Tekst i dosvindue
Fra : Thomas K

Dato : 14-05-01 13:36

Hej

Hvis man starter mit program via et dos-vindue med kommandoen "?" vil jeg
gerne skrive en lille hjælpetekst ud. Hvordan gør man det???? Jeg ved godt
hvordan man skal læse ?-tegnet.

MVH

Thomas Kærager

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 14-05-01 20:03

Hvordan laver man et dos program i VB

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 14-05-01 20:13

Asbjørn Sloth Tønnesen <Asbjorn@caduceus.dk> skrev i
> Hvordan laver man et dos program i VB

Med Visual Basic for Dos (kom i 1992

For løse å løse Thomas sitt problem:
I form_load;
dim mystring as string
mystring = "Her kommer litt hjelpetekst til programmet." & vbcrlf & "Les
den nøye!!!"
if commnad$ = "?" then
msgbox mystring
else
end
end if

Håper det var noe slikt du tenkte på!

--
Snutten

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 14-05-01 21:06

Helge Bjørkhaug <helge@techie.online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:TcWL6.10134$gX3.705055@news3.oke.nextra.no...
> Asbjørn Sloth Tønnesen <Asbjorn@caduceus.dk> skrev i
>
> Med Visual Basic for Dos (kom i 1992

Er det ikke QBasic du mener...
Ellers:
- Hvor får man fat i det?
- Kan det købes nogle steder?

- Bjarke Walling

Fra : Allan R.

Dato : 14-05-01 22:09

Release Notes for Microsoft (R) Visual Basic (TM) for MS-DOS (R)

Professional Edition Version 1.00

(C) Copyright Microsoft Corporation, 1982-1992

Til Bjarke:
Jeg har filen... 5-6MB
Og Nej, det er ikke QBasic.
Du må da godt betale for den, men.... =)
---

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 14-05-01 22:12

Allan R. <warlock@ostenfeld.dk> skrev i news:9dphdf$eo6$1@eising.k-net.dk

> [...]
> Jeg har filen... 5-6MB
> Og Nej, det er ikke QBasic.
> Du må da godt betale for den, men.... =)

Og jeg har bøkene....

--
Snutten

Fra : Allan R.

Dato : 16-05-01 01:03

bøgerne? kan du ikke lige indskanne dem =)

Fra : Thomas K

Dato : 16-05-01 13:15

Hmmmm, tak for alle jeres svar, men det var nu ikke helt det jeg forventede.
Det jeg tænkte var, at det kunne være rart, hvis man har nogle command-line
arg, men ikke hviste hvad de hed. Et godt eksempel er mange af de gamle dos
kommandoer. Det er ikke et dosprogam jeg ønsker at lave, men et almindeligt
Windows program, hvor det er muligt at starte det med et "?" som argument
fra en kommandoprompt under windows. Den kommando jeg søger findes i C og
hedder noget lignende "cout".

Løsningen med en Msgbox kan godt bruges, men jeg ville hellere kunne skrive
ud i kommandoprompten.

MVH

Thomas K

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 16-05-01 13:37

Thomas K skrev:
> Den kommando jeg søger findes i C og hedder noget lignende "cout".
>
> Løsningen med en Msgbox kan godt bruges, men jeg ville hellere kunne
skrive
> ud i kommandoprompten.

Hvis du søger på Microsofts hjemmeside, vil du kunne finde eksempler på
hvordan man kan skrive i et dos-vindue fra Visual Basic (det har ihvertfald
været der tidligere).

Problemet er blot, at man ikke kan lave en Console Application med VB til
Windows. Derfor vil det, som du skriver ud i dos-vinduet ikke blive opfattet
som noget der kommer gennem stdout (standard output) datastrømmen.

Med andre ord: Du vil ikke kunne redirigere teksten ned i en fil (f.eks. på
formen mitprog >uddata.fil), og ingen andre programmer vil kunne modtage
dette output. Desuden er det temmelig besværligt, og (så vidt jeg fandt frem
til) virker det ikke helt stabilt.

-------
Tomas