Min første Offroad tur ;o) (laaang)
Fra : Morten Juel

Dato : 14-05-01 14:45

Det hele startede med at jeg byttede min 45Scooter væk for 2 stk. Honda MTX
125R, dette åbnede jo en hel verden for mig, godt nok var det jo ikke en
state of the art, men det var en offroader.
Det var egentligt meningen at jeg ville lave den klar og få den synet til
vinter, men så læste jeg dansk offroad bladet, og i det stod der at der var
en tur til Sverige i hele st. bededags ferien, dvs. lige fra torsdag aften
til søndag, og jeg blev fyr og flamme, min forlovede blev sq mindre glad "
såen som du køre, slå du bare dig selv ihjel" var hendes ord, hun forstod
ikke at det var en manddomsprøve, prøven imellem mig og elementerne.
Der blev skruet for vildt på den ene MTX'er, den skulle jo til syn d. 30/4
og sidste tilmelding for turen var 1/5, så den SKULLE bare gå igennem (syns
turen var en hel oplevelse for sig selv, men den har jeg jo skrevet om her i
NG), men cyklen blev synet, dog kun betinget, men hvad gør det når man kan
få plader på
Jeg ringede til Lars fra dansk offroad klub, og tilmeldte mig (flink fyr for
øvrigt)
Der blev købt ordentlige knop sutter til MTX'ens bagdel + knæ og albue
beskyttere til mig selv, jeg fik også lavet et metal gitter til forlygten +
cylinderen fra min reserve MTX blev rykket over på den registrede, så nu var
hondaen klar og frisk.
Dagen opredte og der blev pakket taske osv. Og så gik turen imod Ølstykke,
hvor jeg skulle mødes med Niels Pein, på ½vejen skulle jeg igennem Roskilde,
en by som jeg ikke kender særligt godt, men jeg tænkte at hvis jeg nu kørte
ind til centrum, så ville der jo nok være skilte imod andre byer.. men i
bymidten var der vejarbejde, så det var noget med 2meter frem hver 2. minut,
hvilket resulterede i at mtx'en røg op i det røde felt mht. til varme, og
der stod en stråle ud af min ekspansions beholder = en kæmpe røgsky op fra
cyklen ;o( nå men jeg kunne se udkanten af vejarbejdet og valgte at
fortsætte, og den overlevede.
Jeg ankom oppe hos Niels ved en 18.15 tiden, han kom ud og sagde goddag, og
jeg satte mig om på hans teresse, for liiige at hvile ballerne (MTX'en er
IKKE lavet til at køre langt, den er meget hård i sædet) MTX'en fik lidt
vand, og vi kørte imod færgen, man kunne godt se at Niels var vant til at
køre med knopdæk på asfalt, det gik rimeligt stærkt i svingene, hvor jeg
synes at den sejlede rundt, og var lidt scary at køre på.
Vi ankom ved færgen, og pludselig som var der en der havde kastet en mønt i
Niels, kom der en masse offroad historier, men det gjorde mig bare mere
spændt på turen.
Vi kom på færgen og der blev tyret nogle røde pølser ned, før turen gik
videre, efter en lang (offroad mål) tur på 87 km ankom vi til hytten, der
var helt slukket og mørkt, men Niels havde jo været der før, og der var
åbent, så vi gik ind og fandt os nogle gode sovepladser, i ved dem der
kommer først til mølle )
Nå, men efter en times tid ca. kom Henrik som ejede hytten, frisk gut på
nogle og tredve, han viste os sit nyindkøb som bestod af en lækker VW bobbel
cabriolet modificeret, med lav frontrude og sidespejle med blink indbygget
fra en goldwing den var i limegrøn og sej nok, og den havde kostet hele
5000SEK, ØV tænkte man bare, det kan man sq ikke engang få en knallert til
herhjemme.
Kl. ca. 23.30 ankom en kassevogn + en bil med trailer, med blandt andet 2
stk. 250ccm Gas Gas indregistrede maskiner på, så var det nok man følte sig
lidt lille med sin MTX'er.
Men det var 4 unge gutter der kom, de var sq friske og tændt på en omgang
offroad.
Fredag morgen startede med lidt skrueri, og en omgang morgenmad fra bageren.
Henrik forklarede lidt om området, og at hans ide var at vi den første dag,
tog på nogle ruter han havde udset + tog nogle ruter hvor vi bare skulle
finde vej.
De rigtige Crossmaskiner der var med, blev lige "synet" i garagen, men en
tysk plade eller lign )
Nå men alle offroaderne blev startet og vi trillede imod første lille udsete
rute, vi kørte ruten igennem, og jeg tænkte "det går ALDRIG godt med den her
fart !!" men det gjorde det sq, og bagefter kørte vi så ruten igennem igen,
bare med fuld fart, hold kæft det gik stærkt, der blev jeg da lige lidt små
bange på et sekund, men det gik godt endnu en gang, og adrenalinen pumpede
af sted, lige så hurtigt som sveden, resten af dagen racede vi rundt i de
svenske skove op og ned af stigninger, hold da kæft det var noget at det
fedeste jeg havde prøvet, men MTX'eren havde det ikke så godt med meget tæt
skov og langsom kørsel, så kogte den over ;o(
Man skulle hele tiden være 110% på, ellers ramte man bare en træstub eller
en sten eller et træ, der var mange muligheder, men det var bare sjovt, at
teste sig selv og egns egenskaber, selv om jeg havde den svageste cykel i
feltet så slaggede jeg ikke bagud, jeg følte trop hele tiden, og der var
ingen stigninger eller lign, der ikke blev udfordret. Det er svært at
beskrive, men man føler sig lidt som david imod goliat, og samtidigt som
marc'o'polo, der opdagede nye dele af verden, bare på en offroader, det gik
nogle steder meget langsom, for at forcere forhindringerne, og andre steder
hurtigere en det er tilladt at køre i de danske byer !
Et sted var ved en dæmning, ved udløbet af dæmningen var der en beton gåbro,
ca. en 7-8meter ud fra breden, den ene side af den havde stakit, og den
anden havde intet, dvs. frit fald til 4meter dyb flod, men den vildeste
strøm og strømvivler, de hårde trillede ud på broen for at tage tilløb til
den 45grader+ skråning der var lige ved enden af gåbroen, og så var det bare
af sted, og se om man kunne komme op af skråningen, alternativet var at man
væltede og måske røg i floden med cykel og det hele ;o(
Niels skulle også liige prøve, det gik også, men han er lidt rad for at gå
bagom på bakker (bare hanen i bund Niels ;op) men op kom han da, så var det
at jeg tænkte, at hvis de kunne så kunne jeg sq også, jeg trak cyklen ud på
broen og startede den, og af sted jeg røg, da jeg ramte bakken var jeg i 2.
gear og med hanen næsten i bund, da jeg var midt på bakken flåede jeg
håndtaget i bund og resten af vejen op tog jeg på baghjul, øv det ville jeg
sq godt selv ha set )
Efter en dag med 1mill indtryk og nye grænser der var blevet rykket kom der
flere folk til, Michael fra kbh på sin DR350 og Mads på en stor satan jeg
aldrig nåede at finde ud af hvad det var forn en, men han var i hvert fald
en frisk gut på ca. 30 der bare var tændt på noget offroad, han køre også de
løb der køres her i landet, lidt senere kom der så 3 gamle fyre på
henholdsvis en KTM620 super krompetition, og en Honda Trans Alm. og en
Yamaha Tenere + en på en Yamaha XT600 tror jeg.
Og hold kæft en masse historier de kunne fortælle over grillmaden, det var
sq ikke småting de havde prøvet.

Nå, men efter en omgang velfortjent søvn, blev det lørdag, vi startede
dagen med at race ud i skovene og igen viste MTX'eren sig fra sin gode side
og fløj op af skråningerne selv om der var grene og sten, hvorimod de lidt
tungere cykler havde lidt mere besvær, det skyldtes nok også mit sprint nye
bagdæk, der bare tog fat.
Lørdag var også dagen hvor den lokale crossbane skulle have et visit, den så
sq lidt småslem ud, det var jo ikke en crosser jeg havde, nå men man siger
jo ikke nej til en udfordring, så mig op på MTX'eren og så bare af sted hold
kæft det var hårdt, det er sidste gang jeg har gjort det, MTX'eren røg i
bund med forgaflen hele tiden, det var den jo slet ikke bygget til, men jeg
racede rundt det bedste jeg havde lært, og jeg måtte da også ned og ligge 2
gange, den ene gang kom der lige en svensker på en crosser og gav fuld gas i
et nærliggende vandhul, og så lignede jeg en der havde kørt i en kæmpe
mudderpøl og væltet ) men det gav bare en mere kampgejst, og MTX'en fik
da også hoppet nogle hop, det er sq spass, men den går bare i bund med det
samme, og så er den umulig at styre..
Nå, men efter 3-4 omgange, måtte jeg trille af banen fuldstændig død, alt
livet var blevet suget ud af mig.
Og nogle af os ikke hardcore cross dudes, tog turen hjem igennem landskab og
skove )
Da vi skulle ind og hente aftensmad i et supermarked kørte vi et par stykker
samlet, og jeg lå helt ned og kyssede tanken så den kom op på 110, men
pludselig skete der noget underligt cyklen accelererede til 120 bare som
skudt ud af en kanon, jeg gloede på speedometeret, og kiggede mig omkring,
så var det ham med Transalpen der skubbede bag på, da vi kom hjem sagde han
at jeg havde set helt forvirret ud ) det grinte de meget af
Nå men der blev grillet, og så skulle nogle af os jo liiige se om vi vandt i
Grand prix'et i parken, men nej.

Søndag var aftalen at vi skulle ud til et offentligt enduro spor, det havde
jeg glædet mig for vildt til, turen derud gik over gamle jernbane sveller,
og allerede der kunne jeg mærke at kroppen ikke havde flere kræfter fra de
forgående dage, jeg var øm alle steder, men ud på det helvedes spor ville
jeg, vi kørte af sted, eller det vil sige at cyklen kørte af sted med mig,
jeg havde slet ikke kræfter til at styre den, der var en helvedes masse
sten, og min fordæmper fløj i bund hele tiden, eller et fedt spor, og meget
udfordrende, men efter to styrt, en fastklemning af fod og ben + 1
overkogning fra MTX'erens side valgte jeg at stoppe ½vejs igennem, også for
ikke at komme til at lave et styrt, hvor jeg kom til skade.
Efter en is kørte nogle af os tilbage til huset, og begyndte at pakke til
hjemturen, turen hjem gik som turen derop man skulle kæmpe i 5 - gear for at
holde farten i modvind, et helvede er det..
Jeg tog motorvejen hjem, og lige inden kbh hold der en racer mc i rabatten,
og en mand gik rundt om den som om den var helt gal, så jeg holdte jo selv
ind til siden og det viste sig at han havde blæst et bagstykke ud på den ene
potte, så den larmede lidt sagde han.

Nå men jeg kørte videre og så hoppede den over på reserve tank "sådan noget
knep tænkte jeg" den går ca. 18km/liter ved landevej, men kun 10 på motorvej
;o( nå men jeg røg ind på en UnoX og fik tanket, der så jeg at det også Var
rimeligt småt med 2Tolie, og så måtte jeg finde en tank i Herfølge, så jeg
fandt en Shell, og købte en liter og hældte den på, men der så jeg også at
MTX'en blødte ;o( der kom olie ud et eller andet sted fra ;o(, det kunne jo
forklare dens underlige gear skifte de sidste 2 dage, nå men den holdte da
også hele vejen hjem, nu står den i garage og jeg har ikke kigget på den
endnu, men hold kæft hvor var det godt at komme over på seca'en igen ))
OK Skades rapport: 1 stk. flækket knæbeskytter + lidt olie udsivning (nok
bare en pakning)..
Mig selv !! jeg er øm alle steder, og har meldt mig syg i dag, min ryg, arme
og ben er helt vildt ømme, så jeg tager den stille og roligt, men intet
forstuvet eller brækket

Mit råd til jer ! PRØV DET, det er for fedt

Mvh
Morten
MXT125R
XS400 Seca

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-01 15:20

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hygsom fortælling, Morten, jeg håber vi kommer på tur sammen en dag!

> Mit råd til jer ! PRØV DET, det er for fedt

Det er nemlig helt rigtigt. Man kan få mere adrenalin-kick af at køre 50 i
en skov end af at køre 200 på en landevej - og så er det ikke engang (ret)
farligt!

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 14-05-01 15:26

> Hygsom fortælling, Morten, jeg håber vi kommer på tur sammen en dag!
Ja det kunne være sjovt nok

> Det er nemlig helt rigtigt. Man kan få mere adrenalin-kick af at køre 50 i
> en skov end af at køre 200 på en landevej - og så er det ikke engang (ret)
> farligt!
HELT enig, bare svært at praktisere herhjemme, så derfor køre mange nok
stærkt på vejen istedet.
Jeg ved godt at du siger man bare kan tage på crossbane, men det synes jeg
er kedeligt, skoven er 1000 gange sjovere

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-01 17:00

> Jeg ved godt at du siger man bare kan tage på crossbane, men det synes jeg
> er kedeligt, skoven er 1000 gange sjovere

Det kan du nok godt have lidt ret i, men det er nu ikke totalt umuligt
herhjemme heller - det er derfor jeg kører enduro. Militæret har nogle
øvelsesterræner som er lige så gode områder som de svenske skove - okay, der
er lidt færre fjelde
Hop på den næste tur i Dansk Off-Road MC Klub som går til et øvelsesterræn,
så skal du bare se.

Rittig

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 15:22

> Mit råd til jer ! PRØV DET, det er for fedt

simpelthen kodyl fed læsning, godt gået morten. det er jo lige før man
overvejer en mindre maskine, og en offroader ved siden af.

--
-- Allan(FZR600US)naaa, den vil jeg squ ikke af med endnu
_ .....--..... _ _ .....--..... _
| (_)_(_) | \ / I__|__I \ /
( }/ [| |] \{ ) \| [FZR] L/
\ | [|.--.[| | / \ .-----. {O)
\ \[||\~|[|/ / \|\~\~| { )
\[||~/||] / [|~/~/|]{-)
|\~| |\~\~| / /
|~/| |~/~/|
`~´ ` ~ ´

Fra : Allan

Dato : 14-05-01 15:30

> Mit råd til jer ! PRØV DET, det er for fedt
>
> Mvh
> Morten
> MXT125R
> XS400 Seca
Flot historie Morten, man får helt lyst, men jeg tror nok jeg holder mig til
landevejen
Allan RD 350

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 14-05-01 15:48

<SNIP> Historie <SNIP>

Sej historie.. Personligt er jeg stadig 100% til sportsmaskiner, men jeg kan
da ikke lade være med at mindes de dag for præcis et år siden hvor jeg og en
200+ kg BMW lå og kæmpede i den jyske muld.. Det var sq ret sjovr selv om
det har et skrummel og man væltede tit.

Du skriver at der ikke så meget egnet terræn til Offroad i DK..

Jeg kan da afsløre at området omkring Oksbøl i jylland indeholder nogle (for
mig) ret slemme panserspor man nok skulle kunne får noget sjov ud af !!

MVH
Nikolaj
- Der lige nu er lidt tændt på at skrabe sammen til en off roder..

Fra : Morten Juel

Dato : 14-05-01 16:11

> Jeg kan da afsløre at området omkring Oksbøl i jylland indeholder nogle
(for
> mig) ret slemme panserspor man nok skulle kunne får noget sjov ud af !!
hehe ja det ved jeg godt, jeg har ligget på øvelse der.., men nu bor jeg jo
på sjælland ;o(

Mvh
Morten

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 14-05-01 16:56

Hvis vi engang bliver genindkaldt håber jeg sq lidt at komme til Oksbøl (om
sommeren) igen. Der er nu meget fedt terræn og isenkram derovre..

Jeg tror faktisk jeg vil holde lidt øje med militærauktionene - måske kunne
man få en R65GS billigt ??

MVH
Nikolaj

Fra : Pein

Dato : 14-05-01 17:36

Og jeg må sige, at Morten fulgte godt med på skovvejene. Der blev ikke
sparet på materiellet og der blev hældt nogle gear i svinet når der var
plads. Som regel holdt jeg mig til forreste halvdel af feltet for at være
sikker på at der var knald på (og det var der), men når jeg kiggede mig
tilbage i forventning om at nybegynderen måske var hægtet af, så var han
der søreme endnu. Kun når det begyndte at ligne bane eller velkendte
rundstrækninger fik vi sat ham.

Specielt imponerende var en lille møg-sti vi kun passerede een gang.
Pludselig kom en lang stigning med masser af grene, enkelte små træstammer
og temmelig stenet med store sten imellem. En XT600 med en erfaren fører
blev sat allerede helt nede i bunden, og det samme gjorde en KTM620 i
Super(?) udgave (den der er lettet for overflødigt skrammel). En DR350 med
en tidligere crosskører kom halvvejs, men hvem kom op? Det gjorde Morten
Juel på sin MTX125R med kun 20 hk! Imponerende. Henrik Møller på Suzuki
RM250 crosser og jeg på DT125R kom også fint op.

Det gik så fint, at det faktisk undrede mig lidt at Morten gik sukkerkold
på både crossbanen og endurosporet. Men det er ikke kun noget med kondi,
det er også noget med at vænne sig til offroad, så man kan køre lidt mere
afslappet og ikke spænde hver en fiber i kroppen hele vejen.
Selv klarede jeg meget mere denne gang end sidste år, selvom min kondi
ikke er spor bedre.
Det var også kanon at Morten tog den skrænt ved dæmningen, for det var der
kun nogle få der overhovedet turde. Den flod var ikke at spøge med. Det
var også derfor jeg holdt forhjulet nede, for der er vel ingen grund til
ligefrem at miste sin maskine i en 4 meter dyb flod allerede på første
dag. Desuden kan jeg ikke svømme særligt godt.

Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R (godt støvet og med krøllet nummerplade)

Fra : Morten Juel

Dato : 14-05-01 18:11

> [...]
> sikker på at der var knald på (og det var der), men når jeg kiggede mig
> tilbage i forventning om at nybegynderen måske var hægtet af, så var han
Ja, i skulle sq ikke ha glæden af at sætte den nye af )

> Kun når det begyndte at ligne bane eller velkendte rundstrækninger fik vi
sat ham.
Ja, det var en mangel på teknik og udstyr tror jeg, på de lavede baner, gik
lortet i bund og blev derfor umulig at styre, og på crossbanen manglede den
så også kræfter synes jeg, så inden jeg skal med ud igen skal jeg enten ha
en anden cykel eller modificeret den !

> [...]
> Juel på sin MTX125R med kun 20 hk! Imponerende. Henrik Møller på Suzuki
> RM250 crosser og jeg på DT125R kom også fint op.
Hehe ja det er også noget af det sjove men på toppen af bakken kogte
MTX'en også over (igen).
Det var en Super Kompetition Niels den var for øvrigt sej nok

> [...]
> afslappet og ikke spænde hver en fiber i kroppen hele vejen.
> Selv klarede jeg meget mere denne gang end sidste år, selvom min kondi
Ja på crossbanen døede jeg 2talt, men på enduro sporet var alle mine ben og
armmuskler så døde at jeg ikke kunne mere, jeg er jo edbnørd i dagligdagen,
så såen 3crossdage tager sq en slat på miug ;o(
Men Niels Tævede den satans enduro bane igennem 2 gang, det var sq
imponerende.

> Det var også kanon at Morten tog den skrænt ved dæmningen, for det var der
> kun nogle få der overhovedet turde.
Hmm jeg vidste bare at jeg ville ha fortrut når jeg kom hjem, hvis jeg ikke
havde gjort det

Mvh
Morten

Fra : Pein

Dato : 14-05-01 18:33

Morten Juel skrev ...

>Men Niels Tævede den satans enduro bane igennem 2 gang, det var sq
>imponerende.

Og 2. gang på kun 33 minutter.
Målet for næste gang er 2 runder på under 1 time, eller 1 under 25.

>Hmm jeg vidste bare at jeg ville ha fortrut når jeg kom hjem, hvis jeg
ikke
>havde gjort det

»Frygt er midlertidig, anger varer evigt.«

Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-01 19:39

> [...]
den
> så også kræfter synes jeg, så inden jeg skal med ud igen skal jeg enten ha

Det er typisk affjedringen der er for blød, stram bagdæmperfjederen op,
skift olie i forgaflen (og hæld lidt mere på) og se om det hjælper.

Rittig

Fra : Adam Christensen

Dato : 14-05-01 20:29

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message

[ snip - offroad tur ]

Hmm... det lader jo til at Rittig har ret! Fed fortælling Morten - jeg tror
sgu jeg køber en offroader en dag, så jeg kan tage med

MEN... efter du er begyndt på det der væk-fra-vejen-mc-kørsel synes jeg nok
du sjofler vores d.f.m.-skilte )))

Noget nyt?

--
Adam
SV650S

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-01 21:50

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm... det lader jo til at Rittig har ret!

Hvordan ku du tvivle?

Rittig

Fra : Adam Christensen

Dato : 15-05-01 07:49

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> "Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan ku du tvivle?

Naturlig skepsis over menneskers begejstring for netop den sportsgren de
dyrker (og er gode til)!?

Nja.... jeg tvivlede vel egentlig aldrig

--
Adam
SV650S

Fra : Søren L Hansen

Dato : 15-05-01 10:11

Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> wrote in article
<9dqjgk$d57$1@sunsite.dk>...
> Naturlig skepsis over menneskers begejstring for netop den sportsgren de
> dyrker (og er gode til)!?
>
> Nja.... jeg tvivlede vel egentlig aldrig

Der er vel ikke noget at tvivle på når sprotsgrenen/legen indebærer masser
af fuldgas på motorcykel??
--
Søren

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 21:14

Morten Juel wrote:

> Mit råd til jer ! PRØV DET, det er for fedt

Det var da en god/sjov/spændende/underholdende fortælling du fik fortalt
Man får jeg helt lyst til selv at køre noget Orfråwd
Og det var da godt med sådan en beretning til at lysne mit sorte sind lidt
(det med gixxeren)
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : allan

Dato : 15-05-01 21:54

det er helt vildt hvormange bemærkninger denne "ARTIKKEL" har fået. Men den
er også godt skrevet .
ALLAN dt125r