3D-grafikkort
Fra : Sam Bass

Dato : 21-09-04 20:53

En begynder bliver overrasket over hvor meget I alle kan. Mit spørgsmål er
måske naivt, men jeg vil blive glad for et svar. Er et grafikkort som kaldes
3D virkeligt et ægte 3D kort? Eller er det bare et godt billede.

Jeg køber spillet: "The Sim 2" som er et 3D-spil, kan et Radeon 9800 PRO
ICEQ bruges, og er det ægte 3D? Eller skal det være "GFORCE FX CLUB3D",
begge med 128 MB? Måske ingen af dem. Men pengene er ikke til noget større.

mvh
Sam

<ps, har set et billede af et grafikkort med 3D-indgang, så det eksisterer
vel?

Fra : Mads

Dato : 21-09-04 21:07

On Tue, 21 Sep 2004 21:53:19 +0200, "Sam Bass" <forgetit@invalid.dk>
wrote:

> [...]
>begge med 128 MB? Måske ingen af dem. Men pengene er ikke til noget større.

Begge de nævnte kort kan sagtens køre Sims 2.
Skulle jeg vælge ville det nok blive Radeon 9800 kortet som er et
rigtigt godt kort.

At et grafikkort er "3D" betyder at det har "hardware 3D acceleration"
og det har vist alle nyere kort. Det handler mere om hvor god eller
hvor hurtigt deres 3D del er og på det punkt er 9800 Pro kort helt i
top.

mvh Mads

Fra : Anders Lund

Dato : 22-09-04 06:07

Sam Bass wrote:
> <ps, har set et billede af et grafikkort med 3D-indgang, så det eksisterer
> vel?

Kan du komme med yderlige oplysninger? Tænker du på de gamle Voodoo kort?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Sam Bass

Dato : 22-09-04 08:32

Jeg har vist udtrykt mig forkert. På www.3dkort.dk er en brugsanvisning som
viser hvordan man isætter et grafikkort. Det sidste billede viser bagsiden
af en computer med grafikkortet. Man ser en udgang med påskriften: 3d
briller. Så der findes vel ægte 3D grafikkort, og ikke 2D grafikkort, dvs
billedet i 2 dimensioner, som man kalder 3D grafikkort? Det er sikkert som
Mads vist er inde på at et 3D kort ikke er et 3d kort, altså et billede i 3
dimensioner: højde, bredde og dybde.
mvh
Sam

Fra : Mads

Dato : 22-09-04 11:06

On Wed, 22 Sep 2004 09:32:03 +0200, "Sam Bass" <forgetit@invalid.dk>
wrote:

> [...]
>briller. Så der findes vel ægte 3D grafikkort, og ikke 2D grafikkort, dvs
>billedet i 2 dimensioner, som man kalder 3D grafikkort?

Hej

Det 3D som du åbenbart har fået blandet ind i det, er de 3D briller
der var fremme for nogen år siden. De virkede ved at de skiftevis
åbnede og lukkede for udsynet igennem højre og venstre brilleglas.
Når så samtidigt billedet på skærmen skiftede imellem 2 let forskudte
billeder gav det en vis 3D effekt og der var nogen spil der
understøttede denne feature.
I dag er der vist ikke ret mange der bruger den slags gøgl.

Det 3D som specifikationerne på moderne grafikkort refererer til
er som jeg nævnte i går "3D hardware acceleration" og det har
intet med 3D briller at gøre.
"3D hardware acceleration" betyder at grafikkortet har nogen
program rutiner indbygget som gør det egnet til at køre 3D programmer
og især spil, da rigtigt mange spil kører i 3D idag.
Uden "3D hardware acceleration" vil de fleste nyere spil slet ikke
kunne køre eller de vil ihvertfald køre så langsomt og hakkende at
de ikke kan bruges til noget.

mvh Mads

Fra : Sam Bass

Dato : 22-09-04 19:57

Hej Mads!

