Gulv på strøer?
Fra : Brian

Dato : 31-10-04 17:24

Hej gruppe

Jeg har pt. et gulv på strøer som skal skiftes.
For ikke at hæve gulvet yderligere havde jeg tænkt mig, at tage gulvet af og
ligge et nyt.

Så er det jeg kommer i tvivl om, hvad jeg kan ligge på strøer?

Skal det være plankegulve - forslag modtages gerne!! Det skal være lyst og
behandlet.

Mvh
Brian

Fra : anders majland

Dato : 01-11-04 10:39

> Så er det jeg kommer i tvivl om, hvad jeg kan ligge på strøer?
>
> Skal det være plankegulve

Du kan sikkert også lægge en kraftig gulvspånplade og så parket.

> - forslag modtages gerne!! Det skal være
> lyst og behandlet.

Vi har lagt http://www.wiking-gulve.dk/ 3-lags mammut fyrplank på
1.salen - og er meget godt tilfredse med dem.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 01-11-04 14:36

> Så er det jeg kommer i tvivl om, hvad jeg kan ligge på strøer?

Afhængig af din konstruktion i øvrigt er du måske bundet af den eksisterende
strø-afstand. Mål den i så fald fra centrum til centrum, og brug den i din
videre "efterforskning" af nye gulve.

Jacob

Fra : Stefan

Dato : 02-11-04 17:04

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så er det jeg kommer i tvivl om, hvad jeg kan ligge på strøer?
>
> Skal det være plankegulve - forslag modtages gerne!! Det skal være lyst og

Hej Brian

Du skal blot sørge for at købe et gulv i en god tykkelse - og her taler jeg
ikke om et Bilka-gulv på 6mm.
Jeg lagde selv et sidste år på strøer. Det var et 19mm gulv på strøer med ca
60cm afstand. Det gynger ikke det fjerneste.
Det kunne fås i alverdens træsorter, så der er vist ingen begrænsninger for
fantasien. Til gengæld koster det en del mere end Bilkas 40kr/m2 - jeg tror
vi gav ca 400 kr/m2 for et asketræs parketgulv.
Vi valgte i øvrigt at skrue gulvet fast til strøerne efter at have talt med
en professionel gulvlægger frem for blot at lime det sammen. Det gør at
gulvet ligger mere fast, specielt hvis man har lidt skæve gamle strøer.
Tynde lange skruer i siden på hvert bræt, og så lige en klat lim i
ende-samlingerne.

Prøv at forhør dig hos trælasten, eller se på producenternes hjemmesider.
Her opgives normalt krav til underlaget.

Stefan

Fra : Brian

Dato : 02-11-04 19:14

> [...]
tror
> vi gav ca 400 kr/m2 for et asketræs parketgulv.

Men det vigtige er at det skal være omkring 19mm? Jeg tænker her på prisen,
hvor man godt kan finde noget ned omkring kr. 300 kr/m2.

> [...]
> gulvet ligger mere fast, specielt hvis man har lidt skæve gamle strøer.
> Tynde lange skruer i siden på hvert bræt, og så lige en klat lim i

Det må man sige også tager lidt ekstra tid, men det er vel også ok, hvis det
er så meget bedre? Gik det ellers nemt og smertefrit?

Hvor langt er der mellem jeres strøer?

> Prøv at forhør dig hos trælasten, eller se på producenternes hjemmesider.
> Her opgives normalt krav til underlaget.

Jeg må hellere smutte i trælasthandlen snarest!

Mvh
Brian

Fra : Stefan

Dato : 02-11-04 22:08

> Men det vigtige er at det skal være omkring 19mm? Jeg tænker her på
> prisen,
> hvor man godt kan finde noget ned omkring kr. 300 kr/m2.

Klart - tykkelsen er vigtigst. Man kan sikkert også finde det billigere.

> Det må man sige også tager lidt ekstra tid, men det er vel også ok, hvis
> det
> er så meget bedre? Gik det ellers nemt og smertefrit?

Det tog faktisk ikke så særlig lang tid. Største tidsrøver var da
skruemaskinen skulle oplades

> Hvor langt er der mellem jeres strøer?

60 cm

> Jeg må hellere smutte i trælasthandlen snarest!

Go' tur

Stefan

Fra : Lasse

Dato : 02-11-04 22:17

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> for fantasien. Til gengæld koster det en del mere end Bilkas 40kr/m2 - jeg
> tror vi gav ca 400 kr/m2 for et asketræs parketgulv.

Jeg fik 30 mm fyrretræs plankegulv til 159 kr/m2. Det kan vist stadig fås i
Bauhaus - eller skal du have fat i lavpristræ.

> [...]
> at gulvet ligger mere fast, specielt hvis man har lidt skæve gamle strøer.
> Tynde lange skruer i siden på hvert bræt, og så lige en klat lim i

Præcis. Flydende gulv er vist kun hvis du har et helt fast underlag, som
f.eks. beton.

Husk også at få noget dampspærre/skumlag. Dels for at undgå råd, og dels for
at dæmpe trinlyde.

/Lasse
Kig på min mailadresse før du bruger den