Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
blæser på Leadtek TI4200
Fra : Finn

Dato : 11-10-04 21:39

blæseren på mit ellers udemærkede grafikkort, larmer som ind i H.......
kan man skifte sådan en blæser til en mere støjsvag model? - den sidder jo
sådan nærmest inde i køleren - evt montere en større/bedre udenpå ?

mvh

Finn

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 12-10-04 01:58

"Finn" <finn.normann@mail.dk> wrote in message

> blæseren på mit ellers udemærkede grafikkort, larmer som ind i H.......
> kan man skifte sådan en blæser til en mere støjsvag model? - den sidder jo
> sådan nærmest inde i køleren - evt montere en større/bedre udenpå ?

Man kan for et par hundrede kroner købe en køleprofil (altså uden blæser)
der kan monteres på bl.a. et Geforce 4 TI4200-kort.
Det har jeg selv gjort med succes på en kammerats kort; jeg mener
køleprofilen var en Zalman - men er ikke sikker... det blev købt på Falkoner
Allé et sted.
Der findes tilsvarende til salg på bl.a. www.shg.dk ;)

Anyway, installationen er lidt omstændig (eller også er jeg bare en klovn
til hardware), men det er afgjort pengene værd hvis du er støjfølsom og ikke
vil ofre 1.600,- på et nyt gfx-kort med køleprofil som standard.

/Lasse

Fra : Ulrik Løye

Dato : 12-10-04 11:11

> [...]
> kan man skifte sådan en blæser til en mere støjsvag model? - den sidder jo
> sådan nærmest inde i køleren - evt montere en større/bedre udenpå ?

Blæseren på mit ti4200 begyndte også at larme på et tidspunkt. Jeg fjernede
den og fik monteret en 50mm blæser jeg havde fra en gammel CPU køler på med
nogle struer jeg havde liggende... skruerne passede ned mellem lamellerne på
køleren.

Nu har jeg dog helt fjernet den originale køleprofil og monteret en halvstor
aluminiums CPU køleprofil på GPUen med termisk lim. Den klarer kølingen fint
selvom den er passiv. Det skal dog siges at jeg sjældent spiller spil eller
bruger krævende grafik så om den er effektiv nok til at køle passivt altid
vides ikke. Men ellers kan man vel smide en blæser@7V på.

/u

Fra : Ulrik Løye

Dato : 12-10-04 20:35

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> wrote in message
> [...]
> kølingen fint selvom den er passiv. Det skal dog siges at jeg sjældent
> spiller spil eller bruger krævende grafik så om den er effektiv nok til at

Blot som opfølgning til dette; jeg installerede 3DMark2001 og lod det køre i
20 min. for at teste om GPUen ville gå ned... intet skete. Så det lader til
du kan spare pengene på en passiv køler med heatpipe teknologi og i stedet
bruge en ældre cpu køleprofil ;)

/u

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-10-04 12:24

Ulrik Løye wrote:

> køre i 20 min. for at teste om GPUen ville gå ned... intet skete. Så
^^^^^^^^^^^
Så har du da et alvorligt problem med din PC...

Jesper G. Poulsen

Fra : Finn

Dato : 21-10-04 11:51

> Så har du da et alvorligt problem med din PC...
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

har købt - og monteret en passiv fra Zalman - har dog også sat den blæser de
anbefaler på - og sat den til laveste spænding...
siger intet og køler rigeligt.

Finn