Computer-spil
Fra : Linda Sørensen

Dato : 14-05-01 10:59

Hej allesammen.

Jeg har et par spørgsmål til jer:

1. Hvordan laver jeg i en Scroll-boks, sådan at hvis jeg holder højre
musse-knap nede, kan jeg scrolle ved at "trække" musen rundt på banen?

2. Hvordan kan jeg få en mand til at flytte sig derhen hvor jeg trykker med
musen???

Pls. Help!!!

Nick Bruun

Fra : Thomas P

Dato : 14-05-01 11:37

Det virker lidt som om du søger totalløsninger - og det får man altså ikke i
ng's

> 2. Hvordan kan jeg få en mand til at flytte sig derhen hvor jeg trykker
med
> musen???

Jeg tror du bliver nødt til at være lidt mere specifik - så vidt jeg ved,
findes der ikke et objekt ved navn "mand" i min version af delphi. Er 'mand'
en klasse, skulle du nok tage og udstyre den med nogle variabler,
x,y:integer og så flytte ham vha. det.

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Thomas Riedel, LogiH~

Dato : 16-05-01 21:44

Hej Linda

Sådan kan du scrolle dit image:

Sæt en tscrollbox på en form.
Placer et Timage i denne og sæt width og height til f.eks 1000.
Load et billede i dit timage så du kan se det scrolle.

Tilknyt disse til din Timage komponent:

var mx, my : integer;
mdown : boolean;

procedure TForm1.Image1MouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
mx := x;
my := y;
mdown := true;
screen.cursor := crsizeall;
end;

procedure TForm1.Image1MouseMove(Sender: TObject; Shift: TShiftState; X,
Y: Integer);
begin
if mdown then
with image1 do
begin
top := top + y-my ;
left := left + x-mx ;
end;
end;

procedure TForm1.Image1MouseUp(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
mdown := false;
screen.cursor := crdefault;
end;

Billedet scroller ikke særlig glat, - men det virker da...
Hilsen
--
Thomas Riedel, LogiHouse
Linda Sørensen <cnn@pc.dk> skrev i en

Fra : Splatman

Dato : 18-05-01 18:50

Linda Sørensen <cnn@pc.dk> skrev i en news:9doafv$ou6$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> musse-knap nede, kan jeg scrolle ved at "trække" musen rundt på banen?
>
> 2. Hvordan kan jeg få en mand til at flytte sig derhen hvor jeg trykker
Har du lavet en grafik motor?

Fra : FreeAll

Dato : 03-06-01 08:14

Ligefrem motor er vel ikke nødvendigt. Tøftøf

Hvis du har lagt manden i et billede så kan du gøre dette:

procedure TForm1.FormMouseUp(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
Image1.left := x - (Image1.width div 2);
Image1.top := y - (Image1.height div 2);
end;