Andet multimedie
bentjuul 3670
Ny skærm - men hvilken?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-10-04 08:06

Inden I nu begynder at sende mig videre til en hardware gruppe, så er det
helt bevidst at jeg poster i denne gruppe. Jeg skal bruge en skærm til at
justere billeder på, den skal kunne gengive farver korrekt og størrelsen
være 19" - 21". Grunden til jeg poster her, er at der nok sidder en del
herinde med erfaring indenfor billedjustering som har et forhold til hvilke
skærme der er gode, og hvilke man skal holde sig fra.

Umiddelbart hælder jeg mest til at købe en Sony (eller i hvert fald en
trinitron skærm), men hvad siger I - hvilken skærm giver korrekte farver til
den bedste pris? Jeg er godt klar over jeg ikke får noget for 3.000,- men
vil heller ikke give 20.000,- for en skærm. Jeg vil også mene at en CRT
skærm er at foretrække fremfor TFT.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Jeroen

Dato : 06-10-04 09:50

You can't go wrong with monitors from Lacie, and they have adjusted their
prices to better fit people's budgets.

http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10037

22 inch = 4,828.11 DKK
19 inch = 2,290.18 DKK

Desværre skal du finde en forhandler i danmark, og det gør at prisen bliver
betydelig højre, fx:

http://www.computerstore.dk/shop/vareliste.asp?kat=monitor&subkat=moncrt22&nav1=Monitor&nav2=moncrt22

Men ok, stadig en fair nok pris til denne superskærm.

MVH

Jeroen

Fra : Jeroen

Dato : 06-10-04 18:04

Jeg er enig med Jane. Begge skærmer er vist rigtig god.

Jeg har kun erfaring med Lacie (omkring 3 år siden og selvfølgelig mere
gamle udgaver end de skærmer vi snakker om her), men det var udmærket. Man
kunne sagtens arbejde 12 timer i træk på dem, helt uden at mærke det på øjne
(og det var ikke sjældent vi har prøvet det).

Lacie's "hood", som følger nu med som standard, er perfekt. Man gider jo
ikke at sidde i en mørket rum hele dagen, og hooden gjørte det muligt at kig
ud af vinduen ind imellem man arbejde på farvekrævende jobber. Det' rart :)

Der kan købes en "blue eye" til at kalibrere skærmen. Den virker også helt
fint.

> Uanset så skal skærmen
> vel skiftes efter et par år eller tre, når den ikke længere kan kalibreres
> ordentligt?

Ja, som Jane spurgte, hvorfor ikke? ;)

Måske er det noget værd at klik ind på CNET og læs om skærmerne, bare til at
forvirre dig endnu mere ;) :
http://reviews.cnet.com/CRT_monitors/4502-3175_7-0.html?tag=dir.srch&orderby=&qt=&100021id=&1000036id=&500140id=7969674&500603id=&500259id=

VH

Jeroen

Fra : Jeroen

Dato : 06-10-04 18:09

Direkte link til La Cie på CNET:
http://reviews.cnet.com/Electron_22in_CRT_Blue_IV___Graphic_Monitor/4507-3175_7-30565821.html?tag=tab

Fra : Jane M. :o)

Dato : 06-10-04 12:09

On 06/10/04 9:05, in article 416398ad$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]

> den bedste pris? Jeg er godt klar over jeg ikke får noget for 3.000,- men
> vil heller ikke give 20.000,- for en skærm. Jeg vil også mene at en CRT

Tjaaa.. Jeg kan jo ikke andet end at sige, at jeg har været og ER ganske
tilfreds med min Sony 21" FD Triniton skærm.

Det er vel efterhånden en "gammel" model - men en nyere af slagsen er nok
ikke ringere. (kan se på specifikationerne den er magen til - bare design er
federe)

Her er den der er tilsvarende min (måske den er for dyr??):

Mvh Jane
---
http://www.janemark.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-10-04 14:05

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Indtil videre ser det ud til at valget står mellem en Lacie Electron Blue IV
22" til kr. 5.996,- eller en Sony GDM-F520 til kr. 9.599,- Umiddelbart
hælder jeg mest til Lacie; den er større, der følger en hood med og den
bliver generelt rost i forb. med farvekrævende arbejde.

