Andet multimedie
bentjuul 3670
Joboptions, som nægter at dø
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-10-04 17:37

Jeg har for nogle dage siden købt en Mac (OSX 10.3.5) og sidder
pt. med nogle problemer. Jeg vil forskåne jer for de fleste af
dem, men følgende går mig meget på.

1) Der er nogle Adobe Distiller joboptions, som jeg ikke kan
komme af med. Nogle af dem er svenske (eller måske norske),
andre er tyske og andre igen er engelske og det forstår jeg
ikke, når det er den danske Acrobat (6.02) der er installeret.

Noget tyder på, at de bliver gemt i mappen Brugere -> Fælles ->
Adobe PDF 6.0 -> Settings og derinde ligger der pt. følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/joboptions.png>.

Jeg kan så slette alle dem, som ikke er danske, men lige så snart
jeg starter Distiller eller Acrobat, bliver de oprettet igen.
Hvorfor gør de det?

2) Når jeg højreklikker på en PDF-fil og vælger 'Åbn i', kommer
der en menu frem, men i den menu optræder Acrobat og Distiller
hver tre gange. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/aaben_i.png>.
Hvordan redigerer man i den liste?

3) Hvordan får man OSX til at fatte, at _alle_ mapper og også
nye mapper, skal køre med denne visning:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/visning.png> ?

Krydspostet til: dk.edb.grafik og dk.edb.mac.
FUT til: dk.edb.mac.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-04 18:48

> [...]
>
> Jeg kan så slette alle dem, som ikke er danske, men lige så snart
> jeg starter Distiller eller Acrobat, bliver de oprettet igen.

Den har jeg ikke set før... prøv at søge på et af filnavnene og se om
de ligger en andet sted, hvor Distiller kan "suge" dem fra og kopiere
dem hen på det "rigtige" sted, som ganske rigtigt er
/Brugere/Fælles/osv. Hvis du ikke kan finde dem andre steder, ville
jeg prøve at flytte filen
~/Bibliotek/Preferences/com.adobe.distiller.plist ud på
skrivebordet og se om det hjælper når du starter Distiller igen.

> 2) Når jeg højreklikker på en PDF-fil og vælger 'Åbn i', kommer
> der en menu frem, men i den menu optræder Acrobat og Distiller
> [...]

Jeg har præcist samme problem...

> 3) Hvordan får man OSX til at fatte, at _alle_ mapper og også
> nye mapper, skal køre med denne visning:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/visning.png> ?

1. Åbn et nyt Finder-vinduet og naviger IKKE væk fra det som vinduet
viser.

2. Juster vinduet mht. størrelse, placering og visninstype, så det ser
ud som du vil have det.

3. Luk vinduet og åbn et nyt Finder-vindue. Alle nye Finder-vinduer
vil nu have den visning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-10-04 21:55

René Frej Nielsen skrev:

> prøv at søge på et af filnavnene og se om de ligger en andet
> sted, hvor Distiller kan "suge" dem fra og kopiere dem hen på
> det "rigtige" sted, som ganske rigtigt er
> /Brugere/Fælles/osv.

De findes ikke andre steder. Jeg har prøvet at søge på dem, men
de ligger kun i Brugere -> Fælles -> Adobe PDF 6.0 -> Settings.

> Hvis du ikke kan finde dem andre steder, ville jeg prøve at
> flytte filen ~/Bibliotek/Preferences/com.adobe.distiller.plist
> ud på skrivebordet og se om det hjælper når du starter
> Distiller igen.

Det har jeg så prøvet.
Først slettede jeg filerne i Brugere -> Fælles -> Adobe PDF 6.0
-> Settings og derefter flyttede jeg com.adobe.distiller.plist
ud på skrivebordet.

Derefter åbnede jeg Distiller og under standardindstillinger
rullede jeg menuen ud, og kunne stadig se alle de joboptions,
som jeg lige havde slettet. Da jeg klikkede på det åbne Settings-
vindue, hvor jeg lige havde slettet filerne fra, kom de tilbage
igen.

