Andet multimedie
bentjuul 3670
photoshop farver?
Fra : Mr bob

Dato : 31-10-04 14:55

Har lige anskaffet mig Photoshop 7.0 men når jeg åbner mine billeder så er
de mega mørke.

hvad skal der instilles på?

Mvh Jackie

Fra : KNL DtP

Dato : 31-10-04 15:18

"Mr bob" <privatREMOVE@kc-frugt.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige anskaffet mig Photoshop 7.0 men når jeg åbner mine billeder så er
> de mega mørke.

Jeg gentager lige mit svar fra en tidligere tråd, da det ser ud til at være
samme problem:

---

Det lyder som om, at din skærm ikke viser farverne helt korrekt. Er det kun i
Photoshop billederne er før mørke - eller er det også i andre programmer?

Prøv at gå ind på Start > Indstillinger > Kontrolpanel > Adobe Gamma og kør
guiden igennem. Start herefter Photoshop op igen, og se om det ikke har
hjulpet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Mr bob

Dato : 31-10-04 16:19

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kør
> guiden igennem. Start herefter Photoshop op igen, og se om det ikke har

Det hjalp slet ikke, det fik nærmere bare xp farver til at ligne lort. ?

og det er, som alice, kun i ps der Før var problemer! nu er alle farverne
grimme, og Ps billederne er stadig mørke

Fra : KNL DtP

Dato : 31-10-04 17:25

> og det er, som alice, kun i ps der Før var problemer! nu er alle farverne
> grimme, og Ps billederne er stadig mørke

Er du sikker på, at du har udført Adobes skærm kalibrering korrekt? Er din
skærm korrekt indstillet mht. lysstyrke og kontrast? Har du anvendt noget
software fra f.eks. dit grafikkortproducent til at justere farverne med? Dette
kan du tjekker ved at højreklikke på dit Skrivebord, vælge Egenskaber, vælge
fanebladet Indstillinger og knappen Avanceret.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 17:27

In article <41850264$0$33733$14726298@news.sunsite.dk>, Mr bob wrote:
> Det hjalp slet ikke, det fik nærmere bare xp farver til at ligne lort. ?
>
> og det er, som alice, kun i ps der Før var problemer! nu er alle farverne
> grimme, og Ps billederne er stadig mørke

Har du en rigtig skærm ? Eller har du en TFT (sidstnævnte er ikke
super velegnet til farver) ?

Et sted at starte kunne være her:
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/

Han har en del, der dog primært er rettet mod billedrørsskærme. TFT
har jo den ulempe at farverne skifte når man flytter hovedet en cm op
eller ned.

Start med at sætte blackpoint, og prøv herefter med Color Dither Gamma.
Lige denne side er meget sjov på TFT hvor man ved at flytte hovedet op/ned
kan se billedet i henholdsvis RGB og CMYK.

Men skærmkalibrering er en videnskab, medmindre du vil ofre de 1500 kr
det koster for en Optical Spyder eller et konkurrende produkt som
eksempelvis Eye-One.

Fra : Mr bob

Dato : 31-10-04 17:55

meddelelse news:slrncoa4hu.lg.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Har du en rigtig skærm ? Eller har du en TFT (sidstnævnte er ikke
> super velegnet til farver) ?

Har en Samsung syncmaster 957MB, burde kunne vise rigtige farver

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 31-10-04 18:12

Povl H. Pedersen wrote:

> Har du en rigtig skærm ? Eller har du en TFT (sidstnævnte er ikke
> super velegnet til farver) ?

Så undre det mig at apple kun producere tft-skærme og er udbredt brugt i
den grafiske branche.

Tommy Hjorth

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-04 18:24

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-04 18:26

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote in message

> Så undre det mig at apple kun producere tft-skærme og er udbredt
> brugt i den grafiske branche.

Det skal du ikke undre dig over. I den branche går man mere op i
blærrøvseffekt og design. Funktionalitet kommer i anden eller tredie række.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 19:55

Tommy Hjorth wrote:

> Så undre det mig at apple kun producere tft-skærme og er udbredt brugt i
> den grafiske branche.

Apple's TFT-skærme er nok noget af det bedste der findes på market,
og de kan sagtens bruges til DTP-produktion, de fleste farver bliver
jo defineret som en CMYK værdi, eller som en Pantone farve.

Men hvis man laver repro eller billedbehandling, og vil justere
farverne i grafik og fotos, på grundlag af det man ser på skærmen,
så er det min påstand, at det kræver en god CRT-skærm.

