/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæk m. "hæl-tå" fænomen
Fra : Rune Larsen


Dato : 14-05-01 12:08

Hejsa.

Jeg har en motorcykel, som er begyndt at lave "hæl-tå" fænomenetpå dækkene,
hvor dækket altså slides uens omkring rillerne i overfladen. På den ene side
af rillerne slides dækket kraftigt, og på den anden side næsten ikke.

Er der nogen der ved hvad dette skyldes, og vigtigere, om det har betydning
for køreegenskaberne?

/Rune



 
 
Kasper (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 14-05-01 12:48

"Rune Larsen" skrev d. 14-05-01 12:08 dette indlæg :
> Hejsa.
>
> Jeg har en motorcykel, som er begyndt at lave "hæl-tå" fænomenetpå dækkene,
> hvor dækket altså slides uens omkring rillerne i overfladen. På den ene side
> af rillerne slides dækket kraftigt, og på den anden side næsten ikke.
>
> Er der nogen der ved hvad dette skyldes, og vigtigere, om det har betydning
> for køreegenskaberne?
>
> /Rune
>

Fænomenet er kendt under navnet "cupping", og kendetegnes af, at der før/efter en tværgående rille i dækket (altså en rille som går på tværs af dækket) er forskel i højden af dækket.

På min cykel kan det specielt mærkes i sving, hvor der kan registreres uro/vibrationer i styret.

Efter udskiftning af dækkene forsvinder dette helt...nogle dæk/cykel kombinationer er mere tilbøjelige til at få problemet - prøv at eksperimentere lidt - udveksel erfaringer med andre.

Hvilken cykel/dæk er der tale om??

På min Blackbird skete det med de originalmonterede Michelin Macadam, har nu skiftet til Michelin Pilot Sport. Min mekaniker foreslog dog i stedet, at jeg skiftede til Bridgestone BT 010, hvilket angiveligt skulle være et meget bedre dæk.

Min egen teori er, at problemet fremkaldes/fremskyndes af hård brug af (for)bremsen.

Kasper


--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Michael K.S. (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 14-05-01 13:06

On Mon, 14 May 2001 11:48:21 GMT, "Kasper" <Kasper.news@kandu.dk>
wrote:

>Fænomenet er kendt under navnet "cupping", og kendetegnes af, at der før/efter en tværgående rille i dækket (altså en rille som går på tværs af dækket) er forskel i højden af dækket.

Jeg kan ikke lige gennemskue om det er cupping Rune mener,men i givet
fald har Dunlop behandlet emnet overfladisk i deres FAQ.

http://www.dunloptire.com/cycle/faq/#cupping

-M

Brian Luckow (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 14-05-01 23:48

"Kasper" <Kasper.news@kandu.dk> wrote:

>På min Blackbird skete det med de originalmonterede Michelin Macadam, har nu skiftet til Michelin Pilot Sport. Min mekaniker foreslog dog i stedet, at jeg skiftede til Bridgestone BT 010, hvilket angiveligt skulle være et meget bedre dæk.

Det er meget udbredt ved Macadam 90X, derfor kom afløseren i form af
100X, hvor problemet ikke skulle være tilstede.


Brian Luckow

Lasse Lundberg (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 15-05-01 08:06

ja jeg skulle da lige til at sige....at jeg også har problemet med mine
macadam 90....

Lasse
CBR1000f


"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> wrote in message
news:3b005fe9.1922767@news.cybercity.dk...
> "Kasper" <Kasper.news@kandu.dk> wrote:
>
> >På min Blackbird skete det med de originalmonterede Michelin Macadam, har
nu skiftet til Michelin Pilot Sport. Min mekaniker foreslog dog i stedet, at
jeg skiftede til Bridgestone BT 010, hvilket angiveligt skulle være et meget
bedre dæk.
>
> Det er meget udbredt ved Macadam 90X, derfor kom afløseren i form af
> 100X, hvor problemet ikke skulle være tilstede.
>
>
> Brian Luckow



Rune Larsen (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 15-05-01 22:16


"Kasper" <Kasper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:JCPL6.8659$zv2.1197809@news010.worldonline.dk...

