Andet multimedie
bentjuul 3670
Indesign 2.0 - Billeder i spaltefelt
Fra : Trine30

Dato : 13-10-04 14:59

Hej

Jeg har lavet et tekstfelt som er delt op i 6 spalter. Så efter et afsnit
vil jeg gerne have et billede. Jeg har lavet figursats på det billede på 2
mm hele vejen rundt. Men det der sker at jeg trykker Ctrl+C for at kopiere
billedet, og CTRL+V for at sætte den ind, sådan lige efter en linie, hvor
jeg har lavet dobbelt linieafstand. Og HOV! Billedet placerer sig oven i
noget tekst. Dette resulterer i, at jeg selv manuelt skal lave linieafstand
op til 10 gange efter hvert billede, for at min tekst kommer til syne.

Hvordan kan det være?? Kan det være fordi billederne er flere slags der er
grupperet?

HJÆÆÆLP!

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : morten lund

Dato : 13-10-04 17:27

Trine30 wrote:
> [...]
> op til 10 gange efter hvert billede, for at min tekst kommer til syne.
>
> Hvordan kan det være?? Kan det være fordi billederne er flere slags der er

jeg bruger altid ctrl-D (place), og sørger for ikke at have en tekstrude
aktiv, for sætter InDesign altid ind inline i det valgte objekt.

jeg tror det er det samme der sker for dig

/Morten

Fra : Trine30

Dato : 14-10-04 08:52

> jeg bruger altid ctrl-D (place), og sørger for ikke at have en tekstrude
> aktiv, for sætter InDesign altid ind inline i det valgte objekt.
>
> jeg tror det er det samme der sker for dig

Se svarene til RoJo!
Jeg er på herrens vildmark.

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : RoJo

Dato : 13-10-04 18:11

"Trine30" <miss@abcdefghijklmnopq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op til 10 gange efter hvert billede, for at min tekst kommer til syne.
>
> Hvordan kan det være?? Kan det være fordi billederne er flere slags der er

Hej Trine

Du skal lave figursats på dit billede - den finder du med alt+ctrl+w - og
klikker på nr. 2 ikon. Herunder kan du så definere afstanden fra billedet
til teksten - og teksten lægger sin ikke bag billedet.

Sådan gør man

Mvh RoJo

Fra : Trine30

Dato : 14-10-04 08:48

> [...]
> klikker på nr. 2 ikon. Herunder kan du så definere afstanden fra billedet
> til teksten - og teksten lægger sin ikke bag billedet.

Så vil du have, at jeg ''bare'' skal placere billederne, lave figursats på
dem, og sætte dem over tekstfeltet? Det kan jeg også sagtens, og det giver
et godt resultat, men i det lange løb, så er det pisse besværligt, hvis
noget af teksten f.eks. skal flyttes, for så skal man til og have fat i alle
billederne igen. Det er næsten for stort et arbejde.

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : Trine30

Dato : 14-10-04 08:51

> [...]
> klikker på nr. 2 ikon. Herunder kan du så definere afstanden fra billedet
> til teksten - og teksten lægger sin ikke bag billedet.

....For den eneste måde man kan lave figursats på et billede, er hvis man
placerer det et tomt sted på siden, placerer jeg det i mit tekstfelt, hvor
den skulle placere billedet efter en linie, så er muligheden for figursats
der ikke...

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : RoJo

Dato : 14-10-04 12:00

> [...]
alle
>billederne igen. Det er næsten for stort et arbejde.

Hehe, det er vel ikke mere besværligt end at flytte teksten. - Det kunne
godt lyde som om du har gang i noget værre rod.
Men fortæl lige hvad du præcist mener med at flytte teksten.

> [...]
> den skulle placere billedet efter en linie, så er muligheden for figursats

Jow, billedet skal være i en billedkasse - hvis du smider det ind i
tekstfeltet, så skal du lave figursatsen efter du har klikket på billedet
med den hvide pil. - og så kan du flytte billedet sammen med teksten, den
normalt holder man billedet i en kasse for sig selv.

Mvh RoJo

Fra : Trine30

Dato : 14-10-04 14:40

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l. c o m> skrev i en meddelelse
> [...]

> godt lyde som om du har gang i noget værre rod.
> Men fortæl lige hvad du præcist mener med at flytte teksten.

Jamen forestil dig et 6-spaltet tekstfelt. Der er masser af afsnit, og til
hvert afsnit skal der være et billede. Så hvis jeg OVENPÅ tekstfeltet
placerer 10 billeder f.eks. med figursats. Billederne er placeret hvor de så
skal være. Men hov! Så forestil dig lige, at der skal en ekstra linie ind
hist og her. ÅH! Så er teksten ved efterfølgende billeder smuttet sig en
tur, og billederne skal flyttes og tilpasses igen. Haha.

> [...]
> med den hvide pil. - og så kan du flytte billedet sammen med teksten, den
> normalt holder man billedet i en kasse for sig selv.

Der kommer ingen mulighed for at lave figursats på et billede der er
placeret indeni tekstfeltet. Placerer det sådan: Markøren i tekstfeltet
blinker, og jeg trykker CTRL+D for Indsæt, og billedet kommer ind det valgte
sted (næsten da). Jeg klikker på billedet med den hvide pil, og alle felter
i figursats nedtonede, så det kan altså ikke lade sig gøre i Indesign
2.0...ved ikke om det også er den samme version du sidder med.

SUK!!

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : RoJo

Dato : 14-10-04 16:17

> [...]

> hist og her. ÅH! Så er teksten ved efterfølgende billeder smuttet sig en
> tur, og billederne skal flyttes og tilpasses igen. Haha.

Aaaah, så er jeg med.

> [...]
> i figursats nedtonede, så det kan altså ikke lade sig gøre i Indesign
> 2.0...ved ikke om det også er den samme version du sidder med.

Nu har jeg lige prøvet - og det var noget sludder jeg fik sagt med den hvide
pil - tænkte på noget andet.

Hvis du gør som Kurt siger, så får du den rigtige løsning. Husk at du skal
markere billedet med tekstværktøjet, når du angiver afsnitsformatet.
Når det er markeret, så går du ind i afsnitsformater - opretter en ny -
vælger "indryk og afstand" (tror det er den danske betegnelse) - her sætter
du "afstand før" og "afstand efter" ... derefter markerer du et nyt billede
og klikker på afsnitsformatet... osv osv.

Mvh RoJo

Fra : Trine30

Dato : 15-10-04 07:24

> Nu har jeg lige prøvet - og det var noget sludder jeg fik sagt med den
hvide
> pil - tænkte på noget andet.

Ok

> [...]
> du "afstand før" og "afstand efter" ... derefter markerer du et nyt
billede
> og klikker på afsnitsformatet... osv osv.

Hvordan markerer jeg lige billedet med tekstværktøjet? Lige som man gør med
tekst (tegner hen over)? Det er svært, når man ikke ved hvor billedet
starter og slutter, når det sådan ligefrem fylder hen over teksten. Øv!

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : Trine30

Dato : 15-10-04 07:40

> [...]
> du "afstand før" og "afstand efter" ... derefter markerer du et nyt
billede
> og klikker på afsnitsformatet... osv osv.

Jo det virker (sorry), skal så bare have 34mm før, så er det brugbart. Der
må være noget galt, men ''fuck det'' hehe.

Tak for hjælpen! Og go' weekend!

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-10-04 14:01

Trine30 skrev:

> [...]
> selv manuelt skal lave linieafstand op til 10 gange efter hvert
> billede, for at min tekst kommer til syne.

Lav et afsnitsformat til billederne, hvor du angiver Auto som skydning og
eventuelt også afstand før og efter. Derefter indsætter du billedet med
tekstmarkøren aktiv det relevante sted - så dur det.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Trine30

Dato : 14-10-04 14:33

> Lav et afsnitsformat til billederne, hvor du angiver Auto som skydning og
> eventuelt også afstand før og efter. Derefter indsætter du billedet med
> tekstmarkøren aktiv det relevante sted - så dur det.

Skydning? Hvor finder jeg nu det? Jeg kan ikke se det, kan heller ikke finde
et sted man kan sætte noget til auto.

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-10-04 14:49

Trine30 skrev:

> Skydning? Hvor finder jeg nu det? Jeg kan ikke se det, kan heller
> ikke finde et sted man kan sætte noget til auto.

Skydning er den typografiske betegnelse for "linjeafstand" (som staves
forkert "linieafstand" i InDesign). Det finder du i "Grundlæggende
tegnformater" i dit afsnitsformat.