hvilket chipset/graffikkort skal jeg gå ef~
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-11-04 16:51

Jeg skal have købt mig et graffikkort til den HTPC jeg er ved at støbe sammen.
Kortet skal via DVI forbindes til min projektor og leverer 1280*720
progressivt i 16/9, men det er vel ikke noget problem.

Kortet vil blive brugt 90% af tiden til afspilling af DVD og 10 til spil og
lignende, derfor er det vigtigt at jeg får mig et alsidigt kort, der kan
trække nogle af de nye spil. Det bliver pga økonomi nød til at være et AGP kort.

Jeg må indrømme at jeg helst ville kigge mig om efter et nvidia kort til under
1500 Dkr (måske et i FX5200 serien), men sidste gang jeg købte graffikkort,
var Gforce2 noget af det hotteste, så jeg er ikke rigtig med på om et 5200 kan
bruges fornuftige til at spille på. Jeg afskriver på ingen måde et ATI kort
hvis det skulle vise sig at de er de bedste.

Jeg er klar over at det ypperste ville være et 6800 kort, men de koster jo
også omkring 3000 Dkr, hvilket er for meget for min pengepung.

Hvad kan i anbefale mig at kigge efter?

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Lars Hoffmann

Fra : Jesper

Dato : 01-11-04 18:31

6800 kort kan du få fra omkring 2400,- og opefter, hvis du vil have 6800GT
bliver det ca. 1000,- mere og hvis du skal have det hotteste af det hotteste
skal du have 6800Ultra, men så snakker vi en pris omkring 4000,-

Jeg ved ikke så meget omkring kortenes brugbarhed ang. DVD dekodning men
hvad spil angår så er de ekstra kroner godt givet ud hvis man køber et 6800
kort.

Jesper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-11-04 20:27

Jesper wrote:
> 6800 kort kan du få fra omkring 2400,- og opefter, hvis du vil have 6800GT
> bliver det ca. 1000,- mere og hvis du skal have det hotteste af det hotteste
> skal du have 6800Ultra, men så snakker vi en pris omkring 4000,-

Hehe, jeg har slet ikke tænkt mig at give 2400 for et graffikkort, velvidende
at jeg ikke får det hotteste af det hottest.

Kan graffikkort til ca 1500 Dkr trække nyere spil a la, Doom 3 og Far Cry?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 01-11-04 20:56

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> Hehe, jeg har slet ikke tænkt mig at give 2400 for et graffikkort,
> velvidende at jeg ikke får det hotteste af det hottest.
>
> Kan graffikkort til ca 1500 Dkr trække nyere spil a la, Doom 3 og Far Cry?

Så skal du tage et kig på et Radeon 9800 Pro kort. De brude efterhånden
ligge i prislejet 1500-1800 kr. De kan trække de nyeste spil fornuftigt og
har indbygget hardware accelleration af MPEG2 (DVD video). Eneste nVidia
kort med egentlig MPEG2 accelleration er 6xxx serien, som koster 2500+
indtil 6600 modellerne kommer.

Fra : Jesper

Dato : 01-11-04 21:04

et radeon 9800pro kan godt men selvfølgelig ikke så godt som et 6800, lige
nu kan du nok ikke skaffe et 9800pro da de er udsolgte mange steder, men
ellers plejer de at koste max 1800,-

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-11-04 21:41

Hej

Lars Hoffmann wrote:
> Kan graffikkort til ca 1500 Dkr trække nyere spil a la, Doom 3 og Far Cry?

Kik efter Geforce 6600 kortene. De kommer også senere til AGP. Desuden
har Asus et eksemplar som er overclocket fra fabrikkens side. De kører
standard 500Mhz på core, mens Asus's kører 550Mhz. Chaintech har et som
kører 540Mhz på core. De koster ca 1500 og ligger ydelsesmæssigt cirka
imellem et Radeon 9800 og et Geforce 6800.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-11-04 23:00

Karsten Feddersen wrote:

> Kik efter Geforce 6600 kortene. De kommer også senere til AGP. Desuden
> har Asus et eksemplar som er overclocket fra fabrikkens side.

Det lyder som en fornuftig løsning. Hvis man tager i betragtning at 6800
serien yderligere har problemer med hardware decodningen (
http://www.techreport.com/onearticle.x/7535 [Tak til Brian Binnerup]) lyder
det som en fornuftig måde at spare nogle kroner på. Jeg venter indtil
juleferien og kaster penge efter et 6600 kort

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 02-11-04 00:59

> [...]
> lyder det som en fornuftig måde at spare nogle kroner på. Jeg venter
> indtil juleferien og kaster penge efter et 6600 kort

6800 kortene har ikke problemer med DVD dekodning (MPEG2), som var det du
efterlyste. Problemerne gælder accelleration af High Definition WMV og MPEG4
formaterne.
---
Mvh
Anders

Fra : Jesper

Dato : 02-11-04 09:28

og hvad betyder det for mig som bruger??

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 02-11-04 13:09

"Jesper" <jesperts@oncable.com> wrote in message
> og hvad betyder det for mig som bruger??

Det kommer an på, hvad dine behov er. Hvis du kun skal spille spil og se DVD
film, er der ingen grund til at vælge GeForce 6800 kortene fra pga.
problemerne med videoaccelleration. Skal du derimod bruge et grafikkort til
at encode video og afspille AVI HD og WMV HD, bør du enten vente på GeForce
6600 eller vælge et Radeon kort.
---
Mvh
Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 01-11-04 22:13

> [...]
kort
> hvis det skulle vise sig at de er de bedste.

Hehe, jah hvis du sammenligner et Geforce 2 med et FX 5200 - ja så er der
sgu ikke sket ret meget ;)
Faktisk er de ca lige hurtige (langsomme) - Dog understøtter FX 5200 DX9...

> Jeg er klar over at det ypperste ville være et 6800 kort, men de koster jo
> også omkring 3000 Dkr, hvilket er for meget for min pengepung.
>
> Hvad kan i anbefale mig at kigge efter?

Hvis det skal være nu, så gå efter et Radeon 9800 Pro, måske et par hundrede
kr over dit budget, men det er til gengæld tilstrækkeligt til at kunne køre
selv de nyeste spil i en rimelig opløsning/kvalitet!

Nvidia kommer også "snart" med et Geforce 6600, men hvordan det yder ved jeg
intet om, der må google være dig behjælpelig :)

Brian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-11-04 22:34

Hej

Brian Lund wrote:
> Nvidia kommer også "snart" med et Geforce 6600, men hvordan det yder ved jeg
> intet om, der må google være dig behjælpelig :)

Her er lidt.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2238&p=1