Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Sapphire 9600Pro m. zalman Heatpipe
Fra : Peter

Dato : 13-10-04 09:06

Hej.

Jeg vil lige høre om i kan hjælpe mig med svar på et par ting (btw. jeg
overclocker aldrig mine ting, og ved ikke engang i dette tilfælde om det
overhovedet er muliigt):

1. Jeg har et Sapphire Radon 9600Pro, dette kort er født med en lille og
efter min mening støjende blæser, men kan man sætte en Zalman ZM80D-HP på og
så undvære en blæser ??
Zalman skriver at der evt. kan monteres blæser, men så vidt jeg kan se ikke
i hvilke tilfælde.....
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=138&code=013

2. Hvis et ATI kort bliver "for varmt" lukker det så selv for "gassen" eller
brænder det bare af ??

3. Findes der en eller anden util så man kan udlæse temperaturen på GPU´en
??

4. Hvor varm kan en 9600 pro egentlig tåle at blive ??

Jeg vil blive meget glad for at få svar på noget af ovenstående, da jeg ikke
selv syntes at jeg har været istand til at finde svar på nettet......

Mvh.
Peter

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 13-10-04 10:15

du burde kunne køle kortet udelukkende med zalmanbn'en
jeg har selv haft et 9700 kølet på den måde, uden blæser. Og der var endda
ret varmt inde i mit kabinet

--
Dan Mørkbak Sørensen

Fra : Jonas

Dato : 13-10-04 11:26

se evt. http://www.student.dtu.dk/~s011517/vga/

har selv gjort det på mit sapphire 9600xt. (skal ikke kunne sige om dit
9600pro ser ud som et 9600xt).

Fra : Jakob M

Dato : 13-10-04 11:31

> 1. Jeg har et Sapphire Radon 9600Pro, dette kort er født med en lille og
> efter min mening støjende blæser, men kan man sætte en Zalman ZM80D-HP på
> og så undvære en blæser ??

Ja. Sapphire laver endda selv en passivt kølet version. Jeg har den selv og
selv godt overclocket er der ingen problemer.
http://www.sapphiretech.com/vga/9600proult.asp

> 2. Hvis et ATI kort bliver "for varmt" lukker det så selv for "gassen"
> eller brænder det bare af ??

Du vil se grafikfejl længe før det brænder af, men det skruer ikke selv ned
for blusset.

> 3. Findes der en eller anden util så man kan udlæse temperaturen på GPU´en

Kun hvis producenten af kortet har indbygget en probe. Mig bekendt er der
ikke det på Sapphire.

> 4. Hvor varm kan en 9600 pro egentlig tåle at blive ??

Aner det ikke, men 90-100° er et godt bud.

Mvh
Jakob

Fra : Peter

Dato : 13-10-04 12:08

Hej.

Tak til jer alle, for alle svarene jeg har fået på mine spørgsmål her i NG.

> Ja. Sapphire laver endda selv en passivt kølet version. Jeg har den selv
> og selv godt overclocket er der ingen problemer.
> http://www.sapphiretech.com/vga/9600proult.asp

Hvis Sapphire selv laver en heatpipe version, og med et i forhold til
Zallman, så lille kølearial, så er der vist ingen problemer med at montere
zalman´en......

> Kun hvis producenten af kortet har indbygget en probe. Mig bekendt er der
> ikke det på Sapphire.

Ok, det kunne jo måske have ligget i chipssettet, men det gør det så
åbenbart ikke...... - ærgerligt......

> Aner det ikke, men 90-100° er et godt bud.

90-100 grader på elektronik ????
Det lyder umidelbart ikke rigtigt......
Brænder eks. en AMD processor ikke af ved 70-80 grader el.lign ??
Men det kan måske ikke sammenlignes......

Mvh.
Peter

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-10-04 12:52

Peter wrote:

> [...]
> Brænder eks. en AMD processor ikke af ved 70-80 grader el.lign ??
> Men det kan måske ikke sammenlignes......

Jeg mener AMD's Thunderbird har sin (normale) kritiske grænse ved 90
grader celcius.

På den video Toms Hardware Guide udsendte engang, gik AMD's processorer
op i røg (eller tæt på det) omkring 300 og 370 grader celcius. De blev
dog nok kritisk skadet langt før.

Fra : Brian Lund

Dato : 13-10-04 17:58

> 90-100 grader på elektronik ????
> Det lyder umidelbart ikke rigtigt......
> Brænder eks. en AMD processor ikke af ved 70-80 grader el.lign ??
> Men det kan måske ikke sammenlignes......

Jeg har haft et Geforce FX-5900 oppe på 87° - og det virkede perfekt
bagefter :D

Efter databladet er max. temperatur på kernen 85° på de fleste nye, 90° på
nogle af de gamle...
Simpel elektronik kan i nogle tilfælde tåle 125-150°!

Brian