Kan man i øvrigt ikke få vinduer til at opdatere med det samme
i stedet for at man er nødt til at gøre dem aktive eller lukke
og åbne, eller minimere og maksimere dem igen, for at få dem
til at vise det opdaterede indhold?

Måske skulle man prøve at afinstallere Acrobat, men hvordan gør
man det bedst? Det er vel ikke bare at slette Acrobat-mappen
inde i Programmer, for der ligger tilsyneladende filer spredt
rundt i andre afkroge af systemet, som også skal med. For dælen
hvor jeg savner en afinstalleringsfunktion...

Det hjælper i øvrigt heller ikke noget at vælge 'Fjern Adobe
PDF-indstillinger' inde i Distiller. Der åbnes et vindue og jeg
kan få lov til at markere de joboptions, som jeg gerne vil af
med, men de bliver ikke slettet, når jeg klikker på knappen
'Åbn', (som vel burde hedde 'Slet' eller 'Fjern').

> Jeg har præcist samme problem...

Det er noget rod, synes jeg. På WinXP har man mulighed for at
redigere i den liste. Findes der ikke en lignende mulighed i
OSX? Evt. et hjælpeprogram som kan gøre det?

> 1. Åbn et nyt Finder-vinduet og naviger IKKE væk fra det som
> vinduet viser.

Selvom jeg gør nøjagtig som du beskriver og derefter opretter
en ny mappe på skrivebordet og åbner den, så står den til
ikonvisning.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-10-04 22:28

"Thomas G. Madsen" skrev 30.10.2004 22:54:

> Det er noget rod, synes jeg. På WinXP har man mulighed for at
> redigere i den liste. Findes der ikke en lignende mulighed i
> OSX? Evt. et hjælpeprogram som kan gøre det?

Hvis det var i OS9, ville jeg have sagt, at du skulle genopbygge
skrivebordet . Er det ikke noget med, at man kan gøre noget lignende i
OSX ?

> Selvom jeg gør nøjagtig som du beskriver og derefter opretter
> en ny mappe på skrivebordet og åbner den, så står den til
> ikonvisning.

Menuen Finder -> Indstillinger -> Generelt -> Vis nye vinduer i
kolonneoversigt.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-04 22:16

> [...]
> som jeg lige havde slettet. Da jeg klikkede på det åbne Settings-
> vindue, hvor jeg lige havde slettet filerne fra, kom de tilbage

Det var dælme mystisk... Hvis ikke det var fordi, at du faktisk kan
slette filerne, ville jeg måske pege på noget med filrettigheder, men
det er nok ikke problemet her.

Jeg har lige opdaget, at der i /Bibliotek/Application
Support/Adobe/Acrobat ligger 2 XML-filer som bl.a. indeholder navnene
på de standard-options der følger med. Prøv lige at slette de pokkers
joboptions igen, fjern Distillers indstillinger og fjern også disse to
XML-filer. Lad mig så høre, om DET har nogen effekt.

> [...]
> i stedet for at man er nødt til at gøre dem aktive eller lukke
> og åbne, eller minimere og maksimere dem igen, for at få dem

Hvis det er lokalt burde vinduet blive opdateret ret hurtigt. På en
serverdisk er det noget hø, og det kan til tider være nødvendigt at
oprette en ny mappe for at få den til at opdatere indholdet af vinduet.

> [...]
> rundt i andre afkroge af systemet, som også skal med. For dælen
> hvor jeg savner en afinstalleringsfunktion...

Er det så nødvendigt? En reinstallation vil jo bare overskrive de
gamle filer, og de enkelte filer der bliver ladt tilbage skader jo
ikke. Indstillingsfiler ligger på jo standardplaceringer, så de er jo
nemme at nulstille, hvilket ikke kan siges om Windows.

> Det er noget rod, synes jeg. På WinXP har man mulighed for at
> redigere i den liste. Findes der ikke en lignende mulighed i
> OSX? Evt. et hjælpeprogram som kan gøre det?

Såvidt jeg ved opdateres listen dynamisk, så man kan vist ikke ændre i
den. Det må være noget med måden Adobes programmer er lavet på.

