Spore hacker
Fra : Per

Dato : 31-10-04 16:52

Jeg har nu flere gange oplevet at når jeg prøver at sætte min bærbare
Toshibai dvale-tilstand, siger den a"t der stadig er en bruger logget
på computeren, og om jeg stadig ønsker at lukke ned."

Dette lugter lidt af at der er en der er inde på min computer
uberettiget...

Hvordan kan jeg stoppe dette, og hvordan finder jeg ud af hvem det er
der gør dette ?

Jeg kører med Windows 98 SE, og kører internet via en delt trådløs
forbindelse i en Andelsejendom.

På forhånd tak,

Mvh. Per Larsen

Fra : John

Dato : 31-10-04 17:36

"Per" skrev i en meddelelse

> [...]
> på computeren, og om jeg stadig ønsker at lukke ned."
>
> Dette lugter lidt af at der er en der er inde på min computer

Du kan evt prøve at:

* Scanne for spy og andet godt med Ad-Aware SE:
http://www.snapfiles.com/get/adaware.html
* Scanne for virus, fx med AVG 6:
http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/lng/us/tpl/v5
* Installere en firewall, fx Sygate:
http://www.majorgeeks.com/download3356.html
* Sørge for at Windows er opdateret med de nyeste patches fra windowsupdate

Alle ovenstående programmer er gratis. Mere hjælp: www.spywarefri.dk

God jagt! Mvh John

Fra : Per

Dato : 01-11-04 22:13

"John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message

> [...]
> http://www.majorgeeks.com/download3356.html
> * Sørge for at Windows er opdateret med de nyeste patches fra windowsupdate

Nu har jeg installeret Ad-Aware SE og AVG 6. Det fandt en masse
programmer og virus, så tak for det :)

Som jeg også spurgte mikkel om, men so mjeg da også gerne vil høre dig
og Steen om, er om det er nødvendigt for mig at installere en firewall
på min PC, når min andelsforening har en installeret ?

Tak for svaret!

Mvh. Per

Fra : John

Dato : 01-11-04 22:49

"Per" skrev i en meddelelse

> Nu har jeg installeret Ad-Aware SE og AVG 6. Det fandt en masse
> programmer og virus, så tak for det :)

Glimrende, og velbekomme!

> Som jeg også spurgte mikkel om, men so mjeg da også gerne vil høre dig
> og Steen om, er om det er nødvendigt for mig at installere en firewall
> på min PC, når min andelsforening har en installeret ?

Hmmm Per... det burde det jo så ikke være, men... i dit sted ville jeg
alligevel installere en firewall, fx Sygate eller ZoneAlarm. Så har du trods
alt lidt mere styr på, hvad der 'vil ind', og hvad der 'vil ud'.

Mvh John

Fra : John

Dato : 31-10-04 17:53

"Per" skrev i en meddelelse

> Dette lugter lidt af at der er en der er inde på min computer
> uberettiget...
>
> Hvordan finder jeg ud af hvem det er
> der gør dette ?

Sygate firewall'en fører en log, hvor en 'back-trace' måske kan lede dig på
sporet af synderen.

Mvh John

Fra : Christian Iversen

Dato : 31-10-04 21:49

John wrote:

> Sygate firewall'en fører en log, hvor en 'back-trace' måske kan lede dig
> på sporet af synderen.

Og kan man så stole på den "back-trace" hvis computeren er overtaget?

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Mikkel

Dato : 31-10-04 22:23

Hej

Det er et problem som jeg har set før, som ikke nødvendigvis er en
hacker, du kan evt. slå fil & udskriftdeling fra.
Normalt er "masterbrowser" på en pc slået til, som er en slags scanner
som søger efter andre pc'ere på netværket, dvs. at alle de andre som
er i foreningen og som har masterbrowser slået til, scanner netværket
for andre pc'ere. Det der så sker er at din pc med 98 tror at der er
nogen inde i din pc, og derfor kommer advarslen.

--
Mikkel Rømer Jespersen
Mikkel**privaten.mine.nu -- Ændre ** til @

Fra : Per

Dato : 01-11-04 22:09

Mikkel <det.faar@du.ikke.her> wrote in message news:<nllao0tepm8a5ndbjarcf2cgr0m1llvsn8@4ax.com>...
> [...]
> for andre pc'ere. Det der så sker er at din pc med 98 tror at der er
> nogen inde i din pc, og derfor kommer advarslen.

Nu har jeg slået fildelingen fra og nu virker dvaletilstanden igen :)

Da jeg slå den fra, sagde den at der var 1 computer tilsluttet min
deling. Tror du så det var en fra foreningen som var logget på min
computer, eller en udefra ? Hvad kan de så evt lave på min PC ?

Vores andelsforening har lige fået installeret ny firewall, behøver
jeg så selv installere en ?

Fra : Steen Eugen Poulsen

Dato : 01-11-04 00:36

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-04 21:13

In article <ecb9fc64.0410310751.509cbeb3@posting.google.com>, Per wrote:
> [...]
> der gør dette ?
>
> Jeg kører med Windows 98 SE, og kører internet via en delt trådløs

NETSTAT -AN i et DOS vindue.
Her leder du efter de linier hvor der står CONNECTED
her kan du se hvilke IP adresser der er forbundet til
hvilke porte på din maskine.

Giv os output af de linier med CONNECTED når du har stoppet
alle andre programmer end DOS.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-11-04 21:43

ph_hjem@privat.dk (Per) wrote:

> [...]
>på computeren, og om jeg stadig ønsker at lukke ned."
>
>Dette lugter lidt af at der er en der er inde på min computer

Det kan ikke udelukkes - Men det såmæn også bare være fordi du har
aktiveret 'Fil og Printerdeling' i dine netværksindstillinger.

..cut

>Jeg kører med Windows 98 SE, og kører internet via en delt trådløs
>forbindelse i en Andelsejendom.

Der er ikke megen sikkerhed i W98, og i den netværksopsætning uden
firewall / router kan enhver på lokalnettet uden større besvær komme ind
på din maskine....

<mlr>

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-11-04 20:15