Andet multimedie
bentjuul 3670
Rename i PhotoShop.
Fra : Jesper

Dato : 03-10-04 20:16

Hej.

Jeg har netop lavet "rename" af en del af mine fotos ved hjælp af
PhotoShop - og det gik helt fint, men jeg har lige et spørgsmål:

Hvis jeg nu f.eks. har en mappe, hvori mine fotos hedder "egne fotos1" og så
ellers fortløbende numre, hvordan får jeg så fremover tilføjet flere
billeder til denne mappe med fortløbende numre uden at jeg manuelt skal
omdøbe alle de nye fotos med fortløbne numre?

Med andre ord: Kan jeg i PhotoShop angive at en ny omgang "rename" skal
starte med "egne fotosxx", så jeg altså selv definere fra hvilket nummer det
skal starte?

Håber at I forstår hvad jeg mener...

mvh

Jesper.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-10-04 13:53

Jesper skrev:

> Med andre ord: Kan jeg i PhotoShop angive at en ny omgang
> "rename" skal starte med "egne fotosxx", så jeg altså selv
> definere fra hvilket nummer det skal starte?

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg har forstået dig, men hvis
du sidder med Photoshop CS, så har du mulighed for at stille den
sådan her f.eks.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs/starting_serial.png>.

Hvis filnavnet f.eks. er 'egne fotos', så vil ovenstående tilføje
to numre til filnavnet og det første nummer vil være 5. Det vil
sige 'egne fotos05', 'egne fotos06' osv.

Det er feltet 'Starting serial#', som bestemmer det første nummer
og du finder feltet både inde i filbrowserens batch rename og inde
i batch-dialogboksen i File > Automate-menuen, men kun i Photoshop
CS. Tidligere versioner har ikke 'Starting serial#'-feltet.

--
Hilsen
Madsen