Desing højrekliksmenuer...
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 01-11-04 15:15

Hej NG

Jeg har to spørgsmål. Det første er direkte til min applikation og det
andet er om min applikations evne til at "manipulation" med windows.

1)
Kan man selv designe sine egne højrekliksmenuer, så når jeg højreklikker
på et element i min applikation, så kommer windows standard menu ikke
frem, men helt egen, der passer til min applikation?
Er der nogen der har en ide om hvordan dette gøres, og evt. en
henvisning til én eller flere artikler om emnet?

2)
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg "tilføjer" mine egne
menupunkter til windows standard højrekliksmenu? Det jeg efterlyser er
noget der kan gøre det samme som f.eks. WinRAR og Norton Antivirus.
Begge disse programmer har lagt sig ind i windows højreklikmenu, så når
man højreklikker på en fil kan man henholdsvis komprimere eller scanne
filen for virus.
Er der nogen der har en ide om hvordan dette gøres, og evt. en
henvisning til én eller flere artikler om emnet?

På Forhånd Tak!

--
Simon Moore Højer

At programmere er at dykke ned i det hav af muligheder,
alle tiders hurtigst ekspanderende teknologi tilbyder.
Citat: Jakob Kristiansen (Start på visual basic 6.0)

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 05-11-04 00:05

"Simon Moore Højer" <simonhoejer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der har en ide om hvordan dette gøres, og evt. en
> henvisning til én eller flere artikler om emnet?

Er der slet ikke nogen der ved hvordan man gør?

Eller er det fordi jeg har forklaret mig så dårligt at i ikke forstår
hvad det er jeg søger?

Fra : Reidar Kind

Dato : 05-11-04 15:57

"Simon Moore Højer" <simonhoejer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er der slet ikke nogen der ved hvordan man gør?
>
> Eller er det fordi jeg har forklaret mig så dårligt at i ikke forstår hvad

Kanskje heller fordi et enkelt søk på google ville gitt deg noen raske svar?

Se f.eks på http://www.developerfusion.com/show/109/

... og hvis dette ikke er det du er ute etter så har du nok forklart deg
dårlig

-Reidar

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 05-11-04 16:25

> Se f.eks på http://www.developerfusion.com/show/109/
>
> .. og hvis dette ikke er det du er ute etter så har du nok forklart
deg
> dårlig

ikke lige det jeg mente så jeg har nok forkaret mig dårligt...

Jeg prøver lige en gang mere:

1)
JEG SKREV:
> [...]

JEG MENTE:

Hvis jeg åbener Microsoft Word og højreklikker i selv dokumentet kommer
der en menu frem hvor jeg kan vælge punkter som f.eks. klip, kopier,
indsæt, afsnit, hyperlink, punktopstilling m.m.
Hvis jeg så højreklikker oppe i værktøjslinien kommer der en menu frem
med punkter der er relevant for håndteringen af værktiøjslinien..

Det er sådanne højrekliksmenuer jeg gerne vil vide hvordan man lave.

2)
JEG SKREV:
Begge
Kanskje heller fordi et enkelt søk på google ville gitt deg noen raske
svar?

JEG MENTE:

Hvis jeg går ud på Skrivebordet eller en mappe i windows og højreklikker
på en fil så kommer der en menu frem med punkter som f.eks. Åbn, Åben
Med, Send Til, Kopier, Indsæt, Klip, Egenskaber m.m.
Efter jeg har installeret programmerne Norton (antivirus og firewall) og
WinRAR(kompimeringsprogram i stil med WinZip) er der i højrekliksmenuen
dukket nye menupunkter op der bruges af dette program. For Nortons
vedkomne er der nu en menu der hedder 'Skan med Norton Antivirus..' og
for WinRARs vedkommene kan man nu i menuen vælge at komprimere filen.

Håber i nu forstår hvad jeg mener og kan hjælpe, for jeg har ikke kunne
finde noget på internettet.

Fra : Reidar Kind

Dato : 05-11-04 16:42

> [...]
> for WinRARs vedkommene kan man nu i menuen vælge at komprimere filen.
>

> Håber i nu forstår hvad jeg mener og kan hjælpe, for jeg har ikke kunne

Muligens er jeg litt treg, men ønsker du å endre popup-menyen i et
eksisterende program (explorer, word), eller skal du lage en popup-meny til
f.eks en tekstboks i et program du lager? Dersom det siste er tilfelle må du
da kunne bruke eksempelet i den linken jeg sendte tidligere?

-Reidar

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 05-11-04 16:50

> [...]
må du
> da kunne bruke eksempelet i den linken jeg sendte tidligere?

Hvad mener du med popup?
Det du sende var ikke andet en en form med en menu... der skete intet
ved at HØJREKLIKKE MED MUSEN.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 05-11-04 17:07

> Hvad mener du med popup?
> Det du sende var ikke andet en en form med en menu... der skete intet
> ved at HØJREKLIKKE MED MUSEN.

Nu virker den pludselig...jep det er præcis det jeg eftersøgte i spg. 1.

Hvad med spg. 2, har du også et forlag til det?

2)

Fra : Reidar Kind

Dato : 05-11-04 17:44

> Nu virker den pludselig...jep det er præcis det jeg eftersøgte i spg. 1.
>

> Hvad med spg. 2, har du også et forlag til det?

Explorer henter menypunktene sine fra registry, se
http://www.logicalexpressions.com/vbtip03.htm , under "Defining Actions" for
mer informasjon. Selv fant jeg ikke akkurat de samme katalogene, men du kan
jo søke litt rundt i registry etter noe WinRar eller noe..

... og søke rundt på google.. selv finner jeg det meste der.. (kan jo også
søke på news der..)

Si gjerne fra dersom du finner ut noe mer håndfast..

-Reidar

Fra : terje

Dato : 05-11-04 19:42

Reidar Kind wrote:
> [...]
> mer informasjon. Selv fant jeg ikke akkurat de samme katalogene, men du kan
> jo søke litt rundt i registry etter noe WinRar eller noe..

Her et eksempel på en reg-fil som vil sette inn egen meny linje når du
høyreklikker med IE. Klikker du på den så åpnes en html fil. Du kan jo
eksperimentere med andre fil typer.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\MenuExt\MyMenuItem]
@="C:\\Program Files\\MyProgramFolder\\MyPage.html"

terje

Fra : Reidar Kind

Dato : 05-11-04 17:17

> popup-meny til
> må du
>
> Hvad mener du med popup?
> Det du sende var ikke andet en en form med en menu... der skete intet
> ved at HØJREKLIKKE MED MUSEN.

jo.. hvis du høyreklikket over lablene.. (med popup-meny mener jeg den
menyen som kommer opp når du høyreklikker i f.eks word, explorer)
Hvis du høyreklikket på labelen hvor det stod "Right click for popup menu"
så viste den menyen som lå oppe på menylinjen i formet uten "Default item".
Dersom du høyreklikket på labelen hvor det stod "Right click for popup menu
with default item" så viste den menyen som lå oppe på menylinjen i formet
MED "Default item".
Og til sist, hvis du høyreklikket på labelen hvor det stod "Right click here
to display popup at X" så viste den en popup-meny ved x-en i formet.

I tillegg er det en knapp der som viser kode for å skjule menyen oppe på
menylinjen.

Poenget med popup-menyer er altså at du i realiteten viser et menypunkt
(File, Edit, View, Tools, etc).. Alt dette viser eksempelet. En løsning er
altså å lage en egen meny, legge inn menypunkter og skjule denne menyen fra
menylinjen ved å sette .visible-propertyen til false. Når noen høyreklikker
og du ønsker å vise en popup-meny bruker du koden:
PopupMenu <navnPåMenyenDuVilVise>

-reidar