Kun sort/hvid i tv-out tilstand
Fra : Giaco Marra

Dato : 25-09-04 15:13

Hejsa!

Har netop købt en ny bærbar (
http://www.prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473 ) som har et ATI Radeon
mobillity 9700PRO 128MB grafikkort.

Men jeg problemer med at lave TV-OUT. Når jeg gør det, vises det kun i
sort/hvid på mit TV. Det virker fint, når jeg laver TV-OUT fra min
stationære, så tror ikke det er noget med stikket eller mit TV. Nogen der
ved, hvad problemet måske kunne være?

Mvh Giaco

Fra : Jakob M

Dato : 25-09-04 15:57

Giaco Marra wrote:
> [...]
> stationære, så tror ikke det er noget med stikket eller mit TV. Nogen
> der ved, hvad problemet måske kunne være?

Har du sat TV out til PAL-B ?. Hvilket stik bruger du, composit eller
S-video ?.

Mvh
Jakob

Fra : Giaco Marra

Dato : 25-09-04 17:06

Standard er PAL-B, har også prøvet nogle af de andre valgmuligheder. Bruger
faktisk begge stik. Havde et composit stik til mit fjernsyn, men da både mit
nye gfxkort i min stationære og min bærbare kun har S-video udgang købte jeg
en lille adapterledning. Måske skal jeg kun bruge et normalt S-video kabel?
Det bare mærkeligt at det virker med min stationære...

Mvh Giaco

Fra : Jakob M

Dato : 26-09-04 11:38

Giaco Marra wrote:
> [...]
> S-video udgang købte jeg en lille adapterledning. Måske skal jeg kun
> bruge et normalt S-video kabel? Det bare mærkeligt at det virker med

Hvilket TV har du ?. Hvis det understøtter S-video, evt via scart-stik (se
manualen), bør du bruge det. Det giver bedre billedkvalitet.
Det kan også være adapteren der ikke virker. Jeg havde brugte en overgang et
såkaldt colorifx kabel, men det virkede kun med et Radeon 8500, men ikke med
et 9600Pro.

Mvh
Jakob

Fra : Giaco Marra

Dato : 26-09-04 13:26

Jeg har også prøvet uden adapterledningen med et normalt s-video. Mit TV
understøtter ikke s-video så bruger et scartstik. Men det virker stadig
ikke... :(

Fra : Jakob M

Dato : 27-09-04 09:20

Giaco Marra wrote:
> Jeg har også prøvet uden adapterledningen med et normalt s-video. Mit
> TV understøtter ikke s-video så bruger et scartstik. Men det virker
> stadig ikke... :(

Det vil også kun virke hvis dit understøtter S-video via Scart som de fleste
Philips f.eks gør.
"Ext 2 SCART : CVBS-indgang/udgang, S-Video indgang "
http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fhquery=fh_secondid%3D28pw6408_01_dk_consumer%26fh_view%3Ddetail%26fh_location%3D%2F%2FCONSUMER%2Fda_DK%2Fcategories%3Ccatalog_dk_consumer%2Fcategories%3C%7BTV_GR_DK_CONSUMER%7D&productId=28PW6408_01_DK_CONSUMER&activeCategory=TV_GR_DK_CONSUMER&fredhopperpage=detail.jsp&activeTab=specifications&language=da&country=DK&catalogType=CONSUMER&proxybuster=E2HYN1AD11QABJ0RMRCSHQFHKFSESI5P

Mvh
Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 25-09-04 16:17

Giaco Marra wrote:
> Men jeg problemer med at lave TV-OUT. Når jeg gør det, vises det kun i
> sort/hvid på mit TV. Det virker fint, når jeg laver TV-OUT fra min

Det er ikke det gamle NTSC / PAL problem, vel? Altså at din bærbar står
til NTSC.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Giaco Marra

Dato : 25-09-04 17:06

Nej den er sat til PAL-B

Fra : MAT

Dato : 26-09-04 08:41

> [...]
> sort/hvid på mit TV. Det virker fint, når jeg laver TV-OUT fra min
> stationære, så tror ikke det er noget med stikket eller mit TV. Nogen der

Det kan også skyldes noget andet end stik og kabler, idet jeg antager at du
bruger præcis de samme kabler når du tester både din stationære og din
bærbare:
Jf. side 13 i nVidia's manual til nVidia driver v. 61.77:
NVIDIA drivers differentiate an S-video TV from a composite TV by searching
for 75-Ohm loads on the chrominance and luminance lines. If the driver
detects only one such load, it assumes that it has a composite TV and drives
both chroma and luma onto that line. This approach allows both types of TV
to display in color. Unfortunately, some S-video TVs do not apply the
correct load to both lines, causing the driver to detect an S-video TV as a
composite. The driver, in turn, sends the lower quality signal to the
S-video TV. To work around this problem, use the Control Panel to override
the "Auto-select" feature. This can be done following these steps:
1 In the Settings tab of the Display Properties Control Panel, click
Advanced.
2 In the nView tab, click Device Settings and click Select Output Device.
3 In the Device Selection tab, click the TV option.
4 Change the "Video output format" to S-video.

- Har du prøvet dét på din bærbare?
Ellers må du afklare om problemet sidder i TV-out porten på grafikkortet og
forhøre dig hos leverandøren.

Venligst

Fra : Giaco Marra

Dato : 26-09-04 09:50

Ja jeg bruger præcis de samme kabler. Men da det er et ATI grafikkort og
ikke et nVidia, kan jeg ikke gøre det som du har fundet fra manualen. Ved
ikke om man kan gøre noget tilsvarende med et ATI kort.

Fra : MAT

Dato : 27-09-04 09:25

Men da det er et ATI grafikkort og
> ikke et nVidia, kan jeg ikke gøre det som du har fundet fra manualen. Ved
> ikke om man kan gøre noget tilsvarende med et ATI kort.

Så er der nok kun den mulighed tilbage at du forsøger med en
"Colorfix-adapter til S-video på Scart (composite)", ud fra den antagelse at
probleet med dit grafikkort på din bærbare er som skitseret i nVidia
beskrivelsen, hvor din driver med de nuværende indstilling registrerer dit
TV som composite, og du kan da forsøge at omgå det ved at anvende nævnte
adapter.
De fleste TV og video har to scart stik. Det ene kan skifte mellem composite
input og RGB input, det andet mellem S-video og composite, og jeg går ud fra
at du anvender sidstnævnte? Se evt.
http://www.bnoack.com/index.html?http&&&www.bnoack.com/data/cables/scart-pinout.html
eller
http://tvtool.info/go.htm?http://tvtool.info/english/cablefaq_e.htm

Venligst

Fra : MAT

Dato : 27-09-04 10:01

> Ja jeg bruger præcis de samme kabler. Men da det er et ATI grafikkort og
> ikke et nVidia, kan jeg ikke gøre det som du har fundet fra manualen. Ved
> ikke om man kan gøre noget tilsvarende med et ATI kort.

Anvender du Catalyst 4.9 med Catalyst Control Center
http://www.ati.com/products/catalystcontrolcenter/index.html?
Se også http://www.ati.com/support/infobase/4609.html
Denne side er også informativ:
I dit tilfælde har Part 2 afsnit 2 og 3 mest relevans.
http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

Venligst

Fra : Torben Hansen

Dato : 26-09-04 21:41

Jeg har pæcis samme problem med mit nye ATI 9600 XT 256 mb. Jeg køre
over S-vhs kabel. På mit gamle nvidiakort, havde jeg også problemet
med sort/hvid billede som står beskrevet nedenfor. Men det løste jeg
som beskrevet i uddraget fra Nvidia manualen, nedenfor.

På mit nye ATI kort, er billedet jeg får på mit nye( ½ år gammelt)
fjernsyn også i sort/hvid. Men jeg kan ikke finde nogen steder i ATI
driverne, hvor jeg kan ændre "video output format" . Jeg bruger driver
version 4.9

Nogen der har en løsning?

Torben Hansen

Fra : Jakob M

Dato : 27-09-04 09:15

Torben Hansen wrote:
> [...]
> fjernsyn også i sort/hvid. Men jeg kan ikke finde nogen steder i ATI
> driverne, hvor jeg kan ændre "video output format" . Jeg bruger driver

Output signalet ER S-video og kan ikke ændres til composite, hvis det var
det du mente ?. Du kan kun skifte mellem PAL og NTSC, i indstillingerne når
TVet er slået til.

Mvh
Jakob

Fra : Torben Hansen

Dato : 27-09-04 13:09

On Mon, 27 Sep 2004 10:14:59 +0200, "Jakob M" <ingen@spam.tak> wrote:
-klip-
>Output signalet ER S-video og kan ikke ændres til composite, hvis det var
>det du mente ?. Du kan kun skifte mellem PAL og NTSC, i indstillingerne når
>TVet er slået til.

Ja, det var muligheden for at skifte til composite, jeg mente. Det
løste problemet på mit gamle Nividia kort.

Det er da lidt nedslående at jeg ikke kan benytte Tv-out, så. Hvad
skal der så til? Et andet fjernsyn? Har sgu' lige købt nyt, så det
bliver det nok ikke til.

Torben Hansen

Fra : Jakob M

Dato : 27-09-04 21:08

> Det er da lidt nedslående at jeg ikke kan benytte Tv-out, så. Hvad
> skal der så til?

En adapter, f.eks
http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&partid=11&show=32&menuid=1

Mvh
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 15:08

Hej
Nu skriver du ikke, hvilket fjensyn, du slutter det til. På mit Panasonic har
AV-ingangene flere indstillinger. Jeg fik også kun sort/hvid til at starte
med, men et tryk på fjernbetjeningen på den tilsluttede AV-kanal skiftede
mode, så det blev i farver.

Mvh. Frank