Du har hjulpet mig meget, og jeg ved nu hvilket grafikkort jeg vil købe. Tak
skal du have.

mvh
Sam

Fra : MartinKnud

Dato : 22-09-04 09:37

Han skrev nybegynder...

Martin.

Fra : Anders Lund

Dato : 22-09-04 20:19

MartinKnud wrote:
> Han skrev nybegynder...

Hvad har det afgøre med det jeg skrev? Og han skrev ikke "nybegynder".

Desuden, hvis du er så klog :) kunne du så ikke kigge på din måde at
citere på? Og Sam Bass for den sags skyld, da det gør det nemmere at
læse indlægene.

Læs på denne side:

Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : MartinKnud

Dato : 23-09-04 07:21

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote:
> Hvad har det afgøre med det jeg skrev? Og han skrev ikke "nybegynder".

Rigtigt. Han skrev "begynder". Min fejl. Kæmpe forskel...
Men hvorfor skriver du "afgøre" midt i det hele?
Det er så nemt at påpege andres fejl...

Martin.

Fra : Anders Lund

Dato : 23-09-04 17:03

MartinKnud wrote:

> Rigtigt. Han skrev "begynder". Min fejl. Kæmpe forskel...
> Men hvorfor skriver du "afgøre" midt i det hele?
> Det er så nemt at påpege andres fejl...

Jeg forstår stadig ikke hvad det faktum at han var begynder, havde med
mit indlæg at gøre. At jeg så også skriver en fejl i mit indlæg er bare
en fejl, lige som den du gjore. Det var det første jeg skrev, jeg var
mest ude efter.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Sam Bass

Dato : 24-09-04 13:17

Jeg er ny når det gælder nyhedsgrupper. Og jeg fik et fint svar fra Mads,
som vil hjælpe mig at til at vælge grafikkort. Når nu vi deler samme
interesser, hvorfor så ikke være mere positive og tolerante overfor
hinanden. Dette er ikke nogen kritik, jeg kan bare bedre lide samarbejde end
kritik over ligegyldige "fejl" overfor regler. Men OK. det er måske min
fejl!

mvh til jer alle, i mener det sgu godt, og i er knagende dygtige!.
Sam Bass

Fra : Anders Lund

Dato : 25-09-04 16:14

Sam Bass wrote:
> Jeg er ny når det gælder nyhedsgrupper. Og jeg fik et fint svar fra Mads,

Jamen, velkommen til. Godt at høre at du fik svar du kunne bruge. :)

> som vil hjælpe mig at til at vælge grafikkort. Når nu vi deler samme
> interesser, hvorfor så ikke være mere positive og tolerante overfor

Måske er det fordi folk bruger for meget tid herinde. Man rammer mere og
mere præsis på emnet og folk ser det som om at man bliver sur eller
"negativ".

> hinanden. Dette er ikke nogen kritik, jeg kan bare bedre lide samarbejde end
> kritik over ligegyldige "fejl" overfor regler. Men OK. det er måske min
> fejl!

Det er heller ikke regler, men retningliner. Dvs. man behøver ikke at
overholde dem, men man har en tendens til at blive mere "populær", hvis
man overholder dem. Derfor ser jeg det ikke som "ligegyldige" fejl.
Tolerance virker begge veje, husk det.

Som en lille sidenote, skal det siges at der ikke er tale om samarbejde
- du har et problem, som du får hjælp med at løse og du giver (ofte)
ikke noget igen. (Dette skal ikke tages personligt, selv om jeg skriver
"du").

Det er i orden at man ikke kender retninglinierne i starten, men bliver
man ved, måske fordi man synes det er besværligt at rette indlægene til
(måske pga. en dårlig newsreader), får man nok mindre respons på sine
indlæg og ryger måske i folks killfilter.

Det kan godt være at du ikke har noget problem med at læse indlæg som
står rodet, men når man læser/skimter over 200 indlæg igennem om dagen,
bliver man hurtigere til at sortere dem fra der er besværlige at læse.

Og for at du ikke skal føle dig alt for "angebet" vil jeg slutte af med
at ønske dig en god weekend. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk