Skærme
Fijala 3554
CRT skærme viser bedre farver!
Fra : Bo

Dato : 22-10-04 23:04

Er det mig eller er det noget om det når jeg påstår at jeg bliver en smule
skuffet over at kigge på farvegengivelsen på LCD-skærme. Sammenligner man
med en CRT skærm som kan vise 32 bit farver rent så medfører LCD-skærmenes
mindre farvegengivelse at billedet kan se lidt "digitalagtig" ud. Billedet
virker også lidt mere kornet og broget i det. Men der kan opstå de der
mærkelige firkanter især når der vises et billede med mange forskellige
farver. Samme effekt kan ses på CRT skærm når man reducerer antal bit til
f.eks. 16 bit. Så giver det lidt a la en fladskærms kvalitet. Vil en
fladskærm nogensinde kunne komme op på 32 bit rene farver som en CRT-skærm?

Hvad er jeres holdning til det?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 23-10-04 08:05

"Bo" <b@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks. 16 bit. Så giver det lidt a la en fladskærms kvalitet. Vil en
> fladskærm nogensinde kunne komme op på 32 bit rene farver som en

Hej Bo
Nu kører du vel DVI eller i skærmens native opløsning ellers får du
problemer med TFT, samt noget jeg læste igår på nettet kan ikke huske hvor ,
kigger efter et nyt GFx kort da mit FX5200 knapt kan trække min Dell 2001
ifølge Nvidia krævet det mindst en FX5700 at trække en TFT i 1600*1200 DVI,
ATI skærmkort indtil og inclusive 9800PRO skruer ned til 65K farver når det
går stærkt og i stor opløsning.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Bo

Dato : 23-10-04 08:20

Hej

Jeg har et Asus FX 5700 256 mb og kører DVI i opløsningen 1280 x 1024.
Faktum er vel alligevel, at farverne ikke kan sammenlignes med en CRT skærm
ikke? Jeg kan forså på dig, at skærmkortet også kan medføre den "digitale"
effekt på billeder. Skal jeg måske opgive DVI og bruge analogt i stedet?
Virker det bedre måske? Har ikke testet det.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 23-10-04 09:29

> [...]
> "digitale" effekt på billeder. Skal jeg måske opgive DVI og bruge analogt
> i stedet? Virker det bedre måske? Har ikke testet det.

Har ikke prøvet med VGA på 2001'eren men det kunne da være at et analog
signal ville "udglatte" farverne så det så ud som om at farverne var mere
flydende???
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : RF

Dato : 30-10-04 00:03

> Paul Østerby Sørensen wrote:
> ATI skærmkort indtil og inclusive 9800PRO skruer ned til 65K farver når
det
> går stærkt og i stor opløsning.

Har du et link til dette?

Jeg har lige bestilt et ATI 9600 Pro 128 mb, som skal bruges med DVI og LG
L1930B, og jeg er da ikke interesseret hvis den skruer antallet af farver
ned.

/Ronni

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 30-10-04 08:21

"RF" <news.sunsite@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> L1930B, og jeg er da ikke interesseret hvis den skruer antallet af farver

Hej
Har ikke lige et link da som jeg har skrevet har tæsket specs på alle de
kilder jeg lige kunne finde, men så hut jeg visker var det et større
testsite der under test af forskellige GFX.kort skrev dette kan ikke lige
huske hvilket har lige checket anandtech de har en sammenligning mellem ATI
og Nvidia men det var ikke der forøvrigt meget interessant læsning
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2195 prøv at læse denne.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen