Nyt grafikkort til spil?
Fra : Kristian Bøge

Dato : 25-09-04 13:25

Jeg skal have mig et nyt grafikkort, og har fået anbefaldet disse tre:

Club-3D GeForce FX 5900XT http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63494
Sapphire RADEON 9800 Atlantis Pro
Club-3D ATI Radeon 9800 pro http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39746

Nu skal det fortrinsvis bruges til spil, og hvis nu, i så fald, Half Life2
bliver udgivet , er det vel dumt at købe et GeForce FX 5900XT?

Tilbage er de to Radeon med hhv 128 og 256mb ram. Jeg læste et sted at det
ikke kan betale sig at købe grafikkort med 256mb til at spille på endnu. Når
det engang vil blive aktuelt, ville et kort som ATI Radeon 9800 pro
alligevel være for langsomt. Hvis det er rigtig, så er der ingen grund til
at ofre disse ekstra penge?

Så hvilken kort skal jeg vælge af disse tre?

Mvh
Kristian
kboge1@hotmail.com

Fra : Nicolai

Dato : 25-09-04 14:09

> Club-3D GeForce FX 5900XT http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63494
> Sapphire RADEON 9800 Atlantis Pro

1700,- ? - vent lidt, så ender Geforce 6600 i samme prisklasse, og de er
næsten dobbelt så hurtige . . .

Fra : MAT

Dato : 26-09-04 08:50

> Jeg skal have mig et nyt grafikkort, og har fået anbefaldet disse tre:

Inden du beslutter dig: Hvordan er din PC konfigureret: AGP, CPU, RAM, PSU
og hvor stor opløsning spiller du med? Hvor meget må det koste?
Hvis du spiller sidste nye spil i høj opløsning skal du købe et GeForce 6800
og have 8xAGP, pentium 4 3.x, 1 gb RAM og 350W.
Venligst

Fra : Kristian Bøge

Dato : 26-09-04 10:48

"AGP, CPU, RAM, PSU" .... øhhh?! Nu er jeg nærmste en neandertaler når vi
taler om computer og tekniske specifikationer, men jeg kan da sige så meget
at det er en:

AMD Athlon(tm) XP 2600+
1,92 GHz
512Mb Ram

Mit gamle kort var et GeForce 4 ti42, der desværre gik i stykker en uge
efter at garantien udløb
Med det spillede jeg i 1600x1200, og det vil jeg naturligvis gerne fortsætte
med. Prisen må højest være omkring de 2000,- og gerne lavere. Jeg kan
sagtens vente en måneds tid hvis der er ved at være nogle prisnedsættelser
på vej.

Jeg venter spændt på Half Life2 og S.T.A.L.K.E.R., så kortet må gerne være
"trimmet" til disse spil. Er der ikke nogle af Radeon hvor man også får en
kupon til Half Life2 når det engang udkommer?

Mvh
Kristian

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 26-09-04 12:34

"Kristian Bøge" <kboege1fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "AGP, CPU, RAM, PSU" .... øhhh?! Nu er jeg nærmste en neandertaler når vi
> taler om computer og tekniske specifikationer, men jeg kan da sige så
> [...]

Så vil du få meget glæde af f.eks. dette kort:

Jeg har et, og er meget tilfreds.
Der er ikke meget støj, da driveren selv justerer blæserhastigheden.
Kortet er meget overclock-venligt, mit kører 405/830 og er 100% stabilt.
jeg har en Athlon 1733 @ 2150
1024 MB ram
og scorer 9620 i 3dMark03

Det er nok det kort, der "giver mest smæk for skillingerne" lige i
øjeblikket.

Mvh

Rune

--
Ved direkte svar, skal mailadressen rettes.

Fra : MAT

Dato : 27-09-04 10:16

> AMD Athlon(tm) XP 2600+
> 1,92 GHz
> 512Mb Ram

PSU er strømforsyning, og her skal du have mindst 350W.

Du kan få hjælp til valg af grafikkort på
http://www.firingsquad.com/hardware/doom3_pt3/
for de billigere kort,
og for de dyrere kort på
http://www.firingsquad.com/hardware/doom3_perf/
http://www.firingsquad.com/hardware/doom3_perf2/

Et GeForce 6800 bør overvejes, men det koster mere end kr. 2.000,-.
Under kr. 2.000,- giver et Radeon 9800 Pro nok mest for pengene og jeg ville
da foretrække et HIS Excalibur Radeon 9800 PRO IceQ

Bruger du Windows XP kan du teste dit systems ydeevne på en arbitrær skala
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/games/gameadvisor/default.mspx

Venligst

Fra : Ole K. Kristensen

Dato : 27-09-04 11:42

Hi MAT

Du får lige et hint til at spare lidt penge.

Køb et Club-3D ATI Radeon 9800 SE, og softmod det til en 9800 Pro
Du får således et Radeon 9800 Pro kort til under 1000,- Kr.

Du kan bruge en Omega's ATI driver, derved åbnes de sidste 4
pipelines, som gør det til et PRO kort !

mvh. OKK

Fra : Kristian Bøge

Dato : 27-09-04 19:42

Fint nok, PSU'en siger : "Total Power 250W" så det burde jo være i orden.

Tak for hjælpen til alle, jeg køber enten HIS Excalibur Radeon 9800 PRO IceQ
eller Sapphire RADEON 9800 Atlantis Pro, nu må jeg lige se om jeg kan finde
et brugt - hvad er prisen på sådanne et med garantibevis og det hele?
Så har jeg råd til at skifte det ud, når garantien er udløbet og det
derefter brænder sammen