Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
5900XT overclocking mystik
Fra : Sune Salminen

Dato : 28-09-04 11:56

Jeg købte for ikke så længe siden et Leadtek Winfast A350XT-TDH,
Leadteks 5900XT baserede kort. Det skulle være godt at overclocke fordi
det har 2.2ns Hynix RAM, efter sigende nøjagtigt de samme RAM-kredse som
på Winfast A380, Leadtek's 5950 Ultra kort. Dog med 128MB af det, hvor
Ultra-kortet har 256. Jeg havde egentlig ikke planlagt at overclocke,
jeg tænkte mere på den hurtige RAM som en slags 'forsikring', det er
altid godt med lidt mere overskud i hverdagen.

Kortet sidder i et Asus TUSL2-C med 133MHz busfrekvens og 512MB RAM -
CPU'en er en 1400MHz Pentium III Tualatin med 512KB cache. Forceware
56.72 blev benyttet i alle nedenstående konfigurationer.

I går klaskede en ven og jeg nogle små fine heatsinks på RAM'ene,
installerede coolbits.reg og kørte nogle så 4-5 auto overclocking-tests
inde fra driverindstillingerne. Kortets default hastigheder er 390/700,
men det overclockede gladeligt til 510/941, hvilket resulterede i hele
5296 3D Marks (3DM2003) uden grafikfejl eller truende
temperaturstigninger. Før overclocking lå det på omkring 4300 3DMarks,
så det må siges at være en ret pæn forøgelse! Det var også noget der
kunne både ses og mærkes i Doom3 som jeg kører ved 1024x768 på medium
detail.

Det kørte jo faktisk som et 5950 Ultra og lidt til.

Nu kommer det mystiske:

Jeg prøvede som det næste at flashe det med Leadteks WFFLASH og en 5900
Ultra BIOS, også fra et Leadtek kort. Det fungerede fint, men nu ville
kortet pludselig ikke clocke højere end 466/883 - stadig en pæn
forøgelse i forhold til de originale clockfrekvenser, men trækker jo
ikke toppen af en flødebolle i forhold til de 510/941 som jeg kunne opnå
med den originale BIOS.

SÅ tog jeg mig sammen og flashede kortet med en 5950 Ultra BIOS fra
Leadtek's A380 Ultra kort, kørte en håndfuld tests og endte med et
gennemsnit på 506/1000...!! Det blev jeg alligevel lidt forskrækket
over, så jeg valgte at clocke det ned til 500/950, hvorefter jeg kørte
3DMark og fik en score på 5012 (igen uden grafikfejl og alarmerende
temperaturer), en forskel på 284 point fra scoren med kortets egen BIOS.
Spillede derefter DOOM3 i 1½ times tid uden problemer.
Under en stresstest med en avanceret OpenGL screensaver viser Core
Temperature 70 grader (jeg kan ikke få det til at blive varmere ved
fuld load og heatsinks'ne på RAM-kredsene bliver "fingervarme" - man
brænder sig ikke

Hvordan kan det være, at kortet med en 5950 BIOS, clocket 10MHz mindre
på core og 9MHz mere på RAM'en alligevel scorer 284 point mindre end med
den originale BIOS..? Min ven siger det kan have noget med RAM timing at
gøre, men hvad betyder det egentlig?

Jeg læste et sted at Forceware driveren selv begrænser
clockhastighederne hvis kortet bliver for varmt, kan det være det der
sætter ind? Måske er det derfor temperaturen ikke vil overstige 70
grader? Core Slowdown Threshold står ellers på 140 grader.

Nyttig information samt lykønskninger modtages med glæde

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Carsten

Dato : 28-09-04 13:48

FX5950 bios gør at RAM indstillinger bliver slappere og derfor kunne RAM
også kommer højere i Mhz.

Flash evt. tilbage til FX5900XT bios og overclock bare der, da mange har
problemer med TV-out med anden bios.

Mit POV FX5900XT sort model overclocker fra 390/700 til 502/951 med standard
bios.
Til dagligt overclocker jeg dog kun til 450/850.

Mvh
Carsten

Fra : Sune Salminen

Dato : 28-09-04 15:33

Carsten wrote:
> FX5950 bios gør at RAM indstillinger bliver slappere og derfor kunne
> RAM også kommer højere i Mhz.

Okay. det var også min vens teori.

> Flash evt. tilbage til FX5900XT bios og overclock bare der, da mange
> har problemer med TV-out med anden bios.

Det har jeg lige gjort. TV-Out virkede ellers fint med 5950U BIOS'en,
men der er jo ingen store fordele ved at flashe det til et 5950U bortset
fra at det ser ud somom jeg har råd til et Ultra kort

> Mit POV FX5900XT sort model overclocker fra 390/700 til 502/951 med
> standard bios.

Jeg får lidt mere på kernen men lidt mindre på RAM'en. Gennemsnittet ved
'auto detect' ligger omkring 509/940.

> Til dagligt overclocker jeg dog kun til 450/850.

Jeg vil også sætte det deromkring så længe jeg ikke har bedre køling.

Hvor varm bliver din GPU ved fuld load? Min nægter at blive over 70
grader varm.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Carsten

Dato : 28-09-04 15:56

Har ingen sensor på grafikkortet, så det ved jeg ikke.
Men har vandkøling på CPU så kabinettet er rimeligt køligt.

Auto overclock giver kun 502/931 på mit kort.

Fra : N´far

Dato : 28-09-04 17:21

Ja, 5900/5950 bios giver langsomere timings.

Har en rød POV 5900XT. Scorer pt. omkr. 6300 med default settings og en P4
2,8/533. Auto OC feature siger 512/923 men det kan kortet ikke holde til
(512). Har ingen temp. monitor.

Fidusen må være, at modde sit originale XT bios og gi´ GPU´ en og RAM lidt
mere på hatten.