Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Køb af tv-kort
Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 24-10-04 11:21

Jeg står og skal til at købe et tv kort til min computer, men er meget i
tvilv om hvor jeg får mest får pengene.

Kravene er:
Fjernbetjening
Skal kunne optage i acceptabel kvalitet, da den så blive brugt istedet for
min vhs.
Den skulle også gerne kunne tidsforskyde en udsendelse(sådan man kan pause
en live udsendelse og starte igen når man er klar.)

Min pc er en barton 2500+ med 512 mb ram.
Hvad skal jeg vælge???

/Sørem

Fra : Sørensen

Dato : 24-10-04 12:50

"Søren Gørtz Olesen" <soren_olesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en live udsendelse og starte igen når man er klar.)
>
> Min pc er en barton 2500+ med 512 mb ram.

Din PC er egentlig stærk nok til at kunne trække de fleste formater, man kan
optage i, og derfor kan du sikkert godt nøjes med et billigt TV-kort (som
dog selvfølgelig skal have en OK tv-tuner, så selve signalet kommer
"rigtigt" ind).
Her er det så CPU'en, der skal arbejde, når der optages.

Men hvis du vil aflaste CPU'en, måske sikre et bedre resultat, og især give
mulighed for, at du godt kan røre ved PC'en selvom den er i gang med at
optage, så skal du have fat i et tv-tuner kort med indbygget encoder-chip!

Jeg kopierer bare lige noget af mit svar fra en anden gruppe i denne
forbindelse:

Entautiaster anbefaler tilsyneladende tv-tuner-kortene Hauppage 250 / 350.
Forklaringen er: Et Hauppage 250 / 350 (og formentlig flere andre af de
bedre tv-tuner-kort) har bl.a. den fordel, at encoder antenne/videosignalet
til mpeg2 via hardware (en encoder-chip af en slags) og resultatet bliver
formentlig bedre og din CPU vil i hvert fald med sikkerhed slappe mere af..

Jeg har ikke selv førstehåndserfaring med kortet (endnu). Men du kan læse
mere om anbefalingerne på:
http://www.recordere.dk/forum/forum_topics.asp?FID=14 og måske
http://htpcnews.com

VH Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-10-04 13:26

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nixNej> wrote in

> [...]
> antenne/videosignalet til mpeg2 via hardware (en encoder-chip af en
> slags) og resultatet bliver formentlig bedre og din CPU vil i hvert

Enig. Jeg har et PVR250 og har tidligere haft et Terratec Cinergy 400 kort.
Jeg har en P4 2.4, men CPU er ikke alt. Det er især vigtigt med en HD med
god plads. Og allerbedst med en separat HD til tv-optagelserne. Det er de
færreste tv-kort der kan gøre noget som helst ved at din PC lige pludselig
begynder at scanne for antivirus eller defragmetere eller bare lige
pludselig står og swapper pagefilen i et par minutter og optager HD'en på
den måde.

Jeg vil iøvrigt ikke anbefale Cinergy 400 til andet end at se tv på pc'en
med. Jeg kan derimod anbefale PVR250 fra Hauppage. Det er noget der du'r
efter min mening. Og selvom den står og optager er CPU-forbruget ikke ret
meget over de 10% så man kan sagtens arbejde ved pc'en imens.

Lige nu sidder kortet i min reserve-pc som er en P-III 850MHz. Den er
blevet en glimrende videomaskine - og så kan jeg samtidig gøre lige hvad
der passer mig på den store P4 der står ved siden af ... det er lækkert :)

Det største problem er bare at jeg på trods af at jeg har en 120GB disk kun
til tv-optagelser allerede er ved at løbe tør for plads på den (efter blot
1 måned) :) Så nu skal jeg lige have ryddet op i optagelserne og fjernet
dem jeg ikke vil se og brændt de øvrige ud på DVD.

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 25-10-04 07:45

> [...]
> 1 måned) :) Så nu skal jeg lige have ryddet op i optagelserne og fjernet
> dem jeg ikke vil se og brændt de øvrige ud på DVD.

Jeg har også et PVR-250 kort og benytter MythTV. I MythTV kan man vælge at
en optagelse automatisk skal transcodes til MPEG4. Det sker efter optagelsen
og helt skjult og sparer en masse plads (40 minutter ryger fra 1.4 GB ned
omkring 0.5 GB).

Niels Dybdahl

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-10-04 19:51

"Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> wrote in

> [...]
> vælge at en optagelse automatisk skal transcodes til MPEG4. Det sker
> efter optagelsen og helt skjult og sparer en masse plads (40 minutter

Det har jeg også haft installeret, men jeg bruger også maskinen til andre
programmer som ikke rigtig findes til Linux, så derfor gik jeg tilbage til
WinXP og bruger GB-PVR. Det virker også fint, jeg mangler bare lige at
finde ud af hvordan jeg angiver at den skal optage i SVCD kvalitet i stedet
for DVD. Mit tv-signal er alligevel ikke så godt at jeg kan se ret meget
forskel.

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : kf

Dato : 25-10-04 06:42

On Sun, 24 Oct 2004 12:21:14 +0200, "Søren Gørtz Olesen"
<soren_olesen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>en live udsendelse og starte igen når man er klar.)
>
>Min pc er en barton 2500+ med 512 mb ram.

Du skal vælge noget der understøttes af MS media Center Edition.
Den er blevet releaset til salg, og du skal også bruge
fjernbetjeningen.
Desværre er det meget få grafikkort der understøttes

/klaus

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-10-04 22:33

kf <klaus.ingen.spam.tak@bio.auc.dk> wrote in

> Desværre er det meget få grafikkort der understøttes

Grafikkort? Mener du ikke TV-kort?

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'