Jeg har iøvrigt lavet en simpel skærmtest på flg. URL:
http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 17:35

> [...]
>
> og det er, som alice, kun i ps der Før var problemer! nu er alle farverne
> grimme, og Ps billederne er stadig mørke

Der er også en rimelig intro til farver og Photoshop her.
http://www.computer-darkroom.com/ps8-colour/ps8_1.htm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 18:55

Povl H. Pedersen skrev:

> Har du en rigtig skærm ? Eller har du en TFT (sidstnævnte er
> ikke super velegnet til farver) ?

Har du arbejdet med en kvalitets-TFT, eller giver du bare videre
hvad du har hørt/læst fra andre?

> Han har en del, der dog primært er rettet mod
> billedrørsskærme. TFT har jo den ulempe at farverne skifte når
> man flytter hovedet en cm op eller ned.

Pas på med at dømme TFT'erne ud fra det du har set på en blærbar
computer ude i Bilka. Jeg har selv begået den fejl engang.
Der er mindst lige så stor forskel på kvaliteten af TFT-skærme
som på kvaliteten af CRT/billedrørskærme.

Krydspostet til: dk.edb.grafik og dk.fritid.foto.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 19:33

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> Der er mindst lige så stor forskel på kvaliteten af TFT-skærme
> som på kvaliteten af CRT/billedrørskærme.

Det er fuldstændigt korrekt, og de bedste TFT-skærme er endda
væssenlig bedre end mange billige CRT-skærme, men der er stadig et
godt stykke vej førend TFT-skærme, når op på højde med de bedste
CRT-skærme.

De steder hvor man vil ha' kompromiløs kvalitet til grafisk brug og
billedredigering, der anvendes der CRT-skærme, og mange steder
vælges der LaCie og Barco skærme

http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10037
http://www.barco.com/prepress/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 19:53

In article <cm3cdt.3as.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen wrote:

> Har du arbejdet med en kvalitets-TFT, eller giver du bare videre
> hvad du har hørt/læst fra andre?

Jeg har selv en middelgod TFT skærm ved siden af min Sony G420.
Og den ændrer altså farve / gamma når man flyttet hovedet lidt op og ned.

> [...]
> Der er mindst lige så stor forskel på kvaliteten af TFT-skærme
> som på kvaliteten af CRT/billedrørskærme.

Enig i at der er stor forskel. Men de har endnu nogle børnesygdomme
hvis man anvender dem på den afstand man typisk gør ved computer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 20:06

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det er fuldstændigt korrekt, og de bedste TFT-skærme er endda
> væssenlig bedre end mange billige CRT-skærme, men der er
> stadig et godt stykke vej førend TFT-skærme, når op på højde
> med de bedste CRT-skærme.

Du vil ikke kunne finde en eneste CRT-skærm på markedet, som kan
vise en større farveskala end hvad Adobe RGB kan gengive, men
inden længe(*) kommer de første TFT-skærme på markedet som kan,
og med alle de andre fordele ved TFT-skærmene (sundere for
øjnene, lavere strømforbrug, mindre pladsforbrug osv.) tror jeg
ikke det varer længe, inden CRT-skærmene kun kan findes på museer,
hvor vi vil gå og grine over, hvor klodsede og upraktiske de var.

(*) <http://www.creativepro.com/story/news/21355.html>.

> De steder hvor man vil ha' kompromiløs kvalitet til grafisk
> brug og billedredigering, der anvendes der CRT-skærme, og
> mange steder vælges der LaCie og Barco skærme

Mange af dem som tidligere sværgede til LaCie og Barco er ved
at få øjnene op for de bedste TFT-skærmes kvaliteter som f.eks.
ColorEdge-serien fra Eizo. Prøv et kig i Adobes farvestyrings-
forum f.eks. Der findes flere professionelle prepress-firmaer
i USA, som forlængst har valgt at skifte til TFT og det samme
er i øvrigt tilfældet med f.eks. Digital XPress (www.dxp.dk).
Der var en artikel om, hvorfor de har valgt at skifte i agi-
bladet for nogle måneder siden.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 20:30

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> ikke det varer længe, inden CRT-skærmene kun kan findes på museer,
> hvor vi vil gå og grine over, hvor klodsede og upraktiske de var.

Der er et stort marked for højkvalitetsskærme, og det vil dem der
udvikler og producerer TFT-skærme naturligvis også gerne ha' fat i.

Og jeg vil på ingen måde anfægte din spådom om, at TFT-skærme om
nogle få år vil blive lige så gode som CRT-skærme, og jeg er heller
ikke uenig i, at de har mange fordele i forhold til CRT-skærme.

Men der er stadig et godt stykke vej endnu, førend billed og
farvegengivelse er lige så god på TFT-skærme, som den er på de
bedste CRT-skærme, så ind til vidre ka' jeg godt leve med, at min
LaCie skærm er et stort skrummel.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-04 02:22

> øjnene, lavere strømforbrug, mindre pladsforbrug osv.) tror jeg
> ikke det varer længe, inden CRT-skærmene kun kan findes på museer,
> hvor vi vil gå og grine over, hvor klodsede og upraktiske de var.

De skal bare lige først have løst problemet, med at TFT-skærmene mister
lystyrken meget hurtigere end CRT-skærme gør. Med det resultat at hvidt
bliver gulligt - ikke befordrende for (korrekt) grafisk arbejde.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 20:21

Povl H. Pedersen skrev:

> Jeg har selv en middelgod TFT skærm ved siden af min Sony
> G420. Og den ændrer altså farve / gamma når man flyttet
> hovedet lidt op og ned.

Det er ikke noget jeg døjer med på min TFT i privaten, og
ej heller på den jeg sidder ved på jobbet. Det drejer sig
om S-IPS-paneler med 170°graders betragtningsvinkel.
(Den jeg har herhjemme er en 20" Viewsonic VP201s og den på
jobbet er en af de ny Apple 23" Wide).

> Men de har endnu nogle børnesygdomme hvis man anvender dem på
> den afstand man typisk gør ved computer.

Hvis man sidder og svajer 170-180° til siderne eller sidder
og hopper op og ned på stolen, så kan der være ulemper ja,
men i de fleste tilfælde sidder man vel stille og roligt
med nogenlunde samme vinkel til skærmen og da specielt når
man arbejder koncentreret.

Fra : KNL DtP

Dato : 31-10-04 21:53

> den på jobbet er en af de ny Apple 23" Wide.

Går ud fra at det er sådan en her:
<http://www.macpoint.it/PICS/ARTICOLI/display20.jpg>

Hvordan oplever du farveægtheden i forhold til et færdigt tryk?

Jeg sidder også af og til ved sådan en skærm, og kombinationen af det store
skærmareal og bredformatet er en stor gevinst - men jeg synes ofte at farverne
virker meget farvemættede, næsten over saturated. Det hænder derfor ofte, at
en farve valgt i CMYK-farverum er betydelig mere mat og kedelige, når den
kommer ud på print (laserprint fra digital kopimaskine). Dette kan naturligvis
skyldes at sidstnævnte må betragtes som ikke-kalibreret, men alligevel...

Når jeg betragter billeder og grafik på min private CRT-skærm, oplever jeg
farvemætningen mere naturlig, men på ingen måde flad. Derfor synes jeg også
forskellen mellem skærm og print er noget mindre.

Er der mulighed for at styre opsætningen af skærmen ud over lysstyrke og
kontrast? Synes jeg har kigget Mac OSX igennem uden at finde det.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-10-04 22:06

In article <418550ab$0$23079$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, KNL DtP
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Går ud fra at det er sådan en her:
> <http://www.macpoint.it/PICS/ARTICOLI/display20.jpg>

Det er da en totalt forældet 20" du henviser til

> [...]
> skyldes at sidstnævnte må betragtes som ikke-kalibreret, men alligevel...

Der er en verden til forskel på din skærm og en 23" Wide som Thomas
henviser til.

> [...]
>
> Er der mulighed for at styre opsætningen af skærmen ud over lysstyrke og
> kontrast? Synes jeg har kigget Mac OSX igennem uden at finde det.

Du kan kalibrere din skærm.
Systemindstillinger/skærm/farver/kalibrer

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : KNL DtP

Dato : 31-10-04 22:16

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da en totalt forældet 20" du henviser til

Okay - jeg troede faktisk den var rimelig ny. Men det er måske årsagen til min
oplevelse af farverne.

Nyeste Apple er vel denne:
<http://images.apple.com/displays/gallery/images/applecinemadisplay30_3-4.jpg>

> Der er en verden til forskel på din skærm og en 23" Wide som Thomas
> henviser til.

