Afsyring
Fra : Jørgen

Dato : 01-11-04 18:42

Jeg har en gammel skab som jeg erne vil have afsyret.
Kan man gøre det selv og hvordan gør man det.
Nogen der vil jælpe

Jørgen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : JIB

Dato : 01-11-04 22:45

"J?rgen" <js2@c.dk> wrote in message
newssgsrg21ddi6sca@jso-jogcj8794ft.flatrate.dk

> Jeg har en gammel skab som jeg erne vil have afsyret.
> Kan man gøre det selv og hvordan gør man det.
> Nogen der vil jælpe

Yep. Jeg afsyrede nogle døre for et par år siden, og en gammel skab må
vel være ligesådan.

Du blander kaustisk soda op i vand (det bliver varmt!), og hælder en
pose tapetklister ud i når det er kølet af igen. Der skal lidt mere vand
i klisteret end normalt.

Når blandingen er klar, smører du den på en flade på skabet - helst i
vandret position. Derefter dækker du det med film, som kan købes i
ekstra brede ruller i byggemarkeder. Efter 3-4 timer er malingen godt og
grundigt opløst, og det hele kan spules af med en haveslange. Mange lag
maling kan kræve flere behandlinger, men et godt tykt lag kan altså
klare meget.

Bemærk: du skal være iført regnsæt og gummihandsker, idet en lille sjat
kaustisk soda brænder på huden. Og det brænder! Desuden må det ikke
skylles ud i kloakken, men skal afleveres som giftigt affald.

God arbejdslyst. Det er et møgjob...

Vh. JIB

Fra : Mirro

Dato : 02-11-04 15:05

Har du ikke mod på at gå i gang med at afsyre dit møbel, kan en
varmepistol og en spatel også tage malingen :)

Du varmer simpelthen malingen op til den begynder at boble og man kan
så skrabbe malingen af med en spartel...

Du skal dog være opmærksom på at du ikke kan være sikker på hvilken
slags træ der er anvendt under malingen - de er jo fremstillet med
henblik på at skulle males...

Og jeg har været med til at afsyre/skrabbe maling af en del møbler og
somme tider har man brugt 2 slags træ til at fremstille møblet med :(