> Selvom jeg gør nøjagtig som du beskriver og derefter opretter
> en ny mappe på skrivebordet og åbner den, så står den til
> ikonvisning.

Ja, det har ikke nogen effekt på nye mappers vinduer, men kun på
vinduer som er fremkaldt med Æble+N eller ved at klikke på
Finder-ikonet i Dock'en.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Storm

Dato : 30-10-04 22:58

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har præcist samme problem...

Jeg har nu kun 2 versioner listet af Adobe 6 pro og Distiller 6 - men er
det noget problem? Jeg har altid troet at du skyldes at Acrobat både er
tilgængelig fra User mappen og udenfor.

Hvis du har 3 versioner Madsen, ligger problemet måske her.
Jeg har heller ikke oplevet ikke at få udenlandske joboptions som ikke
kan slettes. Du er ikke på en anden server samtidig?

I de tidlige OSX versioner synes jeg der var store problemer med at
finde ud af filernes "type/creator" - nu synes jeg det er meget
sjældent.

Jeg havde et lille program hvor jeg kunne vælge hvilke filtyper der
skulle kunne åbnes af hvilke programmer, jeg kan ikke finde det på
Versiontracker nu (jeg husker ikke navnet) , jeg tror ikke det
eksisterer mere, fordi det er blevet overflødigt. (FileXaminer kan vist
også.)

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-10-04 00:24

In article <1gmhtw4.eutmifivnmhaN%NinzenREMOVE@ofir.dk>,
NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]

Prøv at se her:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031215144430486&query=laun
chservices

Jeg havde selv problemet en gang men det skyldtes dog at jeg af en eller
anden grund - sikkert i forbindelse med en opdatering - havde fået 2
versioner af Acrobat 6.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-04 02:46

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg havde selv problemet en gang men det skyldtes dog at jeg af en eller
> anden grund - sikkert i forbindelse med en opdatering - havde f?et 2

Det virkede mindsandten. Nu er der kun én Acrobat. Fedt!

Fra : Storm

Dato : 31-10-04 22:02

> [...]

> Jeg havde selv problemet en gang men det skyldtes dog at jeg af en eller
> anden grund - sikkert i forbindelse med en opdatering - havde fået 2

Herligt det virker.
Jeg prøvede lige med en open with på en jpg, da jeg så noget underligt.
Min maskine er lige nyformateret, og jeg har ikke bemærket det før.
Photoshops default droplet's ligger som .exe filer her - og de virker:

http://home19.inet.tele.dk/storms/jpg-openers.gif

Har jeg bare ikke bemærket det før, eller er det noget nyt at en Mac
reagerer på en .exe ?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 22:33

On Sun, 31 Oct 2004 22:01:40 +0100, Storm wrote:

> Har jeg bare ikke bemærket det før, eller er det noget nyt at en Mac
> reagerer på en .exe ?

En Mac har altid reageret på en exe-fil - før i tiden var reaktionen dog
bare en hovedrysten. OS X vil opfatte en exe-fil som en eksekverbar fil,
hvis den har den nødvendige kode, om den så hedder exe eller kurt til
efternavn.

--
MVH
osv...

Fra : Storm

Dato : 31-10-04 22:37

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> En Mac har altid reageret på en exe-fil - før i tiden var reaktionen dog
> bare en hovedrysten.

Fra brugeren fordi det ikke fungerede?

> OS X vil opfatte en exe-fil som en eksekverbar fil,
> hvis den har den nødvendige kode, om den så hedder exe eller kurt til
> efternavn.

Tak for den. Ja, navnet betyder ikke noget, men kommandoerne bag har jeg
altid været overbevist om var væsensforskellige, det er ikke alle .exe
filer der kan køre på min maskine, vil jeg bestemt mene. Men altså
simple kommandoer? Skyldes det unix i kernen?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 23:27

On Sun, 31 Oct 2004 22:37:26 +0100, Storm wrote:

> Fra brugeren fordi det ikke fungerede?

Næhnej, fra Mac'en - alternativt folk der stod i nærheden.

> Tak for den. Ja, navnet betyder ikke noget, men kommandoerne bag har jeg
> altid været overbevist om var væsensforskellige, det er ikke alle .exe
> filer der kan køre på min maskine, vil jeg bestemt mene.

Det er det heller ikke, men fx et java-program kan i nogen tilfælde køre
på både Mac og Win. I gamle dage kunne man også finde programmer til
Mac, der insisterede på at kalde nogen af de filer det installerede for
..dll.

> Men altså
> simple kommandoer? Skyldes det unix i kernen?

Nej, det skyldes at koden er skrevet til at kunne køre på begge dele og
programmørerne ikke har gidet besvære sig med at fjerne fil-endelsen
når programmet installeres på en Mac..

--
MVH
osv...

Fra : Storm

Dato : 01-11-04 09:12

> [...]

> Nej, det skyldes at koden er skrevet til at kunne køre på begge dele og
> programmørerne ikke har gidet besvære sig med at fjerne fil-endelsen

Tak for det klare og præcise svar

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 03:13

Steen Larsen skrev:

> Prøv at se her:
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031215144430486&query=launchservices

Tak for det link. Det løste problemet. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 03:13

René Frej Nielsen skrev:

> Hvis ikke det var fordi, at du faktisk kan slette filerne,
> ville jeg måske pege på noget med filrettigheder, men det er
> nok ikke problemet her.

Det tror jeg heller ikke det er.

> Prøv lige at slette de pokkers joboptions igen, fjern
> Distillers indstillinger og fjern også disse to XML-filer.
> Lad mig så høre, om DET har nogen effekt.

Det har det ikke.
Jeg har prøvet at geninstallere Acrobat for lige at se, som det
måske har haft noget med 6.01 eller 6.02-opdateringen at gøre,
men det tyder på, at de joboptions kommer ind sammen med 6.0,
for de oprettes i samme sekund jeg starter Distiller efter
installationen.

> En reinstallation vil jo bare overskrive de gamle filer, og
> de enkelte filer der bliver ladt tilbage skader jo ikke.

Det er der selvfølgelig noget om, hvis de bliver overskrevet,
men kan man regne med at de gør det?

> Indstillingsfiler ligger på jo standardplaceringer, så de er
> jo nemme at nulstille, hvilket ikke kan siges om Windows.

Indstillingsfiler til Adobe-programmene ligger også på en
standardplacering på Win2000 og XP. Problemet dér er bare, at
ikke alle bliver overskrevet, men det tror jeg egentlig ikke
er et Windows-problem, men snarere et Adobe-problem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-04 09:38

> [...]
> men det tyder på, at de joboptions kommer ind sammen med 6.0,
> for de oprettes i samme sekund jeg starter Distiller efter

Nu er jeg ved at være lidt i vildrede... Jeg kan simpelthen ikke finde
på mere. Det undrer mig, at der i første omgang er kommet de
udenlandske joboptions på maskinen, for det er ikke sket på de
maskiner som jeg har sat op. At du så ikke kan komme af med dem, er
endnu mere mystisk.

> Det er der selvfølgelig noget om, hvis de bliver overskrevet,
> men kan man regne med at de gør det?

Det tror jeg nok.

> [...]
> ikke alle bliver overskrevet, men det tror jeg egentlig ikke
> er et Windows-problem, men snarere et Adobe-problem.

Men jeg synes at det er smart, at der er standarmapper i systemet til
den slgas. Det samme gælder mappen Application Supprt, som indeholder
standardfiler, som programmerne har brug for. Hvis man fjerne et
programs filer heri og dets indstillinger, så er de fleste programmer
helt nulstillet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 03:13

Kristian Storgaard skrev:

> Hvis det var i OS9, ville jeg have sagt, at du skulle
> genopbygge skrivebordet . Er det ikke noget med, at man kan
> gøre noget lignende i OSX ?

Mon det svarer til at genopbygge disktilladelserne i OSX?
Jeg ved det ikke.

> Menuen Finder -> Indstillinger -> Generelt -> Vis nye vinduer
> i kolonneoversigt.

Det burde jo virke, men gør det ikke. Godt nok ser det ud til at
virke på alle mapper, som allerede er oprettet, men det virker
ikke på en ny mappe, som oprettes på skrivebordet f.eks.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 03:13

Storm skrev:

> Jeg har nu kun 2 versioner listet af Adobe 6 pro og Distiller
> 6 - men er det noget problem?

Nej, det er det vel ikke. Jeg synes bare at det er noget rod.

> Hvis du har 3 versioner Madsen, ligger problemet måske her.

Problemet blev løst med den der langhårede terminal-kommando,
som Steen linkede til. Altså følgende kommando:

/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/\
Frameworks/LaunchServices.framework/Support/lsregister \
-kill -r -domain local -domain system -domain user

> Jeg har heller ikke oplevet ikke at få udenlandske joboptions
> som ikke kan slettes. Du er ikke på en anden server samtidig?

Nej, den er ikke på en anden server og der er kun oprettet en
enkelt bruger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 14:59

René Frej Nielsen skrev:

> Det undrer mig, at der i første omgang er kommet de
> udenlandske joboptions på maskinen, for det er ikke sket på de
> maskiner som jeg har sat op. At du så ikke kan komme af med
> dem, er endnu mere mystisk.

Den nød kan jeg heller ikke lige knække pt. Noget tyder på,
at man bare må leve med de mange ekstra joboptions, som man
aldrig får brug for.

> [...]
> brug for. Hvis man fjerne et programs filer heri og dets
> indstillinger, så er de fleste programmer helt nulstillet.

Den tilsvarende mappe på WinNT-systemerne hedder Documents and
Settings\{brugernavn}\Application Data eller Documents and
Settings\{All Users}\Application Data. Hvis programmet ikke
bruger den mappe til sine indstillingsfiler, er det ikke 100 %
kompatibel med styresystemet og så må man overveje om man vil
finde et andet program, eller tage chancen. Oftest kan det
sagtens køre alligevel, men det er sværere at fejlfinde, hvis
et eller andet ikke kører som det skal.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-04 16:38

> [...]
> finde et andet program, eller tage chancen. Oftest kan det
> sagtens køre alligevel, men det er sværere at fejlfinde, hvis

Nå ja... den havde jeg da glemt alt om. Jeg var dog ikke klar over, at
alle programmer (medmindre de er dårligt skrevet) automatisk brugte
den mappe. Så er det jo ikke så ringe endda. Jeg regnede med at
registreringsdatabasen blev brugt til noget lignende i nogle tilfælde
og det er altså ikke et brugervenligt system

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 18:49

On Sun, 31 Oct 2004 16:38:17 +0100, René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> registreringsdatabasen blev brugt til noget lignende i nogle tilfælde
> og det er altså ikke et brugervenligt system

Der bliver også skrevet en del ind i registreringsdatabasen forskellige
steder.

--
MVH
osv...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 16:50

René Frej Nielsen skrev:

> Det undrer mig, at der i første omgang er kommet de udenlandske
> joboptions på maskinen, for det er ikke sket på de maskiner som
> jeg har sat op.

Ved du (eller andre), hvordan man får PDF-printeren tilføjet igen
til listen over tilgængelige printere? Den er forsvundet da jeg
fjernede Acrobat, men er ikke kommet tilbage ved en geninstallation.

Hvis jeg inde i printerlisten vælger 'Tilføj printer', kan jeg ikke
finde den under de forskellige kategorier.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-04 17:13

> [...]
>
> Hvis jeg inde i printerlisten vælger 'Tilføj printer', kan jeg ikke
> finde den under de forskellige kategorier.

Det er lidt et gæt, men prøv at gøre følgende:

1. Åbn Printerværktøj og hold Alt-tasten nede mens du klikker på Tilføj.

2. Vælg Avanceret i bunden af listen, som du får op.

3. Hvis du under enhed har Adobe PDF stående næsten nederst på listen,
skal du prøve at vælge den. Hvis felterne bliver udfyldt tror jeg, at
du bare kan trykke på Tilføj og så er den klaret.

4. Hvis du kun har Adobe PDF i toppen af listen, så skal du vælge den
og i "Enhedsnavn" skrive "Adobe PDF", i "Enheds-url" skal du skrive
"pdf://distiller". Under printermodel skal du vælge Adobe og så skulle
den rigtige PPD gerne vælges automatisk.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 17:25

René Frej Nielsen skrev:

> 3. Hvis du under enhed har Adobe PDF stående næsten nederst på
> listen, skal du prøve at vælge den. Hvis felterne bliver
> udfyldt tror jeg, at du bare kan trykke på Tilføj og så er den
> klaret.

Og det var tilstrækkeligt ja. Tak for hjælpen :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 19:09

Frank E. N. Stein skrev:

> Der bliver også skrevet en del ind i registreringsdatabasen
> forskellige steder.

Men indstillingsfilen er stadig den der nulstiller programmet,
medmindre man vælger at nulstille det via registreringsdata-
basen, hvilket også ofte kan lade sig gøre.

Jeg kan helt ærlig ikke se den store ulempe ved registrerings-
databasen. Godt nok har den det med at blive større og større
på ældre versioner af Windows, men jeg ser den blot som en
mulighed for at komme ind bagved systemet og rette nogle fejl,
som ikke kan rettes via den grafiske brugerflade.

Man kan så diskutere hvad der er mest brugervenligt.
På Windows redigerer man 'Åbn med'-listen ved at gå ind i
regdatabasen og finder følgende nøgle:
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\
Explorer\FileExts], hvor man finder den pågældende filtype,
klikker på plustegnet ud for 'OpenWithList' og fjerner
programmet, som optræder to gange, eller som man måske slet
ikke ønskes på listen.

På OSX åbner man åbenbart terminalen og kører kommandoen:
/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/\
Frameworks/LaunchServices.framework/Support/lsregister \
-kill -r -domain local -domain system -domain user

Begge funktioner ser sådan ca. lige besværlige ud i mine øjne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 20:42

On Sun, 31 Oct 2004 19:09:11 +0100, Thomas G. Madsen wrote:

> Men indstillingsfilen er stadig den der nulstiller programmet,
> medmindre man vælger at nulstille det via registreringsdata-
> basen, hvilket også ofte kan lade sig gøre.

Hvis et progam skal nulstilles helt, bliver man gerne nødt til at slette
begge dele, og i registreringsdatabasen er det ikke altid lige nemt at se
hvad der kommer hvorfra.

> [...]
> ældre versioner af Windows, men jeg ser den blot som en mulighed for at
> komme ind bagved systemet og rette nogle fejl, som ikke kan rettes via

Jeg er fuldt ud klar over at man kan bruge registreringsdatabasen til
mange ting. Problemet med den, er at den ikke er overskuelig. Skal man
rette i den for en bruger, der ikke selv har adgang til regbasen og man
derfor logger ind som en administrator, så kræver det nærmest at ens
efternavn er Holmes (og det er ikke nok at man hedder John til fornavn)
for at finde den rigtige "User" at rette i. Det bliver rigtigt sjovt når
det er en Citrix-server det foregår på.

> [...]
> på plustegnet ud for 'OpenWithList' og fjerner programmet, som
> optræder to gange, eller som man måske slet ikke ønskes på listen.

Ja, og har du lagt mærke til at en del programmer ikke findes under det
navn man forventer?

> [...]
> -domain local -domain system -domain user
>
> Begge funktioner ser sådan ca. lige besværlige ud i mine øjne.

Nej, i dette tilfælde er regbasen nemmere.
--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-04 23:45

> [...]
> -kill -r -domain local -domain system -domain user
>
> Begge funktioner ser sådan ca. lige besværlige ud i mine øjne.

I dette tilfælde vil jeg give dig 100% ret. I OS X kan man indstille
alt hvad hjertet begærer, men man er tit nødt til at gå via terminalen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 21:21

Frank E. N. Stein skrev:

> Hvis et progam skal nulstilles helt, bliver man gerne nødt til
> at slette begge dele, og i registreringsdatabasen er det ikke
> altid lige nemt at se hvad der kommer hvorfra.

Det kan variere fra program til program ja, men i tilfældet
med Adobe-programmerne, kan det klares ved at slette præference-
filen akkurat som på OSX.

> Jeg er fuldt ud klar over at man kan bruge
> registreringsdatabasen til mange ting. Problemet med den, er
> at den ikke er overskuelig.

Det kan vi hurtigt blive enige om.

> Ja, og har du lagt mærke til at en del programmer ikke findes
> under det navn man forventer?

Næ, ikke umiddelbart, men jeg vil selvfølgelig ikke udelukke,
at det kan forekomme. De gange jeg har haft behov for at rode
derinde, har det passet meget fint og gør det også nu, hvis
jeg f.eks. prøver PDF-filtypen.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/openwithlist.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 22:11

On Sun, 31 Oct 2004 21:20:43 +0100, Thomas G. Madsen wrote:

> Det kan variere fra program til program ja, men i tilfældet
> med Adobe-programmerne, kan det klares ved at slette præference-
> filen akkurat som på OSX.

Adobe-programmer opfører sig også pænt. Jeg har set programmer smide
flere tusinde registreringsnøgler ind. Jeg sidder ret ofte og laver
NAL-pakker, hvor man skal sidde og rydde op i dem undervejs. Der er det
sgu ikke altid lige let at finde ud af om en nøgle kan/skal kasseres
eller ej.

> Det kan vi hurtigt blive enige om.

> Næ, ikke umiddelbart, men jeg vil selvfølgelig ikke udelukke, at det
> kan forekomme.

Godt. Hvis du havde udelukket det, ville jeg jo være nødt til at bruge
tid på at du tog fejl, og jeg kan sgu ikke lige huske hvilke programmer
det er der har taget fusen på mig.

Sær prioritet du har.
--
MVH
osv...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 22:57

Frank E. N. Stein skrev:

> Adobe-programmer opfører sig også pænt. Jeg har set programmer
> smide flere tusinde registreringsnøgler ind.

Føj for den lede. Den slags programmer plejer jeg at boykotte.

> Jeg sidder ret ofte og laver NAL-pakker, hvor man skal sidde
> og rydde op i dem undervejs. Der er det sgu ikke altid lige
> let at finde ud af om en nøgle kan/skal kasseres eller ej.

Forståeligt.

> Godt. Hvis du havde udelukket det, ville jeg jo være nødt til
> at bruge tid på at du tog fejl, og jeg kan sgu ikke lige huske
> hvilke programmer det er der har taget fusen på mig.

:)

> Sær prioritet du har.

Den bliver vist byttet rundt afhængig af hvilket program man
sidst har brugt til at åbne pågældende filtype med. Hvis jeg
f.eks. vælger Photoshop næste gang, i 'Open With'-menuen ved
højreklik, så vil Photoshop.exe få prioritet 1 og dermed ryge
op på førstepladsen i højrekliksmenuen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 23:35

On Sun, 31 Oct 2004 22:56:33 +0100, Thomas G. Madsen wrote:

> Føj for den lede. Den slags programmer plejer jeg at boykotte.

Gid det var en option. Jeg arbejder som administrator i et Windows-miljø
og det er ikke IT, der bestemmer hvilke programmer der skal bruges - vi
skal bare få det til at fungere (groft sagt).

> [...]
> Photoshop næste gang, i 'Open With'-menuen ved højreklik, så vil
> Photoshop.exe få prioritet 1 og dermed ryge op på førstepladsen i

Ja, det er det MRU står for (Most Recent Used), men du har ikke noget sat
som default og det undrede mig at du senere har brugt programmer, der ikke
kan åbne pdf-filer, end programmer der kan. Men du har måske haft
problem-pdf'er der skulle hånd-editeres lidt?

--
MVH
osv...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 00:50

Frank E. N. Stein skrev:

> Gid det var en option. Jeg arbejder som administrator i et
> Windows-miljø og det er ikke IT, der bestemmer hvilke
> programmer der skal bruges - vi skal bare få det til at
> fungere (groft sagt).

Gys.

> Ja, det er det MRU står for (Most Recent Used),

Jeps.