Ja, det kan jeg så forstå. Vil du betegne den jeg linkede til som direkte
dårlig? Det er vist en af Apples første TTF-skærme i den størrelse til
ikke-bærbare, hvis jeg husker rigtigt.

> Du kan kalibrere din skærm.
> Systemindstillinger/skærm/farver/kalibrer

Okay - det skal prøves mandag, såfremt jeg kommer til en maskine med denne
type skærm.

MVH

Kristian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 21:02

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> om nogle få år vil blive lige så gode som CRT-skærme, og jeg
> er heller ikke uenig i, at de har mange fordele i forhold til

DXP's konklusion var f.eks., at en skærm som Eizo's ColorEdge
CG21 for det første holder kalibreringen længere end en CRT-
skærm. Hvor de tidligere blev nødt til at kalibrere deres
CRT-skærme en gang om ugen, kan de nu nøjes med at gøre det
en gang om måneden og farvegengivelsen er fuldt på højde med
de andre skærme i deres test, som forløb over en måned, hvor
skærme fra Apple, Barco, Eizo, LaCie, Philips og Sony indgik
i testen. Derudover har Eizo 5 års garanti på deres ColorEdge-
serie, hvilket du ikke finder på ret mange (om nogen) CRT-
skærme (og ej heller TFT-skærme fra andre producenter for den
sags skyld).

> [...]
> farvegengivelse er lige så god på TFT-skærme, som den er på de
> bedste CRT-skærme, så ind til vidre ka' jeg godt leve med, at

Jeg sidder med en CRT-skærm med samme billedrør som din LaCie,
som er produceret af Sony så vidt jeg husker. Sammenlignet med
min TFT, har den absolut ingen fordele. Snarere tværtimod.
Det skulle da lige være at varme rummet op, for det er TFT'en
ikke så god til. :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 22:49

KNL DtP skrev:

> Går ud fra at det er sådan en her:
> <http://www.macpoint.it/PICS/ARTICOLI/display20.jpg>

Det er en af de nye i G5-look. <http://www.apple.com/displays/>.
Man kan få dem i 20, 23 og 30" og det er så den på 23" vi har
på jobbet. Det er en behagelig størrelse synes jeg, og alle
lyder til at være ellevilde over skiftet. Jeg har ikke været
der ret længe, men jeg mener, at de fleste sad med 22" Electron
Blue-skærme fra LaCie og muligvis har der også været nogle
Mitsubishi-skærme imellem, før man tog springet til TFT.

> Hvordan oplever du farveægtheden i forhold til et færdigt
> tryk?

Nu er det avistryk vi arbejder med på jobbet, og avistryk har
en begrænset farveskala. Det har i øvrigt stort set alt tryk,
hvis man sammenligner det med farveskalaen på en skærm, så
hvis bare skærmen er kalibreret og profileret, kan man sagtens
få et indtryk af, hvordan det endelige tryk vil komme til at
se ud direkte på skærmen, hvis man har behov for det, men det
kræver så også, at man benytter sig af softproof-funktionen,
som både Photoshop, InDesign, Illustrator og Acrobat har.

> Jeg sidder også af og til ved sådan en skærm, og kombinationen
> af det store skærmareal og bredformatet er en stor gevinst -
> men jeg synes ofte at farverne virker meget farvemættede,
> næsten over saturated.

Har du prøvet at softproofe til den profil, som beskriver din
printer, hvis du har sådan en?
Jeg kan f.eks. meget nøjagtigt forudse hvordan farverne vil
blive på et print fra min Epson Stylus Photo 2100 ved at soft-
proofe til den profil, som beskriver printerens farveskala på
det stykke papir, jeg har i printeren.

> [...]
> oplever jeg farvemætningen mere naturlig, men på ingen måde
> flad. Derfor synes jeg også forskellen mellem skærm og print

Det høje kontrastforhold kan på visse TFT'er få farverne til
at virke for mættede og farveladeagtige. Jeg synes ikke at det
er så galt på de TFT'er jeg normalt sidder ved, men min egen
TFT har som standard tendens til det, hvilket jeg har fjernet
ved at køre den ned i luminans, eller lysstyrke om man vil.

Som standard kører dem med omkring 220 cd/m², men jeg har
kørt den ned til omkring de 150. (En normal CRT kører med en
luminans på omkring 100-120 cd/m², når den er helt ny og efter
et par år eller tre, får man den næppe over de 80).

> Er der mulighed for at styre opsætningen af skærmen ud over
> lysstyrke og kontrast? Synes jeg har kigget Mac OSX igennem
> uden at finde det.

Som Villy skriver, så kan man styre det inde fra OSX's skærm-
dialogboks under punktet Farve -> Kalibrer. Jeg finder det
bare uhyggeligt svært at kalibrere en skærm kun ved hjælp af
øjnene, så jeg vil hellere gøre det via hardware. På min egen
TFT har man mulighed for at styre hver enkelt farve, så på den
kan man justere det meget præcist, så en neutral grå virkelig
er 100 % neutral grå at se på, men den mulighed har Apple's
skærme ikke. På dem kan man tilsyneladende kun regulere på
lysstyrken. Resten skal styres fra styresystemet eller vha.
hard- og/eller software fra tredjepart.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 31-10-04 23:44

Thomas G. Madsen wrote:
> KNL DtP skrev:
KLIP
> kræver så også, at man benytter sig af softproof-funktionen,
> som både Photoshop, InDesign, Illustrator og Acrobat har.

Og hvor finder du så lige det i PS ? Jeg kan ikke finde det.
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 01:01

Pico skrev:

[Softproof]
> Og hvor finder du så lige det i PS ? Jeg kan ikke finde det.

Vis > Korrekturfarver i den danske og View -> Proof Colors i
den engelske. Det nemmeste er at trykke Ctrl + Y.

Inden da skal du lige ind i Vis > Korrekturopsætning (View ->
Proof Setup), for at vælge den ønskede profil og diverse
indstillinger.

Nu ved jeg ikke hvordan du har det med engelsk, men der er en
fin gennemgang af funktionen her:
<http://www.computer-darkroom.com/ps6_softproof/ps6_softproof_1.htm>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 01-11-04 15:34

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
>
> Inden da skal du lige ind i Vis > Korrekturopsætning (View ->
> Proof Setup), for at vælge den ønskede profil og diverse

Ja det kan jeg se.

> Nu ved jeg ikke hvordan du har det med engelsk, men der er en
> fin gennemgang af funktionen her:
> http://www.computer-darkroom.com/ps6_softproof/ps6_softproof_1.htm

Jo det går, det er åbenbart noget man skal lave fornugtigt, så jeg har
hentet PDF filen og laver det en af dagene. Tak for info.

Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 17:52

Henrik B. skrev:

> De skal bare lige først have løst problemet, med at
> TFT-skærmene mister lystyrken meget hurtigere end CRT-skærme
> gør. Med det resultat at hvidt bliver gulligt - ikke
> befordrende for (korrekt) grafisk arbejde.

Igen så er der forskel på kvaliteten af TFT-skærme akkurat som
der er forskel på kvaliteten af CRT-skærme.

Inden for den grafiske branche regner man normalt en CRT for
at være nedslidt efter 3-4 år, hvis den skal bruges til farve-
kritisk arbejde. Du kan finde mange TFT-skærme på markedet i
dag, hvis baglys holder mindst lige så længe.

Der har lige været en interessant tråd om emnet i Adobes farve-
styringsforum.

<http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?128@51.RpYgdUbHeRC.2@.3bb5fa09>

Bobo Bikerider - 9:07am Sep 22, 04 PST (9 of 20)

Læs evt. også: <http://www.elotouch.com/products/crtlife.asp>.

Fra : Tomasz

Dato : 31-10-04 15:51

"Mr bob" <privatREMOVE@kc-frugt.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige anskaffet mig Photoshop 7.0 men når jeg åbner mine billeder så er
> de mega mørke.
>
> hvad skal der instilles på?

Hej

Kig lige 6 poster nedunder

Hilsner
Tomasz

Fra : OCB

Dato : 31-10-04 19:06

"Mr bob" <privatREMOVE@kc-frugt.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige anskaffet mig Photoshop 7.0 men når jeg åbner mine billeder så er
> [...]

"Mega mørke" i forhold til hvad ? Dit kamera ? Dit windows ?

Mvh
Ole C. Boesen
www.condrup.dk

Fra : Mr bob

Dato : 31-10-04 21:13

"OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk> skrev i en meddelelse

> "Mr bob" <privatREMOVE@kc-frugt.dk> skrev i en meddelelse

> "Mega mørke" i forhold til hvad ? Dit kamera ? Dit windows ?

i forhold til alt andet tænkeligt materiale jeg har kunnet få dem på ...

når jeg ser dem med windows billede fremviser er de helt normale og også når
jeg printer dem ud..