Andet multimedie
bentjuul 3670
pdf sidestørrelser
Fra : Studio Smalbro

Dato : 05-10-04 19:27

Hvis jeg nu cropper en a4 pdf side til - måske - 180x200 mm, kan jeg så
efterfølgende resize min pdf til a4 igen og blot få Acrobat til at sætte
hvidt ind istedet for det der forsvandt ? Altså ligesom når man arbejder med
canvas size i Photoshop

Jeg sidder med et drilsk problem og kan ikke rigtig hitte den helt rigtige
måde at tackle det på. Jeg har nogle meget lange pdf-filer (ca 210x800 mm)
som jeg skal have brudt op i a4 sider, sålede at jeg får nogle flersidede
pdf-filer ud af det. Men jeg ville jo helst gøre det i Acrobat og ikke være
nødt til at inddrage CorelDraw/Illustrator eller lign.

Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 05-10-04 20:32

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> hvidt ind istedet for det der forsvandt ? Altså ligesom når man arbejder med

Jeg mener nej - du kan printe en ny fil til Adobe PDF PPD og sætte den
til A4 format og sige: Fit to paper - none, så får du en hvid kant.

> [...]
> pdf-filer ud af det. Men jeg ville jo helst gøre det i Acrobat og ikke være
> nødt til at inddrage CorelDraw/Illustrator eller lign.

Består dine pdf'er af tekst eller billeder?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 05-10-04 21:22

> Består dine pdf'er af tekst eller billeder?

De består af både tekst og billeder. Tanken er at bruge pdf'er som substitut
for "printervenlig version" på et website. Derfor skal alle websiderne laves
om til pdfer, men jeg kan ikke styre sidefaldet pålideligt nok fra webben.
Derfor laver jeg i første omgang hver webside som een lang pdf, der så skal
deles op i enkeltsider. Men hvordan nemmest?.... det er spørgsmålet,,
Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 05-10-04 21:14

> [...]
> Derfor laver jeg i første omgang hver webside som een lang pdf, der så skal
> deles op i enkeltsider. Men hvordan nemmest?.... det er spørgsmålet,,

Kan du så ikke lave et A4 InDesign dokument og sætte den lange pdf ind
her? Side for side rykker du pdf'en op, og laver en ny screen pdf af
dokumentet. Det er da hurtigt gjort.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 05-10-04 22:20

> Kan du så ikke lave et A4 InDesign dokument og sætte den lange pdf ind
> her? Side for side rykker du pdf'en op, og laver en ny screen pdf af
> dokumentet. Det er da hurtigt gjort.

jo - det er jo da godt nok en mulighed. Og den bedste løsning indtil videre!
Jeg ville bare gerne undgå at skulle ind over et tredie program, men omvendt
så er de pdf-splittere jeg har kigget på ikke meget bevendt til lige mit
formål. Takker for rådet.

Kh
Bjørn

Fra : Erik Andersen

Dato : 05-10-04 21:12

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så laver du ikke dokumentet om ved
at croppe det, men du "indsnævrer" bare det synlige areal. Hele dokumentet
ligger der stadig og ved at dobbeltklikke med crop-funktionen, åbner du hele
siden og kan nulstille den.
Jeg har nogle gange, når jeg skal splitte noget op, indsat siden i PageMaker
og croppet den der, for så at destillere den igen.
Måske er det lige så skørt, men det virker da.

Mvh Erik

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-10-04 07:59

> [...]
være
> nødt til at inddrage CorelDraw/Illustrator eller lign.

Så ville jeg hente trial versionen af Enfocus PitStop, der kan du croppe
hele dokumentet (alle siderne på en gang) og resize dem bagefter alt i
Acrobat. og en masse andre ting

Stef