MacOS X & mus
Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 14-05-01 12:51

Hvordan har MacOS X det egentlig med tredieparts mus? Jeg har forelsket
mig lidt i idéen om Logitechs trådløse OG optiske mus (ledningen på min
ellers elskede lille macmus har det med at støde ind i ting på mit lidt
rodede skrivebord og få musen til at trække skævt - på en dårlig dag kan
det gøre mig vanvittig). Men kan jeg få knapper etc. til at spille i
MacOS X? Jeg kender til USB Overdrive til MacOS 9, men mig bekendt
findes der ikke nogen MacOS X pendant (hr Montalcini arbejder på en
MacOS X version, men den er ikke endnu.)

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-05-01 19:41

Michael Florentin Nielsen <erik@itu.dk> wrote:

> [...]
> findes der ikke nogen MacOS X pendant (hr Montalcini arbejder på en
> MacOS X version, men den er ikke endnu.)

I ægte cocoa programmer vil følgende knapper virke, hvis musen er HID
kompatible (aner ik' hva' det betyder): Venstre (doh!), højre vil
tilsvare ctrl+klik, hjul vil scrolle men ikke klikke. Vil du mere skal
firmaet bag lave en driver.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-01 23:07

In article <1etezsa.1hv3lewk6fub2N%jonasenREMOVE@THISit.dk>, Jan
Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> kompatible (aner ik' hva' det betyder): Venstre (doh!), højre vil
> tilsvare ctrl+klik, hjul vil scrolle men ikke klikke. Vil du mere skal

Funktionen er også til stede i de fleste carbon programmer - blot ikke
i Finder (som alligevel ubrugelig pga af hastigheden)

--
Venlig Hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp jeg er boligløs i København, kender du til en ledig lejlighed?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-01 20:54

In article <erik-52B11B.13504514052001@news.net.uni-c.dk>, Michael
> [...]

> findes der ikke nogen MacOS X pendant (hr Montalcini arbejder på en
> MacOS X version, men den er ikke endnu.)

to knapper (venstre=click, højre=ctrl+clik) og scroll hjul er
understøttet out of the box, dvs uden tredie parts drivere - dog ikke i
Finder(?).

USB overdrive virker fint i classic.

Kensington har i øvrigt frigivet deres egen driver, Logitec kommer
sikkert snart.

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 15-05-01 11:47

In article <140520012153528906%morten.reippuert@get2net.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> to knapper (venstre=click, højre=ctrl+clik) og scroll hjul er
> understøttet out of the box, dvs uden tredie parts drivere - dog ikke i
> Finder(?).

Tak for svarene, men det var alligevel for sent. Den flinke mand i
Multimedia World tilbød at lade mig checke musen og aflevere den
tilbage, hvis det ikke spillede. Men som du nævner, fungerer meget out
of the box (forresten tryk-ned-på-scrollhjul-og-dreje betyder side
op/ned i OmniWeb - meget praktisk). Men udover Finder fungerer
scrollhjulet ikke i iTunes og Sherlock (er de Carbon-programmer?), men
til gengæld i IE (som jo egentlig er et Carbon-program...) samt alle
Cocoa programmer, som bruger NSScrollViews.

> USB overdrive virker fint i classic.

Måske skulle jeg kigge på det, for kun venstre knap fungerer i Classic
(selvom jeg installerede Logitechs drivere under MacOS 9 - samme
systemmappe, som jeg bruger til Classic).

> Kensington har i øvrigt frigivet deres egen driver, Logitec kommer
> sikkert snart.

På Logitechs side stod der, at de overvejede en MacOS X version - de
lovede bestemt ikke noget.

Men ellers er Logitech-musen ok. Det kræver lidt tilvænning efter
hockeypucken, som jeg ellers har holdt som min favoritmus nogensinde
(som stort set den eneste på kloden) - den er både større (doh!) og
tungere. Det _er_ lækkert at slippe for ledningen, og højreknappen og
scrollhjulet er altså også praktiske. På minus siden er primært
tilvænningen. Jeg er vant til at have et meget løst greb om musen og
bruge fingrene til at flytte den. Not so anymore. Logitech musen er
den sædvanlige skovsneglsmodel, som man skal have et fast greb om. Et
andet problem er, at der er en anelse mere friktion mellem mus og
underlag (hvertfald mit træbord) end Apples mus, hvilket gør det lidt
sværere at være præcis. Øjet fungerer fint på ikke alt for blanke
overflader - pludselige ryk bliver dog stadig ikke registreret. Den
trådløse forbindelse har en virkelig god rækkevidde - hvor lang ved jeg
ikke, men den rækker hvertfald så langt, at jeg ikke kan se, hvad der
foregår på skærmen mere - og så er den radiobaseret, så mus og base
behøver ikke, at kunne se hinanden.

....så den beholder jeg nok...

-mf

-mf = Michael Florentin Nielsen = florent@post3.tele.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-01 12:54

Michael Florentin Nielsen <florent@post3.tele.dk> wrote:

> Men udover Finder fungerer scrollhjulet ikke i iTunes og Sherlock (er de
> Carbon-programmer?)

Ja.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 15-05-01 20:37

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> USB overdrive virker fint i classic.

Ikke hos undertegnede, der iøvrigt også har problemer med at få OS X til
at huske, at starte classic MED udvidelser, samt hvilken disk der skal
bruges.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-01 22:46

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote: