.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 25-10-04 23:22

Lars P. Fischer, du skrev:

> Du kan installere en lokal SMTP agent på din laptop (eller hvad du nu
> rejser rundt med). Så afleveres din post direkte til modtageren(s
> mailserver), og du behøver ikke et mail relay.

Er det, det samme som man kan gøre i 40tude Dialog under Identities, Advanced SMTP
settings?

--
Henrik

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-10-04 09:59

JH wrote:
> Findes der en SMTP server jeg kan sende fra, uanset hvilket netværk
> jeg er logget på? Jeg rejser en del rundt, og TDC tillader eksempelvis
> ikke at jeg sender på deres SMTP server fra Kastrup Lufthavn.

Det kan jo være netværket i lufthavnen, der ikke tillader det.
Men hvis du har din egen SMTP server kan du køre den på en anden port
end 25.

> Det nemmeste ville være en global server.
>
> Alternativt kunne vi måske installere en SMTP server på kontoret, men
> hvad kræves for at det kan køre?

Jeg har sat en SMTP server op i vores andelsforening. Den køre Exim på
Linux på en gammel 233 MHz maskine.

Den kører med login og TLS kryptering (vistnok også kaldet SPA) fordi:

Den skal jo relaye post udefra og hvis du ikke kræver login, kan du være
sikker på at nogle spammere finder den i løbet af en dags tid og så
bliver din SMTP server overbebyrdet og blacklistet.

Det er ikke godt at sende passwords i klartekst fra alle net jeres
bærbare er på. Hvis det er på en cafe eller i lufthavnen kan
hvemsomhelst opsnappe dem.

Hvis I sætter mailserveren op til altid af kryptere med TLS har det også
den fordel at alle interne mails i firmaet vil være krypterede hele
vejen, også fra bærbar til bærbar.

--
Niels