> Fænomenet er kendt under navnet "cupping", og kendetegnes af, at der
før/efter en tværgående rille i dækket >(altså en rille som går på
tværs af dækket) er forskel i højden af dækket.

Det er vist netop det jeg mente.

> På min cykel kan det specielt mærkes i sving, hvor der kan registreres
uro/vibrationer i styret.
>
> Efter udskiftning af dækkene forsvinder dette helt...nogle dæk/cykel
kombinationer er mere tilbøjelige til at få > problemet - prøv at
eksperimentere lidt - udveksel erfaringer med andre.

Det er på begge mine 250ere, og andre jeg kender der kører f-eks. priller
250 eller RGV oplever det også.

> Hvilken cykel/dæk er der tale om??

BridgestoneBT45 på min gade-TZR og Dunlop D207GP på raceren og prillerne +
RGV

/Rune



Jonas Holt (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 15-05-01 11:21

> Jeg har en motorcykel, som er begyndt at lave "hæl-tå" fænomenetpå dækkene,
> hvor dækket altså slides uens omkring rillerne i overfladen. På den ene side
> af rillerne slides dækket kraftigt, og på den anden side næsten ikke.

Jeg så sådan et dæk ved min pusher engang - han sagde det skyldtes hård
bremsebrug.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Claus Rittig (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-05-01 15:18

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
news:9dr02j$mat$2@sunsite.dk...
> > Jeg har en motorcykel, som er begyndt at lave "hæl-tå" fænomenetpå
dækkene,
> > hvor dækket altså slides uens omkring rillerne i overfladen. På den ene
side
> > af rillerne slides dækket kraftigt, og på den anden side næsten ikke.
>
> Jeg så sådan et dæk ved min pusher engang - han sagde det skyldtes hård
> bremsebrug.

Ja, men det passer ikke!
Fænomenet er helt almindeligt på off-road og motocross dæk der bruges på
asfalt, bare kig på dækkene på den næste off-roader i tilfældigt kommer
forbi.
Fænomenet er lettest at forklare hvis man kigger på et motocross dæk, og
forestiler sig hvad der sker når motorcyklen bremser. Knopperne på dækket
skal overføre kræfterne til fælgen, og vrider sig derfor lidt, og så er det
lidt ligegyldigt om man bremser lidt eller meget, det sjove slid kan ikke
undgås.
Det vil opstå på alle dæk hvor en del af dækket pga. monsterets udformning
vil tillade dette vrid, så det vil altså "ramme" specifikke dæk-modeller.
Om det betyder noget ved jeg ikke, på off-roaderne har det ingen mærkbar
effekt, og dæksiderne vil jo ikke være påvirket (man bremser ikke ret meget
i en 45 graders nedlægning) så kurveegenskaberne vil sikkert også kun
påvirkes marginalt. Min bror har en GSX600F med originalfordæk som har dette
slid, og han kan vist ikke mærke nogen forskel. (Jeg skal lige huske at
spørge ham)

Rittig



Kasper (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 15-05-01 15:52

"Claus Rittig" skrev d. 15-05-01 15:18 dette indlæg :

> Ja, men det passer ikke!

[snip]

>. Knopperne på dækket skal overføre kræfterne til fælgen, og vrider sig derfor lidt, og så >er det lidt ligegyldigt om man bremser lidt eller meget, det sjove slid kan ikke undgås.

Man kan på samme måde sige, at dækket på en motorcykel vil slides, uanset hvor hårdt man accelererer. Dette passer naturligvis også, men der er nok ikke nogen som vil betvivle, at sliddets hastighed bl.a. afhænger af, med hvilken kraft der accelereres.

På samme måde må cupping til en vis grad afhænge af, hvor hårdt der bremses, og det kan fremskyndes af megen hård opbremsning (stærkt forsimplet, naturligvis )??

Det er nu ganske tydeligt at mærke forskel på et cuppet fordæk og et ikke-cuppet (dvs. nyere dæk) - meget mindre uro i styret - og jeg tror ikke (håber ikke!), at det er fordi jeg kører på marginalerne, at jeg kan mærke forskellen.

Kasper


--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste