Strøm til grafikkort
Fra : Sam Bass

Dato : 17-10-04 12:08

I er meget dygtige, måske hører mit spørgsmål til børnehaveniveauet, men det
er virkeligt et problem. Jeg skulle sætte et grafikkort i computeren. Jeg
troede det ville blive forholdsvis let, men jeg anede ikke at der skulle
sættes strøm til kortet. Det er et Club 3D GeForce FX5900XT, som jeg måtte
opgive og sende tilbage til forhandleren.

Jeg spurgte mig frem hos forhandleren: "Hvordan sætter man et strømkabel
til?" Jeg skulle afgøre om strømtyven skulle sættes til cd-rom drevet eller
dvd-drevet. Det kan jeg ikke vide. Og hvis jeg vidste det ville jeg ikke
vide hvor ledningerne sad. Desuden, En strømtyv er jo ikke nok, der skal
være et kabel som skal tilsluttes grafikkortet.

Nu vil jeg købe et His Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ, som jeg kan se at der
er stemning for her i gruppen. Men må jeg se i øjnene at det skal sættes i
af en professionel, og ikke en amatør som mig? Jeg vil blive meget glad for
et svar.

mvh
Sam

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 12:31

On Sun, 17 Oct 2004 13:07:41 +0200, "Sam Bass" <forgetit@invalid.dk>
wrote:

>Jeg vil blive meget glad for et svar.

Så stil dog et spørgsmål.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-10-04 12:51

"Sam Bass" <forgetit@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er stemning for her i gruppen. Men må jeg se i øjnene at det skal
> sættes i af en professionel, og ikke en amatør som mig? Jeg vil blive

Du får samme "problem" som ved det FX du sendte tilbage: Der skal sættes et
ekstra strømkabel på.

Hvis du har mod på at prøve selv, så lægger jeg et billede i news:dk.binaer
hvor du kan se hvordan strømkabler og strømstik sidder.
En strømtyv er bare et mellemkabel med tre stik på, så det kan sættes som
mellemled på et eksisterende kabel, og så har et ekstra stik ud til
grafikkortet.
Det burde følge med et Radeon 9800.

I øvrigt skal du helst undgå at sætte kortet til et kabel der bruges af
andre enheder. Det _kan_ give problemer.
Som regel kan du fordele de andre strømkabler, så de andre enheder deler
dem, og der så er et til overs til grafikkortet.

Synes du stadig det er for svært, så må du alliere dig med én der har
forstand på det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Sam Bass

Dato : 17-10-04 16:09

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem, og der så er et til overs til grafikkortet.
>
> Synes du stadig det er for svært, så må du alliere dig med én der har

Tak til Henrik, men hvad Mads mener forstår jeg ikke.

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 16:41

On Sun, 17 Oct 2004 17:09:08 +0200, "Sam Bass" <forgetit@invalid.dk>
wrote:

>Tak til Henrik, men hvad Mads mener forstår jeg ikke.

At du kommer rmed en lang historie uden egentligt at
stille noget konkret spørgsmål. Det var såmænd bare
det jeg mente.

mvh Mads

Fra : Sam Bass

Dato : 18-10-04 11:15

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> At du kommer rmed en lang historie uden egentligt at
> stille noget konkret spørgsmål. Det var såmænd bare
> det jeg mente.
>
> mvh Mads

Kære Mads
Jeg spørger om hvordan man sætter strøm til et grafikkort. Forhandleren
fortæller mig at der følger strømkabel med, og at jeg ikke behøver strømtyv
fordi der er stik i computeren. Senere siger forhandleren, uden at tale om
strømkabel, at jeg skal vælge mellem 2 bestemte strømtyve, alt efter om jeg
skal tilsluttes cd-rom-drevet eller dvd-drevet. Men jeg ved det ikke. Og
selv om jeg vidste det, ville jeg ikke vide hvilke ledninger det er. Jeg
spørger altså om hvilket drev jeg skal sætte strømtyvene på, og hvilke
ledninger der hører til dette drev. Jeg troede at det var noget man
"klipsede" på, jeg vidste ikke at det var et indgreb i ledningerne. Jeg
forstår at jeg er for uvidende til at klare manøvren og siger tak for dit
svar. Men hvis du har et råd, vil jeg da være glad for det.
Vi skriver som vi bedst kan.

Venlig hilsen
Sam

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-10-04 19:19

Sam Bass wrote:
> [...]
> jeg er for uvidende til at klare manøvren og siger tak for dit svar.
> Men hvis du har et råd, vil jeg da være glad for det. Vi skriver som

Det er nemt nok.
Fra strømforsyningen går der nogle stik ud til din harddisk og dine
CD/DVD drev. Disse stik er HELT ENS og det er den samme strøm der kommer
ud af dem alle sammen. De er ikke til at tage fejl af. Normalt sidder
der flere af disse stik end man har brug for. Så tag et af dem der er
ledige og sæt det i dit grafikkort. Hvis stikket passer, er det det
rigtige stik.

Så enkelt er det.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sam Bass

Dato : 19-10-04 08:42

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af disse stik end man har brug for. Så tag et af dem der er ledige og sæt
> det i dit grafikkort. Hvis stikket passer, er det det rigtige stik.

Tak Sune, jeg tror at du har ret.
mvh
Sam

Fra : MAT

Dato : 19-10-04 09:05

> [...]
> af disse stik end man har brug for. Så tag et af dem der er ledige og sæt
> det i dit grafikkort. Hvis stikket passer, er det det rigtige stik.

Og så er det lige at jeg blev nysgerrig: Der jo en del stik. Anbefales en
bestemt rækkefølge, eller er rækkefølgen af tilslutninger underordnet?

Venligst

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-10-04 16:09

MAT wrote:

> Og så er det lige at jeg blev nysgerrig: Der jo en del stik.
> Anbefales en bestemt rækkefølge, eller er rækkefølgen af
> tilslutninger underordnet?

Det er fuldstændig underordnet, de kommer jo alle sammen fra samme sted.
Det svarer til at sætte en masse stikdåser i samme stikkontakt.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.