Er der nogle der har erfaring med begge disse skærme som kan fortælle om
merprisen for en Sony på kr. 3.600,- er værd at ofre? Uanset så skal skærmen
vel skiftes efter et par år eller tre, når den ikke længere kan kalibreres
ordentligt? Og så er der jo mere økonomi i at bruge 6000,- fremfor 9600,-

Lacie benytter Diamontron i stedet for Triniton, og i Diamontron er
trådnettet drejet diagonalt, betyder det at man slipper for de irreterende
streger på tværs af skærmen? Eller de nu blot lodrette i stedet for?

Fra : Jane M. :o)

Dato : 06-10-04 16:38

On 06/10/04 15:05, in article 4163ece9$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]

> hælder jeg mest til Lacie; den er større, der følger en hood med og den
> bliver generelt rost i forb. med farvekrævende arbejde.

Følg dit hjerte... Begge skærme er jo gode skærme...

> [...]
> ordentligt? Og så er der jo mere økonomi i at bruge 6000,- fremfor 9600,-

Hvem har du hørt fra, at en sådan skærm ikke kan kalibreres ordentligt efter
allerede et par år?

Min fungere nu ganske fint efter flere år.

> Lacie benytter Diamontron i stedet for Triniton, og i Diamontron er
> trådnettet drejet diagonalt, betyder det at man slipper for de irreterende
> streger på tværs af skærmen? Eller de nu blot lodrette i stedet for?

Mvh jane

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-10-04 10:29

"Jane M. " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Blue IV

> Følg dit hjerte... Begge skærme er jo gode skærme...

Jeg bruger både hjertet og fornuften - det kan jo godt kombineres...

> Hvem har du hørt fra, at en sådan skærm ikke kan kalibreres ordentligt
efter
> allerede et par år?

Det er bare generelt hvad jeg har hørt i branchen, at en CRT skærm har
typisk en maks. levetid på tre år, hvis den stadig skal kunne vise farverne
ordentligt. Det er vist noget med at fosforen i skærmen brænder ud. Den kan
sagtens fungere som skærm i flere år end tre, men litografarbejde dur den
ikke til når den har nogle år på bagen. Personligt kunne jeg sagtens sidde
med sådan en skærm i længere tid end tre år, men nu sidder jeg heller ikke
og justerer billeder - skærmen her skal fortrinsvis bruges til at justere
billeder på.

Fra : Jane M. :o)

Dato : 07-10-04 13:47

On 07/10/04 11:29, in article 41650bde$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> "Jane M. " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Blue IV

> Jeg bruger både hjertet og fornuften - det kan jo godt kombineres...

Ja, men med ovenstående overvejelser kunne jeg jo se, at hjernen allerede
havde været I sving... Så det var netop kombinationen jeg ligesom
understregede, men så tilsyneladende ikke fik skrevet ord-ret...

> [...]
> og justerer billeder - skærmen her skal fortrinsvis bruges til at justere

Ok, det har jeg ikke hørt før at den skulle være "brændt ud" allerede efter
så kort tid, altså til billed justeringer.

Kan man læse det nogen steder, eller er det udelukkende baseret på
erfaringer fra dine bekendte/venner I branchen?

Jeg tænkte på, om det var bestemte skærme, eller om det skulle være en mere
generel ting, uanset skærm?

Måske jeg så bare har været heldig, da min stadigvæk fungerer optimalt
farvemæssigt, når den er nykalibreret, og den har vel egentlig et par år
ekstra på bagen. Mener min er ved at være ihvertilfald 4 år gammel (kan dog
ikke huske det præcist).

Men I tilfælde af, kan det jo give stof til eftertanke og overvejelser om
udskiftning, da jeg selv sidder med en del billeder.

Mvh Jane

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-10-04 17:18

> [...]
> Kan man læse det nogen steder, eller er det udelukkende baseret på
> erfaringer fra dine bekendte/venner I branchen?

Det er bare snak - har startet en tråd i adobe.photoshop.windows omkring
det, for at se om der der er nogle der ligger inde med nogle links. Der er
noget snak omkring fosforen i skærmen - som der ganske rigtigt bliver
skrevet, så er det ikke alderen men performance der tæller (jo ældre man
bliver jo mere rigtigt lyder det... men det kræver jo så bare at skærmen
bliver kalibreret ofte, da man, hvis man sidder ved den samme skærm hver
dag, nok ikke selv opdager at den gradvist bliver dårligere og dårligere.

Får jeg et link poster jeg det her.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-10-04 09:03

> Får jeg et link poster jeg det her.

Ikke et link til noget info, men et link jeg fik i adobe.photoshop.windows:
http://www.monitorsdirect.com/toolkit/index.shtml der er en test der
angiveligt skulle kunne give et hint om kvaliteten af monitoren.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-10-04 17:59

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Er der nogle der har erfaring med begge disse skærme som kan
> fortælle om merprisen for en Sony på kr. 3.600,- er værd at
> ofre?

Sony GDM-F520 har længe været kendt som en af verdens bedste
CRT-skærme. Dens forgænger GDM-F500 var i øvrigt mindst lige
så anerkendt og delte i en lang periode førsteplads samme med
Mitsubishis 2040U. Der er dog ingen tvivl om, at man betaler
en del for Sony-navnet og designet.

> Uanset så skal skærmen vel skiftes efter et par år eller
> tre, når den ikke længere kan kalibreres ordentligt?

Normalt siger man tre år ja. Det er gennemsnitstiden det tager
for en CRT-skærms fosforlag at "fordampe" til et punkt hvor det
er umuligt at få skærmen indenfor de 85-95 cd/m², som de fleste
kalibreringspakker anbefaler at man stiller en CRT-skærm til i
luminans.

Selvfølgelig kan man være heldig at få fat i en skærm, som kan
holde længere end det og de fleste kan sikkert også klare sig
med en lidt lavere luminans, men det vil gå ud over farvegen-
givelsen. Man opdager det bare ikke, hvis man ikke har et måle-
instrument, men i stedet kun bruger sine øjne. Øjnene, eller vel
rettere hjernen, er god til at tilpasse sig forskellige lysforhold,
så først når man får et måleinstrument på, eller stiller en ny
skærm af samme model og mærke op ved siden af den gamle, opdager
man, hvor meget luminans den har tabt i årenes løb.

Det skal også siges, at de tre år gælder fra fabrikationsdatoen
uanset om skærmen har været i brug eller ej. Det vil sige, at
det ikke er særlig smart at købe en CRT-skærm, som har stået i
flere år på et lager, for den er i så fald heller ikke så lys-
stærk som en nyproduceret skærm.

> Og så er der jo mere økonomi i at bruge 6000,- fremfor 9600,-

Hvis valget kun stod imellem Lacie Electron Blue IV og Sony
GDM-F520, ville jeg nok købe Lacie Electron Blue IV og så
samtidig investere i en ordentlig kalibreringspakke som f.eks.
EyeOne-pakken fra GretagMacbeth, Optix XR fra Xrite, Spyder2Pro
fra ColorVision eller noget i den stil. Uden sådan en pakke,
kan man alligevel ikke stole på farverne på skærmen, uanset hvor
god skærmen er.

Hvis prisen godt måtte overstige de 10.000 og jeg samtidig var
pisket til at købe en CRT-skærm, ville jeg vælge Sony Artisan-
systemet. Det er kendt for at være noget af det mest præcise
indenfor CRT-skærme, hvis man ser bort fra de meget dyre Barco-
systemer, men Sony Artisan koster også næsten 20.000 kr. så
vidt jeg lige kan se ved at Google lidt rundt på danske sider.

> Lacie benytter Diamontron i stedet for Triniton, og i
> Diamontron er trådnettet drejet diagonalt, betyder det at man
> slipper for de irreterende streger på tværs af skærmen? Eller
> de nu blot lodrette i stedet for?