> men du har ikke noget sat som default og det undrede mig at
> du senere har brugt programmer, der ikke kan åbne pdf-filer,
> end programmer der kan. Men du har måske haft problem-pdf'er
> der skulle hånd-editeres lidt?

Forleden ledte jeg efter noget headerinformation i en PDF med
Notepad, men den knækkede under for presset, hvilket den jo
tit gør ved større filer, så jeg prøvede med Wordpad i stedet.
Det er derfor de er på listen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-11-04 22:32

Thomas G. Madsen skrev:

> Det burde jo virke, men gør det ikke.

Jeg har her til aften geninstalleret hele skidtet, dels fordi at
jeg gerne ville af med alle de standard-programmer og sprog, som
jeg alligevel ikke bruger, og dels fordi at jeg gerne vil have
systemdisken delt op i to. Her efter geninstallationen ser det ud
til at virke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 00:50

Thomas G. Madsen skrev:

> 1) Der er nogle Adobe Distiller joboptions, som jeg ikke kan
> komme af med.

Jeg er åbenbart ikke alene og hvis Steve Werner i følgende tråd har
ret (hvad jeg ikke håber han har), kan man ikke slippe af med de
præinstallerede joboptions.

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?13@111.POLmdlNhgY1.5@.3bb69b49/1

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-11-04 02:29

> Jeg er åbenbart ikke alene og hvis Steve Werner i følgende tråd har
> ret (hvad jeg ikke håber han har), kan man ikke slippe af med de
> [...]

Jeg har lige prøvet at slette et par af de prædefinerede joboptions og
de kommer også tilbage her. Det der er mystisk i dette tilfælde er de
mange sprogudgaver, for på min engelske udgave af Acrobat er der kun
de engelske settings. Måske det er en bug i den danske udgave?!?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 19:01

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg har lige prøvet at slette et par af de prædefinerede
> joboptions og de kommer også tilbage her.

Det gør de tilsyneladende fordi filerne AcroDDSDistSelfHeal.xml
og AcroDDSProSelfHeal.xml tvinger dem til at komme tilbage.

> Det der er mystisk i dette tilfælde er de mange sprogudgaver,
> for på min engelske udgave af Acrobat er der kun de engelske
> settings.

Det er der også i min engelske udgave på WinXP.

Jeg prøvede (på Mac'en) at åbne de to XML-filer i TextEdit og
kunne nede i bunden finde henvisninger til alle de forskellige
joboptions. Dem slettede jeg ved at fjerne alt imellem </dict>-
linjerne i de pågældende afsnit.

Derefter blev indholdet af Brugere -> Fælles -> Adobe PDF 6.0
-> Settings slettet og filen com.adobe.distiller.plist blev
flyttet ud på skrivebordet. Da jeg startede Distiller igen,
kom kun de danske joboptions tilbage, for det var de eneste
som jeg ikke havde slettet inde i XML-filerne.

> Måske det er en bug i den danske udgave?!?

Det kunne tyde på det. Måske kan den ikke rigtig finde ud af,
hvilket sprogversion af OSX den er installeret på, så den
kyler bare nogle tilfældige joboptions ind under installationen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-11-04 21:50

> [...]
> hvilket sprogversion af OSX den er installeret på, så den
> kyler bare nogle tilfældige joboptions ind under installationen.

Det må være de pågældende filer i den danske installation der er
fejlbehæftede. Det er jo helt andre CD'ere end de engelske, så jeg kan
da godt forestille mig, hvad der er sket. Adobe har måske lavet én
XML-fil som rummer alle de forskellige sprogs joboptions, men det har
så været meningen, at oversætterne skulle fjerne dem der ikke var
relevante for deres sprog. Det har den danske oversætter nok ikke lige
opdaget; hvis det altså er grunden.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 23:53

René Frej Nielsen skrev:

> Adobe har måske lavet én XML-fil som rummer alle de
> forskellige sprogs joboptions, men det har så været meningen,
> at oversætterne skulle fjerne dem der ikke var relevante for
> deres sprog.

Det lyder egentlig meget sandsynligt.

--
Hilsen