Andet multimedie
bentjuul 3670
Øv og atter øv
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-10-04 20:24

Hej

Jeg må lige af med nogle fustrationer, og måske hente lidt hjælp,,

Jeg prøver nu for 47 gang at lave en banner i et Adobe program

3000x594mm og printe den ud på HP's Designjet 500 24"

Først Indesign 2 og Illustrator 10(win98/2000) og nu også med
CS/winxp, altid samme fejl, den fysiske print proces køre der ud af og går
i stå ved ca. 60-80cm udprintning også køre printeren lige 3m papir ud og klipper
af.

Publisher 2000/xp her ingen problemer i den retning.

Den banner jeg prøvede at udprinte i dag indeholdte
ingen bitmap men kun en kæmpe tekst og nogle eps
firma logoer.

nogen foreslag ?

På windows 98 og indesign 2 var jeg i stand til at producere
et A1 dokument som HP ikke var i stand til at udprinte i A1 overhoved, kun
nedskaleret til A3
( A1 Dokumentet indeholdt blot en masse gentaget 300dpi bitmap billeder)

Adobe support er også blank. ( vi har ingen printer i den størrelse)

Jeg var også forbi denne gruppe dengang.

Jan Rasmussen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-10-04 20:50

Jan Rasmussen skrev:

> [...]
> ud af og går i stå ved ca. 60-80cm udprintning også køre
> printeren lige 3m papir ud og klipper af.

Har du prøvet at lave en PDF fra InDesign og printe den ud i
stedet via Acrobat eller Readeren?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-10-04 02:22

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:ck7231.t0.1@tgm.dyndns.dk...

> Har du prøvet at lave en PDF fra InDesign og printe den ud i
> stedet via Acrobat eller Readeren?

Ja jeg har prøvet alt muligt i den stil , på kryds og tværs.

hmm, kommer lige i tanke om at jeg først nu med winxp har fået
Acrobat 6.0 installeret og ikke kun reader som før, jeg har tideliger exporteret
PDF fra Indesign/Illustrator og forsøgt at udskrive fra Acrobat reader,

jeg vil da lige prøve at se hvad acrobat pdf writer/distiller/printer
får ud af Indesigns CS udskrivning af et 3000x592mm dokument.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-10-04 16:36

"Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx> skrev i en meddelelse news:41673d20$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> jeg vil da lige prøve at se hvad acrobat pdf writer/distiller/printer
> får ud af Indesigns CS udskrivning af et 3000x592mm dokument.

Det er bedøvende om jeg printer direkte ud fra Indesign 2.0/ CS
Illustrator 10 / CS - eller 'printer' igennem Acrobat 6.0 pdf writer
og udskriver i acrobat.

I dag skulle jeg lave en A1 plakat med nogle få eps firma logoer
den færdige PDF fil fyldte vel 200kb og aligevel stopper udskrivningen
ved 80-90% , om igen ,, opretter et A3 dokument fylder eps'sere på
og opskalere til A1i printer driveren under udskrivning,
virker fint (opløsningen er selvfølgelig gået fløjten)

HP Driver 5.35

Jeg printede A1 dok. til en fil i stedet for til 'printeren'
åbnede filen i en hex editor,, filen sluttede med EOJ
(end of job stod i klar tekst) ,,,"det så rigtigt ud"

Kan det passe at Adobe/ CS ikke bruger windows printmanager
men deres egen ?
og det er måske derfor at publisher ikke fejler under udskrivning

Jan Rasmussen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-10-04 17:36

Jan Rasmussen skrev:

> Ja jeg har prøvet alt muligt i den stil , på kryds og tværs.

Sært, men det er ikke første gang jeg har hørt om problemet.
Blev engang spurgt om nøjagtig samme problem af en, som forsøgte
at printe en 160 cm lang arkitekttegning ud på en HP-printer.
Jeg husker dog ikke printermodellen, men der skete nøjagtig det
samme som det du beskriver. Den stoppede med at printe omkring
de 70 cm og kørte så blot resten af siden ud. Jeg ved desværre
ikke, om han nogensinde fik løst problemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 08-10-04 21:20

> nogen foreslag ?

Du er nok lidt nemmere at hjælpe hvis du skriver lidt mere om printeren og
den driver den kører med. Lidt info om hvad helt præcist sker når printeren
dropper jobbet ville også være fint. Det lyder i mine ører som om spoolfilen
bliver for stor og printeren ikke kan nå at aftage data. Jeg har hørt om den
type problem før, og der var løsningen vist en særskilt printserver.

Kh
Bjørn

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-10-04 02:41

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse news:4166f308$0$224$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du er nok lidt nemmere at hjælpe hvis du skriver lidt mere om printeren og
> den driver den kører med.

Hp Designjet 500 24" non ps, driver alle mulige lige siden vi købte printeren
for 3-4 år siden , og hen over 3 forskellige Ms OS win98,w2k,winxp
3 forskellige computer osv.

> [...]
> bliver for stor og printeren ikke kan nå at aftage data. Jeg har hørt om den
> type problem før, og der var løsningen vist en særskilt printserver.

ingen fejlmelding, slæden med printhoved stopper med at køre på tværs
efter 60-80cm's print, og printeren spytter så det resterende papir ud,
printjobbet er forsvundet fra systray.

Hvis der mangler plads på harddisken(140GB fri) så forventer
jeg at programet/driveren oplyser mig om dette.

Publisher 2000/XP har ingen problemer, så man skulle tro
at når publisher kunne så,, ja.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der sidder noget derude med en A1 printer
og bruger adobe på en microsoft platform, hvor det er lykkes at lave en A1 plakat
fyldt med 300dpi grafik eller en 3m banner ,, anyone ?

Jan Rasmussen

Jan Rasmussen

Fra : Esben

Dato : 09-10-04 10:32

> [...]
plakat
> fyldt med 300dpi grafik eller en 3m banner ,, anyone ?

Jeg har kun prøvet fra Corel Draw, på en HP 815mfp, og på en bestemt plakat
undlader den at skrive det sidste billede ud. Jeg skal snart udskrive en
masse A1 plakater, som jeg vil lave i InDesign CS - jeg kan lige vende
tilbage med resultatet. Udskriver du direkte til printeren via USB eller
parallel kabel?

--
Esben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-10-04 11:13

"Esben" <nospam@gruf.land> skrev i en meddelelse news:2sppfmF1o4d19U1@uni-berlin.de...

> [...]
> undlader den at skrive det sidste billede ud. Jeg skal snart udskrive en
> masse A1 plakater, som jeg vil lave i InDesign CS - jeg kan lige vende

Det ville være fint.

>Udskriver du direkte til printeren via USB eller
> parallel kabel?

Netværk(directe tcp/ip eller printserve) / USB / Parallel , ingen foreskel

Jan Rasmussen

Fra : Esben

Dato : 13-10-04 20:39

> Det ville være fint.

Nå, det blev en 914x2000mm plakat. Jeg lavede den i Indesign CS, printede
til en PS fil, konverterede den til PDF og printede derefter ud. Ca. 60 cm
før slut stoppede den, grrr.

--
Esben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-10-04 07:28

"Esben" <esben@gruf.lande> skrev i en meddelelse news:2t5ej2F1rjrbkU1@uni-berlin.de...
> [...]
> til en PS fil, konverterede den til PDF og printede derefter ud. Ca. 60 cm

Jeg snakkede med en Dansk HP support i går, han kunne fortælle mig
at jeg skulle bruge 'scale to fit' og en 'scaling' på '100%' selvom jeg ikke hade brug for det,
da man dermed 'bypasser' en 'bug/section' i driveren, eller noget i
den still, men det virker, efter jeg er begyndt at bruge scaling 100%
så kan jeg printe en komplet A1 ud med 300dpi indhold og 3 meter banner
med tekst og et par eps'er bliver også printet fint ud.

Jan Rasmussen

Fra : Esben

Dato : 14-10-04 15:39

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kan jeg printe en komplet A1 ud med 300dpi indhold og 3 meter banner
> med tekst og et par eps'er bliver også printet fint ud.

Fantastisk - det virker.

--
Esben

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-10-04 08:44

> [...]
> i stå ved ca. 60-80cm udprintning også køre printeren lige 3m papir ud og

Hvor meget ram har du i printeren? Det kan godt være det der driller. Vi har
en 5000ps som vi måtte sætte mere ram i, men den dumpede bare hele jobbet
inden den begyndte at printe. Om det så er fordi vi har en PosterJet rip i
mellem ved jeg ikke. Hvad siger jeres leverandør? Vores leverandør kan som
regel altid hjælpe, hvis vi løber ind i problemer, jeg ville prøve der.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-10-04 10:52

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> klipper
>

> Hvor meget ram har du i printeren?

Default 16MB,, Hp support mente ikke det skulle have nogen
indflydelse , specielt da publisher kan klare sig fint med de 16mb.

Jeg lavede i sin tid i Indesign 2.0 et A1 dokument med 300dpi grafik
og sendte det, efter aftale til HP support som PDF, de kunne
ikke udskrive det i A1 på nogen af deres printere,(500,500ps,5000,osv.), hele serien
fejlede, nedskaleret de uden udskrivning til A3 virkede det fint.

Så HP mente at det måtte være et adobe 'problem'
Adobe support forslog CS , da det hade en ny printmotor....

http://www.epson.dk/products/printers/inkjet/stypro7600/spec.htm
denne fætter har 32MB og en max DPI på 2880x1440, så med
Designjet's 16MB og max 1200dpi, så passer det vel meget
godt, en ink-jet printer behøver vel kun nok ram til en enkelt kørsel
på tværs at papiret, og ikke som laser hvor hele dokumentet skal
'fyres af' på 3 sekunder.

> Hvad siger jeres leverandør? Vores leverandør kan som
> regel altid hjælpe, hvis vi løber ind i problemer, jeg ville prøve der.

leverandør,, hade man bare sådan en.

Jan Rasmussen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-10-04 14:28

> Default 16MB,, Hp support mente ikke det skulle have nogen
> indflydelse , specielt da publisher kan klare sig fint med de 16mb.

Hmm... det lyder underligt...

> [...]
hele serien
> fejlede, nedskaleret de uden udskrivning til A3 virkede det fint.

Hvordan laver du din pdf? I Destiller eller i InDesign? Prøv evt. at outline
alle skrifter inden du laver en pdf?

> leverandør,, hade man bare sådan en.

Årh hvaaad... har I selv bygget den..? Respekt!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-10-04 15:13

> [...]
> hele serien
>

> Hvordan laver du din pdf? I Destiller eller i InDesign? Prøv evt. at outline

Indesign 2.0 / Illustrator 10 gem som pdf ,

fejlen kommer også uden tekst, kun bitmap.
enten et stort 300dpi bitmap eller en masse små
(150dpi billetter) på et A1 dokument.

ved 'for meget' bitmap stopper printet ved ca.80%
tilbage på windows 98 , var der en 128mb grænse i den
temp fil hp designjet driveren oprettede under udskrivning,
holdte jeg mig inden for de 128mb virkede det fint.

Det virker lidt som om det stadig er det problem her på
WindowsXP og CS

og enten 'for meget' bitmap eller banner print skaber problemet.

Jan Rasmussen