Lacie har også to horisontale streger, men jeg vil vove den
påstand, at du ikke bemærker dem efter ganske få timers brug.
Ulempen ved dem bliver efter min mening klart overskygget af
fordelene ved Trinitron/Diamontron-billedrøret.

Sony har opfundet Trinitron, eller gittermaske-billedrøret, som
det også kaldes. Mitsubishi tog ideen til sig og videreudviklede
efter sigende lidt på det, men da Sony på det tidspunkt havde
rettighederne til Trinitron-navnet (det har de vist ikke mere),
valgte Mitsubishi at kalde det Diamontron i stedet. Sidenhen er
andre producenter også begyndt at bruge Diamontron-billedrøret,
men dybest set er Trinitron og Diamontron det samme, da det i
begge tilfælde er tale om et gittermaske-billedrør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-10-04 18:39

> [...]
> er umuligt at få skærmen indenfor de 85-95 cd/m², som de fleste
> kalibreringspakker anbefaler at man stiller en CRT-skærm til i

Rart at høre jeg ikke er den eneste af den opfattelse

> [...]
> fra ColorVision eller noget i den stil. Uden sådan en pakke,
> kan man alligevel ikke stole på farverne på skærmen, uanset hvor

Vi har EyeOne sættet, så der er vi godt hjulpet.

Takker for info.

Fra : Jane M. :o)

Dato : 07-10-04 19:07

> [...]
> er umuligt at få skærmen indenfor de 85-95 cd/m², som de fleste
> kalibreringspakker anbefaler at man stiller en CRT-skærm til i

Så min GDM-F500 er ved at have "set sine dage" efter godt 4 år, hvis jeg
ønsker præcis farve-gengivelse..?

Mvh jane (der så måske snart også må ud og kigge skærm)
---
http://www.janemark.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-10-04 20:17

Jane M. skrev:

> Så min GDM-F500 er ved at have "set sine dage" efter godt 4
> år, hvis jeg ønsker præcis farve-gengivelse..?

Det er ikke sikkert, men jeg kan fortælle at min GDM-FW900 er
produceret i july måned 2000 og jeg købte den i november 2001.

Fabriksindstillingen er en kontrastindstilling på 90, hvor
maks. er 100 og da jeg købte den, var luminansen omkring 110
cd/m², så jeg måtte dæmpe den i kontrasten for at få den ned
på de 90 cd/m², som jeg foretrækker på en CRT (på en TFT
foretrækker jeg et sted imellem 120 og 150 cd/m²).

Nu er den så altså lidt over fire år og selvom kontrasten er
drønet helt op på 100, kan jeg kun få den op på 75 til 80 cd/m²,
så den er blevet væsentlig svagere med årene. Derudover kan
jeg tydeligt se, at den flytter sig mere og mere imellem hver
kalibrering, hvilket nok skyldes at den nu kører med fuld skrue
på kontrasten, som tvinger komponenterne til at arbejde hårdere
og den er heller ikke så skarp, som den var engang fordi farve-
kanonerne ikke er så præcise mere. De har det også med at blive
upræcise med tiden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-10-04 14:50

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> http://www.monitorsdirect.com/toolkit/index.shtml der er en
> test der angiveligt skulle kunne give et hint om kvaliteten af
> monitoren.

Ja, det program er ganske udmærket til at kontrollere ting som
konvergens, farvevariation osv. Det er Nokias testprogram også.
<http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html>.

Ingen af de to programmer kan dog fortælle dig præcis hvor meget
skærmen har tabt af sin styrke gennem årene, men de er gode til
at teste en nyindkøbt skærm med. Jeg brugte f.eks. testen på
monitordirect til at teste min TFT-skærm for pixelfejl, da jeg
købte den for et års tid siden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-10-04 15:08

> Ingen af de to programmer kan dog fortælle dig præcis hvor meget
> skærmen har tabt af sin styrke gennem årene, men de er gode til

Holder mig også til EyeOne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-10-04 15:18

..°o.O Thomas O.o°. skrev: