Skærme
Fijala 3554
Overvejelser om køb af TFT-skærm
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-10-04 12:10

Jeg går i tanker om at købe en TFT-skærm. Umiddelbart er det mest
skærme på 19" der trækker.

Som udgangspunkt er mit valg faldet på Samsungs Syncmaster 910T, der
kan fås for 4400,-

Skærmen har godt nok kun en responstid på 25ms mens 17" skærmene ligger
på 12-16ms. Jeg bruger hovedsaligt min computer til tekst- og
billedbehandling samt internettet og jeg formoder at 25ms er glimrende
til det brug?

Jeg spiller dog også en sjælden gang imellem eksempelvis Need for
Speed. Vil 25ms være tilstrækkeligt sålænge man ikke er hardcore gamer?

Det foresvæver mig i øvrigt også at 17" skærmene med hurtige
responstider ofte kun har 6 bit paneler, hvilket kun vil sige 18 bit
farver, hvilket vel er lige i underkanten til billedbehandling?

Hvad angår billedbehandling: Vil en TFT-skærm have en tilstrækkelig
præcis farvegengivelse til, at man med rimeligt (dvs. ikke
professionelt) resultat kan korrigere farver mv. i billeder fra et
digitalkamera til udskrift mv.?

Jeg formoder at alle 19" skærme med en "opløsning" på 1280x1024 er i
5:4 så billeder i 4:3 vises korrekt?

Kommentarer til ovenstående modtages med glæde - det samme gælder
kommentarer og eventuelle alternativer til Samsungs 910T i samme
prisklasse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo

Dato : 16-10-04 13:19

Hej Morten

Prøv at kigge på denne her? Det er én jeg selv overvejer at købe (Designet
er bare i orden og det er noget jeg prioriterer):

http://www.sony.dk/ShowProduct.do?site=odw_da_DK&category=Flatpanel+LCD&product=SDM-HS94P

Den kan fås for 5.300 kr. på www.edbpriser.dk og så er det en svartid på 12
ms (men jeg ved at producenterne har det med at overdrive deres "facts").
Dog har jeg læst anmeldelser fra folk der har købt den og alle er meget
glade for den.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 16-10-04 14:09

Bo wrote:

> [...]
> ms (men jeg ved at producenterne har det med at overdrive deres "facts").
> Dog har jeg læst anmeldelser fra folk der har købt den og alle er meget

Den har et fedt design, men en fordel for 910T'eren er muligheden for at
pivotere (dreje) skærmen, hvilket blandt andet kan bruges ved
tekstbehandling.

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-10-04 14:49

"Bo" <b@b.dk> skrev:

> Prøv at kigge på denne her? Det er én jeg selv overvejer at købe
> (Designet er bare i orden og det er noget jeg prioriterer):

> [...]

Det er en rigtig flot skærm men den er lige i overkanten til min
pengepung. Ydermere er der ligesom alle de andre hurtige skærme også
tale om en 18 bit skærm dvs. kun 262.144 rigtige samtidige farver,
hvilket jeg anser som et minus.

I øvrigt tak for din kommentar.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo

Dato : 16-10-04 19:43

Hej Morten

Der findes ingen TFT skærm der kører i 32 bit som en alm. monitor kan. Det
er noget man mister ved at købe en TFT-skærm. Den kører med 16.2 mio. farver
ifølge Sonys internationale hjemmeside eller svarende til 24 bit (måske
reelt mellem 16 og 24 bit) og jeg mener det er bedste du kan komme på med
TFT. Det fremgår også af følgende artikel:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/09/04/2459825

Fra : Bo

Dato : 16-10-04 19:47

Hej igen Morten

Producenterne lyver som regel når de skriver 16,7 mio. farver. De bedste har
hvad der svarer til mellem 16 og 24 bit. Jeg tror faktisk ikke du har ret i,
at din Samsung har bedre farver end Sony's. Endvidere er Samsungs omdatering
kun på 25 ms mod Sonys 12ms. Skal man bruge en TFT til "3D"-spil så
anbefales maks. 16 ms. Fremtidens bliver mellem 10 og 12 ms. Jeg tror
Samsung "overdriver" som alle andre producenter gør når de skriver 16,7 mio.
farver. Det kan en TFT skærm ikke klare. Så der er stadig væk mange fordele
ved en alm. monitor