Skærme
Fijala 3554
Hvor meget betyder dvi indgang?
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-04 10:13

Hej.
Jeg er ved at kikke på en fladskærm, jeg har kikket på en acer 1714, men den
har ikke dvi . Hvor meget betyder det for billedkvaliteten. Giver dvi et
synligt bedre billede?. Skærmen skal bruges både til spil og
billedbehandling. Jeg har også kikket på en acer 1721, den har dvi, men
koster 500kr. mere. Er det værd at ofre de ekstra penge for at få dvi ?
Vh Claus.

Fra : Peter J

Dato : 15-10-04 10:45

"Claus" <minemailadr a yahoo.dk> skrev

> Jeg er ved at kikke på en fladskærm, jeg har kikket på en acer 1714, men
> den
> har ikke dvi . Hvor meget betyder det for billedkvaliteten. Giver dvi et
> synligt bedre billede?.

Ja, DVI giver dig det absolut skarpeste billede. Hvor meget bedre afhænger
selvfølgelig af kvaliteten af den analoge udgang på dit grafikkort, men med
et gennemsnitligt ATI eller NVIDIA-kort vil du nemt kunne se forskel.

> Skærmen skal bruges både til spil og
> billedbehandling. Jeg har også kikket på en acer 1721, den har dvi, men
> koster 500kr. mere. Er det værd at ofre de ekstra penge for at få dvi ?

Til spilbrug er det ligegyldigt om inputtet er analogt eller digitalt. Jeg
har endda læst anmeldelser, der påstår at skærme, der har begge typer
indgange, giver den hurtigste opdatering på VGA-indgangen. Til seriøs
billedbehandling er DVI til gengæld et must.

mvh
Peter

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 15-10-04 11:52

On Fri, 15 Oct 2004 11:13:06 +0200, "Claus" <minemailadr a yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>billedbehandling. Jeg har også kikket på en acer 1721, den har dvi, men
>koster 500kr. mere. Er det værd at ofre de ekstra penge for at få dvi ?

Efter min mening giver DVI især en bedre farve-fordeling. Man ser det
på store ensfarvede flader, der med DVI syner mere ensfarvede end
uden.

Med ATI radeon kort af bedre standard har jeg ikke set den store
forskel imellem analog og DVI m.h.t. skarphed.

Jeg bruger en 19" Eizo TFT med 1280x1024. Den har både analog og
digital indgang og jeg har 2 kabler på samtidigt, fra hver sin
computer. Jeg kan hurtigt skifte fra den ene PC til den anden med en
knap på skærmen. Så jeg har rig lejlighed til at sammenligne f.eks.
websites med og uden DVI.

Men måske er der lidt mere 'hold da op' effekt i billedet med DVI.

Jeg tror derfor godt, at jeg kan anbefale DVI.
En skærm som LG 1710B har både analogt og DVI kabel med, samt har
usb1.1 hub på skærmen. 2800 kr.

Den er imidlertid en anelse hård i kontrasten som de fleste andre TFT
og ikke at sammenligne med Eizo, men den har 16 msec respons og s-ips
panel, så den skulle være ganske velegnet til spil.

Det er en god ide at se skærmen live, inden du køber. Bare selve
modellen, - der er næppe individuelle forskelle fra skærm til skærm.

hilsen

John

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 15-10-04 11:54

Et DVI kabel har jeg engang købt for 300 kr.

Så en prisforskel på 500 kr er slet ikke urimelig, hvis begge kabler
er med.

mvh

John

Fra : Thomas VJ

Dato : 15-10-04 15:55

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> Et DVI kabel har jeg engang købt for 300 kr.

Ved du hvad et r*vhul er?
Det er en person, som sælger et DVI kabel for 300 kr.

Jeg købte mit DVI-kabel for 95 kr...

mvh
Thomas

Fra : JK

Dato : 15-10-04 20:25

On Fri, 15 Oct 2004 16:54:33 +0200, "Thomas VJ"
<forkertadresse@nowhere.invalid> wrote:

>"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
>>
>Ved du hvad et r*vhul er?
>Det er en person, som sælger et DVI kabel for 300 kr.
>
>Jeg købte mit DVI-kabel for 95 kr...

Ok, bare jeg ikke er indregnet i the ass hole !

Nu var DVI jo mere for nyt for 1 år siden.